Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS, ik geen ervaring!!! Wat moet ik kopen??? - Forum Wereldfietser

GPS, ik geen ervaring!!! Wat moet ik kopen???

Ons forum zal ongetwijfelt vol berichten over GPS'en staan.
Toch deze vraag want ik heb haast!

Nooit heb ik me geintresseerd voor GPS, alleen beroepsmatig.
Eind April vertrekken we naar Marokko en in de voorbereiding troffen we deze site aan. http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=327404

Helemaal fantastisch, maar GPS lijkt hier wel noodzakelijk te zijn.
Nu heb ik geen idee wat voor een GPS op mijn lijf is geschreven.
Ik wil in iedergeval ook in NL een leuke tocht kunnen rijden, liefst met mooie topo kaarten. Ik dacht qua gewicht / batterijstandby tijd / formaat aan een Garmin etrex vista HCX. Maar bij Garmin hebben ze ook een MAP serie en een Oregon serie.

Welk apperaat leid mij op een eenvoudige manier over de muilezel paden van Marokko????

John.
De eTrex Legend HCx biedt denk ik het meeste waar voor je geld. De Vista heeft ook nog een barometrische hoogtemeter maar een hoogteaanduiding via de GPS is nauwkeuriger en zit er standaard al in. De Oregon ziet er mooier uit, is veel duurder maar heeft een grotere display, eenvoudigere bediening middels touchscreen ipv knoppen en fraaiere 3d kaarten. Deze vreet echter veel meer energie dus als je 'm niet aan de naafdynamo kan hangen moet je of veel opladen of veel reserve batterijen meenemen. Veel succes met je keuze!
John,

op mijn site heb ik wat info verzameld over GPS gebruik.
Zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm

Verder zal ik je wat info mailen die niet op de site staat.
Wij hebben zo'n etrex vista. Prima ding, maar ik kan het natuurlijk niet vergelijken, want één gps is wel genoeg. Eerst overwogen om de 60 CSx te kopen, maar de vista is compacter en kan ook de dingen die we willen doen.

Liz
Bij Bever kun je die dingen huren voor een weekend.

Een uitstekende manier om wat ervaring op te doen.

Hans (die al jaren met een GPSMAP 60C(x) werkt)
Hoi John, een GPS is net een PC, zonder software heb je er niets aan. De (officiële) gedetailleerde kaarten zijn van een beperkt aantal gebieden beschikbaar en zeker niet gratis. Om je route van de kaart naar een GPS over te brengen heb je een PC nodig met de juiste Garmin SW. Die tref je niet in een internet café aan. Hoe ga je dagelijks je accu’s opladen? Wat is de route als de weg, weg is of is afgesloten? De beveiliging van Garmin is zo goed dat ik de software niet goed werkend krijg onder Vista. Er zijn genoeg voordelen maar kijk ook naar de nadelen. En zeg nou echt, ben je wel eens echt helemaal verdwaald? Je komt altijd weer thuis, het duurt soms even wat langer maar is dat niet de charme van het fietsen? Is dat stuk papier met aantekeningen gewoon geen leuke herinnering? Wat is je doel en welk middel gebruik je ervoor, laat je middel geen doel zijn. Of het middel wordt een doel.
In Nederland is het erg makkelijk. De avond ervoor voorbereiden en uitzetten en dan de volgende dag Piepje links, Piepje rechts, Piepje rechtdoor, PieperdePiep en je bent weer thuis. Afgelopen winter bleek het stukje van de Italiaanse Dolomieten waar we sneeuw wandelden, net niet op de GPS kaart stond. Er zijn geen GPS kaarten van dat stuk. Dan heb je/ik had niets aan de GPS60CSX,de lader en reserve accu’s.
Succes met je keuze misschien eens een GPS bij Bever huren om zo te ervaren of het bij je past? Ik ben niet anti, maar het is wel erg veel geld voor wat mij betreft weinig lol. :lol:
Net als Minko gebruik ik de Garmin eTrex Legend Hcx, dat lijkt mij inderdaad je ideale GPS-schoonmoeder. Ik ben een heel erg enthousiast gebruiker en kan het iedereen aanraden.
Op onze nieuwe wiki staat een heel leuk artikel over GPS op de fiets.
Uiteraard moet je voor Marokko weer bij Blanche zijn, zij heeft daar gefietst met GPS en heeft ook Marokko-kaarten.

jim
Zelf ben ik erg tevreden met mijn Oregon 400t. Van de genoemde oplossingen kost deze het meeste geld. Daarentegen bespaard hij ook omdat er een topo van Europa wordt meegeleverd. Het batterijgebruik valt me erg mee. Met 2800 mAm batterijen doe ik echt 20 uur en ik gebruik dan nog niet eens de battery safe optie.

