Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Op de site van Santos kun je een filmpje bekijken van "mister Santos" zelf (ben zijn naam even kwijt). In dat filmpje van het tijdschrift Fiets geeft hij aan dat als er flinke trillingen zijn, de boutjes door de constructie vaster worden getrild en niet losser.

Op deze manier zou het dus geen probleem moeten zijn. Overigens zullen er inmiddels wel meer Nederlandse fietsenbouwers bezig zijn met de riemaandrijving. Ik weet er althans van minstens 1.

Het lijkt me tot nog toe ideaal voor op een ATB.
IK weet niet of ze er voor deze buisdiameter zijn, maar mij lijken S&S koppelingen de ideale manier.
Wim
Haike schreef:
Voorlopig alleen maar fietsen in Europa volgen de baas van Santos, als ik het goed heb gelezen....
Waarom een half continent uitsluiten? Aan de andere kant van de plas ligt ook een heel groot land land, waar de fabriek staat van die aandrijving.....


Nou ken ik de kwaliteit van de fietspaden bij onze directe oosterburen.... De wasbord stukken in Spanje steken daar maar bleekjes bij af. Ik moet er toch niet aan denken dat die twee boutjes of schroefjes, (wat zijn het?) op foto 5 lostrillen, en je dat ene kleine stukje frame verliest.......

En hoeveel stijfheid lever je nu in?
Het zijn twee inbusboutjes die dwars door twee ronde asjes ( geen schroefdraad in alumnium) gestoken zijn.

Volgens mij stop je wel met fietsen als je het eerste boutje kwijt bent :D .

Maar voor dat iedereen zo panisch doet over een boutje in de staande achtervork, zou je eens de 150 jaar oude constructie van het normale stalen tourfiets frame moeten bekijken!
Ik heb even naar deze geinformeerd. Volgens Nicolai mogen zij hem nog niet leveren omdat Rohloff de Gates CD nog niet goed gekeurd heeft? Maar da's toch echt een Rohloff op in de Fotoo, zie Gripshift. Vreemd verhaal...

Afbeelding
Wim schreef:IK weet niet of ze er voor deze buisdiameter zijn, maar mij lijken S&S koppelingen de ideale manier.
Wim
Zoiets dus:

Afbeelding

Damn sexy!
Heel strak/vetcool, inderdaad.
Wim
Wim schreef:Heel strak/vetcool, inderdaad.
Wim
Ik vind het een partij knudde :shock:

De padden zetten een maximaal buigmoment op de verbinding met de liggende achtervork
De achtervork is al heel snel heel breed , zodat je er met je voeten tegen aan komt
Een S&S is prachtig, maar getuigt hier meer van budget dan van inzicht
Beetje off topic maar als zo'n 'frameopening' (welke vorm dan ook) zich goed houdt en geen probleem op gaat leveren in de toekomst, zou dit dan alsnog ook bij ook bij fietsen met ketting gaan gebruikt worden? Kennelijk vinden we dan een 'frameopening' bij riemaandrijving wel acceptabel, waarom dan ook niet bij kettingfietsen? Kunnen dan de kettingponjes overboord?
whave schreef:Beetje off topic maar als zo'n 'frameopening' (welke vorm dan ook) zich goed houdt en geen probleem op gaat leveren in de toekomst, zou dit dan alsnog ook bij ook bij fietsen met ketting gaan gebruikt worden? Kennelijk vinden we dan een 'frameopening' bij riemaandrijving wel acceptabel, waarom dan ook niet bij kettingfietsen? Kunnen dan de kettingponjes overboord?
Je wou een frame en de derailleurs openschroeven omdat je een sluitschakeltje te ingewikkeld vindt?
m-gineering schreef:
whave schreef:Beetje off topic maar als zo'n 'frameopening' (welke vorm dan ook) zich goed houdt en geen probleem op gaat leveren in de toekomst, zou dit dan alsnog ook bij ook bij fietsen met ketting gaan gebruikt worden? Kennelijk vinden we dan een 'frameopening' bij riemaandrijving wel acceptabel, waarom dan ook niet bij kettingfietsen? Kunnen dan de kettingponjes overboord?
Je wou een frame en de derailleurs openschroeven omdat je een sluitschakeltje te ingewikkeld vindt?
Neeuhh alleen schone handen bij fietsen met naafversnelling :lol: :lol: :lol:
m-gineering schreef:Je wou een frame en de derailleurs openschroeven omdat je een sluitschakeltje te ingewikkeld vindt?
whave schreef:Neeuhh alleen schone handen bij fietsen met naafversnelling :lol: :lol: :lol:
:wink: Als er een oplossing is, waarom er dan geen probleem bij zoeken??? :lol: :lol: :lol:
Hallo,

Dit bericht van Robbert Rutgerink kwam ik zojuist tegen op de site van http://www.vakantiefietser.nl


Rohloff heeft ons laten weten de riem nog niet officieel toe te staan voor gebruik op hun Rohloff-naaf. Momenteel voeren zij nog aanvullende tests uit. De product-aansprakelijkheid is voor hen een belangrijk onderwerp. Zo zou de riem er af kunnen lopen. Dit hebben wij nog niet geconstateerd. Toch hebben we besloten om tot nader bericht van Rohloff geen Santos fietsen met de combinatie riem/Rohloff uit te leveren.

Wel bieden wij de optie om een riemaandrijving-geschikte fiets te bestellen. Iedereen die op de toekomst voorbereid wil zijn kan daarom zijn Santos ‘riemaandrijving-geschikt’ maken d.m.v. een speciaal frame. Later kan dan eenvoudig de riem gemonteerd worden.

