Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in West VS - Forum Wereldfietser

Fietsen in West VS

Allereerst moet ik beginnen te melden dat deze plannen nog erg pril zijn, maar aangezien ik na wat surfen erg enthousiast ben geraakt, maak ik hier een topic.

Mijn vriendin en ik zijn volgende zomer van plan om door West VS te fietsen. We hebben al een paar jaar zin om die kant op te gaan met vakantie en die prachtige natuur te zien (Lake Tahou, Yosemite Park, Death Valley, Grand Canyon, enz).

Wat is er dus mooier dan dit op de fiets te doen? We hebben ongeveer 4 à 5 weken de tijd en vandaag hebben we het over het volgende gehad: Vliegen op San Francisco, vanaf daar naar Lake Tahoe (we hebben een vriend in Reno, dus ook daar even heen), vervolgens naar Yosemite Park, via Kings Canyon naar Death Valley. Verder willen we natuurlijk ook graag de Grand Canyon zien, dus via Las Vegas naar de Grand Canyon.

Dit zijn de gebieden die we graag zouden willen zien. Dus we zouden vanaf Las Vegas of zo, terug naar Amsterdam willen.

Heeft iemand zoiets soortgelijks op de fiets gedaan? Heeft iemand andere tips? Moet ik dingen niet doen, of juist dingen wel doen. Ik begreep van wat ik op internet gevonden heb, dat het vrijwel overal redelijk veilig is in dit gebied. Dus hier hoef ik mij niet druk om te maken.
Maar hoe zit het met gebergte? De Sierra Nevada zouden we dus over moeten, is dit een beetje te doen? Vergelijkbaar met wat in Europa? Zijn er veel en fatsoenlijke campings in dit gebied en hoe duur zijn ze? Of kunnen we beter in hostels overnachten? Hoe is het weer in de zomermaanden daar? Erg warm, maar hebben we daar veel last op de fiets van?

Zoals jullie zien ben ik erg enthousiast met deze prille plannen. Ik hoop dat er veel mensen zijn met ervaring in dit gebied op fietsgebied!

kijk eens op de site van ellen en elmar, fietsjunks.
Succes en veel plezier.

Robbert

Jullie hebben het over de zomer. De temperatuur in Death Valley is nu 49 graden C overdag en 33 graden C 's nachts. En dat zijn normale temperaturen in de zomer. Weten jullie zeker dat jullie in de zomer door de Death Valley willen fietsen?

Gerd

GerdC schreef:Jullie hebben het over de zomer. De temperatuur in Death Valley is nu 49 graden C overdag en 33 graden C 's nachts. En dat zijn normale temperaturen in de zomer. Weten jullie zeker dat jullie in de zomer door de Death Valley willen fietsen?

Gerd
Nee, dat weten we niet zeker nee... We zijn een beetje aan het kijken wat er mogelijk is, en wat we kunnen. Deze opmerking van jou is er zeker één om mee te nemen!

Hoi,
Ik heb een paar tochten in die regio's gemaakt, zie mijn website op http://wizardofoh.nl . Je zit idd met die route met een dillema, in het voorjaar zou je het beste in Death Valley kunnen fietsen ipv de zomer (ik was er in mei en toen was het er al bloedheet) maar dan zijn de meeste passen in de Sierra Nevada nog dicht. Er zijn ten zuiden van Kings canyon overigens wel wat lagere passen die het hele jaar open zijn, dus mocht je door Death valley gaan dan zo vroeg mogelijk. De passen daar zijn veel minder steil dan bijv in de Alpen, wel erg lang.
Campings zijn er wel voldoende al zul je vaak flinke afstanden moeten afleggen of af en toe wild kamperen. In de parken heb je vaak hiker/biker sites waar je voor een gereduceerd tarief kunt kamperen (enkele dollars meen ik). Je betaald er doorgaans per plek ipv per persoon/tent dus soms kan je vragen of je bij iemand op een site kunt staan (die zijn erg groot) en kan je gratis kamperen :lol: Vaak met goedkeuring van de campgroundhost, zeker wanneer alle sites op de campground zijn volgeboekt.

