Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oude Koga: repareren of weg doen? - Forum Wereldfietser

oude Koga: repareren of weg doen?

Dag wereldfietsers,
Op zoek naar een multifunctionele fiets (geschikt voor dagelijks gebruik maar ook sportief dagtochtje en wie weet een vakantie) heb een 2de hands Koga gekocht op marktplaats, waarbij ik als goede hollander natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.. Het gaat om een sporthybride van zo'n 15 jaar oud, type niet meer volledig leesbaar (maar eindigt op traveller), afmontage volledig shimano LX, 3x7 versnellingen, geintegreerde rem/shifter handels. Bij nadere inspectie nu de volgende problemen: tandwielen zijn versleten voor en achter en de voorshifter hapert. 3 fietsenmakers geraadpleegd, alledrie hetzelfde verhaal: nieuwe shifter nodig en tandwielen + ketting, geschatte kosten rond de 200 euro, advies: niet doen.
Omdat ik vind dat de fiets heerlijk rijdt, het frame er nog prima uitziet en ik me er niet zomaar bij wil neerleggen dat ik een miskoop heb gedaan, is mijn vraag nu aan jullie: is er nog hoop voor mijn oude fiets? Is er bijvoorbeeld aan een 2de hands geintegreerde shifter te komen? Waar moet ik dan op letten? Is het wellicht eenvoudiger om hem te vervangen voor een losse rem en aparte shifter? Wat zouden jullie doen?
Groet en bij voorbaat dank voor de reacties?
Joost
Ketting + cassette vervangen kon je toch al op rekenen. Trapas hoogstwaarschijnlijk ook.

Tweedehandsmarkt goed in de peiling houden, LX afgemonteerde fietsen van ongeveer die tijd komen regelmatig voorbij, een shifter is zo gevonden. Vergeet niet eBay in de gaten te houden, ook.

Als het frame goed is en lekker rijdt, gewoon op jacht naar die paar onderdelen en lekker nog een tijdje op fietsen.

.tsooJ
joostv schreef:Dag wereldfietsers,
Bij nadere inspectie nu de volgende problemen: tandwielen zijn versleten voor en achter en de voorshifter hapert. 3 fietsenmakers geraadpleegd, alledrie hetzelfde verhaal: nieuwe shifter nodig en tandwielen + ketting, geschatte kosten rond de 200 euro, advies: niet doen.
Omdat ik vind dat de fiets heerlijk rijdt, het frame er nog prima uitziet en ik me er niet zomaar bij wil neerleggen dat ik een miskoop heb gedaan.
Miskoop? Ik denk het niet. Die mannen verkopen liever een nieuwe fiets. Dat is toch allemaal normale slijtage. Mijn vrouw heeft al jaren zo'n Koga en al de onderdelen die jij noemt zijn bij haar ook al een keer vervangen plus de trapas en een naaf in het voorwiel. Het is een prima stijve vakentiefiets waar je nog jaren plezier van kunt hebben. Waarom zou je gaan zoeken naar 2e hands spullen? De shifters voor 3x7 zijn (volgens mijn fietsenmaker) niet nieuw meer te koop. Er zitten nu 3x8 shifters op, werkt ook prima, wij spreken uit ervaring.

Veel succes
Even optellen, met ook nog upgrade naar 3x9 (bron prijzen: bike-components.de)

Shifters LX links en rechts: 38 euro
Crankset Deore met vierkante as (veel beter dan bagger-buitenboordlagers):
25 euro
Vierkante as UN 54: 10 euro
Ketting: 10 euro
Cassette 9 speed: 25 euro
Achterderri LX: 32 euro
Kabels e.d.: 10 euro (grove schatting)

Samen 150 euro. Als je het zelf monteert weet je gelijk hoe alles in elkaar zit. Als je daarmee een fijne en betrouwbare fiets hebt, is dat zeker het geld waard.
Dank voor jullie reacties! Liz, heb je ervaring met online bestellen in deze duitse shop? Ben op zich niet onhandig maar heb weinig ervaring met dit soort werk. Heb je veel speciaal gereedschap nodig?
Groet, Joost
Om een 9-speed cassette op een 7-speed naaf te krijgen heb je in ieder geval een ijzerzaag nodig.
knip- Het gaat om een sporthybride van zo'n 15 jaar oud, type niet meer volledig leesbaar (maar eindigt op traveller), afmontage volledig shimano LX, 3x7 versnellingen, geintegreerde rem/shifter handels -knip
Op de Koga pagina vindt je catalogi/brochures vanaf 1976, je 15 jaar oude fiets moet in glansdruk terug te vinden zijn.

groet,J
Cassette 3x9 speed, op een een freewheel van 3x7, dat past niet
:oops: Da's waar. Toch maar tandbladen voor, ketting en cassette vervangen en alleen shifter(s) erbij. Hoe kritisch is dat eigenlijk met voorbladen? Zou het mogelijk zijn alleen het freewheel te vervangen? Of moet er echt een andere naaf in? In dat laatste geval zou ik het zeker op 3x7 houden.

