Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbike of " Gewone fiets" - Forum Wereldfietser

Mountainbike of " Gewone fiets"

Hoi, ik ben niet de man die voortdurend discussies wil uitlokken maar zo rondkijkend op het voor mij nieuwe forum kom ik regelmatig argumenten tegen die spreken vòòr de keuze van een mountainbike als vakantiefiets.
Ik noem er een paar: EEn mtb is robuuster ( oh ja?) sneller( aha?) en je kunt er vrijwel overal mee komen ( zozo??), dit natuurlijk ten opzichte van een gewone fiets.

Nu weet ik nog niet of er zich misschien meerdere groepen binnen dit forum bevinden, de mtb ers , de gewone fietsers, de ligfietsers, maar boven genoemde argumenten vind ik een misvatting, ik heb zeer robuust uitziende mtb fietsen compleet doormidden zien breken ! Of ik op een mtb sneller kan fietsen hangt naar mijn idee af van de berijder en niet perse van een meer gestrekte zit , als ik de geometrie van een moderne " gewone " vakantiefiets zie dan zit je daar toch ook redelijk sportief op!?`Het derde argument daar valt natuurlijk over te twisten, een mtb heeft een langere wielbasis en zal in steile gebergte zeker voordeel hebben omdat je door de gestrekte zit meer gewicht dus druk op het voorwiel kan houden. Maar in de overige gebieden kan ik toch ook met een gewone fiets komen , mits uitgerust met goede velgen en banden!!??

Zou hier misschien de image of coolnessfactor een rol kunnen spelen??
Een mtb ziet er misschien jeugdiger uit? Stoerder?
Wat denken jullie?

Ik ben op zoek naar een vakantie fiets en ben zeker niet ongevoelig voor wat het oog (ook) wil, daarom ook dit stukje.

Groet, Wibo
Ik denk dat als je op zoek bent naar een nieuwe fiets de vraag is wat je ermee wilt doen. Wil je onverhard, kies dan een mountainbike met mogelijkheid voor bagage. Wil je verhard kies dan een echte doortrapper.

Zelf heb ik zowel het een als het ander. Ik laat mijn fietskeuze afhangen van de bestemming.

Rutger
Een mtb is ook multifunctioneel, als je ten minste ook regelmatig aan mountainbiken doet. Anders gezegd, mtb-ers zullen voor een fietsvakantie snel geneigd zijn hun mtb aan te passen tot reisfiets.

Als je een low-budget reisfiets wilt zonder concessies te doen aan kwaliteit dan vind ik een mtb een logische keuze. Voor €250 heb je een goede tweedehands. Bv. ik heb onlangs een Santos SCC02 gekocht voor die prijs en die was zeker niet afgeragd. Wel even goed zoeken in het enorme aanbod op marktplaats (ca. 8000!). Een nieuwe mtb voor ca. €600. Veel lager zou ik niet gaan.
Een gebroken mtb-frame is hooguit voorstelbaar met een carbonframe.

Cool?
Laat ik het zo stellen. Als ik iemand zie fietsen op zo'n 28" randonneur met Brooks, standaard en vlinderstuur met al die Ortliebtassen eraan dan heeft dat voor mij iets zieligs. Maar jaren geleden fietste ik ook ongeveer zo...
Jan Eleveld schreef:Cool?
Laat ik het zo stellen. Als ik iemand zie fietsen op zo'n 28" randonneur met Brooks, standaard en vlinderstuur met al die Ortliebtassen eraan dan heeft dat voor mij iets zieligs.
:shock: :shock: :shock: Dat is me een stelling! :twisted:
Nou ja, gelukkig heb ik géén Brooks en géén Ortliebs, maar Vaudé's. Word ik daardoor iets minder zielig, Jan? Of moet ik daarvoor, net als jij, de "(r)evolutie" naar de MTB doormaken...??? 8)
Misschien eens van perspectief wisselen?

De algeheel gedeelde opinie op dit forum is dat je met de meeste fietsen wel op fietsvakantie kunt gaan. Dus ook met een MTB. Dat is wat anders dan dat op dit forum een MTB als vakantiefiets aanbeveelt.

Geveerde vorken op een vakantiefiets wordt in het algemeen als overbodig bestempeld. Met bagage ben je sowieso te log om down hill over bospaadjes naar beneden te crossen. En daar zijn die geveerde vorken voor uitgevonden.

