Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen: tunnels en boten - Forum Wereldfietser

Noorwegen: tunnels en boten

Ik ben aan het plannen voor mijn fietsreis in Augustus in Noorwegen. In het zuiden merk ik dat er veel overzetten zijn. Heeft iemand enig idee van hoeveel zo'n overzet met de fiets kost? Zijn er misschien mogelijkheden in verband met abonnementen of beurten-kaarten die voor alle overzetten gelden en het voordeliger maken?

Ook heb ik al gemerkt dat dat er nogal wat onvermijdbare tunnels zijn waarin in sommige gevallen niet mag gefietst worden. Kan ik ergens een kaart vinden waarop aangeduid staat waar ik wel of niet onder de tunnel mag fietsen? En is het een haalbare kaart van steeds te liften tot de andere kant van de tunnel?
Hallo Otto,

Er bestaat inderdaad een speciale overzichtskaart voor het plannen van fietsvakanties in Noorwegen met alle tunnelinfo erop. Helaas alleen in het Noors en erg prijzig :(
Zie http://www.opdefiets.net/fietskaarten/krtnoorwegen.htm

Groet
Luc
Een online kaart waar je kan zien of je door tunnels mag fietsen vind je hier:
http://visveg.vegvesen.no/visveg-klient ... tEnNS.html
En hier nog een overzicht van tunnels verboden voor fietsers:
http://www.eftel.com.au/~wheelbuddies/n ... nnels2.htm

Ik ben al een tijdje niet meer in Noorwegen geweest, maar over het tarief van de veerpontjes zou ik me niet zo druk maken, die kostten toen niet zoveel.
Ik ben zelf door de tunnels waar je met de fiets niet in mocht, toch doorgereden. Was best te doen, alleen de tunnels op de E16 ten Oosten van Bergen kan ik heel erg afraden. (tunnels tussen Trengereiddal en Indre Arna) Vergelijkbaar met de Kennedytunnel op de Antwerpse Ring, dus daar in fietsen is niet leuk en zelfs zeer gevaarlijk.
Zorg voor een goede verlichting, niet alle tunnels zijn goed verlicht en gaten in het wegdek mag je verwachten.
Hier kan je wat vinden over de prijzen en vertrektijden van de ferries: http://en.ruteinfo.net/
Hallo!
ottovds schreef:In het zuiden merk ik dat er veel overzetten zijn. Heeft iemand enig idee van hoeveel zo'n overzet met de fiets kost? Zijn er misschien mogelijkheden in verband met abonnementen of beurten-kaarten die voor alle overzetten gelden en het voordeliger maken?
Met het pontje over kost meestal ongeveer een euro of twee. Het is wel te overzien, zo vaak hoef je nu ook weer niet. Van abonnementen of iets dergelijks weet ik niets.
Ook heb ik al gemerkt dat dat er nogal wat onvermijdbare tunnels zijn waarin in sommige gevallen niet mag gefietst worden. Kan ik ergens een kaart vinden waarop aangeduid staat waar ik wel of niet onder de tunnel mag fietsen? En is het een haalbare kaart van steeds te liften tot de andere kant van de tunnel?
Zorg anders dat je een exemplaar van "Norwegen per Rad" binnenkrijgt -- een zeer informatief routeboekje waarin ook staat welke tunnels wel en niet toegestaan zijn voor fietsers.
Ik ben zelf ook één keer door een tunnel gefietst waar ik niet doorheen mocht, bij Trondheim. Ik zag geen andere manier om aan die kant de stad uit te komen (ging richting Steinkjer) en die tunnel lag in de weg. Het ging best, goed timen en snel erdoorheen sprinten ;) was wel maar 300 meter, bij meer dan een kilometer wordt het een ander verhaal.

Veel fietsplezier alvast!

Groeten,

Maarten
Afgelopen zomer in Noorwegen geweest. Ik kan me niets herinneren van tarieven van boten. Het zal dus inderdaad niet verschrikkelijk geweest zijn.

Wat belangrijker is i.v.m. met plannen van afstanden is de afvaarttijden. Je kan geluk hebben en je kan pech hebben. En dan is een uur of meer wachten, niet abnormaal.

Als je van tevoren een vaste route wilt plannen, kun je alle afvaarten op de site van http://www.tide.no/Default.aspx?pageid=1182 vinden. In de linkerkolom staan de gebieden.
Het is alleen in het Noors, maar er is weinig Noors bij.

Mocht je alvast wat sfeer proeven, kijk op mijn website.

Peter
Engels is ook beschikbaar: http://eng.tide.no :wink:
De tovenaar schreef:Engels is ook beschikbaar: http://eng.tide.no :wink:
Oeps, niet gevonden, maar ik heb ook mijn best niet gedaan, want het weinige Noors is wel te begrijpen.

