Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tibet - Forum Wereldfietser

Tibet

Hallo allemaal,

Gisteren te horen gekregen dat mijn sabbat door mag gaan en we dus waarschijnlijk augustus, september en oktober vrij hebben om een deeltje van deze aardbol te verkennen!!

Wereldkaart te voorschijn gehaald, door sommigen mensen op Afrika gewezen, Zuid-Amerika willen we nog even bewaren voor een echt lange trip... dus, 3 maanden of centraal-azie of Pakistan (KKH) - Tibet of iets dergelijks.

Nu is Tibet natuurlijk veel in het nieuws geweest tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar en zouden de grenzen weer dichter zijn gegaan. Heeft iemand recente informatie? Is het nog mogelijk om Tibet van west naar oost door te fietsen?

Toch even iets om rekening mee te houden...

Alle informatie is in ieder geval welkom!

Ellen
Ter info:
Je hebt het voor elkaar....eindelijk.....leuk....!
Op de FietsenWandelbeurs geef ik in de Trouwzaal een lezing over China waar Tibet ook in voorkomt. Dat brengt je in ieder geval in de stemming en geeft je een beeld wat de mogelijkheden zijn. Hou er rekening mee dat je met drie maanden reizen erg veel tijd op de hoogvlakte van Tibet zit en dat kan kwa afwisseling nog wel eens tegenvallen. Er zijn ook andere gebieden in (en net buiten) Tibet die erg interessant kunnen zijn.
Voor Centraal Azie weet je de weg naar onze weblog.
Groet,
Marco
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gefeliciteerd Ellen! De levensloopregeling werkt dus wel 8)

Nu lekker voorpret met de voorbereidingen.
Heej Marco, gaan we volgend weekend nog kanoen??? ;) Lekker over het ijs glijden ben ik bang... misschien iets anders actiefs of een paar weekjes uitstellen maar...

Hoi Blanche, ja, het schijnt zomaar te werken! ;) Ik moet deze maand nog ongeveer de exacte ??? datum doorgeven, maar ik denk dat dat wel oke zit.

Tjsa, er zijn zoveel mooie gebieden, maar Tibet West naar Oost trekt ons wel.. als iemand weet of Tibet nog gewoon toegankelijk is na de O.S. zou wel fijn zijn. Ik las ook net dat je voor China tegenwoordig maar een visum van 1 maand krijgt... hmmm, ik ben bang dat dat te kort is...

Nahja, ik ga eerst ook maar eens een boel lezen, in mijn enthousiasme stel ik vast weer een hoop onnozele vragen! ;)
Hoi Ellen,

Ik ben op het moment met de voorbereiding van het zelfde plan bezich en hoop rond de eertse week van September vanuit Kashi richting de G219 te vertrekken.

Afgelopen week heb ik met Luk Tak in Hong Kong (fbtravel@fbt-chinavisa.com.hk) gecorrespondeerd. Hij schreef dat met een Nederlands paspoort ik bij hem voor 550H$ een 90dagen single entry visum kan krijgen.

Wat toegang tot Tibet betreft, het ziet er helaas niet zo goed uit:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... &#15129302

Ik denk dat mbt toegang tot Tibet, de situatie deze zomer pas duidelijk zal worden, dus ik boek mijn vluchten nog maar even niet. Een andere optie is om een "group" tour in Kashi te organiseren, dat schijnt wel mogelijk te zijn. Dit hoeft niets meer te betekend dan dat je bij elke checkpoint de 4x4 met je gids aanwezig moet zijn en dat je de man voor zijn ritje grof wat geld moet betalen. Een stuk minder "vrij" dus.

Hoe zijn jullie van plan naar het begin van de tocht te reizen en waar vandaan willen jullie vertrekken? Mijn plan is om naar Hong Kong te vliegen en om dan via drie binnelandse vluchten naar Kashi te vliegen.

