Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets gezocht

Wim schreef:http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
onder kopje "oops"
en (is geschreven voor racefietsen, maar het principe is universeel):
Als je op je plaat gaat, kan ook je fiets schade oplopen. Voor je eigen schade zijn voldoende sensoren aanwezig ;), om je fiets te controleren is een checklist handig ....


frame
controleer de uitlijning. Dat kun je proberen met touwtjes ed, maar gaat het snelst door te proberen met losse handen te fietsen. Gaat dat nog net zo goed als voorheen dan is de kans groot dat wat dit betreft alles nog in orde is.
Controleer je fiets op deuken: de bovenbuis waar hetr stuur tegen aan klapt, de onderbuis waar de voorrem tegenaan komt, rimpels in de lak (vooral balhoofd-onderbuis) als het frame ergens tegen aan geknalt is, een kromme staande achtervork als iemand in je fiets gereden is, staat het derailleuroor nog recht, geen krassen of gaten in het carbon enz. Doe ook een paar stappen naar achteren en kijk nog eens in grote lijnen naar het plaatje.

voorvork
Controleer de uitlijning van de vorovork. Gaat het wiel nog net zo makkelijk in en uit de vork, staan niet opeens de remblokjes scheef to de velg, staan in zijaanzicht de vorkscheden in lijn met balhoofdbuis, geen rimpels in binnenbalhoofdbuis, geen krassen of gaten in het carbon ?

zadel
als het krom is voel je dat direkt als je voor de eerste keer gaat zitten (aangenomen dat je de valpartij het nog enigzins overleefd hebt), zijn de hoeken beschadigd?

zadelpen
nog recht?. Een iets verbogen zadelpen wordt ovaal en wil vaak niet meer dieper in het frame. Vervangen, want een afbrekende zadelpen is niet grappig

crankstel
Als de fiets een buiteling maakt en op een pedaal land kan een crank makkelijk naar binnen buigen. Dat voel je als je de eerste keer opstapt, iemand anders op je fiets laat rijden is vaak ook veelzeggend. Is het buitenblad nog recht? In plaats van een kromme crank kunnen ook de pedaalassen verbuigen. Daar moet je ook niet mee fietsen, dat levert maar blessures.

ketting
geen slag in de ketting? Geen idee hoe het gebeurd, maar er kunnen soms na een valpartij hele rare slagen in een ketting zitten. Dat schakelt niet, en als de ketting vervolgens breekt is het "Hazzo tandazz" of erger!

schakelen
kijk of de derailleur geen diepe krassen heeft (wil het bovenste draaipunt nog draaien?) of verbogen is. Is de indexkabel niet geplof en zijn kabelhoedjes niet gebroken? Zijn de shifterkapjes onbeschadigd (zeer zeldzaam bij Shimano, Campa grepen vallen meestal veel beter)? Bij Shimano zit de sti body nog vast op de niet verbogen steun?

stuur
Controleer het stuur op schuurplekken (lelijk, maar op de uiteinden niet kritisch), is het stuurlint nog heel, zitten de stuurdoppen er nog in (bij wedstrijden verplicht, en altijd verstandig), en zitten geen knikken of diepe groeven bij de klemming in de stuurpen (zo ja kun je het stuur weggooien)

wielen
Zijn de velgen recht en zonder butsen? Controleer de banden op schuurplekken (doorgeremd?). Zijn de assen nog recht (zo nee vervangen), uiteinden vd uitvalassen niet beschadigd (lelijk, maar niet kritisch) ?

remmen:
de voorrem wil nog wel eens verbuigen als die tegen het frame klapt. Als je heel arm bent kun je die weer voorzichtig recht buigen en de remarm uitwisselen met die van de veel minder belaste achterrem. Vervolgens niet weer vallen!

Bidonhouders
Ook de bidonhouders kunen makkelijk stuk gaan, zeker de huidige designmodelletjes

en tot slot: kijk ook naar je schoenen: zijn de pedaalplaten en zolen nog heel?
Veel dank voor al jullie reacties!

