Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weekje vrijheid - Forum Wereldfietser

Weekje vrijheid

Op mijn oproepje waarin ik vroeg om een fietsmaatje voor een weekje fietsen in Ned. heeft niemand gereageerd, ik dacht , misschien ben ik helemaal " fehl am platz" en ' lachen ' jullie om een " weekje fietsen in Ned" . Maar hoe het ook zij, ik heb het vakantiefietsen weer ontdekt en ik vond het heerlijk.
Vrijdag 1 mei vertrokken in aller vroegte vanuit Deventer en met behulp van mijn Garmin Oregon met fietskaart Ned., een prachtige route gefietst via olst, elshof richting Zwolle over weggetjes en paadjes waar ik nog nooit gweest was, wat een heerlijk gevoel van vrijheid en wat is de natuur mooi in deze tijd van het jaar!! Uiteindelijk na 160 km in Workum (Frl) aangekomen en tentje opgezet. Volgende dag naar Dokkum (80km), ook weer overnacht en de dag erop naar Lauwersoog voor de oversteek naar Schiermonnikoog (20km). Wat een leuk eiland, veel wandelpaden en errg rustig, toen ik er was, de vakantie zat er voor de meeste kampeerders al weer op en waren op zondag weer vertrokken. Dinsdag weer vertrokken, 's nachts overvallen door een massale tekenkolonie, eentje had zich al in mijn pols geboord....kon hem er 's morgens gelukkig helemaal uitrekken, de ziekte die ze kunnen verspreiden kan tot vreselijke complikaties leiden brrr.

Weer op het vaste land ging het richting Groningen, onderweg nog over een levensgevaarlijk schietterrein gefietst...omdat mijn GPS dat mij vertelde.....mmmmm.
In Groningen heb ik de trein naar Leeuwarden genomen voor een bezoekje aan mijn broer en daar een dagje gebleven. Vorige week Donderdag ben ik weer naar Deventer gefietst, een tochtje door prachtig gebied en goed voor 130 km.

Al met al een prachtige week en goed voor een zware infectie met het fietsvakantie virus. Ik heb 1 keer spaakbreuk gehad maar dat was snel verholpen dankzij een fietsenmaker in Harlingen. De fietskaart voor de garmin is mij goed bevallen, hij hoeft zeker niet altijd aan maar kan je prachtige routes laten rijden waar je misschien anders nooit zou komen.

Ik reed op een huurfiets type cannondale 800 hybride, tassen had ik nog van een tocht uit 1994 nl de quorum van AGU. Volgende keer ander zadel (tips???) heb behoorlijk zadelpijn gehad ( m'n kont is nu nog rauw :-)))

Dit verhaaltje zou misschien bij reisverhalen moeten staan maar ik zet het bewust even bij kletspraat......voor als jullie het niks vinden ;-))

Gelijk een paar vragen: Wie heeft ervaring met de fietskaart voor de Garmin, welk zadel gebruiken jullie?, spaakbreuk, komt dit nog vaak voor?

Groet van Wibo
Ik fiets ook wel eens van Deventer naar Friesland (Balk) maar dat is iets van 105 km. En van Balk naar Workum (elfstedenroute) is geen 55 km.
Ben wel benieuwd welke route je hebt gevolgd. 8)
colnago schreef: Gelijk een paar vragen: Wie heeft ervaring met de fietskaart voor de Garmin, welk zadel gebruiken jullie?, spaakbreuk, komt dit nog vaak voor?

Groet van Wibo
Leuk tochtje heb je gemaakt. Ik heb gemerkt dat LF routes ook altijd goed zijn.
Bedoel je de Onroute Fietskaart voor de Garmin?
Wat die gebruik ik ook als ik in Nederland fiets, maar ik vind hem niet zo goed routeren.

Ik heb een Brooks zadel. Zit vrij hard en de eerste dagen is het wennen, maar daarna zit hij als gegoten.

Ik heb nog geen (klop, klop, afkloppen) spaakbreuk gehad. Lijkt me toch dat er dan wat mis is.
Fantastisch dat het virus je te pakken heeft. Het is inderdaad fantastisch mooi zoals het land er op het moment bij ligt. En ook alleen is het heerlijk.
Uit je bijnaam maak ik op dat je niet echt nieuw bent met fietsen, en dat je dus wel een koersbroek met zeem gebruikt hebt. Blijft natuurlijk de vraag naar het zadel. Op zo'n huurfiets zit meestal zo'n lullig gel zadel, en dat gaat inderdaad zeer doen: je zit erin in plaats van erop, en dus is er ook druk op weke delen. Bovendien zijn ze broeierig. Zadels blijven heel persoonlijk, maar ik denk dat een (geveerd) Brooks zadel het populairste zadel onder wereldfietsers is. Ik heb er nooit zadelpijn mee. Welk model het beste is hangt af van de afstand tussen je zitbotjes, en je houding: hoe meer voorover, hoe smaller het zadel moet zijn. Zelf heb ik een 160 mm brede geveerde Conquest, maar de meesten hier gebruiken een ongeveerde 170 mm B17 of een geveerde 170 mm Champion Flyer.
Spaakbreuk hoort niet, maar is met fabriekswielen nu ook weer niet geheel ongebruikelijk. Ik heb met handgebouwde kwaliteits wielen al in geen jaren meer spaakbreuk gehad.
Mocht je inderdaad verder willen dan zul je dus ook een vakantiefiets nodig hebben. Nieuwe van voldoende kwaliteit zijn er vanaf iets boven de 1000 euro (zoek maar even op dit forum, want er wordt veel naar gevraagd en veel op geantwoord). Dan heb je als je weet wat je koopt een fiets waarop je jarenlang heel betrouwbaar en fijn kunt fietsen (meer kan natuurlijk ook).
Welkom, en kom ook eens bij onze wereldfietser weekends langs.
Wim
Hoi Franke, die 105 km van jouw zijn natuurlijk helemaal waar. Op mijn Garmin stond aan het eind van de dag 170 km, maar omdat ik heb hem thuis een paar keer op hele korte ritjes mee naar het werk gehad heb ik er 10 km van afgetrokken, blijft 160 km over...is nog steeds veel..hoe komt dit nu??

