Additionally, paste this code immediately after the opening tag: branders, welke? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

branders, welke?

Ik ben het helemaal met Bert Sitters eens.
Koken op gas is gewoon verreweg het gemakkelijkst: gas is schoon, snel, licht, uiterst compact en goedkoop en ook binnenshuis te gebruiken.
Waarbij de keuze natuurlijk wel staat of valt met de verkrijgbaarheid van gastankjes, maar dat is in Europa zelden een probleem.
Ja, gas is makkelijk en schoon, maar in verhouding tot benzine langzaam en duur. En die makkelijke verkrijgbaarheid: dat geldt voornamelijk voor de priktankjes, de beide soorten veiliger schroeftankjes zijn echt niet overal te verkrijgen.
Dat gas langzaam is, heb ik nooit gemerkt, dus dat moet een secondenkwestie zijn (Ik heb ook een tijdlang op benzine gekookt).
En gas duur? Je moet heel wat gastankjes verstoken voordat het prijsverschil tussen een gasbrandertje van pak hem beet 20 euro en een benzinebrander van 150 euro overbrugd is!
peter de rijk schreef:Dat gas langzaam is, heb ik nooit gemerkt, dus dat moet een secondenkwestie zijn (Ik heb ook een tijdlang op benzine gekookt).
En gas duur? Je moet heel wat gastankjes verstoken voordat het prijsverschil tussen een gasbrandertje van pak hem beet 20 euro en een benzinebrander van 150 euro overbrugd is!
Ik herinner me een reis van een paar jaar geleden in de Drôme en en Alpes-Haut-Provence. Het gas van de reisgenoten was op en ook mijn benzinevoorraad slonk - ik had uit optimisme een tankstation overgeslagen. Twee dorpjes zonder pomp of winkel volgden die dag. Aangekomen op de camping hadden we de tenten op de verkeerde plek neergezet en de campingbaas vroeg daarom 8 euro voor een klein priktankje (200 ml?). Na veel gescheld was hij bereid de prijs terug te brengen tot de weggeefprijs van 4 euro. Dat was niet de enige keer dat ik heb moeten zoeken naar brandstof in Europa. Voornaamste oorzaak is dat ik een hekel heb aan plaatsen met meer dan 10.000 inwoners.
Je begrijpt dat ik die verhalen van beschikbaarheid van brandstof met een korrel zout ben gaan nemen.
Leon
Zeker als het tankje driekwart leeg is wordt gas erg langzaam. Maar ook als het nog vol is, is benzine heter. In tests zie je toch vaak tijden (voor 1 liter water laten koken) van 3-4 minuten voor benzine en 5-6 minuten voor gas.
Inderdaad, gas is, schoon, compact, licht en goedkoop. Geen gekl**t met verstoppingen, geen pomp die problemen kan geven, niks voorverwarmen... en prima te regelen.
Verkrijgbaarheid is uitstekend, zeker in Europa, waar zelfs elk (dorps)doe-het-zelf winkeltje wel prikblikjes verkoopt.
Brander met schroefaansluiting? Markill heeft 2 adapters in het assortiment waarmee iedere brander met prikblikjes gebruikt kan worden. Bijkomend voordeel van de adapters is dat de brander van het blikje gescheiden kan worden zonder dat het blikje meteen helemaal leeg is...
En dat benzine 1, 2 of zelfs 3 minuten sneller een liter water aan de kook zou brengen..... hebben we haast dan???
Voor mij: Altijd gas en als het echt niet anders kan gaat de Whisperlite mee.... en die is helaas niet echt sneller dan m'n Markill Hotshot. Hij is wel groter en zwaarder.... :evil:
En dat benzine 1, 2 of zelfs 3 minuten sneller een liter water aan de kook zou brengen..... hebben we haast dan???
Nee, geen haast, maar ik houd niet van wachten. En als ik m'n vlees niet meer kan dichtschroeien omdat het gas niet meer voldoende hitte geeft waardoor het taai wordt, ben ik niet blij. Of even roerbakken voor de vegetariërs is er dan ook niet meer bij.