Om nu te suggereren dat op dit forum spraken is van een "stammenstrijd". Nee, dan kan ik me ander zaken beter voorstellen.

Een randoneur, hybide of MTB bevinden zich naar mijn beleving in hetzelfde spectrum. Waarbij de hybride vakantiefiets het midden houdt tussen de uitersten.
Hoe zielig is de berijder van een klassieke engelse stijl randonneur met Brooks zadel en racestuur, maar wel met hydraulische remmen, Son en ROhloff naven, en Ortlieb tassen?
Wim
Ik heb dit forum nooit kunnen betrappen op een felle strijd tussen mtb en overige fietsen dus die stammenstrijd is er volgens mij niet en zou er ook niet moeten zijn.

Bij veel gerenomeerde vakantiefietsmerken zie je `mtb achtige modellen´ terug komen die kwa framebouw enigszins zijn aangepast. (langere achtervork, iets hoger balhoofd, enz). Dat is nog steeds een hele goede keuze.

Catemaron schreef: Geveerde vorken op een vakantiefiets wordt in het algemeen als overbodig bestempeld. Met bagage ben je sowieso te log om down hill over bospaadjes naar beneden te crossen. En daar zijn die geveerde vorken voor uitgevonden.

Wauw.....dat is nogal een stelling en ook een stelling die niet juist is. Iedereen die flink off road fietst kent de meerwaarde van vering (in welke vorm dan ook). We crossen zelf wel over die bospaadjes naar beneden en schrikken er niet voor terug om met 60 km/h een rotspad naar beneden te denderen. Geloof me, dat doe je maar heeel moeilijk met een vaste vork.

De rode draad is: waar ga je je fiets voor gebruiken en stem daar je keuze op af.

Grt,
Marco
Wim schreef:Hoe zielig is de berijder van een klassieke engelse stijl randonneur met Brooks zadel en racestuur, maar wel met hydraulische remmen, Son en Rohloff naven, en Ortlieb tassen?
Wim
Het begint pas 'zielig'te worden als iemand onderweg is met een fiets waar die zelf niet gelukkig mee is. De opinie van een ander is niet relevant ;)

Om op de originele vraag terug te komen: als je het stuur Hollands hoog wil hebben is een sportieve MTB meestal minder geschikt. Ook worden de achtervorken van MTB's vaak kort gehouden, wat met tassen minder optimaal is
Wim schreef:Hoe zielig is de berijder van een klassieke engelse stijl randonneur met Brooks zadel en racestuur, maar wel met hydraulische remmen, Son en ROhloff naven, en Ortlieb tassen?
Wim
Wim, je slaat de spijker op zijn kop. De laatste jaren zijn steeds meer reisfietsen niet meer in te delen in de oude categorieën, maar zitten ze er tussenin. Dit is een gevolg van het steeds gemakkelijker worden van het kopen van een fiets die naar wens is opgebouwd of zelfs op maat is gemaakt.
Groetjes,
Leon
euhm....

wow!!??

Afbeelding

Afbeelding

Maar rijd zelf al jaren rond op een stalen "mtb" die idd wat aangepast is. Als je kijkt naar bv de travelmaster dan zie je duidelijk de mtb roots van het frame, maar als je kijk de millenium van JJ zie je juist weer de cross/ race achtergrond terug komen... dus het is dus idd maar net wat je wilt gaan doen.

En ja idd zijn de RIH fixies op dit moment de bom in de randstad maar dat wil niet zeggen dat alle fixet rijders trend volgers zijn...

Persoonlijk kan ik wel genieten van zowel een carbonnen racer van 7000 euro die 5,99 kg weegt (zonder pedalen) of een hele mooie hand gesoldeerde stalen ss-er of een tita xc racer (niner??). En de meeste reisfietsen zijn ook erg doordachte fietsen dus meestal ook plezierig om te bekijken wat de berijder allemaal wel/niet fijn vind.

Blijft dus een gevalletje persoonlijke voorkeuren, zelf bv rijd ik opvakantie liever 559 maar in het bosch liever met 622.

