Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grondzeil

Heb net een footprint voor m'n tent gekocht. Prijs viel mee vanwege de gunstige pond (voor lightwave tent uit de UK) en ik had het veel eerder moeten doen, omdat het behoorlijk lichter is dan de Beverfolie, die bovendien zeer vervelend kraakt.

@ Leon:
Interessant artikel. Heb het door geneusd, maar kon niet vinden wat je hierboven zegt. Kan je aangeven waar het staat?

Theo B schreef::roll: Ik lees altijd (vraag me niet waar) dat plastic weekmakers bevat (en vraag me niet wat dat zijn)....en dat je daarom 'speciaal plastic' moet gebruiken.......volgens mij lees ik dat bv in folders van Bever Sport en zo en zou je daarom geen plastic bij de Karwei, Hornbach en Boerenbond moeten kopen en gebruiken. Of dit waar is weet ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.
Weekmakers zijn stoffen die aan het plastic worden toegevoegd om het elastisch te houden. Sommige plasticsoorten zoals PVC zijn hard en niet erg buigzaam, om daar een zeil van te maken is niet erg practisch want het vouwt meer dan het buigt.

Het nadeel van plastics met weekmakers als onder zeil is tweevoudig.
- De weekmakers verdampen meestal langzaam uit het plastic (helemaal o.i.v. zonlicht) waardoor het plastic bros en breekbaar wordt. Goed voorbeeld hiervan zijn elastiekjes.
- De verdampende weekmakers kunnen andere delen van je tent beschadigen. Stel je een grondzeil voor met weekmakers, de verdampende weekmakers komen in direct contact met het grondzeil van je tent, deze zal daardoor "week" worden en gaan lekken.

Zorg daarom altijd voor een weekmakervrij (en dus duurder) grondzeil.

Groet
maurice

Spironski schreef:@ Leon:
Interessant artikel. Heb het door geneusd, maar kon niet vinden wat je hierboven zegt. Kan je aangeven waar het staat?
Ctrl F, geen weekmakers verwerkt.
Groetjes,,
Leon

Een tent die niet op zijn taak berekend is en waarvoor je een beschermend grondzeil zou moeten gebruiken, hoef ik niet. Ik plaats het in dezelfde categorie als een stuk plastic óver je tent om tegen weersinvloeden te beschermen...
Ik heb ook de pest aan allerlei losse dingen en daar hoort een los grondzeil ook toe en dat extra gewicht wil ik ook graag voorkómen.

Jarenlang heb ik een Vaude Space gebruikt, dus zeker geen topklasse. Na 10 jaar wel enige slijtage aan het grondzeil, maar eigenlijk nog steeds bruikbaar. Mijn huidige tent, Birdland Ellips heeft een beter grondzeil, zodat de gedachte aan een stuk plastic nooit bij mij is opgekomen.

Jan Eleveld schreef:Een tent die niet op zijn taak berekend is en waarvoor je een beschermend grondzeil zou moeten gebruiken, hoef ik niet. Ik plaats het in dezelfde categorie als een stuk plastic óver je tent om tegen weersinvloeden te beschermen...
Ik ben het roerend met je eens, maar in de praktijk blijken zelfs dure tenten soms grondzeilen te hebben die poreus worden al lang voordat de rest van de tent versleten is. Die eigenschap wordt er niet bij vermeld als je de tent koopt.

Grappig eigenlijk dat het tentgrondzeil poreus wordt doordat er weekmakers in terecht komen en dat onderzeilen bros worden doordat er weekmakers uit verdampen.
Groetjes,
Leon

Een tent die niet op zijn taak berekend is en waarvoor je een beschermend grondzeil zou moeten gebruiken, hoef ik niet.
Grotendeels mee eens, maar als je in bergachtig gebied je tent opzet kan een beetje extra bescherming geen kwaad. Het lukt je namelijk niet om de grond 'scherpe' steen :twisted: vrij te krijgen!
Vanmorgen mijn nieuwe tentje besteld ... en dan begint grondzeil dilemma te knagen. Drie jaar lang een stuk doorzichtig landbouwplastic onder mijn perry sport tentje gehad. Geen enkel spoor van slijtage, en met stenen en dorens wil ik echt niet zonder. Maar een Terra Nova zeiltje op maat is €45 :shock:

Heeft er iemand ooit een grondzeil gezien dat was aangetast door 'fout' plastic ?

Wouter
Veel amerikaanse ultralight kampeerders gebruiken vanwege het heel lage gewicht Tyvek als grondzeil. Het schijnt wat lawaaierig te zijn. Zijn er hier al ervaringen mee, en heeft iemand al ontdekt waar je dat in Nederland in de lichtere soorten kunt kopen?
Wim
Pathfinder_II schreef:Maar een Terra Nova zeiltje op maat is €45 :shock:Wouter
Reken eens uit hoe vaak je dat zeil zult gebruiken dan is het per nacht een koopje. Zeker als je dat afzet tegen het bedrag dat je neergelegd hebt voor je tent.

Wij hebben onlangs de Hilleberg Nallo 3 GT gekocht en een bijpassend grondzeil. Voorheen met een goedkopere tent hadden we er altijd zo'n plastic onder. De foodprint was ook aan de prijs, maar ach de kwaliteit is er wel naar. Bovendien hadden we door onze aankoop in Engeland te doen net 280 euris :!: bespaard. Ik was eerder :shock: vanwege het gewicht, maar liefst 6 ons. Das veel op een tent van 2,75 kilo.
Maar ook van die 2,75 kilo is een aardig deel grondzeil. Een grondzeil is nu eenmaal zwaar, en het vervangen is ook nog eens duur. Ik ga ook niet zonder ondergrondzeil. Daar komt bij dat het ook de bodem van de voortent bedekt, en dat is wel heel erg fijn.
Wim
Dit is wat ik tegen kwam. Tyvek schijnt in de vliegerbouw ook te worden gebruikt.

http://www.depaddestoel.nl/product_info ... ts_id=1221

Verder schijnen rietdekkers het als onderlaag te gebruiken .... de moeite waard om eens uit te zoeken .... bedankt.

