Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Omtrek velg - Forum Wereldfietser

Omtrek velg

Wat is de exacte diameter of omtrek van een velg? De omtrek van een wiel is afhankelijk van de dikte van de band, maar de omtrek van de velg moet constant zijn. Banden fabrikanten houden één lengte hieldraad aan bij een bandenafmeting.

Eigen meting voor 28" kwam uit op 199,5cm omtrek en 37,1cm straal (los van elkaar gemeten), maar ik krijg dat getal niet teruggerekend tot 28”. Even WWW gezocht, maar geen oplossing. Vond hier dat de omtrek 195,5cm zou zijn, maar zo kwaad zal mijn meting niet zijn geweest en kan ook dat niet terugrekenen. Kwam wel met 622/pi op 198cm, maar dat slaat voor zover ik weet als de spreekwoordelijke tang op het varken, wat is wel waarheid?
Hi, deze iso standaard is de franse standaard maat 700c welke weer in ertro maat 622 is, feitelijk is dit 29" niet 28" zoals wij dit aangeven. de omtrek word normaliter berekent op een band met maat bv 28*x*x, in 28" heb je bv ook de ertro maat 635 (oude transport fiets) wat je weer niet moet verwarren met 650B (oude 27") maat. Maar waarom wil je dit weten? Belangrijkste is dat de hieldraad lang/kort genoeg is, soms heb je een combi van velg en band die alleen met geweld willen samengaan...

Bas

kijk ook eens http://www.etrto.org/
of bij Schwalbe
Torching Vark schreef:Wat is de exacte diameter of omtrek van een velg? De omtrek van een wiel is afhankelijk van de dikte van de band, maar de omtrek van de velg moet constant zijn. Banden fabrikanten houden één lengte hieldraad aan bij een bandenafmeting.

Eigen meting voor 28" kwam uit op 199,5cm omtrek en 37,1cm straal (los van elkaar gemeten), maar ik krijg dat getal niet teruggerekend tot 28”. Even WWW gezocht, maar geen oplossing. Vond hier dat de omtrek 195,5cm zou zijn, maar zo kwaad zal mijn meting niet zijn geweest en kan ook dat niet terugrekenen. Kwam wel met 622/pi op 198cm, maar dat slaat voor zover ik weet als de spreekwoordelijke tang op het varken, wat is wel waarheid?
Traditioneel werd de bandenmaat aangegeven met de buitendiameter van de band. Daar hoorde dan ook een bepaalde velg bij.
Vervolgens bleek dat je voor die velg ook smallere of breder banden kon maken en dat er dan een andere diameter ontstaat.

Na 100 jaar knutselen met banden is er van de originele afmeting niets meer over en moet je de bandenmaat met buitendiameter *) negeren. Het is veel beter de eenduidige velgmaat te hanteren en aan te geven hoe breed de band is.
De velgmaat is dan de hieldraaddiameter, oftewel de diameter van het velgbed. Racefietsen zijn 622mm, mtb's 559mm


*) een 28" velg is gelijk aan een 29" velg = kleiner dan een 27" velg tenzij de 27" velg een 650b velg is en dus eigenlijk een 26" velg.....;)
He Marten , het is me nu echt een stuk duidelijker geworden :?
Dirk
Bas en Marten, merci!
B@se schreef:Maar waarom wil je dit weten?
Ik wil zelf een wielrichter bouwen. Nu weet ik wel dat je de zijslag 'meter' beter met flexibele hoogte kan ontwerpen maar ik hou wel van een slank edoch mechanisch ontwerp, dus ik wil ze lekker fixed maken. Een aangezien ik vermoed dat de diameter van de velg niet al te veel scheelt van velg tot velg, moet dat niet zo'n probleem zijn.
m-gineering schreef:Het is veel beter de eenduidige velgmaat te hanteren en aan te geven hoe breed de band is.
De velgmaat is dan de hieldraaddiameter, oftewel de diameter van het velgbed. Racefietsen zijn 622mm, mtb's 559mm
Dat is duidelijk. Het verklaard direct waarom ik op 5cm meer uitkwam, omtrek gemeten over de buitenrand van de velgwang. De hieldraad zou dan 6,5mm onder de buitenrand van de velgwang moeten liggen. Heb nog een velg zonder band liggen en voor zover je dat met een duimstok nauwkeurig kan meten kom ik op 6+mm. The math works out! Schwalbe geeft ongeveer dezelfde info.
Torching Vark schreef:Ik wil zelf een wielrichter bouwen. Nu weet ik wel dat je de zijslag 'meter' beter met flexibele hoogte kan ontwerpen maar ik hou wel van een slank edoch mechanisch ontwerp, dus ik wil ze lekker fixed maken. Een aangezien ik vermoed dat de diameter van de velg niet al te veel scheelt van velg tot velg, moet dat niet zo'n probleem zijn.
Lijkt me met de perfecte velg geen probleem, met een gebruikte 'niet helemaal nieuw meer' is het vaak erg handig als je wat lager of hoger kan.
Voor inspiratie kan ik je de Practical Guide to Wheel Building van Roger Musson aanraden. Er staat niet alleen allerlei nuttige info in over het bouwen van wielen, maar ook over het bouwen of aanschaffen van het ideale gereedschap en hulpmiddelen zoals een wielenrichter.
liz schreef:Voor inspiratie kan ik je de Practical Guide to Wheel Building van Roger Musson aanraden. Er staat niet alleen allerlei nuttige info in over het bouwen van wielen, maar ook over het bouwen of aanschaffen van het ideale gereedschap en hulpmiddelen zoals een wielenrichter.
+1
Torching Vark schreef:
m-gineering schreef:Het is veel beter de eenduidige velgmaat te hanteren en aan te geven hoe breed de band is.
De velgmaat is dan de hieldraaddiameter, oftewel de diameter van het velgbed. Racefietsen zijn 622mm, mtb's 559mm
Dat is duidelijk. Het verklaard direct waarom ik op 5cm meer uitkwam, omtrek gemeten over de buitenrand van de velgwang. De hieldraad zou dan 6,5mm onder de buitenrand van de velgwang moeten liggen.
Marten,
Om de laatste 2 mm diameter correct te krijgen: slaat die definitie van de hieldraaddiameter dan op het hart van de hieldraad?
Leon