Ik zit me nu net weer wat anders te bedenken, ik woon redelijk beperkt in Amsterdam. Een fiets in de woonkamer vindt mijn vriendin al niet leuk.. als er een tweede bijkomt, is ze daar helemaal niet blij mee.. Nu vroeg ik me af of er frames bestaan die zowel geschikt zijn voor 28 en 26 inch wielen, waar je dus een fijne polder racert van kan maken, maar met een beetje geknutsel ook een echt goede trekkingfiets (en waar ook alle bevestiging oogjes op zitten etc. etc. voor het vastmaken van bagagedragers enzo .. (na terugkomst van vakantie een beetje in de trand van, wielen wisselen, ander verzet, bagagedrager d'r af, zitdiepte een beetje aanpassen, hier en daar wat afstellen en gaan)
:)

Kwam op het idee na het zien van dit frame
http://www.bobjacksoncycles.co.uk/produ ... ucts_id=43

Wat mij vooral opviel waren de vele oogjes die er op en er aan zitten, en in de beschrijving werd er gesproken over een bandenmaat van max 700*32, dan leek mij een 26 inch ook mogelijk ...

Als je dan op de racer tevreden bent met v-brakes en of canti lever, dan hoeft het verder niet heel veel uit te maken ..

Lijkt me ideaal. Kan ik me huidige fiets ook verkopen en het budget oprekken :) en t scheelt een brok aan ruimte ..



offtopic
valt me wel op hoe je gedachten echt van hot naar her gaan bij het zoeken naar een fiets..


Ik pijns rustig verder :)
Het korte antwoord is gewoon nee nee het kan niet. Als je wiel kleiner is moet je rem ook op een andere plek aangrijpen dan wanneer je wiel groter is (de velg zit op een andere plek). Daar komt bij dat de geometrie verandert. Het laatste is dat je voor gebruik met veel bagage een heel ander (lees sterker, zwaarder en stijver) frame nodig hebt dan zonder. Kortom, dit wil niet.
Wat kan dan wel? Je kunt een fiets bedenken die geschikt is voor een beetje bagage, zeg een kleine 15 kg, maar liever 10 kg. Als je dan accepteert dat die fiets niet bedoeld is om off road te rijden, dan kun je een fiets maken die heel aardig mee kan komen in het peloton (niet meer dan dat) en waarmee je ook nog op een ultralight vakantie kunt. Een lichte variant is de zogeheten audax fiets, dwz een racefiets met iets bredere banden (max 32 mm), 57 mm remmen, en een iets rustiger geometrie. Voorbeelden zijn de audax fietsen van het Engelse Thorn, of de 59er van m-gineering. Daar kun je in principe best wat bagage op meenemen, maar niet teveel, en niet op erg slechte wegen. Een iets zwaarder alternatief is de klassieke Engelse randonneur met cantilever remmen en banden van misschien 37 of 40 mm, waar je meer op kunt meenemen en waarmee je over wat slechtere wegen kunt rijden, maar waarmee je weliswaar nog met je racefietsvriendjes kunt gaan rijden, maar geen illusies meer moet hebben. Pret kun je nog steeds hebben en een goede bandenkeuze doet ook wonderen. Een setje 30 mm Grandbois banden zal de fiets vast transformeren.
Zelf heb ik mijn 26 inch stalen vakantiefiets met racebocht voor de "zondag" uitgerust met een set snelle Panaracer Pasela's 26x1.75. Dat maakt er ineens een hele andere fiets van. Het is nog geen racefiets, maar ik heb er wel pret mee. Doe dit met een 28 inch randonneur, en je komt nog dichter in de buurt.
Wim
Wim schreef:Het korte antwoord is gewoon nee nee het kan niet. Als je wiel kleiner is moet je rem ook op een andere plek aangrijpen dan wanneer je wiel groter is (de velg zit op een andere plek).
Kan wel, maar wel met schijfremmen.
Roseversand verkoopt bvb de Team AL Duo (cat. pag. 169)
Met 26" én 28" wielen.
Ik bedacht me (mede n.a.v. van mijn ervaringen in het rotsklimmen) dat als er iest vervelend is, is het niet helemaal goed materiaal hebben als dat hetgeen is waar je de hele tijd op moet vertrouwen ..

