Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snelle woon-werkfiets - Forum Wereldfietser

Snelle woon-werkfiets

Na wat wikken en wegen, denk ik er aan om ergens in de komende 500 dagen een nieuwe fiets aan te schaffen voor woon-werkverkeer. Hiervoor wil ik niet mijn "Tractor" gebruiken, omdat deze wat te log is gebouwd voor snelheidswerk.

Aangezien ik nog een hele toekomst tegemoet ga met deze nieuwe telg in mijn fietsfamilie, denk ik aan het volgende:
1) stalen frame met horizontale padden
2) 35-559 á 45-559 bandenmaat (35 lijkt me voldoende)
3) lichte bagagedrager
4) racestuur (smal model)
5) Rohloff- of Shimano Nexus Premium naaf, of een 9-speed derailleur (105, waarom heeft Campagnolo alleen maar 10- en 11-speed? :?)
6) bar-end of onderbuis shifters
*) Exal LX17 velgen
*) lichte spatborden
*) SON naafdynamo met LED-lamp voor
*) batterijlamp achter (geen snoeren langs/door het hele frame)

Uiteindelijk dus een Audax-achtige fiets. Maar ik heb a.d.h.v. bovenstaande nog wat overwegingen:
1) frame: lugloos/met lugs? Reynolds of Columbus buizen?
2) banden: Schwalbe Kojak, of Panaracer Pasela? 35mm is iets comfortabeler met een zwakke onderrug, denk ik?
3) Welke erg lichte drager voor een voortasje als bagage?
4) Welk stuur is smal, licht, en comfortabel? (Mijn kledingmaat is altijd S.)
5) Tja, welke versnellingen/vertragingen? Nexus premium lijkt voldoende en heeft ook minder onderhoud dan derailleur... Rohloff lijkt me meer voor m'n toekomstige ATB.
6) shifters: Bar-end lijkt me toegankelijker. Onderbuis-shifters oogt klassieker--> minder diefstalgevoelig, minder kwetsbaar?

Graag hoor ik de meningen van mijn ervaren mede-fietsers :D !
Robertjan schreef:Na wat wikken en wegen, denk ik er aan om ergens in de komende 500 dagen een nieuwe fiets aan te schaffen voor woon-werkverkeer. Hiervoor wil ik niet mijn "Tractor" gebruiken, omdat deze wat te log is gebouwd voor snelheidswerk.

Aangezien ik nog een hele toekomst tegemoet ga met deze nieuwe telg in mijn fietsfamilie, denk ik aan het volgende:
1) stalen frame met horizontale padden
2) 35-559 á 45-559 bandenmaat (35 lijkt me voldoende)
3) lichte bagagedrager
4) racestuur (smal model)
5) Rohloff- of Shimano Nexus Premium naaf, of een 9-speed derailleur (105, waarom heeft Campagnolo alleen maar 10- en 11-speed? :?)
Campagnolo doet 11 speed omdat Campagnolo de weg kwijt is?

De stappen in Rohloff /Nexus zijn een stuk groter dan met een derailleur. Een derailleur (of een singlespeed) is voor zo'n snelle fiets vermoedelijk meer geschikt

6) bar-end of onderbuis shifters
net wat je prettig vindt. Bij Rohloff heb je geen keus
*) Exal LX17 velgen
*) lichte spatborden
*) SON naafdynamo met LED-lamp voor
*) batterijlamp achter (geen snoeren langs/door het hele frame)

Uiteindelijk dus een Audax-achtige fiets. Maar ik heb a.d.h.v. bovenstaande nog wat overwegingen:
1) frame: lugloos/met lugs? Reynolds of Columbus buizen?
lugs etc: net wat je mooi vindt/ waar je tegen aan loopt
Buizen: Merk is minder belangrijk als de specificatie, en je hebt nog een boel fabrikanten gemist ;)
2) banden: Schwalbe Kojak, of Panaracer Pasela? 35mm is iets comfortabeler met een zwakke onderrug, denk ik?
Allemaal banden zonder zijreflectie, is misschien ook nog een consideratie