Ik heb wel eens meer dan 25 minuten moeten wachten voordat het pannetje water kookte en ik eindelijk rijst kon opzetten en dan nog een keer bijna 10 minuten voordat het weer kookte. En toen ik na de rijst dan de groente nog in drie keer moest bakken, plus daarna wat vlees....pff! Uiteindelijk konden we, moe en uitgehongerd als we waren, pas na anderhalf uur en in het donker eten. Had ik wèl even benzine getankt, dan was dat een vol uur eerder geweest.
Zoals gezegd: dat was op het laatste stuk van de gastank, maar toen baalde ik wel van gas, ja.
Zo heb ik het nog nooit meegemaakt... :shock:
Het allerlaatste, heel kleine beetje gas, ja... dan gaat het iets langer duren. Als dat niet goed uitkomt gooi je het bijna lege blikje weg en neemt een nieuwe.

Overigens, gas is dus gewoon sneller!

Brandertje op het blikje in de adapter schroeven (10 sec.) pannendragertjes op hun plaats (8 sec.) Eén of twee keer de piezo ontsteker gebruiken en klaar is kees (Dick..).
Mijn water is op de Hotshot al aan de kook als de Whisperlite nog aan het voorverwarmen is....
Volgens de Op Pad test van 2003 kookt 1 liter water op de Markill Hotshot in 5' 48". Nou gebruik ik nooit 1 liter, ik fiets in m'n eentje, maar hooguit de helft en dat brengt hij in 2 a 3 minuten aan de kook.
Voordat mijn Whisperlite klaar is om werkelijk te gaan doen waarvoor hij bedoeld is, koken, ben ik meer tijd kwijt.....
Vooropgesteld.. ik heb géén haast, maar dit, gezet naast alle andere argumenten voor gas, maakt dat mijn Whisperlite zelden in de fietstas meegaat.
Dick Schuurman schreef:Overigens, gas is dus gewoon sneller!
Dat dat voor jouw gasbrander zo is wil niet zeggen dat dat voor andere gasbranders ook geldt.
Leon
Dat denk ik toch wel Leon, als je tenminste de tijd meerekent die verstrijkt voordat je benzine-/multifuelkooktoestel werkelijk aan het koken van je voedsel toekomt. :wink:
Bij deze beslissingen maakt het dus steeds veel uit of je in je eentje gaat of met twee of meer. In je eentje zijn gas en spiritusbranders lichter, en in het geval van gas vermoedelijk sneller (zolang je geen sneeuw smelt). Als je culinaire ambities hebt voor twee of meer, dan denk ik dat benzine of petroleum al snel sneller en makkelijker is.
Wim
Wim schreef:Bij deze beslissingen maakt het dus steeds veel uit of je in je eentje gaat of met twee of meer. In je eentje zijn gas en spiritusbranders lichter, en in het geval van gas vermoedelijk sneller (zolang je geen sneeuw smelt). Als je culinaire ambities hebt voor twee of meer, dan denk ik dat benzine of petroleum al snel sneller en makkelijker is.
Wim
Gas is vooral handig als je geen haast hebt, je kunt de brander ook weer uitdoen. Bij benzine & petroleum is het voorverwarmen zo'n gezeur dat je welhaast gedwongen wordt het eten koken-koffiezetten-afwaswater opzetten er in een sessie doorheen te jassen.
Wim heeft wel een punt. En zoals ik al eerder aangaf: als ik 's ochtend alleen maar een beetje thee wil zetten, gebruik ook ik gas, inderdaad omdat dat makkelijker is, en wellicht duurt het dan ook niet langer dan met benzine.