Groet,

Stijn
Hoi Stijn,

Dank voor de informatie, het ziet er zeker niet zo goed uit... we zouden een andere route kunnen fietsen, dat is op zich niet zo erg. Dan wordt het wellicht 3 maanden door de -Stan landen of een stukje China. We zijn nog erg zoekende...

Ik verwacht als ik het zo lees, dat in Maart (50 jaar na verbanning Dalai Lama) het er eigenlijk niet beter op wordt.. bovendien willen we toch wel bijtijds een vlucht gaan regelen.

Ik heb die Deen (Martin Adserballe) een mail gestuurd, wellicht dat hij wat recente informatie heeft.

Heb je al een backup plan?

Groet,
Ellen
Hoi Ellen,

Behalve een rondje Sicilie of Cornwall, heb ik op dit moment nog geen andere fiets ambities. Wellicht ga ik me eens verdiepen in fiets routes in Mongolie.

Maar ik geeft de hoop voor Tibet nog niet op.

Groet,

Stijn
Hallo Ellen (en co),

Als je wat meer weet of antwoord hebt gekregen van die Deense fietser, laat dan gerust iets weten. Ik ben zelf ook benieuwd...
Mijn vriend en ik vertrekken eind aug., sept. op lange fietsreis (een klein jaar) en Tibet staat nog steeds ergens bovenaan op het verlanglijstje...
We zouden vanuit Yunnan fietsen, richting Nepal.

Ik heb de link v Lonely Planet ook gelezen en het ziet er inderdaad niet belovend uit...

groetjes
Leen
Lees vooral eens het boek van Peter Mak en Karin van Toor. Dat geeft een mooie indruk over het fietsen in Tibet.
En.., er is een heuse fietskaart over Tibet (Lhasa-Kathmandu).
Hoi fietsjunks,

Mijn toevoeging voor je Chinese visum problemen:
Shoestring travel ltd
4/Floor Alpha house
Nathan Road
Tsim Sha Tsui
Kowloon
tel [852] 2723 2306
fax [852] 2721 2085
email: shoetvl@hkstar.com

December 2006 voor US$90 een multiple entry business visum gekocht, no questions asked. Ok, niet ideaal voor jullie voorgestelde west-oost plan, maar ik beloof je dat je veel moeilijkheden zult vinden in andere landen om een visum van meer dan 1 maand te bemachtigen. Als je er een oost-west plan van maakt, er is in ieder geval een boot van HongKong naar Wuzhou en dat is sowieso een redelijk oninteressant gebied om te fietsen weet ik uit ervaring.

Groet,
Peter.
Hoi, ik heb bericht van Deen Martin:
=======================================================
Hi Ellen

As things are right now you wont be able to bike from Kashgar to Ali.

I really hope this will change since I consider to go for another trip in Tibet this year.

This summer I went through no-mands land in northern tibet with two swedish friends. The moment we came to the first town we were arrested. After intorrigations in ali we were sent to Yeching/Kashgar - my friends in a police landcruiser while I went by bus (I didnt have additional visa problem like they did). I barely made it to yeching by bus. I had to go through police and military checkpoints - think it was 7 in total along the way and two places they contacted Ali police before they allowed me to go on. In one checkpoint they went through all my luggage (and all other passengers luggage as well).

This was when going out of tibet!

If you consider to sneak in along the road from yeching I have to warn you that you will have very slim chances to make it through as things are right now.

In Kudi, in the valley after the first 3300 m roadpass there is a heavy military checkpoint which is manned with an armed guard at the barrier throughout night as well. There is even a big fence to prevent people to try to sneak around the checkpoints.

Only option is to hope the situation ease up or choose another destination instead.

Best

Martin


Check out link /article below.


http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... &#15129302

-------
By Dinah Gardner in Beijing
Al Jazeera
Thursday, January 08, 2009

It has been eight months since riots erupted across Tibet against Chinese rule, and the region is still under a security stranglehold. Large areas remain out of bounds to foreigners, while armed troops are a prominent sight in those areas which saw the biggest disturbances.