3) Welke erg lichte drager voor een voortasje als bagage?
Laat ik Willem alvast citeren: Nitto
4) Welk stuur is smal, licht, en comfortabel? (Mijn kledingmaat is altijd S.)
zie boven
5) Tja, welke versnellingen/vertragingen? Nexus premium lijkt voldoende en heeft ook minder onderhoud dan derailleur... Rohloff lijkt me meer voor m'n toekomstige ATB.
6) shifters: Bar-end lijkt me toegankelijker. Onderbuis-shifters oogt klassieker--> minder diefstalgevoelig, minder kwetsbaar?
bar end is niks mis mee

Graag hoor ik de meningen van mijn ervaren mede-fietsers :D !
/Marten (Die nog Pompino's in kindermaatjes over heeft :D )
Hi RJ,

dacht eigenlijk gelijk aan een kaffenbak of een crosscheck, voordeel van de crosscheck zijn de horizontale padden. Nadeel, surlies zijn duur (of ist nou surly's...?)

Zelf zou ik idd ook over 1*10 doen (of 1*9). Voor een naaf zou ik eerder kijken naar iMotion 9 dan een nexus dinges...

Achter misschien een boryeuh drager, doet ook dienst als spatbord. En waarom eigenlijk geen 700c maar 559?

(apropos had ik nog gereageerd op je pb??)

Bas
Is een ligfiets geen optie? :roll:
B@se schreef: En waarom eigenlijk geen 700c maar 559?
Grote wielen samen met hele kleine fietsjes is altijd lastiger dan alle componenten proportioneel houden
true, maar hij rijd voor mtb ook niner... dus dat zou wel moeten kunnen, en met smalle bandjes ben je met een 622 toch een beetje sneller zou ik denken.
Niner is leuk voor een keer (snelheid), maar de volgende wordt toch een sixer met Rohloff (snel door uitdagend terrein, en geen verroeste ketting op maandagochtend). Verder wil ik het inderdaad binnen de proporties houden :wink:.

Ligfiets nog niet over gedacht, kan functioneel ook een goede zijn. Momenteel ben ik eigenlijk als de dood voor automobilisten. De laatste tijd te vaak meegemaakt dat zij mij vreselijk laat (of niet) zagen. Een 559 daarin is voor mij geen keuze juist vanwege de lengte van mijn benen (ca. 10 cm korter dan normaal voor mijn broekenmaat). Bij een 20" zou ik me nog meer over m'n veiligheid zorgen maken qua zichtbaarheid. Functioneel wel, maar voor m'n gemoedsrust geen goede keus :oops:...

Die Bor Yueh is wel een goed idee. Daarmee zou'k vermoedelijk wel droog genoeg mee moeten blijven op de billen. Die komt voorlopig op mijn lijstje.

Qua stuur lijkt nu in eerste instantie zowel de Nitto #115 als de #135 een goede keus: de eerste in 40 cm , de tweede lijkt comfortabeler maar zie ik in 42 of 45 cm...

Voor w.b. de zijreflectie op de banden had ik nog niet aan gedacht. Mij gaat het meer om rijcomfort. Nu las ik in een ouder draadje al over Wim's en Ivo's voorkeur voor de Pasela, maar de Kojak 35mm is wel lichter. Misschien hebben anderen een andere voorkeur?

1-speed vóór had ik nog niet aan gedacht. Dat was wel handig in die goede oude tijd, toen dat nog standaard was... :roll: Single heb ik wel aan gedacht, maar het verschil tussen stilstand en top is toch wel zodanig dat ik liever wat kan verstellen. Evenals met windkracht 6 mee, of tegen.
Dan denk ik voorlopig toch aan een 105 achter met vóór 1-speed (32T). Hopelijk is dat ook voldoende om lekker te kunnen fietsen bij een weekendje Luxemburg o.i.d.

Wat ik nog niet heb opgenoemd: de remmen... Met 35mm worden dat geen normale zijtrekremmen denk ik. Zeker niet met een spatbord erbij (vóór).
Ik weet dat HS33 goed bevalt bij vakantiefietsen, maar is het ook redelijk licht? (De HS66 waren niet voor niets snel uitverkocht...) Canti's heb ik zo geen kijk op op de mogelijkheden. Ik denk dat de voorkeur gaat naar HS66 (mits ergens te verkrijgen).
Robertjan schreef:Niner is leuk voor een keer (snelheid), maar de volgende wordt toch een sixer met Rohloff (snel door uitdagend terrein, en geen verroeste ketting op maandagochtend). Verder wil ik het inderdaad binnen de proporties houden :wink:.