Peter
Hallo Otto,

ik heb in 2006 in Noorwegen gefietst en heb de route dusdanig gepland dat ik geen noemenswaardige tunnels heb gehad,voor verslag, foto's en routeoverzicht incl prijzen ferry's zie
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... rwegen.htm
Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Verder heb een zoeksite met Noorwegenlinks waar je heel info vindt over routes, veerdiensten, tunnels, overnachtingen, fietsvervoer etc. zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... wegen.html
Toen ik het onderwerp las dacht ik: oh ja, wel prijzig. Paar voorbeelden van afgelopen jaar:
Kristandsand richting Larvik (Oslo)
NOK 42pp NOK17pf Oisang - Risor
NOK 40pp NOK15pf Stabbestad - Kragero
NOK 70pppf Helgeroa - Langesund
Vanaf Bergen naar beneden
NOK 41pppf Skudeneshaven - Kvitsoy (briljant eiland om even te blijven)
NOK 35pppf Kvitsoy - Mekjarvik

Op 6-2-09: NOK 7,75 = EUR 1,-

Fietstunnels geen last van gehad op de route Bergen - Larvik, overal kunnen fietsen (=niet overal mogen fietsen)
Gelukkig kan je veel tunnels vermijden door de oude weg te nemen. Probeer ook zichtbaar te blijven en vergeet geen goede verlichting te dragen. Sommige tunnels zijn stikdonker.

Voor de vaarroutes gebruikte ik vaak een brochure van het noors toersitenbureau.

Zie verder ook mijn webstek voor wat routes:

http://www.luddo.nl

Veel plezier

groet

Luddo
Een tijdje terug ontving ik dit mailtje van Sissel :lol:
Doe er je voordeel mee.

Sorry it has taken some time. I¹ll send you one map for free, but it is not
in English, but it gives one an idea over where to cycle: "Sykkelruter in
Norway" http://www.slf.no/Tur_ferie/Kart_boker/7698 but map has a lot of
website-adresses which can be some help.

Please give this information to people who are interested.

General information about cycling in Norway can be found on
http://www.bike-norway.com
http://www.northsea-cycle.com
http://www.visitnorway.com and
http://www.fjordnorway.com.
http://www.goescorted.com/products.asp?id=46&pg=1

http://www.sykkel.de
http://www.cycletourer.co.uk/cycletouring/norway.shtml
http://www-math.science.unitn.it/Bike/C ... s/Summer20
00/
Se also http://www.schaik.com/cape/trip0623.html
http://www.cykelturist.com/link/Norge/

For transport see:
Train:
http://www.nsb.no
http://www.flaamsbana.no
Boat:
http://www.hsd.no
http://www.fylkesbaatane.no
http://www.hurtigruten.no
Bus:
http://www.nor-way.no

Remember that it can be far between food shops in many parts of Norway.

For information about the weather log on to http://www.met.no.

Cycle guide and maps can be bought from Syklistenes Landsforening,
http://www.slf.no, phone +47 22 47 30 30 or
- Veiatlas Norge 1:300.000 (Statens Kartverk) Statens Kartverk,
http://www.statkart.no
- Cappelens tourist maps. Both you can bye in any bookstore: when you arrive
in Norway. http://www.cappelen.no/main/kart.aspx

Tunnels
Norway is among the countries in the world with the largest density of
tunnels. In some of them cycling is not allowed.When cycling in tunnels
remember to have light on your bike. You can find more information about
roads and tunnels on http://www.visveg.no/visveg.

Avoid these roads (sorry, just in Norwegian):
E6 Motorveistandard fra Oslo-Ringebu og forbudt for syklister. Kan følges
på parallellveier. Ikke noe alternativ mellom Sel-Dovreskogen og
Dombås-Oppdal. I Nordland og Troms har E6 mange tunneler. I Finnmark er E6
eneste alternativ langs kysten.
E8 Tunnel under Tromsøysund forbudt for syklister. Omkjøring Tromsøbrua.
E10 Flere lengre tunneler. Del av sykkelrute i Lofoten.
E16 Bør unngås. Mange lengre tunneler, flere forbudt for syklister.
E18 Bør unngås helt. Motorveistandard og forbudt for syklister gjennom
Østfold, Akershus, Buskerud og Vestfold og deler av Telemark og Aust-Agder.
Eneste alternativ fra Svinesund mot Halden og rv 21 (Kystrute 1).
E39 Mange tunneler, flere av disse er forbudt for syklister bl.a. under
Bømlofjorden.
E69 Tre lange tunneler bl.a. Honningsvåg- og Nordkapptunnelen.
E75 Vardø undersjøiske tunnel.
E134 Bør unngås gjennom Buskerud og nedre Telemark. Over Haukeli finnes
ikke noe alternativ. Her er mange tunneler forbudt for syklister, men
omkjøring på gamleveien (sommer). NB omkjøringsveiene ryddes ikke for snø.
E136 Innfjordtunnelen (6594 m) og Måndalstunnelen (2080 m)

