Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Grondzeil

Klinkt spannend: bijna hinderlijk licht.
Wim
Ik heb op het internet gezocht naar wandel verenigingen, die willen nog wel eens hun tenten voor een paar euro weg doen. IK kocht dan ook een Vaude Taurus 2, voor slechts 115 euro en voor 29 euro een grond zeil.

Mario
Waar kan je dat Tyvek kopen? Het lijkt mij wel iets voor onder mijn nieuwe tent.
Wouter had het bij een eerdere discussie over een vliegerwinkel. Er zijn namelijk verschillende soorten Tyvek, en je wilt de lichte hebben, en niet dat spul dat ze in de bouw gebruiken.
Wim
OK, dank je. Ik zal eens aan mijn zoon vragen die heeft een aantal jaren terug zelf een paar vliegers gemaakt, die weet wel winkels.
Omdat ik op zoek was naar home-made tentstokken
kwam ik bij een online vlieger winkel uit. Omdat ik toen 'toch' aan het bestellen was heb ik uit nieuwsgierigheid dat Tyvek meebesteld. Helaas zijn er hier in de buurt weinig analoge vliegerwinkels dus vandaar dit digitale alternatief:

Vlier er uit

Wouter
@ Ronald
In Den Haag zit aan de Ammunitie haven een zeilmakerij. Misschien verkopen ze dat spul daar ook.

@ Wouter De volgende keer kijken naar de pakmaat van de tent (als die aangegeven staat). Maar hee, voorlopig zul jij geen nieuwe tent meer hoeven kopen :wink:
Ik heb heel wat verschillende sites bekeken en gelezen over de Terra Nova Laser. Zelfs als ik nu met deze kennis specifiek ga zoeken vind je weinig mensen dit over de lange stokken schrijven. En als je de tent los achterop doet is het ook helemaal geen probleem. Het is dat ik het fijn vind om hem in mijn zijtas te stoppen en daarmee maak ik zelf het probleem.

Maar ik ben erg tevreden over de tent en over de oplossing zoals ik die nu heb. En ik kan ook nog altijd met de orginele stokken (met de rugzak) op pad.

Maar terug naar het Tyvek: De rol van die vliegerwinkel is 1.5m.

Wouter
Het verhaal van de weekmaker kun je m.i. ook maar beter negeren. Al is het alleen maar voor het feit dat die coating van je grondzeil never rechtstreeks in contact staat met je tentluier!
Voor Bever(s) een goed verkoopargument, dat 'weekmakervrij' praatje.
Dusnie. Wellicht een minder schadelijke weekmaker maar weekmakers zitten er onheroepelijk in ander zou je een bros zeiltje hebben..
Overigens 'kraakt' aquafolie, want daar hebben we het hier over wel wat meer dan een gemiddeld stuk plastic dus wellicht meest minimale toegepast qua weekmakers that is. Het neigt zelfs richting 'ordinair' zwart landbouw-plastic :? Oeps
Overigens krijg je negen van de tien keer die folie er gewoon bij wanneer je een beetje tent bij ze (BZ) aanschaft. Niet vergeten! Maar dit terzijde.

Yohta
Hier een overzicht van de specificaties van de verschillende soorten Tyvek: http://www2.dupont.com/Tyvek/en_US/prod ... tyles.html Mischien kunnen de echte techneuten hier eens hun licht over de specificaties laten schijnen.
Zie ook: http://goodling_outdoor.tripod.com/1016.html
Wim
Het verhaal van de weekmaker kun je m.i. ook maar beter negeren.
Maar waar baseer je dat op? Ik heb toch heus min of meer vluchtige/migrerende stoffen uit plastic heel vervelend dingen zien doen (coatings die los lieten, teksten die verdwenen, verkleuringen, maar dus ook het object zelf dat bros werd omdat de weekmakers waren verdwenen).
Als je grondzeil niet meer goed is, is meteen je hele tent waardeloos. Mij is het teveel waard om een goed grondzeil te hebben, om hiermee risico te nemen.
Heb net even in mijn pauze het Bever folie ondergrondzeil van onze grote Keron 4 GT gewogen: ruim 1 kg. Als ik een Tyvek ondergrondzeil van het wat zwaardere soort Tyvek zou nemen dan weegt dat iets van 400 gram (met de lichtere soort gaat kan er nog een onsje af). Tyvek kan vast geen kwaad: het wordt in musea gebruikt om kunstvoorwerpen mee af te dekken.
Wim
Het enige nadeel van Tyvek is volgens mij de prijs. Het is inderdaad zuurvrij en weekmakervrij, en daarbij ook nog eens sterk en licht.
Het komt vast voordeliger uit dan de kant en klare footprints van bijvoorbeeld Hilleberg of Terra Nova. Ik heb op diverse sites in de VS prijzen voor kleine hoeveelheden gezien gezien van een dollar of twee per vierkante meter. Een rol van drie meter breed en 100 meter lang kost geloof ik ruim 300 dollar. Kortom, om de prijs hoef je het denk ik niet te laten. Er in Nederland aan komen lijkt een wat groter probleem (de Tyvek die Wouter bij die vliegerwinkel aan de meter heeft gekocht zal vermoedelijk de lichte variant zijn, en die is er slechts in 150 cm breed). De wat zwaardere van 3 meter breed zul je vermoedelijk bij de bouwmaterialen handel moeten kopen, en misschien in de kleinste rol van 10 meter lengte, in plaats van aan de meter. Er blijft nog wel wat uit te zoeken over.
Wim
fietsjunks schreef:Beste medefietsers,
Nemen jullie eigenlijk een grondzeil mee voor de tent als jullie op fietsvakantie gaan?
Welk grondzeil is dat dan?
Ik had een blauw dekzeil liggen (van de steigerbouw geloof ik) en daar heb ik een stuk uitgesneden, net iets groter dan de tent. Dik, licht en beschermend genoeg en bovendien heeft het me niets gekost :*)

Re:

Dick Schuurman schreef:Ik gebruik altijd een "tentluier" (...)
Al ben ik qua leeftijd al lang uit de luiers (en er hopelijk ook straks niet meer in :wink: ) ik gebruik ook zo'n luier. Gewoon te koop bij elke buitensportwinkel (ook Perry Sport). Meestal gebruik ik 'm dubbel en alleen onder de binnentent. Tegen de condens. 's Ochtends de tent droog in het zakje en de luier, met de natte kanten naar elkaar opgevouwen, geklemd tussen mijn tas en de BOB (het enige bagagstuk wat niet in de tas gaat).
Voordeel is het gewicht en dat je 'm aan het eind van de vakantie lekker weg kunt gooien. Gemak gaat soms voor milieu :oops: :wink: .
:lol:
Ik heb tegenwoordig zelfs tijdens het kamperen een ikea vloer :)
Ik ben begin dit jaar verhuist, en had nog een rol SPÄRRA folie over, een zeer stevige vochtdichte polyethyleen folie. Met 700 gram voor een lap van 1,75 bij 3,70 niet het lichtste materiaal, maar wel oerstevig.
hwhaan schreef:SPÄRRA folie
Afbeelding

HEMELSBLAUW 8)
Dick Schuurman schreef:
hwhaan schreef:SPÄRRA folie
Afbeelding

HEMELSBLAUW 8)
opgerold wel ja, gelukkig ziet het er gewoon doorzichtig uit als het onder/in mijn tent ligt. :)