Ligfiets nog niet over gedacht, kan functioneel ook een goede zijn. Momenteel ben ik eigenlijk als de dood voor automobilisten. De laatste tijd te vaak meegemaakt dat zij mij vreselijk laat (of niet) zagen. Een 559 daarin is voor mij geen keuze juist vanwege de lengte van mijn benen (ca. 10 cm korter dan normaal voor mijn broekenmaat). Bij een 20" zou ik me nog meer over m'n veiligheid zorgen maken qua zichtbaarheid. Functioneel wel, maar voor m'n gemoedsrust geen goede keus :oops:...

Die Bor Yueh is wel een goed idee. Daarmee zou'k vermoedelijk wel droog genoeg mee moeten blijven op de billen. Die komt voorlopig op mijn lijstje.

Qua stuur lijkt nu in eerste instantie zowel de Nitto #115 als de #135 een goede keus: de eerste in 40 cm , de tweede lijkt comfortabeler maar zie ik in 42 of 45 cm...

Voor w.b. de zijreflectie op de banden had ik nog niet aan gedacht. Mij gaat het meer om rijcomfort. Nu las ik in een ouder draadje al over Wim's en Ivo's voorkeur voor de Pasela, maar de Kojak 35mm is wel lichter. Misschien hebben anderen een andere voorkeur?

1-speed vóór had ik nog niet aan gedacht. Dat was wel handig in die goede oude tijd, toen dat nog standaard was... :roll: Single heb ik wel aan gedacht, maar het verschil tussen stilstand en top is toch wel zodanig dat ik liever wat kan verstellen. Evenals met windkracht 6 mee, of tegen.
Dan denk ik voorlopig toch aan een 105 achter met vóór 1-speed (32T). Hopelijk is dat ook voldoende om lekker te kunnen fietsen bij een weekendje Luxemburg o.i.d.

Wat ik nog niet heb opgenoemd: de remmen... Met 35mm worden dat geen normale zijtrekremmen denk ik. Zeker niet met een spatbord erbij (vóór).
Ik weet dat HS33 goed bevalt bij vakantiefietsen, maar is het ook redelijk licht? (De HS66 waren niet voor niets snel uitverkocht...) Canti's heb ik zo geen kijk op op de mogelijkheden. Ik denk dat de voorkeur gaat naar HS66 (mits ergens te verkrijgen).
57mm remmen (normal reach) zijn makkelijker te vinden dan hs 66, en hebben voldoende ruimte voor 35mm plus spatbordje. Anders zijn er ook nette canti's

Als dit een woon werkverkeer fiets moet worden zou ik er volledige spatborden opzetten dat scheelt heel veel poetsen ;)

Er zijn ook SS naven waar je een halve cassette op kwijt kunt

Een 32t voorblad is wel erg klein voor een wegfiets
idd, normal reach remt best ok (heb een setje tektro's op de ss/fixie).

Kwa 6v naven zit je dan te kijken naar hope, White industries of een DT swiss. Maar die naven lopen erg snel op in prijs... je zou dus ook "gewoon" een 8/9v naaf kunnen pakken en deze uitspaceren (oude cassette) naar 6v (met een 9v shifter/ derrie combo), das goedkoper en meestal met "gangbare" onderdelen.

Tjsa, wel/ geen spatborden, laatst nog een stukje XC op de ss-er gedaan (700c/ 32) met 44/16 wat niet echt heel erg tegen viel... maar idd, met alleen een achterdrager word het wel wat meer modderig dan met een setje spatborden... maar zo heel erg veel scheelt dat ook weer nyet.

