Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lhasa-Katmandu - Forum Wereldfietser

Lhasa-Katmandu

Hallo,
We zijn erover aan het denken om in sept/okt van Lhasa naar Katmandu te fietsen. We willen weten of het nog steeds verboden is om individueel te reizen in Tibet. Wie weet waar je moet kamperen en waar guesthouses zijn?Alvast bedankt voor de informatie.
Daisy
Hallo Daisy,
Ik heb die tocht anderhalf jaar geleden gemaakt. Het is in principe verboden om individueel te reizen in Tibet maar van het moment dat je in Lhasa geraakt, ben je eigenlijk vrij om te doen wat je maar wil. Langs de Friendship Highway liggen er wel controleposten waar je paspoort en/of permits moet tonen. De beste plaats om aan een permit te geraken is in Shigatse. Maar je spreekt best niet over het feit dat je met de fiets reist. Zoniet, kunnen ze je dwingen om een extra fietspermit te kopen. Zelf had ik zo'n permit niet en uiteindelijk heb ik alle controleposten kunnen omzeilen of er gewoon doorgegaan zonder controle. 's Avonds laat of 's morgensvroeg, als de controleposten nog niet bemand zijn, kan je er ook gewoon doorrijden.
Wild kamperen kan je overal, al kan best ergens uit het zicht gaan staan om te vermijden dat je teveel bezoek krijgt van mensen die altijd wel ergens opduiken. (zonder slechte bedoelingen hoor). In de meeste dorpjes of nomadenkampen zijn de mensen altijd wel bereid om een slaapplaats aan te bieden of om je tent te laten opzetten binnen de ommuring. Grote porties yakboterthee verzekerd! Guesthouses vind je in de grotere dorpen/steden (Gyantse, shigatse, lhatse, shegar, everest base camp, tingri, nyalam, zhangmu). Daartussen zijn ook veel wegenwerkerskampen waar je ook soms kan slapen. In elk vergeten dorpje vind je ook wat te eten. Geen groot probleem dus.
Ik heb over mijn reis in Tibet een boek gepubliceerd waarin ook een hele hoop praktische tips verweven zitten. Neem alvast een kijkje op de website, er staat ook een link naar de pagina met controleposten.
Heb je nog vragen, stuur gerust een mailtje.
Nog veel fietsplezier!
Groeten,
Guy

Wij fietsten in september en oktober vorig jaar van Lhasa naar Kathmandu. Voor de zekerheid regelden we in Shigatze een permit. Met enige diplomatie en gevoel voor timing is het mogelijk de geldigheid daarvan op te rekken tot 2 weken, zodat je rustig je tijd kunt nemen om bij de Nepalees-Tibetaanse Grens te komen. Het nadeel van die hele controle-machine is dat die nogal willekeurig functioneert. En dat is dan ook tegelijkertijd het grote voordeel ervan! Ik ben het met Guy eens, dat het verstandig is om de fiets als onderwerp te vermijden bij het regelen van je permit. Zeg gewoon dat je rustig de tijd wilt nemen om te kunnen genieten van Tibet (het is nog waar ook). Het is het enige argument dat je hebt om een langer permit te regelen, want met een jeep race je in een paar dagen naar de grens. Daar gaan ze dan ook maar van uit.
We zijn onderweg maar 1 werkelijk controle-punt tegengekomen, waar de agenten eerder verbaasd en onverschillig waren, dan opgewonden of tegendraads. Op andere plekken waren wel controle-punten (touwen over de weg of een soort van slagboom), maar die golden vooral het auto-verkeer. Als fietser ga je er breed lachend en onschuldig kijkend omheen.
Er is sprake van dat de Friendship-highway in de nabije toekomst helemaal permit-vrij te bereizen zal zijn, omdat de Chinezen ook wel in de gaten hebben dat die hele permit-toestand het toerisme eerder hindert dan bevordert.
Als je je tent meeneemt en voldoende aan voorraad denkt, kun je de tocht geheel kamperend maken. Een waterfilter mee is ons goed bevallen.
Succes!
kijk eventueel nog even op onze site, http://www.dikkekuiten.nl

good day!
omdat ik gelijke plannen heb voor komende weken !!! (vertrek deze week naar Kathamandu) en benieuwd ben of jullie je plan zullen doorzetten kom ik graag met jullie in contact, vooral omdat ik graag samen zou fietsen!
wie weet tot horens en ziens?? zou het erg fijn vinden, ben nu alleen op reis en ben hard op zoek naar mensen om de tocht lhasa kathamndu samen mee te fietsen
Groet