Afbeelding
Death Valley

Hoi,

Wij hebben vorig jaar aug/sep 4 weken in het zuiden van Utah gefietst. Dat is weliswaar oostelijker dan waar jij nu naar kijkt, maar zeker de moeite waard. Valt goed te combineren met de Grand Canyon.
We zijn begonnen in Moab (gevlogen via Denver op Grand Junction) en hebben achtereenvolgens de national parks Arches, Canyonlands, Capitol Reef, Bryce en Zion bezocht. Vanaf St. George met een shuttlebus naar Las Vegas van waaruit we terug vlogen.
Veiligheid is geen enkel punt en ook op een eerdere reis door Colorado en New Mexico hebben we geen vervelende ervaringen gehad. De wegen waar je op fietst zijn doorgaans breed en rustig in vergelijking met Europa. Californie is mogelijk wel drukker.
Kamperen kan goed, zeker in de national parks en daarbuiten kun je ook wild kamperen. Motels zijn vaak ook niet al te duur.

Een waardevolle site is www.adv-cycling.org; met routes en kaarten door heel VS. Mocht je meer willen weten over onze route, dan kan ik je ons reisschema (in excel) mailen.

tot slot - zeker doen! De VS is topfietsland; indrukwekkende natuur, makkelijk te bereizen, boeiende mensen!

succes met plannen maken,
Nadine
Hallo,

Ik heb in 2003 transcontinental gefietst. Ik ben gestart in san Francisco, via Yosemite naar Lone Pine, Death Valley en zo naar Las Vegas. Ik ben 1 augustus toen gestart. Iets om rekening mee te houden is het hoogteverschil wat je hebt als je vanuit SF naar Yosemite, van zee niveau naar 2500 meter in een week is best wennen. Verder heb ik death valley gefietst maar wel zo vroeg in de ochtend als kon en dan gauw het hotel in. (52 graden) nachts was het zo'n 34 graden dus bereid je goed voor met voldoende water en eten... verder genoeg campings, let wel op dat in Yosemite de campings gauw vol zitten in het hoogseizoen... Hotels en dergelijke hangt een beetje vanaf in welke plaats je bent. Maar gemiddeld zit je toch wel tussen de 20 tot 60 dollar.. Alvast veel plezier met de voorbereidingen

Kijk maar eens op www.fietstocht.org

gr Fred

Wellicht andere insteek (ivm hoogteverschil).
Start in Phoenix. Via Oak Creek Canyon (Sedona) naar Flagstaff. Dan Grand Canyon.
Monument Valley.
Via Moab naar bv. Bryce Canyon, Zion en Capitol Reef. Dan richting Reno.
En vergeety Death Valley. Want dit is n wordt dan een dieptpunt.

Een vlucht bestaande uit drie legs is vaak goedkoper dan een retoer.
Ik vloog bv. in april:
Amstrdam - Phoenix
Phoenix - San Francisco
San Francisco - Amsterdam
voor minder dan 500 euro.

Maar het grote probleem in de zuidwest USA is: je moet kiezen. Want er is zoveel moois!!!

En veiliger fietsen (verkeerstechnisch ook) dan in de VS ken ik niet.

arizona schreef:En veiliger fietsen (verkeerstechnisch ook) dan in de VS ken ik niet.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hoewel, ik ken slechts een beperkt aantal staten, Texas, New Mexico, Arizona en Californië. Wat de eerste drie genoemde staten betreft ben ik het nog wel enigzins met je eens. In deze staten mag je namelijk op de vluchtstroken van de Interstates etc. fietsen. Niet altijd de leukste routes, maar best veilig als je zelf een beetje extra oplet bij op- en afritten.
Californië is echter een ander verhaal. Daar mocht ik niet op vluchtstroken van de Interstates etc. fietsen. Dus was ik regelmatig veroordeeld tot drukke B-wegen zonder shoulder. Passerende auto's met brede caravans of boten erachter wilden me nog wel ruimte geven als er geen tegenligger aankwam. Maar als er wel een tegenligger aankwam!

Ben

Bedankt Bent voor de correctie/aanvulling. Mijn oordeel is ook gevestigd na het fietsen door een (beperkt) aantal staten zoals Arizona, Colorado en New Mexico.

Re:

arizona schreef:Wellicht andere insteek (ivm hoogteverschil).
Start in Phoenix. Via Oak Creek Canyon (Sedona) naar Flagstaff. Dan Grand Canyon.
Monument Valley.
Via Moab naar bv. Bryce Canyon, Zion en Capitol Reef. Dan richting Reno.
En vergeety Death Valley. Want dit is n wordt dan een dieptpunt.

