Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ingepakte fiets mee op de trein NMBS + NS - Forum Wereldfietser

Ingepakte fiets mee op de trein NMBS + NS

Hey,

Heeft er iemand van jullie al ervaring met het meenemen van een fiets in een fietsdoos op de trein? We vertrekken deze zomer vanuit Schiphol, maar wonen zelf in België. Als we de vroegste trein nemen, zijn we ongeveer om 9u in Schiphol. Aangezien het vliegtuig vertrekt om 12u, hebben we dus niet veel tijd om de fietsen daar in te pakken. Vandaar dus dat we onze fietsen al thuis willen inpakken en ze zo op de trein willen mee nemen. Iemand hier ervaring mee?

Lijkt mij een vreselijk gedoe om die ondingen fietsdozen de trein in te slepen. Je moet in Mechelen ook nog overstappen, waarschijnlijk net naar een ander perron. Trap op, trap af. Mechelen heeft geen liften. Je hebt niet alleen die dozen, maar ook nog de rest van je bagage.
Waar komt het rijtuig met de fietsplaatsen? Oh je, net verkeerd! Een heel end slepen met die doos en de rest.
Passen die dozen wel in die kleine Belgische fietsenhokjes?
Op Schiphol kom je beneden aan. Daar zijn geen bagagekarren. Je moet die dozen eerst naar boven zien te kijgen.
Als het goed is komt je trein om 8:49 op Schiphol aan. Je vliegt om 12:00 uur.
Dan heb je echt nog wel tijd om je fiets te verpakken vlak bij de incheck-balie. Eist de maatschappij een doos, of mag je fiets ook in een hoes?
Dat laatste gaat vrij gemakkelijk en is veel veiliger. Dozen bieden schijnbescherming. Trappers eraf, banden leeg, stuur kwartslag draaien, edelen delen beschermen en fiets in de hoes. Maximaal 10 minuten werk.
In Leuven en Mechelen rol je zo met je fiets de trein in. Op schiphol rol je de hellingbanen op naar boven.

Succes.

Hallo,

Een voor de duidelijkheid, Mechelen heeft wel liften, wij wonen zelf in mechelen en hebben al verschillende keren met fietsen en fietskar de trein genomen. Je kan ook aan de conducteur vragen op welk perron je aankomt eop welk perron je andere trein is en vragen of ze al iemand verwittigen in het overstap station. Doorgaans is dit geen robleem en bij ons waren ze steeds zeer behulpzaam.

Wat het inpakken van de fiets betreft: Je kan hem thuis al zodanig inpakken dat de wielen wel nog kunnen draaien, dan kan je hem rijdend verplaatsen als het fietshok van de trein toch aan het andere eind blijkt te zijn. Dan hoef je op schiphol enkel nog even de onderkan van de fiets in te pakken.

Een fijne reis.

Sophie
Houd er rekening mee dat je officieel geen fietsen in de spitsuren mee mag nemen bij de NS... Weet niet hoe streng ze hierin zijn, denk dat je vooral moet doen alsof je van niets weet :-)
website ns.nl schreef: Wanneer u uw fiets wilt meenemen in de trein koopt u een Dagkaart fiets. Met een Dagkaart fiets mag u uw fiets, ligfiets, gedemonteerde racefiets of tandem meenemen in de trein. Een vouwfiets mag in opgevouwen toestand kosteloos worden vervoerd. Voor een opvouwbare tandem geldt dit niet, hiervoor koopt u een Dagkaart fiets. Uw bagage (zoals fietstassen) mag u tijdens de treinreis niet op uw fiets laten zitten.
U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein; daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de in de weekenden, op feestdagen én in de zomermaanden juli en augustus. Een Dagkaart fiets kost 6 euro (ongeacht de bestemming) en koopt u bij de Kaartautomaat.

bert sitters schreef:Lijkt mij een vreselijk gedoe om die ondingen fietsdozen de trein in te slepen. Je moet in Mechelen ook nog overstappen, waarschijnlijk net naar een ander perron. Trap op, trap af. Mechelen heeft geen liften. Je hebt niet alleen die dozen, maar ook nog de rest van je bagage.
Of mag je fiets ook in een hoes?
Dat laatste gaat vrij gemakkelijk en is veel veiliger. Dozen bieden schijnbescherming. Trappers eraf, banden leeg, stuur kwartslag draaien, edelen delen beschermen en fiets in de hoes. Maximaal 10 minuten werk.
In Leuven en Mechelen rol je zo met je fiets de trein in. Op schiphol rol je de hellingbanen op naar boven.

