Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS... welke? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

GPS... welke?

Die color heeft "maar liefst 24 Mb ruimte voor kaarten" lees ik daar. Dat is voor een wereldfietser erg weinig, hooguit een paar provincies in Nederland. Als je een tocht van een paar weken wilt maken is een 1 Gb geheugenkaart geen overbodige luxe, tenzij je rondjes wilt gaan fietsen vanuit een bepaalde plaats natuurlijk ;-)
De Etrex Legend HCx is werkelijk een fijn ding. Ik heb hem altijd op de fiets in een handige steun.
Topo Nederland, fietskaart, topo België, topo Duitsland zit allemaal op een kaartje.
Daarnaast zitten er erg veel waypoints op voor als we onderweg gaan geocachen. Hiervoor is deze uitermate geschikt.
Enigste nadeel is dat het omhulsel snel los laat!!!!
Ok, dus je betaald een dikke 100 euro extra voor alleen de mogelijkheid tot geheugenuitbreiding? (incl een 2Gb kaartje van 14 euro)

Ik vind het wel een groot verschil, maar inderdaad ik kan de mogelijkheden wel gebruiken van de duurdere variant..
Hoef ik verder niets meer te betalen voor extra gedetailleerdere kaarten (software)? Kan ik die vrij downloaden?
Die topo's en de fietskaart NL moet je er ook nog bij kopen.

Er zijn wel gratis kaarten te downloaden, zoals Openstreet map, maar die zijn (nog?) niet zo gedetailleerd.

Groetjes,
Frank
Heado schreef:Hoef ik verder niets meer te betalen voor extra gedetailleerdere kaarten (software)? Kan ik die vrij downloaden?
In principe kan je alles downloaden maar of dat allemaal legaal is :wink:
De kaarten van Openstreetmap zijn voor Nederland behoorlijk gedetailleerd, soms zelfs beter dan de kaarten van Garmin want fietspaden staan er vaak ook op (waar vrijwilligers die hebben ingetekend). De topo NL kaarten zijn al wat gedateerd want nieuwbouwwijken en nieuwe wegen staan er niet op. Van het buitenland zijn er ook andere freeware kaarten beschikbaar, zie oa dit topic

Verder heeft de Legend Hcx een betere GPS ontvanger (H) dan de Legend C(olour). De X staat voor extern geheugen.
De tovenaar schreef:Verder heeft de Legend Hcx een betere GPS ontvanger (H) dan de Legend C(olour). De X staat voor extern geheugen.
In verschillende reviews wordt echter wel geklaagd over problemen bij het gebruik van de externe micro SD-kaart en over de - op dit punt - belabberde handleiding. Hoe zijn de ervaringen hier?

Gerd
Ik ben uiteindelijk zeer tevreden over de gps 60Cx.

Waterdicht, geen stem die zegt waar ik heen moet, gewoon een piep bij verandering van richting.

Laatst was ik een stuk track of een hele track kwijt na transfer vanuit de pc, maar die moet te groot zijn geweest, al had ik dan verwacht dat er iets over zou worden gemeld door de pc.

Ik was er misschien zelf wel gedeeltelijk schuldig aan dat het mis was gelopen door lastminute veranderingen en niet saven voor de transfer.

Nu goed, nu weet ik dat ik daar moet op letten. Na transfer schecken of alle tracks zijn overgestuurd en niet alleen dat, ook kijken of ze volledig zijn.

Maar over de gps ben ik tevreden, de nieuwe generatie zal wel beter zijn, qua schermgrootte, maar over de ontvangst heb ik nooit klagen gehad. Zelfs op lage verbruiksstand, ging het goed, en het gaf een merkelijk verschil in batterijgebruik.

Enigste nadeel, zeker in het begin het is zo duur dat je het bijna meeneemt onder de douche. En het heeft toch een steile leercurve voor je het ding optimaal gebruikt. En dan doe ik er waarschijnlijk lang niet alles mee wat er mee kan. In feite kun je ook zien wanneer de zon opkomt, en zo van die dingen. Het uur staat ook altijd juist, niet onbelangrijk.

Hij zou misschien iets vlakker kunnen, om hem zomaar in de broekzak te steken, lukt wel, maar zit niet comfortabel.

Een overzichtskaart meenemen is steeds handig, omdat het in en uitzoomen met topografische kaarten en andere toch wel een tijdrovende grap is die ook nog eens veel batterijen kost.

Groeten,

Een tevreden gebruiker van Garmin gps CX60.
GerdC schreef: In verschillende reviews wordt echter wel geklaagd over problemen bij het gebruik van de externe micro SD-kaart en over de - op dit punt - belabberde handleiding. Hoe zijn de ervaringen hier?
Het is denk ik een kwestie van proberen, iets wat ik toch al met nieuwe dingen doe, voor mij niet zo vreemd dus...
En de handleiding is inderdaad zeer schaars, zeker als het om het gebruiken van het externe geheugen gaat. Maar even googlen en je vindt vaak wel wat je zoekt.

Maar als je een kaartje van 1Gb kan je half Europa, in detail welteverstaan, mee nemen en ook gewoon gebruiken. Verder zou je er ook nog extra tracks op kunnen zetten, en degene die je maakt er op opslaan...

Redmer
wwwillem schreef:Ik ben uiteindelijk zeer tevreden over de gps 60Cx.

Waterdicht, geen stem die zegt waar ik heen moet, gewoon een piep bij verandering van richting.

Laatst was ik een stuk track of een hele track kwijt na transfer vanuit de pc, maar die moet te groot zijn geweest, al had ik dan verwacht dat er iets over zou worden gemeld door de pc.

Ik was er misschien zelf wel gedeeltelijk schuldig aan dat het mis was gelopen door lastminute veranderingen en niet saven voor de transfer.

Nu goed, nu weet ik dat ik daar moet op letten. Na transfer schecken of alle tracks zijn overgestuurd en niet alleen dat, ook kijken of ze volledig zijn.

Maar over de gps ben ik tevreden, de nieuwe generatie zal wel beter zijn, qua schermgrootte, maar over de ontvangst heb ik nooit klagen gehad. Zelfs op lage verbruiksstand, ging het goed, en het gaf een merkelijk verschil in batterijgebruik.

Enigste nadeel, zeker in het begin het is zo duur dat je het bijna meeneemt onder de douche. En het heeft toch een steile leercurve voor je het ding optimaal gebruikt. En dan doe ik er waarschijnlijk lang niet alles mee wat er mee kan. In feite kun je ook zien wanneer de zon opkomt, en zo van die dingen. Het uur staat ook altijd juist, niet onbelangrijk.

Hij zou misschien iets vlakker kunnen, om hem zomaar in de broekzak te steken, lukt wel, maar zit niet comfortabel.

Een overzichtskaart meenemen is steeds handig, omdat het in en uitzoomen met topografische kaarten en andere toch wel een tijdrovende grap is die ook nog eens veel batterijen kost.

Groeten,

Een tevreden gebruiker van Garmin gps CX60.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Ik heb het zelfde model en type en vind het een geweldige vervanger van kaarten. Nadeel van Duitsland Topo vind ik trouwens wel dat je rustig 8km een smalle weg(3-4m breed) in kunt rijden die eindigt op een boerenhoeve. Het is bijna een barcodekaart, zoveel strepen - lees weggetjes - en dat vermindert het overzicht.