De on route fietskaart van Waypoint laat bij een bepaalde instelling voor de fiets jou de mooiste route fietsen, niet de snelste. Nu ben ik helaas (nog) niet iemand die precies zijn reis documenteert, ik ben zoveel onbekende weggetjes gereden dat ik je niet precies kan vertellen hoe ik gefietst ben maar wel globaal. Deventer, diepenveen, richting raalte, heino, door zwolle, vollenhove, lemmer, spannenburg ( de grote televisietoren) heeg, met een klein veer over naar workum. Ik zal je niet kunnen vertellen hoeveel km dat nou precies waren.....maar het waren mooie km!!!!!

Ik vind je reactie overigens terecht hoor :-)

Overigens , de mensen van Waypoint, die de onroute fietskaart hebben gemaakt hebben ook gezegd dat er hier en daar kleine foutjes voor komen, ik werd bijv. bij Giethoorn een boerenerf opgestuurd waar het toch echt niet verder ging, maar gelukkig heb ik een beetje gezond verstand en heb alsnog het bedoelde weggetje gevonden.

Het zadel dat ik heb gebruikt, en nu komt het, was niet het zadel dat oorspronkelijk op de huurfiets zat want dat was inderdaad een goedkoop gellel, maar een nog nooit door mij gebruikt mtb zadel, gemaakt voor een gestrekte zit, dus met een naar voren gekanteld bekken....en ik zat toch redelijk rechtop...oei oei wat een pijn , maar dat mocht voor deze keer de pret niet drukken.

Ik fiets inderdaad wel meer voor de lol maar dan vooral op mijn Colnago master x light en dan vooral zo hard mogelijk, heb vroeger bij de liefhebbers/veteranen gefietst voor de zwaluwen uit Deventer, In Bayern, waar ik 10 jaar gewoond heb zat ik veel op de mountainbike en heb veel gefietst in de buurt van Garmisch Partenkirchen, heb daar ook enige wedstrijden gefietst.

Groet Wibo

PS leuk dat er zo snel reacties kwamen.
door zwolle, vollenhove, lemmer, spannenburg ( de grote televisietoren) heeg, met een klein veer over naar workum
Dit verklaard veel. Ik ga via om Zwolle, langs Kampen, door Emmeloord, de polder, Lemmer, Balk vandaaruit zou ik de elfstedenroute kiezen dus langs het Ijsselmeer, Hindeloopen, Workum.

Maar ja, ik heb geen GPS... :wink:
Prima, wat ons betreft welkom bij de club. Nog even over dat zadel: met een te smal adel zak je als het ware over het zadel heen, dat vervolgens vooral druk uitoefent op de weke delen tussen de zitbotjes.
Het blijft moeilijk, omdat zoals gezegd iedereen verschillend is. Er zijn hier veel Brooks liefhebbers, maar ook mensen die er gillend van zijn weggehold. Onder de Brooks adepten zie je bovendien mensen met heel brede B67 zadels, maa roolkm die zoals ik op smalle 160 mm zadels als de geveerde Conquest of de ongeveerde Team professional rijden. Zelf rij ik op eemn vakantiefiets met racestuur en zitten mijn zitbotjes nogal dicht bij elkaar. Vandaar dat ik een smal zadel nodig heb. Op onze tandem met recht stuur had ik een 170 mm Champion Flyer omdat ik op die fiets meer rechtop zat. Zelfs vakantiefietsers met racebochten rijden echter vaak met een zadel van 170 mm breed. Voor de goede orde: voor vrouwen gelden weer andere regels: alles moet in principe een maatje breder.
Wim
Hallo colnago
colnago schreef: De on route fietskaart van Waypoint laat bij een bepaalde instelling voor de fiets jou de mooiste route fietsen, niet de snelste. Nu ben ik helaas (nog) niet iemand die precies zijn reis documenteert, ik ben zoveel onbekende weggetjes gereden dat ik je niet precies kan vertellen hoe ik gefietst ben maar wel globaal. Deventer, diepenveen, richting raalte, heino, door zwolle, vollenhove, lemmer, spannenburg ( de grote televisietoren) heeg, met een klein veer over naar workum. Ik zal je niet kunnen vertellen hoeveel km dat nou precies waren.....maar het waren mooie km!!!!!
De meeste GPS-en houden een tracklog bij, die kun je na het fietsen uit de GPS halen en als je die in Mapsource bekijkt, dan weet je precies hoe(veel) je gereden hebt. Als je de tracklog bewaard, dan ben je ineens iemand die wel alles goed documenteert. :wink:

Frank