This year, March 10 will mark the 50th anniversary of the Dalai Lama's escape from Tibet. Tibetans and Tibet experts, however, say that renewed riots on a scale seen in March last year are unlikely with Chinese security so intense, even though the anniversary will be viewed as significant.

A Tibetan in Lhasa who does not wish to be identified told Al Jazeera that the condition in the city "is very, very bad." He said there are armed troops everywhere and many Tibetan pilgrims in Lhasa are being rounded up and sent back to their homes in the countryside.

The intense security in Tibetan areas is evidence that China is nervous about more protests this year, say analysts.

"Undeclared martial law"

Dr Lobsang Sangay, a Tibetan-in-exile and a scholar at Harvard, describes the situation on the ground in much of Tibet as "undeclared martial law."

"It is a segregated society at the moment in Lhasa - with Tibetans on one side and Chinese on the other... the situation is very, very tense."

Such intense security will be maintained, he says, for much of 2009 – a particularly sensitive year as not only is March 10 the 50th anniversary of the Dalai Lama's escape, but June 4 is the 20th anniversary of the Tiananmen Square massacre and October 1 is the 60th anniversary of the founding of the People's Republic of China.
========================================================

Ik denk niet dat we het risico gaan nemen, we hebben niet veel zin om het risico te lopen dat we van de drie maanden er 2 niet fietsen door dit soort zaken...

De STAN landen zijn een goede optie, Tadjikistan en Kirgizie lijken ons erg mooie landen..

Ook delen van China zijn wellicht mooi, maar om in die drie maanden weer te moeten reizen is misschien ook weer zowat.. het lijkt ons gewoon leuk om drie maanden echt te genieten van het fietsen zonder stress om een of andere trein of vliegtuig te moeten halen...
Gisterenavond was er een documentaire op Arte over twee fietsers die stiekem de grens overstaken door s' nachts door de velden te lopen. Echter dit is natuurlijk een hele tijd gelden opgenomen en de situatie is nu echt anders. Ik denk dat je er goed aan doet om Tibet nog maar even op de voorraadplank te leggen. Jammer maar zo heb ook je nog wat om naar uit te kijken, toch? En de Stannen zijn ook mooi :wink:

Veel plezier met jullie voorbereidingen!

Blanche
Hmm dit is vrij naar,

Ik heb contact met een van de zweedse reisgenoten van martin(stom toeval, de wereld blijft klein) en die waarschuwde ons ook. Wij vertrekken met z'n 4'en op 23 maart naar tibet vanuit nederland. Nu maar hopen dat het deze zomer allemaal wat beter wordt. en anders.. tjsa dan gaan we er in kyrgyzie een mooie draai aan geven. Uiteindelijk gaat het om de reis, en is tibet een mooi einddoel.

We zullen jullie nog wel op de hoogte houden zover mogelijk.

En mocht een van jullie nog gaan, laat het weten, dan kunnen we uiteraard kijken of er wat af te spreken valt.

groet,
Marius
Hoi Marius,

Mooi plan! Hoeveel tijd hebben jullie in totaal?

Hou ons op de hoogte!

Ellen
Ik heb tijd todat mijn geld op is :P

De rest geloof ik ook zo iets. Maar de planning is 6 maanden grofweg.

Voor de rest hebben we ook een website waar we af en toe wat op bij zullen proberen te houden. Ik zal tzt in ieder geval proberen wat te laten horen op het forum hier. Maar als dat niet lukt kan je me rond die tijd ook emailen(ik geloof dat je zo bij mijn email adres kan, en anders kan je me er een PM over sturen.)
Hoi Marius,

Mooie website and mooi plan. Ik hoop dat het jullie lukt om helemaal naar Lhasa door te kunnen fietsen. Zoals elllen al schreef, hou ons op de hoogte!

Groet,

Stijn