Op deze site is men al een stukkie verder met het uitzoeken

http://www.hiking-info.net/forum/viewthread/330/

Wouter
Dank je Wouter. Ik was zelf nog niet begonnen dit uit te zoeken, maar het lijkt erg veelbelovend. Je wilt natuurlijk de lichte kwaliteit hebben. Keep us posted.
Wim
Blanche schreef:
Pathfinder_II schreef:Maar een Terra Nova zeiltje op maat is €45 :shock:Wouter
Reken eens uit hoe vaak je dat zeil zult gebruiken dan is het per nacht een koopje. Zeker als je dat afzet tegen het bedrag dat je neergelegd hebt voor je tent.
Als je alle spullen die je bij je hebt in de prijsklasse 10xnormale prijs koopt wordt fietsen voor de meesten onbetaalbaar.
Leon
Wij hebben onlangs de Hilleberg Nallo 3 GT gekocht en een bijpassend grondzeil.
Ik ervaar het grootste voordeel van de HB footprint dat je hem vast kunt knopen (houtje touwtje) aan de tent. 5 Haringen eruit, 2 stokkenspanner los, 2 stokken eruit en dan de tent proppen in de zak. Eventueel het grondzeil dubbel vouwen zodat de "vieze" delen tegen elkaar zitten. Je bent zo weg en het opzetten is net zo makkelijk en snel. Buitentent, binnentent en grondzeil/tentluier blijven aan elkaar zitten. Zo droog ik de tent ook thuis en eventueel zet ik hem onderweg op of hang em uit om te drogen in een pauze.
Wij gebruiken altijd een stuk plastic van de ABTB (Algemene Boeren en Tuinders Bond), kost niks, zoals Leon al bewees normaal van PE dus zonder weekmakers, en ook in de juiste breedte wat bij Bever en consorten nogal tegenvalt, prijsverschil met Bever is significant want je hoef de naam "dit is het enige goede" niet te betalen.

Reden voor een grondzeil:
Schone binnentent
Droge binnentent
Geeft extra droge grondruimte in de voortent
Soms onderweg handig tegen natte kont als je ergens wil zitten
(bij reden) iets extra bescherming
Pathfinder_II schreef:Drie jaar lang een stuk doorzichtig landbouwplastic onder mijn perry sport tentje gehad.
Voordeel van dat dunne landbouwplastic is dat het zwart is, dat droogt veeel sneller in de zon. Ervaring: 1x doorzichtig plastic meegenomen naar de Eiffel, beetje regen, doen we nooit meer.
Monique Fiets schreef:Hoeveel centimeter moet het uitsteken of juist niet uitsteken?
Wij laten het uitsteken buiten de binnentent. Gaat er water staan in een kuil waar toevallig je tent staat, of staat de tent op een hellend vlak, dan blijft je binnentent lekker droog en 's ochtend bij het oppakken blijft niet de hele gras, bladeren en modder bende aan het kuipzeil van je tent hangen (opbergen in een drysack) . Grondzeil moet wel binnen de buitentent vallen (let op de windrichting) want anders regent het op je grondzeil en komt er juist water tussen het grondzeil en de binnentent.

Re:

marjan schreef:Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt,mn neergelegd onder de plek waar m'n slaapmatje lag.en om te zitten gebruik ik al jaren zo'n klein zitmatje wat je zo grot/klein als je broekzak kan vouwen.Beviel zeer goed.
gr,Marjan.

Hallo Marjan et al,

Ik was van plan de fietshoes ook als grondzeil te gaan gebruiken. Hoe groot is die fietshoes? kun je hem openvouwen ? is de zuurgraad (waar hier voor over gepraat wordt) goed voor je tent.? ik heb (nadat ik mijn ffjalraven akka 3 verkocht had) na lang twijfelen de MSR hubba hubba HP gekocht. Hopelijk past die fietspyjama/hoes daar onder. Rob
marjan schreef:Ik heb de fietshoes voor in het vliegtuig als grondzeil gebruikt...

Haha, ik wou het jullie toch niet onthouden: wij hebben een keer ons grondzeil als fietshoes voor in het vliegtuig gebruikt. :-) Ryan Air, van Rome naar Dusseldorf, ging uitstekend. Goedkoop, groot (niet op maat geknipt, gewoon een paar keer dubbel gevouwen, dan heb je wat reserve, 't weegt toch niks) en inmiddels behoorlijk vies bouwmarktplastic, maar 't paste nog mooi om onze tandem heen.

Vincent.
Zijn er al Tyvek ervaringen? Ik vraag het omdat het toch wel erg licht materiaal zou zijn.
Wim
Ja, ik heb vorige week een stuk van 1,50x2,50 meter van Wouter mogen lenen. Het weegt inderdaad helemaal niks en dat is meteen een nadeeltje, want als bij het opzetten van je tent ook maar iets wind waait wil het weg. Ik heb 's nachts ook een tas op het deel gelegd dat in de voortent uitstak omdat het door de wind nogal lag te wapperen. Het houdt in ieder geval het grondzeil mooi schoon en je hebt een soort kleedje in je voortent. Tenminste, zoals ik het heb gebruikt. Ik denk dat ik er ook maar een lap van aanschaf. Voor het gewicht hoef je het niet te laten.