Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Myanmar over land binnenrijden? - Forum Wereldfietser

Myanmar over land binnenrijden?

Weet er iemand hoe het zit met de grens tussen Thailand en Myanmar? Is het mogelijk om Myanmar (vanuit Thailand komende) gewoon per fiets binnen te rijden? In een ander bericht in dit forum beweerde reeds iemand dat over land de grens oversteken onmogelijk is, maar in de Lonely Planet staan toch enkele grensposten vermeld waar oversteken (soms) mogelijk is. Wie heeft hier ervaring mee?

thx

Helaas heeft Lonely Planet deze keer wel gelijk. Het is dus soms. Het rommelt in Birma net over de grensmet Thailand. Opstandige Karen. Als er acties, zijn wordt de grens gesloten. Je kunt er dus niet van op aan.

De grensvergangen zijn er inderdaad.
Al dan niet zijn ze open. (Bertje zegt het al)
Zijn ze open dan is het meestal enkel en alleen om lokale mensen de grens over te laten en af en toe toeristen met een soort dagpasje.
Mae Sot (Tak westen) en Mae Sai (noorden) bij deze laatste kan je soms (je weet dat nooit) een toelating krijgen om 3 dagen te blijven in een welbepaald gebied, de (huur)auto meenemen lukte vroeger wel al eens de fiets is volgens mij een heel ander verhaal.

Opmerking: De "het zal wel lukken" opmerking of "ze doen mij toch niks" (gezonde) houding die dikwijls bij avontuurlijke wereldfietsers aanwezig is zou ik hier niet toepassen aan deze grensstreken. Het binnenland van Burma is iets anders.

Vanuit Chiang Mai en Bangkok kan je naar Mandaly of Yangoon vliegen

Ander vraagje, ga je met de ligfiets?

Met de ligfiets? Neen, gewoon met mijn Koga WT. Vanwaar de vraag, heb jij in Birma met een ligfiets gereisd misschien?

Wat de grensovergangen betreft; Birma doorfietsen, om van Thailand naar India te rijden lijkt jullie dus niet echt mogelijk? Dat is wel spijtig want dan ga ik mijn plannen grondig moeten herzien.
Is het land uitfietsen wel doenbaar, of moet er dan ook een vliegtuig genomen worden?
En zie ik dit totaal verkeerd, of is het ergst wat ze je kunnen aandoen aan de grens dat ze je gewoon terugsturen?

Misschien maak ik het mezelf gemakkelijker als ik rond Birma heen rijd, ik heb toch tijd genoeg :-)

Thx voor de reacties in alle geval, het helpt onaangename verrassingen voorkomen.