Al met al ben je denk ik goedkoper uit dan bij een upgrade naar 3x9. Een Sh. Alivio set shifters 3x7 heb ik voor weinig gezien. LX moet ook wel te vinden zijn. Ik weet niet hoe groot het kwaliteitsverschil is.

Mijn ervaring met Bike-components.de is dat ze vrij traag zijn met verzenden, maar verder ok.
Ronald van der Perk schreef:Cassette 3x9 speed, op een een freewheel van 3x7, dat past niet
8 kransjes van de 9 passen prima op een 7spnaaf, dus die 11 die je niet nodig heb kun je weglaten.
Maar waarom zou je, de linker shifters zijn allemaal een pot nat en ook wel los te koop.
joostv schreef:de voorshifter hapert
Laat me raden: je kunt wel naar een kleiner voorblad, maar hij wil niet graag naar een groter, hij pakt dan niet? Vooral als het koud is? Probleem is dan vast geworden vet.
Oplossingen
* eenvoudig: kruipolie inspuiten.
* beter: openschroeven, voorzichtig uit elkaar halen en onthouden hoe het zat. Daarna met een heet sopje goed schoonmaken en na een nachtje op de verwarming wat dunne derailleurolie erop doen. Daar meteen zoveel mogelijk van afwrijven.
* kan ook: met een hete hogedrukspuit het oude vet eruit spuiten via het gaatje. Derailleurolie erin spuiten.
Als je pech hebt is een van de veertjes gebroken. Dan valt het hendeltje voor opschakelen vanzelf naar beneden en moet je die bij elke schakelbeweging "oprapen". Daar kun je best mee thuiskomen. Bij winkels als decathlon hangen 3x8-shifters nog gewoon in het rek voor weinig.
Succes,
Leon
Het probleem is dat de shifter niet goed "klikt" bij het opschakelen naar een groter tandwiel. De derailleur beweegt wel maar veert meteen weer terug naar het kleinste tandwiel. Ben trouwens bang dat de achter-shifter het ook niet lang meer gaat maken: kan je een 8x shifter gebruiken op een 7 speed casette?
joostv schreef:kan je een 8x shifter gebruiken op een 7 speed casette?
Zoals ik al eerder schreef, ja dat kan.
Nogmaals dank voor de tips. Heb nu een fietsenmaker gevonden die de voorshifter weer aan de gang heeft gekregen. Nu alleen nog nieuwe tandwielen en ketting en fietsen maar! Maar goed dat ik niet naar de eerste 3 fietsen"makers" heb geluisterd..
joostv schreef:Dag wereldfietsers,
Op zoek naar een multifunctionele fiets (geschikt voor dagelijks gebruik maar ook sportief dagtochtje en wie weet een vakantie) heb een 2de hands Koga gekocht op marktplaats, waarbij ik als goede hollander natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.. Het gaat om een sporthybride van zo'n 15 jaar oud, type niet meer volledig leesbaar (maar eindigt op traveller), afmontage volledig shimano LX, 3x7 versnellingen, geintegreerde rem/shifter handels. Bij nadere inspectie nu de volgende problemen: tandwielen zijn versleten voor en achter en de voorshifter hapert. 3 fietsenmakers geraadpleegd, alledrie hetzelfde verhaal: nieuwe shifter nodig en tandwielen + ketting, geschatte kosten rond de 200 euro, advies: niet doen.
Omdat ik vind dat de fiets heerlijk rijdt, het frame er nog prima uitziet en ik me er niet zomaar bij wil neerleggen dat ik een miskoop heb gedaan, is mijn vraag nu aan jullie: is er nog hoop voor mijn oude fiets? Is er bijvoorbeeld aan een 2de hands geintegreerde shifter te komen? Waar moet ik dan op letten? Is het wellicht eenvoudiger om hem te vervangen voor een losse rem en aparte shifter? Wat zouden jullie doen?
Groet en bij voorbaat dank voor de reacties?
Joost
Dag Joost et al,

Nostalgie

Voor de geinteresserden en hobbyisten: 30 jaar geleden een 2 e hands !! koga met myata frame gekocht voor 275,- gulden (wat veel was) , een Gents touring, met 27 inch wielen. 5 tandw. achter, 2 tandw.voor en schifters op de stang.Tot drie jaar geleden langzaam aan allerlei dingen uit gingen vallen. wat een kwaliteit was dat toen. Soms haal ik hem van stal en maak een klein rondje, dat gaat nog. 3 jaar Avaghon met Rohloff gekocht, en begint zich te bewijzen.

Weet iemand meer van dit model ?
Rob (ps: alime)
Ik heb de directe link zo gauw niet bij de hand, maar op de Koga site staan alle catalogi vanaf 1976 in PDF formaat. Prachtig om af en toe eens door te bladeren of om als naslag te gebruiken als je een bepaalde fiets precies wilt dateren.

Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.

.tsooJ
:idea: Ok, goed idee, ik ga zoeken.Rob