Dus ik heb (denk ik) besloten mijn budget ietsje op te rekken en zelf een fiets te gaan opbouwen (tenzij er natuurlijk een wereld aanbieding voorbij komt voor een reeds geassembleerde fiets). T zal me denk ik alles bij elkaar een paar honderd euro meer gaan kosten dan mijn initiele budget, maar dan ben ik ook super tevreden, klopt alles, en ken ik de fiets van haver tot gort.. En 't is natuurlijk een ontzettend leuk projectje :)

Ik ben ontzettend gecharmeerd van een Thorn Sherpa Frame. Verder is het een super compleet frame met alle nokjes en oogjes die je je maar kan bedenken (OK disc brakes kunnen niet), is het stevig, 26 inch en staal en bovendien heb ik het idee dat het zeer betaalbaar is :)

Qua groep ben ik nog een beetje aan het puzzelen, maar ik zat eigenlijk te denken aan een MTB groep shimano XT.. .. Of iets anders?? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een stuur met bocht wil of niet en dat zal uiteindelijk mede bepalend zijn.. .. T lijkt me wel handig (al was het alleen al vanwege de meerdere zit posities, en het feit dat je er een soort racer van kan maken) maar dan moet ik even nadenken over de (groep met) shifters (bar ends, STI, of gewoon XT). Tips?


wordt vervolgd :)
Die Sherpa is een mooi frame, en standaard leverbaar met racebocht (een must voor mij). Bij de afmontage zijn de wielen het belangrijkst. Schakelen zou ik met bar end schakelaaars. Die zijn goedkoper, degelijker en eigenlijk handiger als je ineens een groot verschil wilt schakelen (en dat moet vaak bij touren met bagage). Het werkt ook beter met atb onderdelen. De rest kun je dan opbouwen tot de grens van je budget, maar zelfs met Deore zul je niet snel problemen hebben. Tektro maakt prima goedkope cantilevers en racegrepen, de Sugino XD is een prima crank (en dacht ik identiek aan de Thorn crankset). De Tubus Cargo is vermoedelijk in Nederland goedkoper dan in de UK.
Wim
Bongers verkoopt veel oude modellen. Korting is wel te regelen is mijn ervaring. Let wel op dat je een juist framemaat "aangemeten" krijgt. Het is gewoon handel hé.
Wim schreef:Die Sherpa is een mooi frame, en standaard leverbaar met racebocht (een must voor mij). Bij de afmontage zijn de wielen het belangrijkst. Schakelen zou ik met bar end schakelaaars. Die zijn goedkoper, degelijker en eigenlijk handiger als je ineens een groot verschil wilt schakelen (en dat moet vaak bij touren met bagage). Het werkt ook beter met atb onderdelen. De rest kun je dan opbouwen tot de grens van je budget, maar zelfs met Deore zul je niet snel problemen hebben. Tektro maakt prima goedkope cantilevers en racegrepen, de Sugino XD is een prima crank (en dacht ik identiek aan de Thorn crankset). De Tubus Cargo is vermoedelijk in Nederland goedkoper dan in de UK.
Wim
Ik wilde eerst maar eens het frame bestellen, en dan langzaam onderdeeltjes gaan sprokkelen :) Het kan wellicht iets goedkoper als ik alles in een keer doe bij thorn.. maar dan mis ik het plezier van het zelf in elkaar zetten..
hendrikjan schreef:Ik wilde eerst maar eens het frame bestellen, en dan langzaam onderdeeltjes gaan sprokkelen :) Het kan wellicht iets goedkoper als ik alles in een keer doe bij thorn.. maar dan mis ik het plezier van het zelf in elkaar zetten..
Bedenk je bij elk onderdeel of het echt het juiste is: 1" of 1 1/8", 29,7 mm of 27,9, top/down-pull en/of top/down-swing etc. In de praktijk kun je soms bizarre complicaties tegenkomen.
Het zekerste en goedkoopste is om een complete fiets te kopen en netjes uit elkaar te schroeven. Daarna kun je hem dan zelf in elkaar zetten :wink:
Zelf sleutelen is heel leuk, vind ik. :wink:

Een goed boek over fietsenmaken vind je hier http://www.m-gineering.nl/shopboek.htm

Het big blue book of bicycle repair is wat mij betreft het meest complete boek. Veel leuker is het boek van Marten zelf of dat van Erik.

