Additionally, paste this code immediately after the opening tag: r-naaf - Forum Wereldfietser

r-naaf

Heb vandaag contact gehad met Snel ivm het ombouwen naar R-naaf.

Ik kreeg het volgende rare verhaal te horen:

Wij gebruiken altijd tandem R-naven, met speciale spaken, goed gekeurd door Rohloff, ivm garantie. Wij hebben in het verleden R-naven gespaakt met DT Alpine 3 spaken, maar na verloop van tijd scheurden/braken sommige R-naven in/uit. Vandaar dat wij nu alleen nog maar spaken gebruiken die door Rohloff zijn goed gekeurd ivm de garantie.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Als er mensen zijn die er wel van gehoord hebben of zelf ervaring hebben, hoor ik het graag. Kan ik er weer van leren.

Mario
Ik heb er van gehoord én het meegemaakt.

Van mijn Koga Expression (2005) zijn er op korte tijd, tamelijk kort na aankoop (2jr?), een zestal spaken gebroken. Allemaal aan de nippel. Mijn fietsenmaker heeft het wiel dan eens zelf herspaakt (met iets dikkere spaken) op kosten van Koga en sindsdien geen probleem meer gehad. Ook op andere fora heb ik gelijkaardige verhalen gelezen.

Maar begrijp me niet verkeerd: van de R-naaf ben ik na 25000Km nog steeds in de wolken.
mario schreef:Heb vandaag contact gehad met Snel ivm het ombouwen naar R-naaf.

Ik kreeg het volgende rare verhaal te horen:

Wij gebruiken altijd tandem R-naven, met speciale spaken, goed gekeurd door Rohloff, ivm garantie. Wij hebben in het verleden R-naven gespaakt met DT Alpine 3 spaken, maar na verloop van tijd scheurden/braken sommige R-naven in/uit. Vandaar dat wij nu alleen nog maar spaken gebruiken die door Rohloff zijn goed gekeurd ivm de garantie.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Als er mensen zijn die er wel van gehoord hebben of zelf ervaring hebben, hoor ik het graag. Kan ik er weer van leren.

Mario
Als ik het goed vertaal: wij kopen de tandemnaaf met extra grote spaakgaten, en pleuren daar telefoonpalen in :D . Van Rohloff mag je DT of Sapim butted spaken gebruiken.

Als de spaken bij de nippel stuk gaan ligt dat aan de velg, de nippel of het wielenbouwen. Een extra dikke Alpinespaak is aan de andere kant dik, en die is eerder meer dan minder gevoelig voor breuk achter de schroefdraad