Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Tubus Carry (Titanium rack) "has finally landed"! - Forum Wereldfietser

De Tubus Carry (Titanium rack) "has finally landed"!

Ik wil eerst even uit leggen dat het volgende verhaal in mijn mening geen reclame is, omdat ik hier zo objectief mogelijk mijn goede en minder goede ervaring met een nieuw fiets rack prober te delen en ik in geen zins een vergoeding hievoor ontvang. Dit is in mijn ogen een van de grootte waarden van een online forum, waarin consumenten zelf ook een stem hebben en ik waardeer het persoonlijk als andere mij via het Internet informeren over goede of minder goede ervaring met bepaalde producten.

Ik heb dan eindelijk de hand weten te leggen op een Tubus Carry. Dit rack werdt in 2006, met veel fanfare op de Eurobike onthult en zijn kleinere broetjes de Airy won toen zelfs de Euro bike award, maar alletwee waren daarna niet leverbaar vanwegen fabrikage problemen in China. Het feit dat Tubus hier twee en een half jaar lang niet "en public" over uit gekomen is verbaast mij nog steeds, maar da’s een discussie voor een andere keer.
In Maart was het dan eindelijk zo ver, maar toen bleken er maar slechts tien stuks beschikbaar voor heel Engeland. Bij puur toeval sprak ik een handelaar bij wie iemand van de koop had afgezien, en van wie ik dus een Tubus Carry kon kopen.

Mijn eerste indruk:
Het grootste verkoop punt van de Tubus Carry is natuurlijk het lage gewicht, wat geadverteerd wordt als zijnde 329gr. Dit was in mijn geval meteen een tegenvaller omdat die van mij 390gr woog, da's 19% meer als geadverteerd, en dat was zonder boutjes and moertjes en horizontale steuntje naar de zitbuis etc.., mee te wegen. Ik heb er persoonlijk een broertje dood aan als fabricanten specificaties vals of verkeert vermelden. Ik kan me voor stellen dat sommige mensen dit minder belangrijk vinden, maar zoals ik al zei voor mij was het gewicht het belangrijkste verkoop punt. Secundair was het feit dat met dit rack het zwaarte punt van de tassen lager komt te liggen en dat Titanium niet roest. Ik heb in het verleden een Tubus Cargo en Fly gehad en alle twee roeste behoorlijk, zodanig dat ik de cargo nu niet meer vertrouw. Ik vermoed dat Tubus na twee jaar zoeken, genoegen heeft moeten nemen met zwaardere titanium buisje waardoor het uiteindelijke gewicht van het rack zwaarder is geworden, maar nu niet meer de gepubliceerde specificatie kan/wil aan passen. Dit betekend dat ik hun specificaties niet meer vertrouw en dus ook het maximale drag vermogen in twijfel trek, wat vermeld staat als zijnde 30Kg. Ik vraag me zo-wie-zo af of dit uberhaupt getest wordt, en zo ja hoe?

De Tubus Carry komt met ronde aluminium steuntjes waarmee het rack richting de zit buis gemonteerd moet worden. Deze waren in mijn geval aanzienlijk te kort. Maar bij toeval had ik nog langere liggen die ik ooit voor mijn Fly besteld had. Alhoewel deze ook origineel van Tubus waren paste ze niet in de oogjes van het nieuwe rack, Grrr.. Het verschil was 0.2mm, wat betekende dat de boormachine er aan te pas moest komen. Affijn na uiteindelijk dit te hebben op gelost kon ik het rack monteren. Nu eens kijken of mijn Ortlieb tassen wilde passen. Er wordt al melding gemaakt op de Tubus website dat voortassen beter op dit rack passen, wat mij deed vermoeden dat normale achtertassen waarschijnlijk niet zouden passen. Wat bleek, geen van mijn Ortlieb Classic voor en achter tassen paste op het rack. Zelf op mijn voortassen zat de onderste haak 1cm te lag en kon daardoor niet om een van de horizontale steunen haken. Maar gelukkig kunnen ortliebs helemaal uit elkaar geschroeft worden en kon ik deze onderste haken aan mijn tassen een stuk naar boven monteren, wat wel betekende dat ik extra gaten in mijn tassen moest maken om het geheel passend te krijgen, en de oude water dicht moest proberen af te plakken, wat natuurlijk allemaal niet helemaal de bedoeling was.

Het bovenste gedeelte van de dragger heeft origineel twee horntje aan de voorkant, vermoedelijk om te voorkomen dat baggage naarvoor schuif. Deze maken echter het oppervlak zo kort dat ik er met moeite iets op kon vast snoeren. Dus moest de ijzerzaag er aan te past om deze er af te zagen, om het bovenste gedeelte vlak en bruikbaar te maken.

De eerste proefrit was een redelijk success, het rack was zeker stabiel genoeg en het zwaarte punt lag lekker lag. Wel vondt ik uit dat door dat de tassen van onder weinig ondersteuning hadden, dat ze daardoor erg klappered. Dus heb ik hier toen twee kleine steuntjes voor gemaakt, zoals in de fotoo’s zichtbaar is.

Dus al met al, ben ik uiteindlijk wel tevrede met het rack, maar ik had wel een stuk minder problemen verwacht met betrekking to het monteren en het gebruik in combinatie met mijn Ortlieb tassen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke “voor” tassen nu eigenlijk wel op dit rack zouden moeten passen. Ik vermoet dat Tubus hier uiteindelijk nog een keer over met de "billen bloot" zal moeten en dan kunnen ze wellicht ook meteen even hun geadverteerd gewicht aanpassen.

Groet,

Stijn

Afbeelding
stijn de klerk schreef: Mijn eerste indruk:
Het grootste verkoop punt van de Tubus Carry is natuurlijk het lage gewicht, wat geadverteerd wordt als zijnde 329gr. Dit was in mijn geval meteen een tegenvaller omdat die van mij 390gr woog, da's 19% meer als geadverteerd, en dat was zonder boutjes and moertjes en horizontale steuntje naar de zitbuis etc.., mee te wegen.
Ik vraag me af of dat niet gewoon een interne miscommunicatie door typfout was. 329 => 392 komt aardig in de buurt van het ware gewicht.
Plus de grammen die Stijn al weggezaagd en geboord heeft......... :wink:
hwhaan schreef:
Ik vraag me af of dat niet gewoon een interne miscommunicatie door typfout was. 329 => 392 komt aardig in de buurt van het ware gewicht.[/quote]Ja leuk, maar als je een aankondingshausse creeërt en een superdrager van titanium aankondigt is dit dé typefout die laakbaar is.
Leon
Of het nu wel of geen tick fout, het verkeerde gewicht staat zo al twee en een half jaar op hun website geadverteerd en daarom ook als zodanig op menig andere website die dit rack te koop aan biedt. :?

Groet,

Stijn