Een vlucht bestaande uit drie legs is vaak goedkoper dan een retoer.
Ik vloog bv. in april:
Amsterdam - Phoenix
Phoenix - San Francisco
San Francisco - Amsterdam
voor minder dan 500 euro.

Maar het grote probleem in de zuidwest USA is: je moet kiezen. Want er is zoveel moois!!!

En veiliger fietsen (verkeerstechnisch ook) dan in de VS ken ik niet.
De Route zoals hierboven beschreven staat zou ik eigenlijk exact willen fietsen komende zomer. Het enige nadeel, ik ben gebonden aan de maanden Juli en Augustus en dus kan het (te) warm zijn.
Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met het bovenstaande, de 3 legs. Als je vanaf Phoenix start en door rijdt richting Las Vegas dan ga je niet via San Fransisco. Begrijp ik t niet of is het verkeerd geformuleerd?

Met welke maatschappij ben je zo goedkoop gevlogen? Heeft er verder nog iemand tips of aanbevelingen van bepaalde (off road) routes?
In die tijd is het echt wel heel warm. Heel heel warm dus.
Wim
Hoi,
wij zijn van San Fran via Yosemite, Death Valley, Las Vegas gefietst. Is erg mooi, maar... inderdaad is het qua klimaat oppassen. We hebben dit in oktober jl. gedaan, maar om je even een idee te geven: Yosemite eerste sneeuw, pas dicht, -15 graden; vier dagen later Death Valley, stinkend heet 35 graden. Ik zou dit echt niet aanraden in de zomer. Veel en veel te heet en erg weinig kans om beschutting te vinden en de afstanden tussen waterstops zijn behoorlijk groot. Kijk maar even op http://www.tour.tk/otr_200810.htm voor een verslag of op http://www.tour.tk/distances.xls voor de afstanden.
Veel plezier met plannen van de route :D
Aaldrik
Vorig jaar ook een hele mooie tocht gemaakt door West USA.
Met name in Utah heb je mooie off road stukjes bijvoorbeeld in Canyonlands en Capital Reef. We hebben het stuk in juni afgelegd en de temperatuur was toen prima te doen.

Afbeelding
moki dugway

We zijn gestart in Las Vegas, dan met de taxi naar St Georges.
Vervolgens langs de parken Zion, Cedar Breaks, Bryce, Capital Reef, Arches, Canyonlands, Monument Valley, Canyon de Chelley.

Zie ook de pagina van mij of van mijn broer

http://luddo.freehostia.com/USA2008/Usa2008.htm

http://moh.freehostia.com/index.html?2008/usa/index

Veel plezier met plannen.

groet

Luddo
http://4.bp.blogspot.com/_GuQCD2cRR3A/S ... 0_5129.JPG

Death Valley is een aanrader. Erg mooi, maar best barre omstandigheden. En dat maakt het eigenlijk ook weer tot een aardige uitdaging. Ik was er vorig jaar, begin september. Het was dan wel warm, maar als je genoeg drinkt is dat best te genieten. Kijk wel uit voor de supermarkt in Furnace Creek. Daar is het binnen steenkoud.
Wil je van het asfalt af en van de toeristenstroom vandaan, neem dan de West Side Road (klik op de link hierboven en je ziet een foto). Zorg wel voor genoeg water. In de zomer een litertje of 20 per persoon.

Groeten,
Samuel.
galois schreef: Vliegen op San Francisco, vanaf daar naar Lake Tahoe (we hebben een vriend in Reno, dus ook daar even heen), vervolgens naar Yosemite Park, via Kings Canyon naar Death Valley. Verder willen we natuurlijk ook graag de Grand Canyon zien, dus via Las Vegas naar de Grand Canyon.
Hey,

wij hebben ongeveer hetzelfde in gedachten als wat hierboven beschreven staat en ik vroeg mij een paar zaken af:
- is dat te doen eind oktober/begin november? Of ligt er dan al teveel sneeuw in Yosemite?
- Hoe lang rij je ongeveer over het stuk tussen San Francisco en Las Vegas, gelet op het feit dat we wel sportief zijn, maar niet te fanatiek (licht heuvelend halen we 100 km per dag, maar niet veel meer).
- welke kaarten gebruik ik best of, nog beter, heeft er iemand de waypoints voor gebruik in een gps?

