Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handboek fietstechniek - Forum Wereldfietser

Handboek fietstechniek

Hoihoi,

ik wil het onderhoud van mijn fiets zelf gaan doen, maar heb een klein
zetje in de rug nodig. Daarom zoek ik een handboek fietstechniek of iets
dergelijks. Ik heb tot nog toe niets gevonden wat daarop lijkt. Het gaat
me vooral om het smeren van naven, balhoofdstel, afstellen van de
derailleurs etcetera. Wie heeft een lectuurtip van mij? Duits, Engels of
Nederlands lees ik prima.

Alvast dank!

Hoi,

Er is een helder geschreven Handboek Fietstechniek van Rob vd Plas (ISBN: 9038908962), maar je kan natuurlijk ook de fietsreparatiecursus doen (van de wereldfietser uiteraard) en dan krijg je een exemplaar van de handleiding van Marten Gerritsen.... :lol:

Anneke

Het Handboek Fietstechniek van Rob van der Plas (dat Anneke, hierboven, al noemde) geeft antwoord op bijna al je vragen. Mocht je het bij jou in de buurt niet kunnen vinden: Snel in Utrecht heeft het op voorraad. Daar komt mijn exemplaar ook vandaan, nadat mijn eerste exemplaar te kapot en te vies (vet, smeer, olie...) was geworden.
Overigens: Zo'n reparatiecursus is natuurlijk een hele goede eerste stap. Voor iemand met twee linkerhanden (waartoe ik mezelf nadrukkelijk reken!) zelfs een must. Vreemd genoeg heb ik die cursus zelf dus nog steeds niet gedaan, maar ik heb er al zoveel goede / nuttige verhalen over gehoord, dat ik binnenkort toch maar een gaatje in m'n agenda probeer te vinden.

Eric.

Marijn,

:idea: Kijk eens op de website van Marten Gerritsen, www.m-gineering.nl. Onder "leesvoer" vindt je zo'n beetje alles wat je nodig hebt.
Enne.... via de wereldfietser de cursus doen bij Marten wil ook wel eens helpen en is nog leuk ook :D

Allen hartelijk dank!

De site van Marten was me al bekend. Daar staat inderdaad veel nuttige
info, maar ik heb liever een tastbaar handboek wat ik zo uit de kast kan
trekken. Snel is bij mij om de hoek (uurtje), ik zal er maandag even langs
rijden om het in te kijken. Marten is overigens niet zo enthousiast over
deze uitgave... maar het boek wat hij aanraadt kon de boekhandel niet
voor me bestellen. Dan toch maar de fietscursus doen! :wink:

Volgens mij verkoopt Snel het boek van Marten ook, ik meen voor een Euro of 12.
De titel: "Vakantiefietsen (of waar heeft die fietsenmaker het over..)"
Wel even opletten of het de laatste uitgave is, 3e herziene druk.
Overigens krijg (nou ja, krijg.... het is bij de prijs inbegrepen, net als koffie en chinees) je het als je de cursus bij Marten volgt.

Anneke schreef:.. maar je kan natuurlijk ook de fietsreparatiecursus doen (van de wereldfietser uiteraard) en dan krijg je een exemplaar van de handleiding van Marten Gerritsen
Is Marten zo moeilijk in de omgang? :lol: :wink: