Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped downmat: nieuwe model 2009 - Forum Wereldfietser

Exped downmat: nieuwe model 2009

Voor 2009 heeft Exped een nieuw model downmat aangekondigd, met ingebouwde pomp (net als bij de Synmat). Ik vroeg me af of er al iemand is die hem heeft.
Wim
Hier is een filmpje van, het ziet er wel makkelijker uit dan de huidige pumpje/zakje.

http://bicycletouringpro.com/blog/revie ... eping-mat/
Hoi!

Die neem ik! :D Mijn oude is aan vervanging toe.

Fiets de Wereld
Whisky
Ik vraag me weleens af waarvoor ze dons in deze mat doen.
In een slaapzak doe je dons om tussen twee stoflagen volume te creëren waartussen lucht blijft zitten. De lucht isoleert vervolgens.
Feitelijk vul je een Exped matje al met lucht. De lucht isoleert en niet het dons.

Het is verder een hele fijne slaapmat hoor. Daar niet van. Ik heb ze zelf vorig jaar ook gekocht. Nog een beetje te vroeg om nu al te vervangen.
catemaron schreef:Ik vraag me weleens af waarvoor ze dons in deze mat doen.In een slaapzak doe je dons om tussen twee stoflagen volume te creëren waartussen lucht blijft zitten. De lucht isoleert vervolgens.
Feitelijk vul je een Exped matje al met lucht. De lucht isoleert en niet het dons.
Hoi!

Moet het niet zijn: stilstaande lucht isoleerd? Want anders gaat toch via convectie de warmte verloren? Koude lucht van de bodem van de matras mengt zich dan met de warmere lucht boven in de matras. Misschien gaat het dons dit effect tegen?

In ieder geval ben ik er ook heel tevreden mee :-)

Fiets de wereld,
Whisky
Oeps :oops: iets te slordig geformuleerd.
Yep, stilstaande lucht isoleerd. En denk je echt dat zonder dons de lucht dermate stroomt dat dit minder isoleert in een luchtbed?
Weet iemand al waar je dit matje kan krijgen? Bever Rotterdam had de mat nog niet.
Een paar maanden geleden al in Nieuw Zeeland te koop (het was daar toen vroege zomer). Hier heb ik hem evenmin al gezien. Ze staan op de website van Exped als op voorraad. Per saldi is deze blijkbaar makkelijker op te blazen, iets van een kleine 100 gram lichter als ik me goed herinner, en hopelijk ook minder lekkend. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst.
Wim
Ik zit ook te twijfelen om deze te kopen, maar vermoed dat ik voor de Synmat 7 pump ga. Aangezien ik toch niet naar extreme weercondities gaan, moet die het ook wel redden. Of is de Down echt veel comfortabeler?
Het enige comfort verschil is het temperatuurbereik. Daarnaast is de synmat iets lichter. Heeft iemand er ervaring mee?
Wim
catemaron schreef:Ik vraag me weleens af waarvoor ze dons in deze mat doen.
In een slaapzak doe je dons om tussen twee stoflagen volume te creëren waartussen lucht blijft zitten. De lucht isoleert vervolgens.
Feitelijk vul je een Exped matje al met lucht. De lucht isoleert en niet het dons.
Ga maar eens op een conventioneel luchtbed liggen! Niks geen isolatie maar een ijskoude matras.
Wim schreef:Voor 2009 heeft Exped een nieuw model downmat aangekondigd, met ingebouwde pomp (net als bij de Synmat). Ik vroeg me af of er al iemand is die hem heeft.
Wim
Wim,

ik zou even op deze site kijken en dan naar Amerikaanse verkoopsites, volgens is het hetzelfde:

http://www.outdoorresearch.com

voor die exped-downmats betaal je daar (op andere verkoopsites) veel en veel minder, maar dan is het geen exped, maar outdoorresearch naar het schijnt. Ik heb nu de downmat 9 (niet model 2009, pomp is gewoon de bijbehorende stuffsack) besteld voor schrik niet $ 56,25!!

gr Walter
wim,

ik heb 3 weken geleden een downmat 7 bij Bever in nijmegen gekocht. In vergelijking met een thermarest ligt deze mat echt veel fijner (echt kamperen heb ik er nog niet mee gedaan, maar thuis is het verschil wel merkbaar). Het is mijn eerste Exped na jaren op een thermarest te hebben gelegen. Na wat oefenen met de pomp (je moet de 'slag' even te pakken hebben) gaat het vullen van het matras best snel. Ik heb ook gelijk een chairkit erbij gekocht (bij zwerfkei omdat bever deze niet had) zodat ik ook gelijk een goede stoel heb. Het leeg laten lopen met chairkit erom is wat lastiger omdat de stop niet zo makkelijk bereikbaar is, deze zit bovenaan in het midden van het matje. De chairkit is volgens mij nog voor de oude downmat gemaakt waar een tuitje uit de hoek van het matje komt.

