Additionally, paste this code immediately after the opening tag: branders, welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

branders, welke?

Voor de gasverstokers onder jullie heeft Primus nog een nieuw geintegreerd model, vooral voor sologebruikers: http://www.primus.se/Templates/Pages/3_ ... ionId=5888
Afbeelding
Het ding is wat groter en met een beter windscherm dan de eerdere etaexpress. Grootste en wat mij betreft beslissende nadeel is het ontbreken van een koekenpan..... Er is een plaats in de markt voor heel lichte brandercombinaties zonder koekenpan, maar niet meer in het 600 gram segment. Dan wil ik lekker eten.
Een iets zwaarder geintegreerd alternatief is dan de Trangia 27 met gasbrander, voor een kleine 800 gram (UL uitvoering), maar wel met twee kookpannen plus een koekenpan.
Wim
Hey Wim, (én alle andere lezers)

ik ben vandaag ff naar Bever geweest om naar de Nova te kijken.

Daar heeft men getracht mij een Primus Omnifuel aan te smeren.
Belangrijkste argument: Hij doet 't ook op gasflesjes.

Ik ben niet van plan héél erg ver weg te gaan en ben eigenlijk méér gecharmeerd van de Nova.

Welke zouden jullie nemen? En om welke reden?
-de Optumus Nova (+)
of de
-Primus Omnifuel.

Groet,

Victor--Wéér een stap verder?--Rinia.
Gas is handig en aantrekkelijk, maar dan toch vooral voor het niet al te wilde lichtgewicht gebruik. Voor een persoon geen gek plan, al zit je met het probleem dat het niet altijd makkelijk te krijgen is. Voor twee personen vind ik benzine/petroleum al snel veel handiger, omdat het in de praktijk meer warmte geeft, en omdat er altijd wel brandstof te krijgen is. Kortom, van mij hoeft dat gas niet zo, en voor het milieu zijn de alternatieven ook beter dan al die wegwerptankjes. Voor een solobrander kies ik denk ik voor een spiritusbrander als de Clikstand of de Trangia 27, waarvoor je in Europa en de VS in elk geval meestal heel makkelijk brandstof kunt krijgen.
Erg overtuigende argumenten zijn dit eigenlijk niet. Voor mij is het grote argument ten gunste van de Optimus Nova (de gewone) dat hij zo goed past in de Trangia 25, en dat is veruit mijn favoriete tweepersoonsbrandersysteem.
Wim
Ik heb net een optimus nova + gekocht in Engeland waar hij nu wel heel gunstig geprijsd is in vergelijking met Nederland. 169 euris tov 87 pond!
Waarom? Ik kan voortaan alle soorten brandstof gebruiken en dat voelt wel erg vrij :>

https://www.cotswoldoutdoor.com/webpoin ... _EXPIRED=0
In een ander bericht had ik deze link al eens gepost

http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... &mode=full

Optimus schijnt wat gevoelig te zijn met moertjes die afbreken.

Ook hier is men positiever over de primus

http://www.trailspace.com/forums/gear-s ... 47058.html

Online is hij een stuk voordeliger dan bij Bever. Ik had hem gekocht bij Futurumshop.


groet

Luddo
Die Primus is wel heel mooi hoor! Ik heb ook zo'n ding wat ook op gas kan branden. Voordeel daarvan vind ik dat je er èrg goed mee kan sudderen en dat mijn vriendin geen vrees heeft om er op te koken.
Wat verder een argument zou kunnen zijn, is dat het gas erg schoon is. Als je dus zo nu en dan, tussen al het benzineverbruik, een keertje met gas stookt, spoel je al je leidingen (en branderkop) weer schoon. Ik heb nog nooit mijn brander schoon hoeven maken!
En over schoon gesproken: benzine is ongezond, ook bij verbranden. Stel dat je een keer gedwongen bent om onder je luifel te koken, dan honderd keer liever met gas dan benzine.
Dat ik de keuze heb om op gas te koken vind ik dus erg fijn.
Spironski schreef:......en dat mijn vriendin geen vrees heeft om er op te koken.......
Klinkt bekent, bij ons is koken mannenwerk en tent opzetten vrouwenwerk.....