Bas
Een rare vraag misschien, maar hoever fiets je per dag? En door weer en wind? En wat voor wegen?
Zelf doe ik ongeveer 45 km per dag, en bij erg veel regen neem ik de bus (kan op m'n werk niet douchen). Met een, vergeleken bij jouw wensenlijstje, tamelijk 'normale' fiets (Diamant Nadene).
Voor zover ik ervaring heb volgt hieronder wat commentaar.
Robertjan schreef: 5) Rohloff- of Shimano Nexus Premium naaf, of een 9-speed derailleur
Had eerst een gewone Nexus 8 naaf, die was na een jaar versleten. Na enig heen en weer ge-email door mijn fietsenmaker naar shimano, gaven ze toe dat die naven inderdaad gemaakt worden op een levensduur van iets van 10000 km (of iets in die geest, ik weet het niet precies meer, maar het was verbazingwekkend weinig vonden wij). Heb nu een premium, die houdt het inmiddels al langer vol, maar ben niet onverdeeld enthousiast. Echter, het weinige onderhoud in vergelijking met derailleur vergoedt veel, vooral in de winter.
Robertjan schreef: 6) bar-end of onderbuis shifters
ik denk dat je alleen bij een derailleur systeem kunt kiezen? Bij Rohloff en Shimano zit je volgens mij aan zo'n draai-shifter vast (ik vind het ondingen, je kunt veel lastiger remmen en schakelen en sturen tegelijk).
Robertjan schreef: *) SON naafdynamo met LED-lamp voor
Heb zelf (sinds kort) een shimano naafdynamo. Had het veel eerder moeten doen (overstappen van ouderwetse dynamo -> naafdynamo). Maar als je je een Son kunt permiteren: vooral doen!
Robertjan schreef: *) batterijlamp achter (geen snoeren langs/door het hele frame)
Wat is er mis met snoeren? Gewoon stevig snoer nemen, en goed vastmaken/wegwerken. Ik zie veel te vaak mensen rijden met een achterlichtje dat niks meer doet of een zielig beetje licht geeft, terwijl hun naafdynamo-aangedreven voorlicht op volle sterkte schijnt. Batterijen gaan leeg, en sneller bij koud weer (dus winter, dus fiets je meer in het donker), en je zult zien dat je geen reserve bij je hebt. En dat je vergeet nieuwe te kopen. Enz. Ik zou zeggen, even ervan uitgaand dat je een flink stuk op de gewone weg in het donker rijd: veiligheid voorop. Neem een snoertje! :-)
Dat geldt ook voor de eerder al genoemde reflectie-streep op de banden. Je gaf zelf al aan dat je regelmatig hebt dat automobilisten je niet/laat zien (of beter: opmerken). Ik zou er voor zorgen dat dat in elk geval niet aan jou ligt. Overigens, ik betwijfel het of automobilisten ligfietsers daadwerkelijk nog minder snel opmerken, of dat hun ligfiets gewoon de schuld krijgt. Volgens mij zijn ze gewoon geen snelle fietsers gewend. En er zijn ook ligfietsen die niet zo laag zijn.

Vincent.
Wat dacht je van een alleweder of zo? dan blijf je ook lekker warm en droog met dat fijne Nederlands weer....
Reflectie op de banden is een van de laatste dingen waar ik op selecteer. Gewoon van die reflecterende staafjes op je spaken zetten, dan ben je net zo goed zichtbaar. Als je spatborden hebt kun je ook de zijkanten van je spatborden beplakken met reflecterend materiaal (automaterialenhandel).
Panaracer 35mm zou ik niet doen. 32 mm is het ideale compromis tussen snelheid en comfort. Ik heb het gevoel dat de 35 toch voor een andere doelgroep gemaakt is, die rijdt toch zwaarder. Tussen 28 en 32mm voel ik qua rijden geen verschil (behalve dat de 32 comfortabeler is). 28mm Panaracer krijg ik nog net onder korte hoef remmen gepropt, maar dan moet ik wel de spatborden precies pas maken voor de vorken. 32mm met spatborden is goed te doen voor middenslag remmen.
Ik zou als ik jou was ook eens kijken naar Franse 650B fietsen. Die hebben wielen die een slagje kleiner zijn dan 622. En zijn vaak af fabriek goed geschikt voor jouw doel.
9-vits Campa materiaal kun je nog goed vinden op Ebay. Ziet er ook nog eens mooier uit. Bij 9-vits is Shimano en Campa goed te mixen.
Wat denk je van een single speed stadsracer?
Ouwe stalen racefiets van de goeie maat kopen.
Slopen en dan een paar maanden op onderdelen jacht.
Is erg leuk.
Niko
yep, indeed is ook erg leuk, krijg je bv zoiets... :wink:

Maar voor woon-werk zou ik ook voor een met versnellingen gaan, zeker op dat stuk.

Bas
Hip voorwiel :wink:...