Sjoerd
Ik ben net terug van een weekje in de Ardennen met mijn zoon van tien. We hadden onszelf verwend met elk een Exped Downmat 7 pump, dus de nieuwe versie met ingebouwde pomp. Het is ons goed bevallen. We hebben het niet koud gehad (althans niet van onderaf). Het sliep ook wel comfortabel, vergeleken met de 5 cm dikke Thermarest van vroeger. Toch vond ik het verschil ook weer niet super dramatisch, maar dat is misschien omdat ik de Downmat al vergelijk met een vrij dikke Thermarest. Thuis slaap ik dus heus lekkerder. Wie die ervaring zoveel mogelijk wil benaderen kan het beste voor de 9 cm Downmat kiezen, denk ik. Verder is de Downmat niet stil.
Voor wat betreft de overige eigenschappen moet ik zeggen dat de nieuwe ingebouwde pomp goed werkte, en het oude probleem onderving dat je bij die pakzak als pomp veel bewegingsruimte in de tent nodig had. Tot slot is de Downmat met 900 gram relatief licht voor zo'n dikke en goed isolerende matras (250 gram lichter dan mijn 5 cm dikke Thermarest), en opgerolt heel compact. Of het nieuwe model een minder grote kans heeft te gaan lekken zullen we moeten afwachten.
Wim
Ik heb hem nu ook. Mijn downmat van 1 jaar oud liep langzaam leeg (een nacht redde hij nog, maar als ik hem rond 5:00 al opblies met de zak moest er 's avonds weer lucht bij. Ik heb hem voor garantie naar Zwerkei teruggebracht en vandaag kon iik hem weer ophalen. Het bleek dat ze hem helemaal vervangen hadden, dus ik hem nu ook een pump. Ik moet nog testen of deze wel hard blijft, maar het oppompen gaat in ieder geval makkelijk.
Twee keer hetzelfde probleem met langzaam leeglopen gehad. Geconstateerd dat er haarscheurtjes in de ventielen kwamen. Volgens mij is het gebruikte materiaal te hard en te bros. Vergelijk maar eens met een thermarest ventiel.

De nieuwe versie heeft weer dezelfde ventielen, dus nu toch maar weer een thermarest van 3,8 cm dik (uitstekende service van Demmenie). Het comfort valt me niet eens tegen en de vrouwenmatten zijn extra geïsoleerd. Bovendien 100 gram lichter, volgens opgave 740 g, in het echt op de keukenweegschaal met foudraal 804 g.
Ik had ondertussen gehoord dat het nieuwe systeem, dat al een tijdje gebruikt werd op de Synmat, geen problemen meer gaf. Ik ben benieuwd. Het lijken me stevige doppen. Voor zomergebruik is er nu natuurlijk ook de ultralichte Thermarest Neoair.
Wim
Ik was gisteren bij Perry sport, daar kun je nu in aanbieding matten kopen voor 29 euro. Overjarige modellen. 51x183x3,8 cm. mooi klein opgerold.

mario
liz schreef:Twee keer hetzelfde probleem met langzaam leeglopen gehad. Geconstateerd dat er haarscheurtjes in de ventielen kwamen. Volgens mij is het gebruikte materiaal te hard en te bros. Vergelijk maar eens met een thermarest ventiel.

De nieuwe versie heeft weer dezelfde ventielen, knip...
Nadat (ook) onze 2 jaar oude downmats gingen lekken hebben we onder garantie nieuwe gekregen (hulde aan die bekende outdoor winkel in Woerden). Dit nieuwe model, met de geïntegreerde pomp, heeft niet meer de schroefventielen van voorheen maar tamelijk grote doppen. Tot nu toe, 6 nachten, zijn ze dicht gebleven.
Prettige matjes al vind ik de plaatsing van de pompjes, eigenlijk langwerpige stukjes schuim in de matras, nogal onhandig. Één matje oppompen met gedraaide polsen gaat nog wel maar dan ook nog die van mijn Sandra... :roll:
Frank Bueters
Ok, toch andere ventielen. Wist ik niet, anders had ik misschien toch weer een poging gewaagd. Als de ervaringen goed zijn wordt het waarschijnlijk mijn volgende mat. De thermarest van mijn vriend gaat al een jaartje of tien mee, dus het kan even duren.