Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest problemen - Forum Wereldfietser

Thermarest problemen

hallo mensen,

ik ben op zoek naar gelijkgezinden... mensen die het ongeluk hebben gehad van een defecte Thermarest matras. We zijn alweer een tijdje onderweg en hebben ondertussen 4 matrassen versleten... nou eigenlijk zijn de matrasjes niet bestand tegen onze reis. 8)
We hebben beide een Prolite 2,5 cm dik EN gebruiken de matjes ook als stoel dmv de Thermarest LiteChair. De problemen die zich voordoen zijn altijd het gevolg van wat hier in het forum 'delamineren' genoemd wordt: het loslaten van de lagen binnen in de mat, waardoor er een bubbel ontstaat. En dat is het einde van de matras.

De bubbels ontstaan altijd in het midden van de mat, nooit aan het hoofd- of voeteneind. Cascade Design (de maker van de matjes) wil ons iedere keer wijsmaken dat het komt omdat we ons haar niet wassen of zonder te douchen naar bed gaan (wat vettigheid op de mat zou betekenen, die tzt het delamineren tot gevolg zou hebben). Het niet wassen komt wel af en toe voor, maar we slapen toch meestal wel gewoon met ons hoofd aan een en onze voeten aan het andere eind (met de romp in het midden). En dan ook nog ens altijd met een slaapzak/lakenzak onder ons.

Nu wilde ik graag weten of er meer mensen zijn die dit probleem kennen en/of er een verklaring voor hebben.
PS tot dusverre hebben we onze matjes iedere keer gewoon om kunnen wisselen, maar daar komt toch eens een keer een eind aan, denk ik :?
Groetjes,Aaldrik
Ik heb dat zelfde probleem ook al met twee matjes gehad, zijn ook zonder morren omgewisseld voor nieuw maar heb wel slecht geslapen een paar weken! :(
Doe je het ventiel open als ze overdag in een hete tent liggen? Dat moet eigenlijk wel.
Wim
Wim schreef:Doe je het ventiel open als ze overdag in een hete tent liggen? Dat moet eigenlijk wel.
Wim
Dit is ook bij mijn weten de klassieke manier om een bubbel in het midden te krijgen.
1. Je vult de mat, ventiel dicht, legt hem in een te hete tent, en de druk stijgt te veel.
of
2. Je komt 's avonds op een koude plek, vult de mat, slaapt en de volgende dag ga je niet meteen op reis en de tent komt in de loop van de dag in de zon, wordt heet en het gaat fout.
Zou dat kunnen?
Leon
Leon schreef: 1. Je vult de mat, ventiel dicht, legt hem in een te hete tent, en de druk stijgt te veel.
(...)
Zou dat kunnen?
Ik ben eens met een opgeblazen mat in de auto van 100 meter hoogte naar 2000 meter gereden. Resultaat: grote bubbel in het matje.
Overdag zit het matje opgerold in de fietstas dus heeft niets met een hete tent te maken.
Dat met die zon is een keertje voorgekomen, tien jaar geleden of zo, en dat doe je maar 1 keer ! Was aan het begin van de vakantie, dus dat slapen beviel niet zo de rest van de tijd... :roll:

Nee, het begint steeds klein, paar kamers in de mat, maar dan is er geen stoppen meer aan natuurlijk. Ik had gehoopt dat er mensen waren die met het gebruik van het stoeltje dezelfde problemen kregen...
Want dat is nl. waar ik denk dat het probleem ligt, dat die matjes de druk van het zitten in een stoeltje met dubbelgevouwen mat, niet aankunnen.
Ideeen :?:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de matten de druk van het zitten niet aan kunnen, maar dat ze het wringen niet aan kunnen. Als je op je matje ligt is de druk vrij regelmatig recht naar beneden. Slechts als je je omdraait zou je wat laterale krachten op de mat kunnen uitoefenen.
Als je het matje hebt opgevouwen in het stoeltje en er op zit, schuif je met je kont echter vaak ook een beetje naar voren, en als je b.v. aan het koken bent zit je ook vaak heen-en-weer te wringen en te draaien. Dan komt er relatief veel kracht op een klein oppervlak dat de verschillende lagen van het matje niet op elkaar drukt, maar juist van elkaar trekt.