Bas
Ja het begint er toch mee wat je met de fiets wilt doen. Vroeger (jaren '70) fietste ik eigenlijk alleen vrij snel over mooi asfalt - er waren toen heel veel minder auto's. Tegenwoordig vind ik dat eng geworden, zeker met mijn kinderen. Dat betekent dat ik nu veel meer de heel kleine weggetjes opzoek, en ook af en toe onverhard rijd (maar niet heel erg woest). In mijn geval was een fiets met 26 inch mtb wielen dus tamelijk vanzelfsprekend, en ik ben nog steeds erg blij met die keus. Wil je toch iets sneller en meer over asfalt, dan is een 28 inch fiets vermoedelijk een beter plan. Hoe stevig en stijf je die fietsen wilt is dan vervolgens een kwestie van de belading die je hebt (ik hou van weinig maar met de kinderen erbij ben ik toch vaak de pakezel). Je bestemming speelt hierbij dus ook een grote rol. In Europa of de VS heb je niet zoveel bagage nodig, maar in de derde wereld al snel wel (afhankelijk van de bestemming). Ga je heel erg off road dan zit je zeker vast aan 26 inch, een breed recht stuur voor de controle, en vermoedelijk ook voorvering. Kortom, ideaal is dan een wat aangepaste mtb met iets langere achtervork, een iets stijver frame en een luiere zit. De off the peg mtb's zijn tegenwoordig nogal op het racen gericht, en dus ietsje licht en soms weinig stijf, en de geometrie is soms ook wat weinig comfortabel. Ga je minder extreem, dan kun je heel goed met een wat bredere racebocht rijden, ook op een 26 inch fiets (mijn voorkeur). Ga je echt voor het snelle asfalt werk met een wat snellere randonneur (met cantilever remmen en bijvoorbeeld 37 mm banden) of zelfs een audax fiets (57 mm drop zijoptrekremmen), dan is een racebocht in mijn ogen erg aan te bevelen.
Kortom, waar precies op het spectrum je wilt uitkomen hangt erg af van waat je wilt doen. Zoals Leon al zegt kun je tegenwoordig bij maatbouwers precies je eigen sweet spot kiezen, en ook bij de betere confectie is er wel keus.
Lichte standaard mtb's zijn tegenwoordig niet mijn ideale vakantiefiets meer. Ze hebben vaak een oncomfortabele racy geometrie, korte achtervorken, een licht en niet super stijf frame als je er bagage op laadt, en schijfremmen (evenmin mijn ideaal op een vakantiefiets). Heb echter je al een oudere mtb in de kast staan, dan heb je een aardige kans dat er voor weinig geld een heel bruikbare vakantiefiets van gemaakt kan worden. Heb je een oudere stalen racefiets waar wat bredere banden oppassen (30-32 mm, dus 57 mm drop remmen) dan kun je ook daar heel goed mee op pad, mits je echt weinig meeneemt, en mits je vrijwel geheel op asfalt blijft.
Wat heb ik zelf? Een klassieke stalen randonneur (met m-gineering maatframe) met 26 inch wielen vanwege het comfort van bredere banden en om het bereik op onverharde wegen iets te vergroten, maar wel met comfortabele racebocht. De afmontage is modern en luxe, maar dat is gewoon een kwestie van het budget, en heeft niets met het type fiets te maken. Ik ben erg blij met mijn fiets, die wat mij betreft precies op de sweet spot zit van het voor mij perfecte compromis tussen snel racefietsachtig rijden, en bescheiden off road capaciteiten. Het frame is sterk genoeg voor 35 kg bagage, maar voelt het lekkerste met 15 kg. Ook dat is precies wat ik wilde. Zonder bagage gaat ook, maar dan is het frame een tikkie stug voor mijn traditionele smaak (voor mij dus ook geen alu frame).
Wim
m-gineering schreef: (...) Ook worden de achtervorken van MTB's vaak kort gehouden, wat met tassen minder optimaal is
En daar heb je dan weer een BOB voor.....

Maar zonder gekheid, ik fiets sinds 2002 op een MTB, gewoon omdat dat op dat moment de enige fiets was die ik had. Ik had mijn tassenset niet meer, en wilde geen rekjes e.d. op mijn MTB.