Wat ik me wel een beetje afvraag is de reden voor je ommezwaai. Eerst wil je tweedehands gaan kopen en nu ga je zelf een compleet nieuwe fiets bouwen. Het lijkt me gemakkelijker om een goedkope tweedehands fiets te verbeteren met nieuwe onderdelen. Al was het alleen al omdat je dan kan verwachten dat je de juiste maten voor de onderdelen bij de hand hebt. Vervolgens: een fiets in onderdelen kopen kan gemakkelijk duurder uitpakken dan een compleet nieuwe fiets.
Als laatste: zelf een fiets bouwen geeft ook vraagstukken over pasvorm en fietsgeometrie. En dat is weer een hoofdstuk apart.

Kortom een ambitieus project.
Nou de ommezwaai zit een beetje in verschillende omstandigheden..

Ik ben tweedehands niet direct iets tegengekomen waarvan ik denk ja dat is het.. Van de fiesten die ik gezien heb moet er toch nog (soms veel) aan versleuteld en of vervangen worden. Ook gaat er ontzettend veel tijd en energie zitten in het telkens maar weer ergens heen gaan om te kijken of de fiets wel of niet iets voor je is.. (ik ben niet in het bezit van een auto, en ik moet dan alles met het openbaar vervoer doen.. dat is soms erg lastig en 't kost bovendien relatief veel geld) (als ik naar een fiets ga kijken in bijv. Breda, dan kost me dat een hele dag + 30 euro aan reiskosten, doe je zoiets drie keer.. dan wordt je budget eigenlijk ook al opgerekt, verder als ik me beperk tot fiesten in de buurt dan is er heel weinig.. )

Ik beleef veel lol aan het opbouwen, qua geometrie ben ik het met je eens dat dat op zich een vak appart is, maar ik heb een racer waar ik goed op zit en waarbij ik zonder pijn te krijgen rustig een uur of vier / vijf kan wegtrappen. Dus daar kan ik een hoop van afleiden. T hoeft niet hetzelfde te zijn, maar t is een goed begin.. Je kan dat ook zo ingewikkeld maken als je zelf wil..

Al met al had ik zoiets van, als ik misschien drie of vierhonderd euro extra er tegenaan smijt ;) Ja dat is eigenlijk heel veel, dat weet ik, maar dan ben ik met zoveel meer lol en plezier bezig.. Dat dat het wel waard is....
Die Thorn Sherpa is in basisuitvoering voor 999 pond al heel erg goed. Ik zou er hoogstens voor een paar tientjes iets duurdere naven op laten zetten, en een geveerd Brooks zadel, maar dat is het wel. Je hebt dan een fiets waar je vele jaren behoorlijk ambitieuse vakanties op kunt doen. Zet er een stel Panaracer Pasela 26x1.75 banden op, en hij is zelfs redelijk snel. Gewone Marathons kun je dan monteren voor de vakantie. Ik denk dat het duurder wordt als je het zelf probeert op te bouwen.
Wim
Schlauch schreef:Geometrie van Thorn fietsen
Getallen zeggen natuurlijk niet alles. Zeker als de belangrijkste waarde, namelijk dié een beeld geeft van de totale fiets, en waarmee je in de toekomst fietsen hopelijk dus kunt vergelijken, stabibliteit genaamd, ontbreekt.
Jac,
Op wat voor fiets fiets jij? Dat merk zal namelijk ongetwijfeld wél alle belangrijke gegevens op hun website en in hun folder hebben staan. En zoals je zelf altijd met verve uitlegt is daar heel veel behoefte aan. Ik ben benieuwd,
Leon
Thorn maakt zeer gerespecteerde fietsen, maar is er mee opgehouden de geometrie details te publiceren omdat ze geen zin hebben gecopieerd te worden. Anders dan Jacques zie ik geen probleem op de markt. Er zijn genoeg fietsen te koop die lekker fietsen. Ik ben heel heel erg tevreden over mijn M-gineering, en het zal me worst zijn waarom Marten de hoeken en de buislengtes gekozen heeft die hij heeft gekozen. Ik heb tevoren verteld wat ik voor rijgevoel wilde, en het was aan Marten om dat vorm te geven. Dat is zijn vak, en ik heb een ander. Als ik een auto koop hoef ik ook niet te weten hoe het motorontwerp tot stand gekomen is, en als ik een huis laat bouwen hoef ik de sterkte berekeningen niet te zien. Mijn huis is niet ingestort, en daar gaat het maar om. Heus Jacques, er zijn genoeg verrukkelijke fietsen te koop.
Wim
Leon schreef: Op wat voor fiets fiets jij? Dat merk zal namelijk ongetwijfeld wél alle belangrijke gegevens op hun website en in hun folder hebben staan. En zoals je zelf altijd met verve uitlegt is daar heel veel behoefte aan. Ik ben benieuwd,
Leon
Hallo Leon en Jac,
Volg deze discussie al een tijdje en ben ook heel nieuwsgierig geworden naar een foto met uitleg van de fiets van Jac.
En ik blijf niet graag achter, dit is mijn vakantiefiets: http://farm1.static.flickr.com/57/19616 ... 1f1d_b.jpg
Geen uitleg. Maar met ongeveer 10 kg bagage achterop, zonder stuurtas en met oude conti TT2000 was zonder handen fietsen nog steeds mogelijk.
Nu met Schwalbe Marathons lukt dat niet meer terwijl hij met die nieuwe banden wel lekkerder rijdt.
Groet,
niko
En dit is nu precies wat ik bedoel, je kan die discussie over geometrie zo ingewikkeld maken als je zelf wil.. Hoe een fiets fietst kom je maar op een manier achter.. en dat is niet met een proefritje rond de winkel.. Daar is in mijn beleving veel meer voor nodig. (al was het alleen al vanwege het feit dat je met je proefritje niet met volle bepaking rijdt, op slecht wegdek, in de regen)