Dus ja: ik kan me voorstellen dat het aan het zitten ligt.
Spironski schreef:Ik denk eerlijk gezegd niet dat de matten de druk van het zitten niet aan kunnen, maar dat ze het wringen niet aan kunnen. Als je op je matje ligt is de druk vrij regelmatig recht naar beneden. Slechts als je je omdraait zou je wat laterale krachten op de mat kunnen uitoefenen.
Als je het matje hebt opgevouwen in het stoeltje en er op zit, schuif je met je kont echter vaak ook een beetje naar voren, en als je b.v. aan het koken bent zit je ook vaak heen-en-weer te wringen en te draaien. Dan komt er relatief veel kracht op een klein oppervlak dat de verschillende lagen van het matje niet op elkaar drukt, maar juist van elkaar trekt.
Dus ja: ik kan me voorstellen dat het aan het zitten ligt.
Ik denk van niet, want sonali geeft aan dat de bubbel in het midden komt en als je met een stoeltje op de mat zit, zit je op het eind. Wel krijg je bij het zitten natuurlijk steeds drukverhogingen - en die zijn in alle richtingen overal op de mat. Het midden is juist waar 's nachts je achterste bij bewegen het meeste zit te wringen.
Dus niet meer op zitten en 's nachts niet bewegen?.... :roll: :shock: :( :wink:
Sterkte ermee,
Leon
Er is nog een ander perspectief: wat is normaal gebruik en een normale levensduur? Vijftien jaar lang elk jaar drie weken lijkt mij een lange tijd voor "normale gebruikers" en een levensduur waarop je buitensportartikelen zou kunnen besluiten te ontwerpen. Drie weken vakantie per jaar is zelfs meer dan in de VS normaal is. Als je wilt dat het langer meegaat moet het zwaarder of duurder worden. Maar 15x3 weken is 45 weken, oftewel ruim minder dan een jaar. Jullie hebben als ik het goed begrijp meer dan een jaar per matje gehaald. Misschien moet je accepteren dat dat een normale score is.
Wim
Ik denk van niet, want sonali geeft aan dat de bubbel in het midden komt en als je met een stoeltje op de mat zit, zit je op het eind.
Hier zal sonali zelf uitsluitsel moeten geven, want op de stoeltjes die ik had zat je wel degelijk in het midden (je vouwde de uiteinden naar binnen, en schoof het dan in de hoes, zeg maar).
Alhoewel,..... als je op deze manier het hele matje draait, kom je dus òf op het uiteinde, òf op het midden te zitten. Het ligt er dus maar aan hoe je het matje in de hoes schuift. :? :D
Nee, je zit inderdaad op het midden, want je schuift de uiteinden van de mat in het ruggedeelte. Daar zit nl. een opening voor het ventiel, dus je kunt het niet op een andere manier gebruiken (zonder geweld te gebruiken :twisted: )
En we zijn dan al wel een tijdje onderweg, maar we hebben alles bij elkaar zo'n 500 dagen gekampeerd (binnen een tijdsbestek van 2,5 jaar), de rest van de tijd gebruikten we de matjes niet.

Niet meer op zitten is niet zo'n goede optie... daarom hebben we deze matjes en de stoeltjes. Het is echt zalig om op te zitten! Als we de stoelhoezen niet bij ons hadden, dan hadden we waarschijnlijk al lang iets anders gehad om op te slapen.
En om niet te bewegen tijdens het slapen... heb je een adres voor dwangbuis-verkopers in Mexico, Leon? :D

Maar als ik het goed begrijp, zijn de matjes dus niet uitermate geschikt om op langere reizen mee te nemen... want anders had Thermarest ze wel sterker gemaakt!? En nemen ze er genoegen mee dat die sporadische reizigers die ieder jaar een nieuw matje willen, gewoon tevredengesteld worden. Risico van het vak (van matje-verkoper) :|
Gebeurt het wel eens dat jullie de matjes tijdenlang achter elkaar opgerold met het ventiel dicht laten? Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. De matjes houden niet zo van vocht binnenin.

Ik heb één keer delaminatie gehad (in het midden, geen idee wat de oorzaak was), en onder garantie een mooie nieuwe oranje mat gekregen. Ik ben zeer tevreden over de matjes, het bijbehorende stoeltje, en de service van Thermarest. Die service is een groot pluspunt, dus ik neem inderdaad aan dat ze de sporadische garantiegevallen op de koop toe nemen.
Hoi,

Hier ook een thermarest eigenaar. Ook met een mooie bobbel erop. Ter hoogte van de schouders. Dat wel. :roll:
Ik dacht eerst dat het kwam door "misbruik" als extra matras-laag bovenop een springmatras van een logeer bed (destijds op kamers in Hilversum). Nu weet ik dat het een structureel probleem is :(
Komende tijd weer langs Bever :roll:

S***t... Kom er net achter dat ie gegroeid is naar 14cm :lol:
Slaapt natuurlijk nooit lekker.... :|
Zo hoog staat de verwarming hier toch niet niet :?