In deze tijden van internet is het heel gemakkelijk om een eigen boek(je) uit te geven en gelukkig doen veel reizigers dat nu ook. Een ervan is Samuel Jobse, die op de fiets vanuit Nederland naar de Himalaya is gefietst, waarbij een grote omweg is gemaakt in India.
Het boek van Samuel is leuk geschreven en leest erg vlot. Het is ruimschoots geillustreerd met (zwart-wit) foto's die de teksten passend ondersteunen.
Als ik het lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Samuel ook wel eens een boek van Frank van Rijn heeft gelezen. En als dit niet zo is, dat is de stijl toevalligerwijs erg op elkaar lijkend. Niet dat dit een nadeel is, want de tekst is er niet minder om maar veel is in de ik-vorm en af en toe direct naar de lezer toe geschreven.
Wat ik leuk vond is dat Samuel regelmatig veel achtergrondinformatie geeft van de plaatsen of het gebied waar hij doorheen fietst. En niet alleen de leuke belevenissen vertelt maar ook soms de minder leuke. Het is zeker niet langdradig want hij beschrijft 22.000 kilometer in een dikke honderd bladzijden. Ik had het boek dan ook in een dag uit.
Wat mij betreft hadden er wel wat meer detailkaartjes aanwezig mogen zijn. Nu wordt op twee bladzijden (ongeveer één A4) de complete reis weergegeven. Leuk voor het overzicht, maar liever zie ik bijvoorbeeld een kaartje per land met de voornaamste steden aangegeven.
Al met al een aanrader om te lezen als je wilt weten hoe het is om zo lang en zo ver onderweg te zijn op de fiets. Meer informatie in deze post