Met de vista kan het natuurlijk ook. Wel werd ik er op geattendeerd dat dit toestel op de fiets minder makkelijk te bedienen is. De bedieningsknoppen zitten aan de zijkant en dat maakt dat je het toestel op de tast moet bedienen. De 60 map serie is op dit gebied gamakkelijker. Voor mijzelf was daardoor de afweging destijds Oregon of 60 map serie. Ik heb gekozen voor het bedieningsgemak en het kaartmateriaal.
Eric op de Fiets schreef:Ik ben niet anti, maar het is wel erg veel geld voor wat mij betreft weinig lol. :lol:
Er zijn genoeg gratis alternatieve kaarten te vinden op internet hoor. Die van Marokko is gratis bijv, maar of die gedetailleerd genoeg is? En anders heb je zeker wat aan de tracks van anderen, en kan je na je tocht jouw tracks ook delen met andere (wereld)fietsers. In Nederland heb je verder de gratis Openstreetmap kaarten, die qua detailnivo tussen de City Navigator en Topo NL inzitten: http://wiki.openstreetmap.org/index.php ... n/Download

Wat betreft batterijverbruik, die heb ik drastisch kunnen beperken door mijn GPS mbv de Pedal & Powerkit aan de naafdynamo te hangen. Alleen als ik stilsta trekt die stroom van de batterij. Een setje AA's gaat nu aanzienlijk langer mee!
Ik ben het niet helemaal met Eric eens. Steeds meer kaartmateriaal is gratis beschikbaar. Van OSM zijn er inmiddels uitstekende gratis fietskaarten van Nederland (zie de andere GPS-draadjes op dit forum). Gebruik op reis vergt natuurlijk wel voorbereiding, want je kan er inderdaad niet op rekenen dat dat in internetcafés goed gaat. Door het uitbreidbaar geheugen kan dat ook prima. Door de GPS hebben we op vooraf op internet gevonden prachtige wegjes gefietst die we anders nooit hadden kunnen vinden. Ik ben het wel met Eric eens dat je niet alleen op GPS moet vertrouwen.

En nagenieten is ook leuk met de kruimelsporen van je fietstochten in Google Earth. Maar of het bij je past is een persoonlijke zaak. Ik was er eerst sceptisch over, maar ben 'om'.

Liz
LizPie schreef: prachtige wegjes gefietst die we anders nooit hadden kunnen vinden. Liz
Die weggetjes zoek ik nou!


John.
johntelleman schreef:Die weggetjes zoek ik nou!
Zelfs in Nederland sla ik nu mooie (bos)weggetjes in die ik anders links liet liggen omdat ik niet wist waarheen die liepen 8)

In Amerika liep zo'n weggetje echter dood bij een zandafgraving (op de verouderde topokaart liep die verder) en moesten we dwars door het veld verder om weer op de begaande weg te komen, dus ook met GPS is (ver)dwalen verzekerd :wink:
Afbeelding
jimvdberg schreef:Uiteraard moet je voor Marokko weer bij Blanche zijn, zij heeft daar gefietst met GPS en heeft ook Marokko-kaarten. jim
Hee John,

Ook ik gebruik de Garmin eTrex Legend Hcx....ideaal!
Met name als je ook door hebt hoe je je freeware kaarten kunt installeren.
Bij mijn digitale vriendje Jan Cramer vind je op zijn Marokko-per-rad-site ook een free ware kaart samengetseld door Motorrijders en fietsers. Onder de Allgemeine Info. Maar misschien had je die al gevonden, je bent zo actief daar de laatste tijd.

http://marokko-per-rad.de//index.php?op ... e&Itemid=1
Koop een goed kompas en een goede kaart van het gebied van je keuze.
Volg een goede cursus kaart en Kompas en je kunt overal in de wereld je route moeiteloos terug vinden.

