Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden: Continental Travelcontact versus Schwalbe Hurricane - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Banden: Continental Travelcontact versus Schwalbe Hurricane

Brede banden rijden niet echt zwaarder (of volgens sommigen zelfs helemaal niet). Het verschil zit in het profiel en het karkas. Een glad profiel en een soepel karkas zijn snel, maar ongeschikt voor ruw werk. De Marathon XR rijdt inderdaad zwaar, maar is wel beresterk. Voor IJsland zou ik althans niet anders willen, maar terug in Belgie zou ik ze er gelijk afhalen. Het verschil tussen Belgie en IJsland is gewoon te groot om dat goed met dezelfde banden te doen. Als je een 26 inch fiets hebt zou ik er in Belgie lekker Big Apples op zetten.
Wim
Loesje schreef:
Tijdens onze IJsland reis reden we een paar dagen over echt heel beroerde, bonkige wegen. Dat heeft een velg doen scheuren. Let dus niet alleen op banden, maar ook op sterke wielen.
...velg doen scheuren?... ja komaan, zo'n probleem kan je toch niet voorzien??? of moet ik de fiets dragen als ik over gehavende wegen rijdt? 8)
Ik weet niet hoeveel je al met de wielen gefietst hebt en hoeveel in de bergen, maar door het remmen (met velgremmen :wink: ) worden je velgen zoetjesaan dunner en uiteindelijk kunnen ze dan scheuren. Verder kun je de spaken voordat je vertrekt even goed na (laten) kijken. Zijn die twee zaken op orde dan zal het wel goed gaan. En zo niet, dan heb je er aan gedaan wat kon en heb je gewoon vette pech.....
Ik heb nu 7000km ervaring met de Conti Top contact, en de band ziet er verre van versleten uit. Ben er erg tevreden van. Nog maar 1 keer op lek gereden, en al lang geleden. Dit is trouwens de opvolger van de bekende Top Touring 2000. Aangezien mijn fiets geen bredere banden aankan, en ik deze zomer wat onverhard zou willen doen (rallerwegen Noorwegen) ben ik aan het denken over Travel Contacts omdat die ook smal te verkrijgen zijn. Maar vraag me af of dit nu zoveel voordeel zou brengen.
Loesje schreef:Vraagje voor mezelf:

Ik vertrek over een dikke maand naar Ijsland en was wat aan het twijfelen of ik voor vertrek nieuwe banden nodig had. Heb gok ik ongeveer 5000 km gedaan met de huidige, zien er naar mijn bescheiden en ondeskundige mening volledig prima uit. Maar gezien we niet de ringweg volgen en dus grootste deel van de weg onverhard zal zijn, ben ik niet zeker of ze (nog) stevig genoeg zijn en genoeg grip zullen hebben en... blabla... whatever nog belangrijk zou kunnen zijn maar waar ik toch niks van weet.

De huidige banden zijn Bontrager Select Invert Hardcase.
http://bontrager.com/model/02488/nl

Is dit een goede band voor Ijlandse onverharde wegen? Of leg ik er nieuwe op? En welke dan? (Een Swalbe Marathon?) Of neem ik gewoon een extra band mee voor geval van problemen? Of 2 extra banden?
Zoals Willem Megens al schreef is een reserve buitenband in elk geval nuttig. Ik kan niet inschatten hoever je komt met de Bontragers, maar voor onverhard is het wel erg lekker om echt brede banden te hebben. Het hoeven echt geen Marathon XR's te zijn. Ik heb met de "gewone" Marathons onverhard op IJsland gefietst en geen problemen gehad. Op dezelfde marathons rij ik dagelijks naar mijn werk en ik heb niet de indruk dat ik te laat op mijn werk of thuis kom, dus ook in België zeker goed bruikbaar.

Sjirk
eric190173 schreef:Noppen op de fiets vind ik zeer discutabel. In het verleden heb ik ooit een uitstapje gemaakt naar Conti Goliath oid, in het midden slick en aan de zijkanten noppen. Rijdt rechtuit prima, ziet er ook stoer uit, maar was ronduit irritant in bochten. Daarvoor Conti Toptouring en daarna ook weer. Een beetje groefjes is handig voor wat grip, maar een band moet vooral niet te veel noppen hebben, ze zitten je eerder in de weg dan dat je er profijt van hebt. Want wees nu eerlijk, hoe vaak heb je een gebrek aan tractie op een beladen fiets? Ik denk dat bandbreedte en 'spelen' met de spanning je meer opleveren.
Zo, dit weekend de bestelde Schwalbe Marathons 37x622 binnengekregen en erom gelegd. Ben benieuwd. Iedereen bedankt voor de tips, raad etc!

Gr,
Gerwald
Hurricane 1, nail 0 ..... :D

Hurricane is een goei bandje, IMO in iedergeval.

Afbeelding
willem.megens schreef:Als de banden er nog goed uitzien, kun je volgens mij volstaan met het meenemen van 1 extra buitenband. Zelfs als je er 2 nieuwe oplegt, zou ik trouwens een extra buitenband naar IJsland meenemen.

Tijdens onze IJsland reis reden we een paar dagen over echt heel beroerde, bonkige wegen. Dat heeft een velg doen scheuren. Let dus niet alleen op banden, maar ook op sterke wielen.
Bedankt bvoor de tips

Heb de fiets binnengedaan bij mn fietsenmaker voor een check up en wat de banden betreft ga ik toch het paar houden dat er nu opligt (eventueel wel voor en achter band switchen) en dan als extra band een continental of een marathon meenemen... alst dan echt te slecht gaat met mn banden kan ik nog wisselen...