Santos is innovatief. Daarom zijn we ook als eerste fabrikant de riemaandrijving op Rohloff-naven gaan toepassen.
Natuurlijk doen we dat niet zomaar. Onze partners in dit project zijn Gates en Nicolai. Gates is met 5000 werknemers de grootste riemproducent ter wereld en leverancier aan gerenommeerde bedrijven als VW en Volvo. Nicolai, een Duitse ingenieur, is uitvinder van aandrijfsystemen. Zij garanderen ons de beste kwaliteit en testfaciliteiten.
Zelf rijd ik (Robbert Rutgerink) al ruim 7 maanden op mijn Santos met Rohloff-naaf en riemaandrijving.




Ronnie
Ronnie de Jong schreef:Hallo,

Dit bericht van Robbert Rutgerink kwam ik zojuist tegen op de site van http://www.vakantiefietser.nl


Rohloff heeft ons laten weten de riem nog niet officieel toe te staan voor gebruik op hun Rohloff-naaf. Momenteel voeren zij nog aanvullende tests uit. De product-aansprakelijkheid is voor hen een belangrijk onderwerp. Zo zou de riem er af kunnen lopen.



Ronnie
Als dit een verhaal van Rohloff is , is het ook slap marketing geleuter. Ik kan me voorstellen dat ze willen weten of hun lagers het houden en of de afdichting dicht blijft, maar daar hadden ze een jaar geleden ook al wel eens aan kunnen gaan denken. [rant] Maar toen waren ze natuurlijk druk met hun lazergravure [/rant]. Die riem blijft zitten als de lagers niet rammelen, het frame recht blijft en de naaf niet scheef wordt getrokken.
@Marten,

Ik ben technisch ongeschoold. Daarom bergijp ik niet waardoor de krachten die op een R-naaf worden uitgeoefend met een ketting anders zijn dan met een riem.
catemaron schreef:@Marten,

Ik ben technisch ongeschoold. Daarom bergijp ik niet waardoor de krachten die op een R-naaf worden uitgeoefend met een ketting anders zijn dan met een riem.
Riem is breder, dus het aangrijppunt verschuift misschien iets naar buiten (meer hefboom)
Het onderste stuk van een ketting hangt los, bij een riemaandrijving staat het onderste part ook altijd strak. Ook als je niet fietst wordt er al aan de naaf getrokken
m-gineering schreef:
catemaron schreef:@Marten,

Ik ben technisch ongeschoold. Daarom bergijp ik niet waardoor de krachten die op een R-naaf worden uitgeoefend met een ketting anders zijn dan met een riem.
Riem is breder, dus het aangrijppunt verschuift misschien iets naar buiten (meer hefboom)
Het onderste stuk van een ketting hangt los, bij een riemaandrijving staat het onderste part ook altijd strak. Ook als je niet fietst wordt er al aan de naaf getrokken
Ligt dat niet aan hoe strak de riem gespannen wordt?
Aha,nu snap ik de opmerking: "Rohoff neemt de produktaansprakelijkheid zeer serieus". Klaarblijkelijk bestaat er onzekerheid of je met een riemaandrijving de R-naaf aan gort trapt.

Het lijkt me typerend voor de degelijkheid en kwaliteit van het merk dat ze dit eerst grondig onderzoeken.

[speculatie] Knap hoe de marketeers de aandacht af weten te leiden door te stellen dat de riem eraf kan lopen (doordat de naaf kapot ging??).[/speculatie]
Ik kan me nog goed herinneren dat Shimano 10 speed uitbracht. De ketting was te zwak voor de beenspieren. Campagnolo heeft dit probleem nu met 11 speed. Een ketting op een fiets is beproefde en bekende techniek. Ik kan me voorstellen dat je zeker wil zijn van een snaar aandrijving voordat je deze "nieuwe" fietsaandrijftechniek introduceert.
@Eric,

Ik ben het met je eens. Daarom schreef ik ook dat ik het degelijk vindt van Rohoff dat ze dit eerst goed onderzoeken en testen. Hetzelfde geldt voor Santos die naar Rohoff luistert en netjes wacht met het uitleveren van de aandrijving.

Het zijn beide fabrikanten die achter hun produkt staat en een goede kwaliteit leveren.
Bernhard en Barbara parkeerden twee weken geleden hun Aston Martin voor de deur en ze hebben op onze Rohloff-avond veel over Rohloff verteld.

Bernhard (af en toe in de rede gevallen door Barbara) legde uit ook goed uit waarom zij nog niet voor honderd procent achter de riemaandrijving staan. Ik ben ervan overtuigd dat ze oprecht nog even de kat uit de boom willen kijken en dat er geen politiek achter zit. Voor mijn gevoel is het een kwestie van tijd voordat Rohloff zich in de riemaandrijving kan vinden.

Oh ja, iedereen die een mening heeft maar er nog niet mee heeft gereden, raad ik eerst aan er eens mee te gaan fietsen. Ook met de Rohloff-naaf heb ik vroeger veel commentaar gelezen van 'paperbook-deskundigen' die de wijsheid in pacht meenden te hebben :oops:
Ik heb er inmiddels een paar keer mee gereden en ik ben overstag. De duurzaamheid? Volg James Bowthorpe op http://globecycle.org/ Hij is nu in Turkije, heeft een kleine 5.000 km afgelegd en afgezien van een losgetrild dragerboutje gaat alles nog goed.

NB: In de komende Wereldfietser komt een interview met Bernhard en Barbara te staan met allerlei bijzondere weetjes en toekomstplannen.

Eric Schuijt

Afbeelding