Het gebruiksgemak van een benzinebrander komt meestal niet in de buurt van een gasbrander en een combi van beide is daarom wel heel luxe...
Spironski schreef:En over schoon gesproken: benzine is ongezond, ook bij verbranden. Stel dat je een keer gedwongen bent om onder je luifel te koken, dan honderd keer liever met gas dan benzine.
Ik kook liever zelf op benzine dan een ander op gas te laten koken. Ik heb nl. al een paar keer van dichtbij meegemaakt dat iemand zich nonchalant afvroeg waarom het net aangekoppelde gastankje zo hard siste en koud aanvoelde.
Voor in de auto vind ik gas echter super 8)
Leon
Hoi allen,

Ik denk er ook over om van brander te wisselen... Zeker een allesbrander is dan interessant omdat je niet van één brandstof afhankelijk bent.
Nou is mijn vraag:

Hoe tank je? :roll:
Ik zie me al staan aan de pomp met een paar flesjes van een liter :D
Of wordt er vaker wasbenzine gebruikt?
Nee, ik weet zéér weinig over branders die niet op gas werken :P

Vast bedankt!
Met een fles colemanfuel (verkrijgbaar in in winkels met kampeerbenodigdheden, 1 ltr) kan ik een week koken.... Dit is erg schone benzine en ik probeer hiermee in de reis aan te vangen en eventueel onderweg te kopen.

Verder kun je gewoon euro loodvrij tanken bij de pomp en soms krijg je wel rare gezichten en wordt verteld dat je minimaal 5 ltr af moet nemen maar over het algemeen is het geen enkel probleem. Wel een punt van aandacht is dat er meer vuiligheid uit de brander komt.
Wasbenzine of terpetine zou ook mogelijk moeten zijn, maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Ik heb een 1 ltr fles aan de whisperlite hangen die heel mooi in een apart zakje van m'n achtertas past waardoor eventueel gemorste benzine geen probleem is.

Succes met je overwegingen!

Eric
Sinds 35 jaar gebruik ik in Europa een Bleuet campinggaz met prikblikjes en buiten Europa sinds 14 jaar de MSR Whisperlite (met één of twee flesjes er bij). Goedkoop, simpel, degelijk en licht spul en waarom zou je dan veranderen?
Klinkt bekent, bij ons is koken mannenwerk en tent opzetten vrouwenwerk.....
Ik doe blijkbaar iets niet goed: ik zet de tent op èn ik kook meestal.... :?
Ik kook liever zelf op benzine dan een ander op gas te laten koken. Ik heb nl. al een paar keer van dichtbij meegemaakt dat iemand zich nonchalant afvroeg waarom het net aangekoppelde gastankje zo hard siste en koud aanvoelde.
Dat is niet fijn! :shock: Daarom gebruik ik ook schroefventielblikjes (of een adapter met ventiel).
Hoe tank je? :roll:
Ik zie me al staan aan de pomp met een paar flesjes van een liter :D
Een paar flesjes? Nee hoor, gewoon 1 litertje tanken, heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Die multifuel branders kun je prima op petroleum laten branden. Het is dan de minst ongezonde brandstof, en ook nog relatief veilig. Als je benzine wilt stoken dan is euro loodvrij echt alleen een noodoplossing, want het is echt ongezond. Veel beter is dan iets als Coleman fuel, of hetzelfde onder een andere naam: de brandstof voor tuinmachines als motormaaiers en benzine heggenscharen. Te krijgen bij iedere handelaar in tuinmachines. Ook voor zulke machines geldt dat het nogal ongezond is ze op euro 95 te laten werken.
En wil je het echt licht, makkelijk en veilig, kies dan een spiritusbrander, maar dan moet je wel wat geduld hebben.
Wim
Niet dat ik het perfect weet, en het zou kunnen dat ik me vergis.
Maar ik dacht dat er verschillende soorten petroleum in de winkel liggen.

Ik heb een primus multifuel brander en heb steeds op petroleum gekookt, het lijkt me goedkoper dan gasflesje van primus. Maar het is wel leuk om te weten dat gas kan.

Nu goed, ik ben tevreden met de primus, omdat dat ding nog geen enkel gebrek heeft vertoond, al is de duur om het laatste restje uit de leiding te branden verschillend naargelang de hoeveelheid brandstof in de fles, en de helling waarin het flesje ligt. en dan zit je soms met een brandend vuurtje terwijl je eten klaar is. Maar goed het is wel een leuk idee dat de leidingen leeg zijn wanneer je het zaakje weer inpakt.

Groeten,

Willem
Victor, weet je het nu al?
Volgens mij was je er uit een aantal postings geleden, twijfelde je weer en...
Ik ben benieuwd of de keuze al gemaakt is :wink:
Hey Blanche,

ik denk dat ik een Optumus Omnifuel ga bestellen...
óf een Primus Nova... :wink:

Waarschijnlijk wordt het de Optimus Nova.
omdat:
-ik niet van plan ben op gas te gaan koken(krijg ik hier spijt van?)
-ik de Nova érg mooi vind, én compacter kan opbergen.

Dank voor alle meningen, uitleg en persoonlijke voorkeuren.

Groet, Victor.

