Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat is volgens jullie deze fiets waard? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wat is volgens jullie deze fiets waard?

Ik zeg het eerlijk. Ik zocht nog een 28 inch fiets. Omdat ik zelf in een fietsen zaak werk, vond ik het wel leuk om te lezen wat mensen nu wel of niet voor een 2e hands over hebben.

De man vertelde mij dat hij zelf de achterdrager heeft gemaakt. Na 9 jaar heeft deze fiets natuurlijk wel wat lakschade, maar de onderdelen zijn van goedkope kwaliteit, en om dan 500 euro te betalen, dat vind ik wat te duur.

mario
Maar wel tandemnaven.
Wim
En een van de bieders (Pedersen) is/was volgens mij een forumlid. Gebruik de zoekfunctie maar eens. 8)

En is/was liefhebber van dat merk (Deense?) Pedersen fietsen.
Wim,

de man vertelde mij dat de achternaaf voor een sleeprem was bedoeld.

mario
Wim schreef:Maar wel tandemnaven.
Wim
Het is dan ook relevant om te weten hoe diep de velgen zijn ingesleten van het remmen en hoe de staat van de spaakspanning is.
Leon (die je altijd mag bellen als je een paar 48-spaaks wielen kwijt moet)
Ja de meeste tandemnaven hebben een schroefdrad aan de linkerkant voor een ARAI sleeprem. Dit is een speciale goede trommelrem die niet erg fel remt, maar wel heel lang kan remmen en heel heet kan worden zonder er mee op te houden. Tandems hebben dat vaak als derde rem omdat velgremmen bij een tandem al gauw erg heet worden. Je zet hem boven aan de helling aan, en onder aan de helling uit. Je velgremmen gebruik je verder alleen nog maar om in de bochten wat bij te remmen. Juist door die sleeprem slijten de velgen minder. Op een solofiets met tandemnaaf wordt zo'n sleeprem bij mijn weten nooit gemonterd, want het is gewoon niet nodig. Maar die naven zijn er wel voor uitgerust.
Wim
Wat een ontzettend lelijke fietsen, IMHO, en er zit zo 5kg aan overbodige rommel op.
Onderdelen ogen goedkoop en zijn dat ook en bovendien loodzwaar, alleen wielen, dragers en frame zijn kwalitatief goed.
Deze reactie begrijp ik echt niet. Dat de onderdelen goedkoop ogen kun je gewoon niet zien. Er zitten vast Shimano derailleurs op, en welk type dat zou kunnen zijn valt voor mij niet te ontwaren. De crankset ziet er uit als een middenklasse Stronglight of Sugino, en dat vind ik er in elk geval slanker/mooier uitzien dan die vette Hollowtech van Shimano. Maar ook hier geldt dat ik niet echt kan zien wat het is. Ja en wat zit er dan verder op? Shimano v brakes zoals zowat iedereen heeft, en een inderdaad lelijk stuur (een racebocht toont heel anders). Maar goedkoop en slecht? Dit zijn bijvoorbeeld best dure en gewilde bar ends, en de Zefal HPX pomp is bepaald niet de minste of de goedkoopste. Wat ik wel weer lelijk vind is de overdaad aan bidonhouders (vijf in totaal) maar die kunnen wel hun nut hebben (en zijn er zo weer af).
Kortom, ik snap het niet. Het is een traditionele fiets met een horizontale bovenbuis en relatief slanke buizen, waar het soort losse spul op zit dat iedereeen na verloop van tijd erop zet, en dat je er ook weer af kunt halen. De voor een vakantiefiets cruciale delen frame, wielen en dragers zijn van prima kwaliteit.
Wim
Ik doel dus vooral op het rode exemplaar; doet pijn aan mijn ogen, ik kan er echt niets aan doen. :? :)
Ik weet niet wat de eigenaar van deze fiets voor houding aanneemt op dit vehikel; rijdend langs een terrasje heb je in ieder geval de lachers op je hand 8)
Remmen en cranks zijn cheapo exemplaren van Shimano; niks mis mee -behalve lomp en zwaar en corrosie-gevoelig-, het doet wat het moet doen, maar als je zoveel geld uitgeeft wil er toch geen onderdelen op die ook gemonteerd worden op een Halfords van 299,-?
Dat is een aspect wat ik nooit zo heb begrepen van Vittorio's
Ja die rode is wel een kerstboom (ik had het echter over de oorspronkelijk genoemde fiets). Die zooi heb je er echter zo weer af. De kwaliteit van de remmen zelf kan ik niet beoordelen op deze foto. Als je zo'n kettingkastje wilt hebben zit je inderdaad al gauw aan de goedkope Shimano modellen vast.
Wim
pedalman schreef:Ik doel dus vooral op het rode exemplaar; doet pijn aan mijn ogen, ik kan er echt niets aan doen. :? :)
Vind je die knalblauwe kleur wel mooi dan ? :wink:
pedalman schreef:Ik doel dus vooral op het rode exemplaar; doet pijn aan mijn ogen, ik kan er echt niets aan doen. :? :)
Ik weet niet wat de eigenaar van deze fiets voor houding aanneemt op dit vehikel; rijdend langs een terrasje heb je in ieder geval de lachers op je hand 8)
Remmen en cranks zijn cheapo exemplaren van Shimano;
Die "stuurinrichting" op het rode exemplaar ligt natuurlijk zo in de container (of staat zo op Marktplaats... :lol: ) als je er dan zo nodig vanaf wilt (en wie zou dat niet willen :wink: )
Hoe je op deze foto merk, type en kwaliteit van de remmen en crancks kunt beoordelen is mij een volslagen raadsel. Ik kan er helemaal niets van zien, maar volgens opgave van de eigenaar: componenten XT..... (of jokt hij volgens jou?) Denkend aan Vittorio: oudere (dus meestal betere kwaliteit!) XT?