Succes.
Lees : http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5385#75385

In principe heeft Bert gelijk alleen zijn onze fietsen behoorlijk mishandeld in die VK hoezen, ondanks de bescherming met bubbeltjes plastic om de "flanken".

Ik heb bij de NS in 2006 de dozen vanaf schiphol naar m'n woonplaats vervoerd. Op de plek waar de fietsen moeten staan en het kostte nix extra. Of dit veranderd als er een fiets inzit???????
Toch ben ik het met Bert eens dat een fiets in een doos moeilijk vervoerbaar is, zeker in de trein. De doos wordt tijdens zo'n voorgestelde reis denk ik dusdanig 'beschadigd' - het karton gaat knikken of scheuren, waardoor de vorm en stijfheid van de doos in het geding komt.

Heb je geen vrienden met een aanhangwagentje............................die een uitje naar schiphol willen maken. Dan heb je dat probleem opgelost.

Ik neem aan dat je dan de internationale trein neemt? Die van Brussel naar Amsterdam gaat?

In het verleden heb ik deze trein geregeld genomen vanaf Roosendaal naar Amsterdam. Ook nu maken ik en mijn vriendin er (jammergenoeg) weer veel gebruik van omdat ik in Parijs woon en we vaak de thalys vanuit Brussel nemen. Het is echt NIET normaal hoevaak deze trein vertraging heeft/uitvalt en ander ongemak :( Houdt ook rekening met vertraging!

Mocht je deze nemen. Als het een doordeweekse dag is moet je er op rekenen dat deze vroege trein EXTREEM druk is en ze waarschijnlijk (terecht) veel moeilijker doen als je met 2 fietsdozen en al je bagege aan komt zetten.

Ik snap wel heel goed dat je liever de doos thuis inpakt, kan je alles rustig doen etc.

Een hoop goedbedoelde raad maar de vraag is al op 23 april gepost en Karlien zal wel weer thuis zijn denk ik omdat ze zomer 2008 ging vliegen :D

:shock: :D
Don-S schreef:Houd er rekening mee dat je officieel geen fietsen in de spitsuren mee mag nemen bij de NS... Weet niet hoe streng ze hierin zijn, denk dat je vooral moet doen alsof je van niets weet :-)
website ns.nl schreef: Wanneer u uw fiets wilt meenemen in de trein koopt u een Dagkaart fiets. Met een Dagkaart fiets mag u uw fiets, ligfiets, gedemonteerde racefiets of tandem meenemen in de trein. Een vouwfiets mag in opgevouwen toestand kosteloos worden vervoerd. Voor een opvouwbare tandem geldt dit niet, hiervoor koopt u een Dagkaart fiets. Uw bagage (zoals fietstassen) mag u tijdens de treinreis niet op uw fiets laten zitten.
U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein; daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur. Deze beperking geldt niet in de in de weekenden, op feestdagen én in de zomermaanden juli en augustus. Een Dagkaart fiets kost 6 euro (ongeacht de bestemming) en koopt u bij de Kaartautomaat.
Vanuit Belgie mag dat met een internationaal fietskaartje wel! Het spitsverbod van de NS geldt namelijk niet voor fietsen met een internationaal fietskaartje ook niet in binnenlandse treinen.

Re:

veggiefie schreef:Hallo,

Een voor de duidelijkheid, Mechelen heeft wel liften, wij wonen zelf in mechelen en hebben al verschillende keren met fietsen en fietskar de trein genomen. Je kan ook aan de conducteur vragen op welk perron je aankomt eop welk perron je andere trein is en vragen of ze al iemand verwittigen in het overstap station. Doorgaans is dit geen robleem en bij ons waren ze steeds zeer behulpzaam.

Wat het inpakken van de fiets betreft: Je kan hem thuis al zodanig inpakken dat de wielen wel nog kunnen draaien, dan kan je hem rijdend verplaatsen als het fietshok van de trein toch aan het andere eind blijkt te zijn. Dan hoef je op schiphol enkel nog even de onderkan van de fiets in te pakken.

Een fijne reis.

Sophie
Er zijn inderdaad op een paar perrons goederenliften, maar die zijn op slot en mijn ervaring was dat er niemand was met een sleutel. Of bedoel je station Mechelen-Nekkerspoel, maar daar stopt de trein naar Schiphol en Amsterdam niet