Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pamir Regio - Tajikistan - Forum Wereldfietser

Pamir Regio - Tajikistan

Hoi allemaal,

We zijn ons een beetje aan het voorbereiden voor ons volgende project: 3 maanden Centraal Azië. Vele bestemmingen zijn de revue gepasseerd (horizontaal door Zuid-Amerika, Mongolië-China, The Great Divide, Pakistan-Tibet etc.) maar nu hebben we dan toch gekozen voor Kirgizië, Tajikistan en China.

Kijkend naar de kaart van Tajikistan, zien we in de Pamir regio een 3-tal mogelijke routes vanaf Khorog naar Alichur.

1. Khorog - Mun - Jelondy - Alichur (M41)

2. Khorog - Roshtkala - Jawshangoz - M41 (Voorbij Jelondy) - Alichur (wegnummer onbekend)

3. Khorog - Andarob - Ishkashim - Zong - Khargush - M41 (+/- 20 km voor Alichur) - Alichur (de langste route, langs de Afghaanse grens - wegnummer onbekend)

Wie heeft ervaring met een van bovengenoemde routes, wie heeft gewoonweg meer informatie voor ons en wie heeft voor dezelfde keuze gestaan en wat is er dan gekozen en waarom? Kortom: alle informatie is welkom.

Tenslotte is de voorbereiding al half zo leuk! ;)

Alvast bedank!

El & El
Even een schopje omhoog... iemand nog een tip voor ons? ;)
Er staat een aantal leden van de vereniging genoemd op de fietswiki-pagina. Van Wilbert weet ik dat hij net vertrokken is naar de Filipijnen dus van hem kun je hooguit een tip verwachten als ie daar toevallig ergens het forum leest. Die anderen (waarvan ik van sommigen zonder vermelde achternaam niet weet wie het zijn) zijn misschien ook aan het fietsen?
Op de wie-was-waar pagina heeft nog niemand zijn naam achtergelaten.
Overigens een machtig mooi land zeg dat Tajikistan.

Een paar dagen terug zag ik een documentaire op National Geograpic Channel waar ze in Tajikistan op zoek gingen naar wilde erwtensoorten die vervolgens werden bewaard in een genenbank in een vriescel. Maar dit terzijde.
Hoi El & El,

Tajikistan, ik was er in 2007, wáááááánzinnig mooi!

Ik ga het voor je opzoeken en kom erop terug.


Bernadette
Hoi,
Wij zijn via Wer naar Jelandy gereden en toen door naar Alichur en verder naar Murgab. Eigenlijk dus wat de 'Pamir Highway' genoemd wordt. Je kunt een paar hele mooie dagtrips maken naar mooie meren.
We wilden ook naar de Wakhan-vallei, maar door gebrek aan tijd op ons visum hebben we dat niet gedaan. Daar hebben we van andere fietsers wel fantastische verhalen over gehoord (moet je wel van dirt-roads houden).
Voor ons was Tadjikistan een van de hoogtepunten van onze reis!
Mocht je meer informatie willen, kan je me altijd mailen.
Groetjes, Ilse Pol
Hoi Bernadette,

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt voor de info!

Ilse: dankjewel voor de info, wellicht dat je binnenkort een mail van ons ontvangt, als we wat verder zijn met de voorbereidingen en droomroutes.. ;)

Groetjes,
Elmar & Ellen
tsja....wat zal ik zeggen......je weet ons te vinden.....koffie staat klaar :lol:
Hoi El & El,
He, we zijn met het zelfde bezig.
Ik vertrek 16 augustus naar Dushanbe met een vriend (met wie ik een fietsreisboek van de Filippijnen schreef). We gaan naar Khorog en helemaal onderlangs met uitzicht op de Hindu Kush via Khargush Pass naar Murgab. Daar wellicht en extra loop rijden langs Rangkul Tokhtamish en Shaymak, alles afhankelijk van tijd en weg en eten etc.
Via Kara Kul willen we een doorsteek maken naar de `Bhartang vallei, terug naar Vomar. De eerste 40 km hiervan schijnen onmogelijk te zijn, dus hier willen we misschien in trekking stijl met fietsen op ezels lopend doorsteken. Als dit niet mogelijk is, wordt t terug over de Pamir Hwy.
Dan terug naar Dushanbe. Afhankelijk van hoeveel tijd er dan nog is, rijden we wellicht nog naar Fan Mountains voor een loop. 14 september vliegen we terug.

Ik heb ook nog wat vragen:
Hebben jullie hier visa geregeld, of doen jullie dat op het vliegveld?
Moet je nou wel of niet een letter of Invitation hebben.

groetjes,
Martin
Letter of invitation heb je niet meer nodig.
In ons geval hebben we het visa hier geregeld via visumburo.nl (te lui om zelf te rijden :lol: )
succes,
marco
Is het moeilijk om een visum te regelen in één van de buurlanden?
Hoi,
Wij hebben een visum geregeld in Tashkent in Oezbekistan. Op zich geen probleem om het visum te krijgen. Je moet alleen veel geduld en tijd hebben. We moesten drie keer naar de ambassade. Elke keer stond er dringende massa mensen voor de ambassade en nummertjes trekken doen ze niet aan.
Als je het visum ergens anders kan regelen, dan zou ik dan zeker aanraden.
Groetjes, Ilse
Info voor de Tajikistangangers deze zomer:

De 'zomerroute' van Dushanbe naar Khorog (Pamir/GBAO) via Ragun wordt op dit moment sterk afgeraden. Je wordt waarschijnlijk tegengehouden op een van de checkpoints. Volgens lokale bronnen is er namenlijk een 'official' ontvoerd - voorzover ik weet in Tavildara Rayon - door 'rebellen'. Er is lokaal heel weinig in het nieuws (bovendien spreek ik geen Tajik) - maar al het (openbaar) vervoer gaat nu via de ca. 220 km langere 'winterroute' via Kulyab en de Afgaanse grens. Op deze winterroute wordt overigens aan de weg gewerkt met dynamiet en dus moet je rekening houden met vertraging (4 tot 8 uur wachten bijvoorbeeld totdat de wegwerkers pauze hebben en de weg vrij is. Reistijd met de auto van Dushanbe naar Khorog 14 tot 30 uur.

Groeten en veel succes,

Joris
Dank voor de informatie. :wink:
Ik denk niet dat we in die buurt komen, maar mocht het zo zijn, lezen we dit misschien nog eens.

Tegen de tijd dat we ongeveer in die buurt zijn, moeten we maar kijken wat de nieuwsberichten dan zijn. Dat verandert toch continu.

Uit ervaring weet ik, dat de belevenis anders is als je in een land bent. Het was iets met 'soep' en 'heet eten' 8)

@martin: wie weet komen we elkaar nog tegen! We vliegen 3 augustus naar Almaty.

@marco m: leuk dat jullie een bakkie hebben gedaan bij ons! ;) ik ben vandaag trouwens langs v&v visumdienst geweest, zit vlak bij mijn werk. Wij zijn ook te lui om het zelf te regelen... :d
Hoi Ellen,
Het gebied waar Joris over schrijft is precies het gebied waar wij het ook over hebben gehad. Ik had gehoopt dat het nu daar wat rustiger zou zijn.....jammer genoeg niet dus...
Grt,
Marco
Ja goede info! ook wij moeten daar langs richting de Pamir en terug..... maar ik houd me ook maar vast aan dat van die soep en enzo, fingers crossed.

Voorlopig lijkt het door de drukte met werk nog ver weg, maar deze mailtjes zijn erg goed om je weer te realiseren dat het bijna zo ver is!!!!

Martin