Zolang je geen op maat gemaakt frame koopt, zit je dus altijd aan confectie maten vast.. Als ik het zo mag zeggen.. Dan zijn er een aantal waardes die in mijn optiek van belang zijn .. Een van de belangrijkste is de lengte van de bovenbuis.... Dan kan je een frame uitzoeken wat in beginsel goed passend is, of met de juiste stuurpen en zadel pen etc. juist gemaakt kan worden. Als de rijeigenschappen dan uiteindelijk niet bevallen, dan is dat zo, en dan leef je daar mee of niet. Maar dat wil niet zeggen dat je een verkeerde maat fiets hebt..

Alvorens je weet wat je nu wel en niet prettig vind moet je ervaring op doen, proeven tussen de verschillen .. En dat kan in mijn optiek ook maar op een manier.... Ja misschien kom ik er achter dat ik vind dat het frame waar ik uiteindelijk op rijd te log is, of te nerveus als ik berg op of af rijd, of niet prettig stuurt met zadeltassen . of weet ik veel wat .. Maar je bent een knappe man als je dat van te voren kan voorspellen ..

Als een fietsenmaker mij een keus voorhoudt, tussen twee frames en daarbij zegt vanwege waarde X of Y, zal fiets A iets lichter sturen, dan fiets B... Dan kan ik nog steeds niks met die informatie, omdat ik niet voldoende ervaring heb omdat op zijn merites te kunnen beoordelen.. Ze sturen allemaal en ik ben nog nooit een fiets tegengekomen waarbij je stuurbekrachtiging nodig hebt..

Mijn uitgangspunt is een beetje, dat als je nu een frame koopt van een gevestigd merk, je kwalitatief wel een goed frame hebt, en als je dan een beetje let op de maat, je ook een goede maat te pakken hebt.

Als de rijeigenschappen anders zijn dan dat je had verwacht .. tja .. ik weet niet zo goed wat ik van de rijeigenschappen moet verwachten, ik wil gewoon lekker fietsen.. en kan het uiteindelijk toch pas beoordelen als ik overal geweest ben waar ik wil komen op mijn fiets..