Het fietsen op een MTB bevalt mij perfect, ik houd wel van een sportievere zit, gewoon lekker 'uitrusten' met je handen op de bar-ends. Of staand in de klim. Met mijn MTB met voorvorkvering voel ik me het veiligst op elk wegdek, zelfs off-road - je kunt gewoon overal over heen 'knallen' - dat was vroeger op de racefiets wel anders (daar heb ik mijn eerste fietskampeervakanties op gedaan, kan dus makkelijk). Dus ook mijn nieuwe MBT is met een iets langere achteras zo om te toveren tot mijn vakantiefiets.

Maar......, met de BOB erachter moet je toch in de afdaling je snelheid in de gaten houden. Wat dat betreft heb ik het lekkerst gefietst op mijn Koga Miyata Terraliner, met semi-slicks, 2 achtertassen en 2 lowriders (dus geen stuurtas en niets op de bagagedrager) - daarmee lag je zo stabiel op de weg, dat werd soms ongemerkt 60 in de afdaling.

Maar goed, ik heb geïnvesteerd in een BOB en blijf daar voorlopig mee fietsen.

:lol:
Doe al jaren fietsvakanties op mijn 12 jaar oude Koga "adventure" 28", eigenlijk een gewone stadsfiets .Ik heb hem aangepast met een recht stuur met bar-ends , combi pedalen en een sterk achterwiel). Fiets max met 20 kg bagage maar meestal minder.
Afgelopen winter vrij veel offroad gereden in laos en Cambodja . Geen enkel probleem met de 37 mm Maraton plus bandjes
Inmiddels heeft die er ruim 30.000 opzitten.
Twijfel nu wel over nieuwe aankoop en of dit dan 26 of 28 inch zou moeten worden. Rij overwegend verhard , maar ook wel buiten europa.
Toch is 60 km/u met een BOB geen probleem, reagerend op Iris. Mijn C'dale blijft in elk geval stabiel. Maar 50 is ook al mooi.
Een andere C'dale (CAAD2) wordt met een Blackburn rekje en Ortliebtassen gebruikt en dat gaat ook prima.
Jan Eleveld schreef:Toch is 60 km/u met een BOB geen probleem, reagerend op Iris.
Jan, toch wel, er staat zelfs een waarschuwing op, dat je niet harder moet gaan dan 30 km/h! Gelukkig blijkt dat in de praktijk wat overdreven, maar boven de 40 moet je echt gaan oppassen dat je niet gaat slingeren (is me een keer gebeurd, en dat is schrikken :shock: ). Op die Terraliner kon ik me gewoon laten gaan in de afdaling (en pas later zag ik, soms tot mijn ongeloof hoe hard ik was gegaan). Aangezien de beloning voor klimmen dalen is, wil ik daar niet teveel op inboeten :wink: .

:lol:
Hallo, dank voor de reacties. Ik denk dat een mtb voor mij het meest practisch is, niet zozeer vanwege het offroad rijden( met bagage) maar om het feit dat ik hem ook als pure mtb gebruiken kan in de winter tijdens veldtoertochten.

Hoe zit het met bagage dragers, hoe worden die bevestigd?
Hebben de mtb rijders ook speciale wielen?

Groet Wibo.
Bagagedragers gaan in principe aan oogjes bij de padden en op de staande achtervork. Als die er op zitten is een Tubus Cargo voor 26 inch wielen een goede oplossing. Voor frames zonder bevestigingsmogelijkheden zijn de Old Man Mountain dragers de mooiste oplossing.
Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met je vraag over wielen. Gewoon rond, met zoveel mogelijk spaken (liefst 36, maar 32 wil ook nog wel), en een stevige velg. MTB's van de plank willen nog wel eens wat lichte velgen hebben en dat is voor beladen gebruik wat riskanter. Je kunt dan een speciaal vakantiewiel laten bouwen, zoals een xt naaf, Exal SP 19 velg en 36 spaken (plus een goede wilebouwer en geen machine).
Probeer een frame te vinden waarop je niet al te gestrekt zit, en laat de binnenbalhoofdbuis niet afzagen, zodat je je stuur wat hoger kunt zetten. Zelf zou ik zoeken naar een fiets met velgremmen (Magura HS33?), en geintegreerde balhoofdlagers proberen te vermijden (dat wordt steeds moeilijker). Externe trapaslagers zijn evenmin een super plan voor een vakantiefiets. Ook dat kan moeilijk worden. Schwalbe Big Apples (50 mm) zijn de ideale banden om een mtb tot vakantiefiets te maken (tenzij de omstandigheden erg ruw worden).
Wim