Een GPS zegt niet zo veel. Het geeft aan waar je bent, maar een kaart en kompas blijf je nodig hebben.

Mijn ex-buurman was oud beroeps militair geweest hij leerde mij wel eens iets over kompassen en kaarten. Hij kon in Spanje met een goede kaart en kompas heel nauwkeurig zien waar een grot was. En die was er ook toen wij na 1 uur rijden met de auto en na 1 uur een berg te hebben beklommen.

mario
Hoi Mario,

Ben het helemaal met je eens, ik ben ook fan van kaart/kompas gebruik en neem naast de GPS dan ook altijd goed kaartmateriaal mee (kompas op de fiets is overigens niet altijd nodig).
De GPS is gewoon erg leuk speelgoed, ik kan er met plezier vele uren voor, tijdens en na het fietsen mee bezig zijn. Daarnaast is het ook gewoon toch erg gemakkelijk voor routes die vooraf bekend zijn of die je van tevoren hebt ingeprogrammeerd. Zodra wegen splitsen kijk je op je schermpje en je ziet al waar je heen moet. Je hoeft dan niet af te stappen om op de kaart te turen, soms kan je dan de plaatsnamen die op de borden staan weer niet op de kaart vinden, je kent dat wel. Met de GPS is dat zo relaxed, je fietst gewoon lekker door. Ik heb dat persoonlijk als een pluspunt ervaren tijdens mijn tochten in Japan en Slowakije/Tsjechië.

jim
Mag ik deze nog even aan het rijtje toevoegen: Becker Crocodile
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar het lijkt mij een heel multifunctioneel apparaat voor een redelijke prijs...

Groet,
Eric
Hoi Mario,

Toen ik nog géén mobieltje had dacht ik ook dat heb je eigenlijk niet nodig, je kunt overal wel bellen in een telefooncel of in het postkantoor, nu ik er wel een heb zou ik het toch niet meer willen missen :D met de GPS het zelfde verhaal, Geweldig!
Petervd schreef:Hoi Mario,

Toen ik nog géén mobieltje had dacht ik ook dat heb je eigenlijk niet nodig, je kunt overal wel bellen in een telefooncel of in het postkantoor, nu ik er wel een heb zou ik het toch niet meer willen missen met de GPS het zelfde verhaal, Geweldig!
Met de komst van de mobieltjes verdwenen de publieke telefooncellen als sneeuw voor de zon. Gelukkig heeft de komst van GPS (nog?) niet het kaartmateriaal verdreven. :lol:
Als ik per auto snel een adres in een mij onbekende plaats moet vinden mag die aardige juffrouw in mijn navigatie-ding mij best de kortste/snelste weg daar naar toe wijzen, maar op een fietstocht zoek ik het toch echt zelf wel uit... 8)
Dick Schuurman schreef:Als ik per auto snel een adres in een mij onbekende plaats moet vinden mag die aardige juffrouw in mijn navigatie-ding mij best de kortste/snelste weg daar naar toe wijzen, maar op een fietstocht zoek ik het toch echt zelf wel uit... 8)
Mijn gps heeft geen stem hoor Dick...tis gewoon een handige digitale kaart die zelf meedraait met de rijrichting en altijd aangeeft waar je op dat moment bent. Vooral handig als er erg veel kleine afslagen zijn. (nooit meer zoeken op een kaart waar je bent en waar je heen wil/moet/kan en nooit meer ruzie met je partner tijdens het zoeken :wink: !!).
Kaarten zal ik wel altijd gebruiken...voor een totaalbeeld, voor het grote voorgenieten tijdens de voorbereiding en tijdens de reis sávonds voor de tent.
Als je de kleine wijzer van je horloge naar de zon laat wijzen en je neemt dan het midden tussen de kleine wijzer en de twaalf, dan weet je waar het zuiden is. :P Kost mij helemaal niks.

Mario