Mijn racer is heerlijk op polderweggetjes, maar toen ik afgelopen zomer in de vogezen klimmetjes aan het maken was en de daarbij benodigde afdalingen aan het doen was, toen scheet ik mijn broek.. Ik had echt een zwabberende kauwgombal .. Dit had ik niet verwacht van te voren .. En dit soort `problemen` blijf je houden.. En waar ligt het dan aan, het frame, de wielen? Je vork? zoveel variabelen...

Gewoon proberen en als het na een uitvoerige test niet bevalt, dan moet je het aanpassen :)
waarom kiezen? Ik kan me voorstellen dat ik zowel een sportieve zit, als een relaxte zit op mijn fiets wil kunnen hebben.. Dat het ene frame geschikter is voor de ene zit, dan de andere .. ja daar heb je dan wel een punt, dat moet ik je geven en dat is idd iets waar ik niet zo veel over nagedacht heb ... Maar de keuze is volgens mij niet zo absoluut dat frames slechts één bepaalde zit toestaan.. Maar misschien heb ik dat mis, dan hoor ik het graag..
Schlauch schreef:Het gaat om het verstrekken van juiste en volledige informatie en een gemotiveerde mening over zithouding. Dat is toch info die je bij aankoop van een fiets mag verwachten.
Een enkele belangrijke Nederlandse fietsenproducent vermeldt helemaal geen gegevens over de maat van fietsen meer. En dat is niet omdat ze bang zijn dat er iets gekopieerd kan worden, maar omdat de maat opnieuw bepaald gaat worden. Wat ik node in mijn betoog over de maat van fietsen ontbeer is een commentaar van degenen die zich er dagelijks mee bezighouden.
Voor het rijgevoel is inderdaad het materiaal van het frame het belangrijkste, en niet de kleine verschillen in halve centimeters of hoekgraden, die door de verkopers worden aangevoerd als zijnde uniek. Die kleine verschillen in maten samen bepalen het ríjgedrag, hoe de fiets stuurt. En om daar iets zinvols over te zeggen moet je weten hoe je dat moet berekenen. Als je geen geometrie vermeldt op je website wil dat nog niet zeggen dat je weet hoe je het rijgedrag kunt berekenen, laat staan het aan de klant overbrengen hoe het wél in elkaar steekt.
@Nikopaul. Mijn fiets is een alu 28 inch met verende voorvork. Begrijp je niet dat als je een zitbuishoek wat groter maakt je ook comfortabel op een fiets kunt zitten ?
Geometrie Thorn Sherpa http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... oHiRes.pdf.
Beoordeel het pdf bestand zelf. De zitbuishoek is telkens anders. Er staan ook veel áfzonderlijke gegevens in over de lengte van de voorbouw waar je zo niet veel aan hebt.
Jac
Jij verwacht van fietsenfabrikanten met een ontwikkelingsbudget van niks wat autofabrikanten met ontwikkelingsbudgets van miljarden ook niet kunnen en niet doen: op voorhand precies berekenen wat het voertuig gaat doen en klanten er alles over vertellen. Het zal de klant worst wezen!
Maar niemand let je om met jouw kennis fietsen te gaan ontwikkelen en er rijk mee worden. Idee?
Groetjes,
Leon
nou, ik heb je draadje over fiets geometrie gelezen, en ik snap dat niet.. of althans ik begrijp dat je stelt dat de zitbuishoek van grote invloed is op de positie die je uiteindelijk op je fiets hebt .. en als ik het goed begrijp vindt je dat framebouwers in de beschrijving van hun frames meer uniformiteit moeten aannemen zodat de vergelijking van frames beter is uit te voeren.. Of beschrijf ik het nu verkeerd?
maar misschien gaat het wat ver om die discussie hier nog een keer te voeren .. we geraken een beetje offtopic..
met punt twee, bedoel je volgens mij te zeggen, dat je door op het punt van je zadel te gaan zitten je eigenlijk je zitbuishoek verandert..En dat heeft dus eigenlijk heel veel invloed... Maar veel meer begreep ik er niet van moet ik er eerlijk bij zeggen..

Verder vindt ik een topic als dit reuze handig, omdat het met toch telkens dwingt om er op een (andere) manier er over na te denken ..

Het helpt zeker met het ordenen van je eigen gedachten, om uiteindelijk een weloverwogen (althans dat hoop je) keus te maken ..