En de kleur...?
Michael W schreef:Vind je die knalblauwe kleur wel mooi dan ? :wink:
Als we de kwaliteit en de waarde van een fiets hier gaan afmeten aan de kleur, haak ik even af... :shock:
Ging dus niet om de kleur, al was ie roze met paarse stippen..Het gaat om de kwaliteit van de afmontage.
Ik kan vanaf die foto wel zien dat het een goedkoop crankje uit een oudere nexave serie is en het stuur..tja. Zadelpen, Shimano nexave shifters en dito remmen, dit vind/vond je dus ook op fietsen van 299,-
Ik heb eerlijk gezegd nog geen XT onderdeel kunnen spotten. :? :?:

Neemt niet weg dat hier wel een hele goede en mooie fiets van te maken is!
De dualiteit in de afmontage doet deze fiets dan ook zeker geen recht.
Ik had zelf ook een LX crankstel met trapas, maar vind het niks. Door de lagers die buiten het frame zitten komt er veel water in, heb de lagers al twee keer helemaal uit elkaar gehaald en er blijf maar rommel in komen. IK heb er nu een ander crankstel opgezet met een octalink as, industriegelagerd dus onderhouds vrij. Met mijn vorige deed ik moeiteloos 15000 km.

mario
Dick Schuurman schreef:Als we de kwaliteit en de waarde van een fiets hier gaan afmeten aan de kleur, haak ik even af... :shock:
Mee eens, een spuitbeurtje is niet zo duur 8)
Het zijn idd niet echte de mooiste fietsen van vittorio die op dit moment op marktplaats staan.

De mooiste staat wel bij mij in de schuur :wink:

Maar volgens mij vind (bijna) iedereen zijn eigen fiets het mooiste. Een grote nadeel bij zo'n vittorio als je hem nieuwe gaat kopen is dat je mag zelf erg veel kiezen, en ja sommige mensen hebben geen smaak, of te weinig geld of snappen gewoon niks van fietsen.

De laatste ben ik ook wel eens geweest. Maar nu heb ik niet genoeg geld om mijn fiets wel mooi(?) te maken. Maar ja, er moet altijd ruimte voor verbetering zijn, nu alleen mijn tandem wielen ruilen voor iets lichter en een rohloff op de kop tikken :evil: maar met twéé maanden onbetaald verlof straks gaat dat dit jaar niet meer gebeuren.
Shane schreef:Het zijn idd niet echte de mooiste fietsen van vittorio die op dit moment op marktplaats staan.
Ik ben nog van de oude stempel, opgevoed met het idee dat "het oog ook wat wil", sommige hier blijkbaar niet :wink:



Effe gekeken, maar we zitten toch echt in "kletspraat" :P
Shane schreef:er moet altijd ruimte voor verbetering zijn, nu alleen mijn tandem wielen ruilen voor iets lichter
Je Vittorio (reisfiets, toch?) "verbeteren" door de tandemwielen te vervangen door "iets lichter" :? Moet je snel ergens naar toe...??? :roll:
Ik zou er voor kiezen zelf maar een pondje af te vallen als het persé lichter moet... of lichtere banden, een bidon leeg laten of noem maar wat.... Als er iets is wat bij mijn (reis)fiets niet licht hoeft te zijn maar wel sterk, dan zijn het dus mijn wielen! Maar ja, ik fiets veel hier in Polen en ik kom hier en daar nog kinderkopjes, "pot holes", enz. tegen.
Maar als je er persé van af wilt en ze zijn in goede staat, gokje: Leon wil ze vast wel van je overnemen :lol:
Dick, hoeveel kilometer heb jij ook alweer op jouw 'lelijke' Vittorio gereden?
Vertel het nog eens...

niko

Dick Schuurman schreef:
Shane schreef:er moet altijd ruimte voor verbetering zijn, nu alleen mijn tandem wielen ruilen voor iets lichter
Je Vittorio (reisfiets, toch?) "verbeteren" door de tandemwielen te vervangen door "iets lichter" :? Moet je snel ergens naar toe...??? :roll:
Ik zou er voor kiezen zelf maar een pondje af te vallen als het persé lichter moet... of lichtere banden, een bidon leeg laten of noem maar wat.... Als er iets is wat bij mijn (reis)fiets niet licht hoeft te zijn maar wel sterk, dan zijn het dus mijn wielen! Maar ja, ik fiets veel hier in Polen en ik kom hier en daar nog kinderkopjes, "pot holes", enz. tegen.
Maar als je er persé van af wilt en ze zijn in goede staat, gokje: Leon wil ze vast wel van je overnemen :lol:
IK vind het onzin om een fiets te maken met tamdem naven. Toen ik een sterk 26 inch wiel bouwde vertelde zij mij dat ik dan een tamdem naaf moet nemen van 185 euro. Ik kocht echter een 40 gaats achternaaf voor 50 euro, en fiets nu al 2 jaar probleemloos met 40 DT Alpine spaken met prolock.

Waar je goed op moet letten is: Als je zwaar bent zeg boven de 80 kilo, dan slijt alles veel sneller dan bij een lichter iemand. Ik weeg zelf 87 kilo ( ben 8 kilo afgevallen) maar mijn zadelklem is al 2 keer ingescheurd, dat is het lot van een zwaar iemand.

Besteed dus je geld aan goede onderdelen als je zwaar bent.

Mario