Ik kijk uit naar de reacties...
Groet,

steven
- is dat te doen eind oktober/begin november? Of ligt er dan al teveel sneeuw in Yosemite?
Zie http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tioga.htm
Die pas was vorig jaar open van mei tot eind oktober
- Hoe lang rij je ongeveer over het stuk tussen San Francisco en Las Vegas, gelet op het feit dat we wel sportief zijn, maar niet te fanatiek (licht heuvelend halen we 100 km per dag, maar niet veel meer).
Via Yosemite en Death Valley is het zo'n 1000km dus reken maar uit.
Een week of twee?
- welke kaarten gebruik ik best of, nog beter, heeft er iemand de waypoints voor gebruik in een gps?
De State maps kaarten van de AAA (gratis voor ANWB leden) zijn prima.
Wat betreft GPS kaarten heb je de City Navigator N-America waar alles opstaat (niet gratis, maar wel te vinden op internet :roll: ) Verder zijn er gratis GPS topo kaarten van oa Californië, Yosemite en Nevada te vinden op http://www.gpsfiledepot.com/maps/state/all
Oakland - Las Vegas 1063 kilometer en 860 meter
(bron: http://www.tour.tk/world-cycling-distances.xls)
13 fietsdagen : hoogtemeters (via Tioga) 10130
gemiddelde snelheid ruim 16 km/uur
temperatuursverschillen (begin oktober 2008) -13 tot +36

Tioga Pass gesloten vanaf eind oktober, maar soms eerder...
zie ook http://vimeo.com/3152132 en http://vimeo.com/3152236
Groetjes vanuit een warm Zihuatanejo, Mexico,
Ali en Son 8)
Ik was met m'n vrouw in juni 1999 op familiebezoek in Shingle Springs, een plaats aan de snelweg US 50 tussen Sacramento en Lake Tahoe in California. Mijn Amerikaanse zwager heeft daar een wijnbouwbedrijf. Zijn vader was in de oorlog cameraman en hij was het, die aan boord van de "Enola Gay" de knal van de Hiroshima-bom heeft gefimd! Hij is nu nog in leven.
Ik waarschuw wel dat het daar in juni erg smoorheet is! Ik had m'n fiets per vliegtuig meegebracht, maar door de hitte (35 graden, intense zonnestralen en kurkdroog) had ik niet veel fietstochten ondernomen. Op een dag maakten wij met een gehuurde auto een dagtochtje naar het western-stadje Virginia City in Nevada, midden in de woestijn, bij ruim 40 graden. Compleet met originele saloons. Wel mooie herinneringen aan overgehouden!


Afbeelding
Ik sta hier aan de Lake Tahoe. De Sierra Nevada is hier 2800 m hoog en er lang nog sneeuw.

Afbeelding
Een fraai gebouw uit 1880 in Virginia City (Nevada). Links onze gehuurde auto. Zie hoe intens het klimaat is.
Zoals al eerder aangegeven ben ik eind juli vertrokken naar Flagstaff voor een geweldige fietstocht door Arizona, Utah en Colorado.
Ik heb het 4 weken geweldig naar mijn zin gehad. Supervriendelijke mensen, goed weer. Het was warm maar door goede voorbereiding, qua kleding en drank was het toch goed vol te houden. Dan is een Assosshirt toch super!

Heb veel lange fietsdagen gemaakt en heb geweldig genoten van alle nationale parken. Wat een geweldig natuurschoon zeg. Ook de automobilisten houden goed rekening met je, tenminste de Amerikanen. Als je gesneden werd dan wist je zeker dat het een Europeaan was. Ik zag een beetje op tegen de warmte maar dit is uiteindelijk toch meegevallen.
Wat me vooral heel erg tegen is gevallen is het voedsel. Ik ben in 4 weken bijna 10 kg kwijtgeraakt. Er is bijna geen vers voedsel te krijgen. Alleen maar blikvoer en verder natuurlijk al t fastfood.

Mijn route was uiteindelijk: Flagstaff, grand canyon, page, monument valley, Mesa verde NP, Durango, Silverton, Telluride, Moab, Arches NP, Canyonlands NP, Capitol Reef, Torrey, Bryce Canyon, Zion NP, St. George en vanuit daar de shuttle naar Vegas en dan nog Californie 2 weken met de auto! HEt was SUPER!