Maar als ik 's avonds eten kook, en dat is vrij uitgebreid, dan kookt benzine over het algemeen lekkerder==> aanmerkelijk sneller. Nu ben ik waarschijnlijk de enige buitensporter die twee branders meeneemt. Naast mijn Primus Omnifuel heb ik tegenwoordig ook zo'n Snowpeak gasbrandertje van 90 gram. Ik kook dan ook op twee pitten in de vrije natuur. Terwijl de rijst of de aardappels ofzo langzaam staan te koken, doe ik het snelle, hete werk op de primus. (ja, ik ken de truc van de pan in je slaapzak doen, maar dat doe ik liever niet met m'n donsje, en het knoeit ook snel)
En datzelfde tankje van de Snowpeak past dus ook op die Primus, die staat wat stabieler, en met gas brandt die weer mooi schoon.
Op deze manier kan ik met een minimum aan extra gewicht toch lekker, comfortabel en flexibel koken.
persoonlijk heb ik nooit veel verschil gemerkt in een campinggaz-brander en mijn optimus00, wel heb ik vaak het gevoel dat de gaz wat trager is, maar ik denk voornamelijk dat dat komt omdat mij optimus een hoop meer herrie maakt als ie aanstaat, en daardoor de indruk wekt dat ie heter stookt (een snelle straaljager maakt ook meer herrie dan een traag propeller-ding)
Verder heben ze ieder hun eigen onhebbelijkheden, de optimus fakkelt makkelijker als ie bijna leeg is, de gaz wordt wat trager. Dus het is een beetje om het even.
Anyways de voornaamste reden dat ik meestal mijn optimusje bij me had is eigenlijk gewoon omdat ie uit elkaar te halen is, en ik 'm daardoor wat makkelijker in de fietstas kwijt kon.(kopje in sok in mok, pannenhouders bij windscherm, en het tankje in eigen zakje)

Helaas heeft mijn optimusje nu toch echt zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt (letterlijk zo'n beetje), en gaat hij opgevolgd worden door een Gravity II MF. Vooral omdat ie en gas en peut stookt zodat ik die keuzevrijheid nog steeds behoudt.
nou, ik ga me nog even aansluiten bij de Primus-allesbrander fans.
En niet alleen omdat we net een splinternieuwe Omnifuel cadeau hebben gekregen van NA Gear, de distributeur in de VS. :wink:

We hebben eerst een paar jaren op de Multifuel gekookt, en dat ding kon het maar 1 keer niet aan, op zo'n 4000 meter hoogte had ie de puf niet.
Maar toen ik in de VS op zoek ging naar onderdelen voor de rest van [url=htttp://www.tour.tk]onze reis[/url], boden ze ons gewoon een nieuwe aan! (en daar zei ik dus geen nee tegen) En de Omnifuel is gewoon nog beter dan de Multifuel, beter afstelbaar, goede pomp met duurzamere onderdelen en robuust.

Het grootste voordeel van een allesbrander is dat je altijd en overal brandstof kunt beschikken, wat dat dan ook moge zijn.

Groetjes uit Mexico (1 litertje ongelood 8 pesos = 40 eurocent = een week lang lekker koken)
Aaldrik
Goed, voor de branders die gas en vloeistof aan kunnen, worden eigenlijk alleen de Markill Phoenix en de Primus Omnifuel aangeprezen :roll:
Dan hoef ik alleen maar te kijken wat lekkerder inpakt.
Jammer dat de Nova geen gas aan kan. Goed design mbt inpakken. Oprollen, wegwezen 8). Had me bijna.
De twee omnifuels zijn vouwwerk. Pech. Toch maar MET gasoptie.

Btw:
In een review van outdoor-tv (duits) was het met gas sneller met koken dan met benzine (mogelijk coleman). Scheelde 25 sec. :D
Reboli schreef:Jammer dat de Nova geen gas aan kan.
Kan hij wel hoor, kijk maar bij optimus nova + http://www.optimus.se/index.php?option= ... &Itemid=33
Blanche schreef:
Reboli schreef:Jammer dat de Nova geen gas aan kan.
Kan hij wel hoor, kijk maar bij optimus nova + http://www.optimus.se/index.php?option= ... &Itemid=33
Waar zie ik het dan? "White gas" is niet ons gas: http://en.wikipedia.org/wiki/White_gas
Het gasblikje naast de multifuelfles?
Gut ik moest even zoeken ( "waar hééft ze het over??" :wink: ). Je bedoelt het symbooltje bij de fuels, toch?. Maar volgens mij is dat ook niet meer dan dat: een symbooltje, en het staat ook bij alle andere branders (zoals de Hiker). De tekst bij de Nova+ rept niet over gas, dus ik geloof toch echt dat deze brander nìet op gas brandt...