Here is a tunnels you should avoide

On these main roads (Riksveier):
Rv4 2 tunneler forbudt. Omkjøring fv.16 Stryken - Sand, Roa.
Rv5 5 tunneler forbudt. Ikke omkjøring, buss nødvendig.
Rv7 Svært trafikkert ­ bør unngås til Geilo. Benytt Eventyrveien mellom
Nesbyen og Geilo. I Hordaland 4 tunneler forbudt, med omkjøring (sommer).
Omkjøring Rv 572 Bruravik-Ulvik-Holven.
Rv13 Mange tunneler, noen forbudt, men med omkjøring.
Rv15 Mange lange tunneler. 5 tunneler forbudt, men med omkjøring.
Rv17 Flere lange tunneler. Se http://www.rv17.no for alternativ sykkelrute.
Rv23 Mange tunneler forbudt. Omkjøring. Oslofjordtunnelen forbudt. Ingen
buss.
Rv37 To lange tunneler. Alternativ rute: Rv 364, østsiden av Tinnsjø.
Rv44 Hillevåg forbudt.
Rv49 Flere tunneler, Vangdalsberget forbudt.
Rv50 Svært mange lange tunneler.
Rv53 Mange lange tunneler.
Rv55 Flere lange tunneler, Høyanger forbudt.
Rv64 Fannefjordtunnelen forbudt. Omkjøring fv om Kleive.
Rv70 Flere lange tunneler. Freifjordtunnelen forbudt.
Rv108 Hvalertunnelen forbudt. Ingen omkjøring. Buss.
Rv658 Ålesund undersjøiske tunneler forbudt for syklister.
Rv714 Hitratunnelen og Frøyatunnelen forbudt. Buss.
Rv827 Mange lange tunneler.
Rv830 Mange lange tunneler.
Rv848 Ibestadtunnelen forbudt.

Best regard, Sissel
Ik ben verleden jaar van Kristiansand naar de Noordkaap gefietst en zag van tevoren vreselijk op tegen het rijden door tunnels. Gelukkig is dat alleszins meegevallen - over het algemeen zit er een vrij brede strook langs de weg, zodat je niet over dezelfde baan hoeft als waar de auto's overheen razen. Zorg inderdaad wel voor goede verlichting en een reflecterend hesje. Ik heb denk ik thuis nog wel de kaart met daarop alle tunnels in noorwegen, ook die die verboden zijn voor fietsers (en dat ze verboden zijn, is vaak niet voor niets....). De oude wegen die vaak nog wel langs de tunnel lopen, zijn in mijn ervaring niet allemaal even begaanbaar.
Wat betreft de veerponten: als je een niet al te strak schema hebt, zou ik me daar niet al te druk over maken; hoewel vooral de kleinere niet al te regelmatig gaan. Anderhalf uur wachten of langer is dan geen uitzondering - en dat is niet altijd een pretje, zeker omdat niet overal een wachtkamer/restaurantje is. Maar als je je route gepland hebt, kun je op internet vaak wel dienstregelingen vinden, zodat je een beetje weet hoe laat of vroeg je s morgens kunt vertrekken om de boot nog te halen.
Bij tunnels zonder verlichting gewoon de eerste beste auto aanschieten en vragen of ze even achter je blijven rijden. Daar kan geen fietslamp tegenop :lol: Nog nooit te horen gekregen dat automobilisten dit niet willen doen.
Marco Meijerink schreef:Bij tunnels zonder verlichting gewoon de eerste beste auto aanschieten en vragen of ze even achter je blijven rijden. Daar kan geen fietslamp tegenop :lol: Nog nooit te horen gekregen dat automobilisten dit niet willen doen.
Bedankt voor de tip, echt een goed idee! Wat zou ik doen zonder de collectieve wijsheid der wereldfietsers? - soms wou ik stiekem dat ik Nederlander was -
Misschien zeg ik iets wat anderen reeds zeiden, want ik heb niet alles gelezen.
Ik heb in 2005 in Noorwegen gefietst.
Wat betreft de tunnels kan ik het volgende melden. Kore tunnels mag je vaak wel door, maar lange niet. Dat laatste gaf ook niets, want bij ons was er in alle gevallen een oude weg over de berg heen, meestal werd die voor fietsers ook aangegeven. Deze routes had ik niet willen missen, erg rustig en leverde vaak prachtige wildkampeerplaatsen op.

Let in korte tunnels waar je wel door moet op schapen! Vooral als het regent.