PS: Hiermee hoeft dit topic nog niet gesloten te worden, ga gerust verder!
-ik niet van plan ben op gas te gaan koken(krijg ik hier spijt van?)
Ik was ook nooit van plan op gas te stoken, ik was een verstokte benzine-man (nog steeds een beetje). Maar mijn vriendin wilde graag ook op gas kunnen koken, dus werd het de Omnifuel. Nu, jaren later, ben ik toch wel blij dat het ook op gas kan: nooit meer schoonmaken, veel beter "sudderen" dan benzine, en 's ochtends voor een pannetje water even aankoppelen en drie minuten later kokend water, klaar. Geen gekloot met de brandstoffles op druk brengen, voorverwarmen, wachten en de brandstoffles vlak voor tijd omdraaien om de leidingen schoon te spoelen, allemaal voor een kopje thee.

Met die Optimus krijg je ook vast geen spijt, het is een goed apparaat. Maar ikzelf zou denk ik die gas-optie niet meer willen missen.
Reboli schreef: Hoe tank je? :roll:
Ik zie me al staan aan de pomp met een paar flesjes van een liter :D
Of wordt er vaker wasbenzine gebruikt?
Nee, ik weet zéér weinig over branders die niet op gas werken :P
Vast bedankt!
De pomp? FUN! Het leukste is om één flesje van 0,33 liter vol te maken en dan braaf je 38 cent te betalen. Nog nooit commentaar gehad.
Als ik het kan krijgen koop is wasbenzine want dat brandt fijner en is vrijwel identiek aan het dure Colemanfuel, en net als Colemanfuel min of meer gemaakt om niet erg giftig te zijn.
Als je branders wilt zien, kom dan eens op een WF-weekend!
Helaas mag het op de RAI niet :cry:
Groet,
Leon (whisperlite)
Heerlijk al die verschillende inzichten.
Ik heb het geluk om twee bekende branders te hebben
1 mijn favoriet een MSR Whisperlite tweede hands voor 35 piek :!: op de kampeermarkt bij de Zwerfkei gekocht het beestje was al gebruikt en dat was te zien, dat heb ik verder afgerond resultaat het voorwarmbakje afgebroken, een bodem van een blikje tomaten puree eronder en hij was weer bruikbaar. Later definitief gerepareerd met nippeltje met amerikaanse gasdraad ( dat lag toch in de servicebus van mijn zoon, kosten een pot bier ) Dat ding is te repareren met een haarspeld en een goed humeur (naar die haarspeld moet ik altijd zoeken :D )
Het alom genoemde nadeel van de sudderstand moet ik helaas bevestigen, dus als ik onderweg ben eet ik geen sudderlapjes, goulash of Beef Bourgingon.
Maar pasta , rijst of in olijfolie en knoflook gebakken aardappelen :) .

2- De Optimus Nova gekocht omdat ik geen gas kon kopen voor ons twee pits gasstel. We waren met de auto en de grote tent onderweg.
Functioneerd ook prima is buitengewoon goed te regelen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen problemen met het beestje gehad. Maar als simpele ziel wantrouw ik gecomplceerde zaken, naar mijn smaak veel te veel kleine boutjes bolkop met inbus! en veertjes die je ook alleen bij Optimus kan kopen.

De volgende leuke tocht gaat toch echt de gedeukte zwarte Whisperliet mee


Opa Leen
Ook hier een Optimus Nova (normale) fan. Koken er nu 3 jaar op, fantastisch ding met drie zaken die zich wat mij betreft onderscheiden van andere 'benzine' branders:
- Echt goed sudderen
- Nog nooit verstopt (toch al heel wat flesjes diesel)
- Relatief stil

Eén nadeel: Bij gebruik van diesel, wegens beperkte vluchtigheid, matig te ontsteken met benzine aansteker.
stef schreef:Volgens de handleiding kàn je diesel gebruiken, maar doe je dat beter niet.
Niet mee eens. Diesel is snel, heeft veel energie inhoud (zuinig) en de Nova gaat erop als de brandweer. Wel goed voorverwarmen, anders krijg je idd de roet op de onderkant en dat ben je ook zo weer kwijt met een doekje.
Praktisch nadeel van benzine: het is ongezond. Benzine heeft veel additieven om de verbrandingsmotor te smeren en soepel te laten lopen, diesel is van zichzelf 'vetter' en heeft dat niet nodig.
stef schreef:het vuurtje wordt bijlange niet zo warm als benzine
Even abusievelijk?
stef schreef:en het wordt erg vuil.
Thuis een keer Coleman erdoor en klaar.
Leon schreef:De pomp? FUN! Het leukste is om één flesje van 0,33 liter vol te maken en dan braaf je 38 cent te betalen. Nog nooit commentaar gehad.
Hadden dit jaar voor 't eerst 3 pogingen nodig on 600ml diesel te verkrijgen. Idd leuke bonnetjes van NOK 5. :)