Tja, het enige "oude" wat mij (45-47 cm zitbuis, 52 cm bovenbuis) zal passen zijn i.h.a. "kinder"-racefietsen, die van alu zullen zijn en niet aan de eisen voldoen die ik eraan stel.
SS is op zich wel erg interessant, maar ik zie teveel variabelen om me er comfortabel op te gaan voelen. Mijn idee gaat meer richting Audax (maar dan misschien ietsje luxer). En het frame mag best voorlopig 40 jaar meegaan (dus een nieuwe).

Het betreft bij mij 12-15 km enkele reis (24-30 per dag), met een vaartje van ruim 30 km/u (bij slecht weer/slecht materiaal minder). Bij echte regen (niet een paar druppels) én windkracht 8 of hoger, ga ik misschien een auto regelen. Wel fiets ik het hele jaar door.

Dat ik voor de SON ga staat dus redelijk vast, of het topmodel van Shimano. Die hoofdlamp die ik nu gebruik is inderdaad hinderlijk door het moeten wisselen van de batterijen. Ik heb nu ook oplaadbare mini-penlites aangeschaft voor het achterlicht. Het is niet erg dat die op batterijen gaat. Die hoeven namelijk minder vaak vervangen te worden dan die van de voorlamp (zichtbaar i.p.v. zicht; en die kwetsbare kabel...).

Alleen het schakelen wordt er niet gemakkelijker op... Dat poetsen en afstellen vind ik niet erg ideaal. Dus een naaf lijkt me op zich wel wat. Maar dat is weer zwaarder en trapt met meer energieverlies. Het idee van 9v achter en 1v voor trekt me ook wel: lichter, minder onderhoud dan bij 3v voor, onderhoud is nog te overzien. Uiteraard met 44T voorblad (heb me hierboven vergist daarin).

Verder moet het schakelmechanisme ook met dikke handschoenen nog goed werken, want ik heb snel koude handen (en dus dikkere handschoenen aan). Campa 2e hands lijkt me dan ook een goede optie. Is dat met dikke handschoenen aan nog goed te bedienen? Of kan ik toch beter voor bar-end shifters gaan met die dikkere handschoenen 's winters?

Het is wat, een nieuwe fiets... :roll:
Robertjan schreef:Verder moet het schakelmechanisme ook met dikke handschoenen nog goed werken, want ik heb snel koude handen (en dus dikkere handschoenen aan). Campa 2e hands lijkt me dan ook een goede optie. Is dat met dikke handschoenen aan nog goed te bedienen? Of kan ik toch beter voor bar-end shifters gaan met die dikkere handschoenen 's winters?
Ik heb 's winters nooit problemen gehad met het schakelen met Ergopower. Je hebt een duidelijk veschil in functies, een wat grovere motoriek is dan geen probleem. 9-Vits campa is ook nog nieuwe op Ebay te krijgen.
Ik zit net nog even te kijken naar het idee van Bas voor de Imotion van SRAM: dat ziet er ook héél goed uit... Weliswaar bijna 2 kg, maar wel onderhoudsvrij en ook te schakelen onder kracht. Bij het stoplicht gewoon even terugschakelen terwijl ik stilsta. Alleen die schakelaar... :roll: Maar misschien heeft de fietsenmaker daarvoor dan een oplossing.

Voorlopig resumerend naar de huidige situatie:
1) frame: lugloos-->parelwit!
2) banden: Pasela 32mm (kijken bij bijv. Meilenweit)
3) drager: nog niet over uit
4) stuur: Nitto of On-One, afhankelijk van de breedte. (Leren stuurlint in zelfde kleur als zadel...?)
5) verzet: SRAM Imotion waarschijnlijk. Moet dan wel een handige oplossing zijn voor de shifter. Anders Campa Veloce, of zelfs 105 1x9v.
6) shifter: Imotion, Campa Veloce, of anders 105 met bar-end.
7) remmen: HS66 indien mogelijk, anders Campa (Veloce 57mm) o.i.d.
*) zadel: Conquest Slankie, oftewel de Professional volgens mij (zelfde kleur als stuurlint, niet ijdel :lol: )

Eigenlijk als een Pompino, maar dan wit :D .
waarom geen 622 ipv 559 ?

ok = 50-559
ok = 37-622
Kruishoogte = 71,5 cm. Da's een beetje weinig voor een 622... :roll:
hi, nog even snel, bedacht me net deze weer,,,, is ook een erg leuke http://www.cotic.co.uk/product/roadrat
Bas