Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fiets?

jlisrael schreef:Schrijfremmen op een crossfiets (het is dus geen racefiets, potato, petato)
Er zitten schijfremmen op, dus is het volgens de genieen bij de UCI een racefiets:
1.3.025 ...Disc brakes are forbidden in cyclo-cross training and competition.
For races on the road and cyclo-cross, a braking system that acts on both
wheels is required.
Iris-in-Zwolle schreef:/Marten,

Dat is damesgeometrie, en daar ben ik alleen maar blij mee. want een vrouwenlijf is geen mannenlijf :oops: :wink: .
ik zie alleen een frame en componenten op maat, maar jij wil kennelijk dit:
Afbeelding

:D
Wim schreef:Dus eigenlijk zoek je een frame met een stang, maar wel met damesgeometrie (en die bestaan).
Op de keper beschouwd hebben alle Santos fietsen tegenwoordig een lage opstap. Afgelopen weekend was er een stelletje met twee nieuwe Santossen en in kon niet uitmaken of de dame een damesframe had en de kerel ook, of dat het beiden herenframes waren :lol:
Zo ongeveer:
Afbeelding
Iris, je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel. Ik bedoel simpelweg te zeggen dat als de maat erg klein wordt een goede geometrie moeilijk wordt. Immers, je kunt wel vrolijk de zitbuis en de bovenbuis korter maken, maar de wielen blijven even groot. Dat betekent dat je op een gegeven moment met je voeten tegen het wiel aan begint te komen, zeker als je dikke banden hebt. Bovendien kun je de balhoofdbuis evenmin straffeloos onbeperkt korter maken. Wat je dus in eerste instantie zit is dat op zulke kleine fietsen de bovenbuis sloping wordt gemaakt, en dat de zitbuis een steilere hoek krijgt. Soms hebben framebouwers daar geen zin in (vooral niet bij gelugde frames) en laten ze het frame gewoon te lang. Tot slot wordt de trapas soms ook nog wat hoger. Als je dit allemaal een beetje doet is er niet zoveel aan de hand, maar voorbij een bepaald punt heb je gewoon geen lekkere fiets meer. Dan kun je beter de wielen ook proportioneel kleiner maken.
Mijn stelling is dat het voor misschien de helft van de vrouwen beter zou zijn als ze bij een vakantiefiets met wat dikkere banden kiezen voor een 26 inch wielmaat.
Wim
Wim schreef:Mijn stelling is dat het voor misschien de helft van de vrouwen beter zou zijn als ze bij een vakantiefiets met wat dikkere banden kiezen voor een 26 inch wielmaat.Wim
Heb ik ook (MTB), maar ook dan moet je letten op de geometrie, niet elke fiets waar je goed met je voeten op de pedalen kunt en over de stang kunt staan met de voeten op de grond (een globale maat) is geschikt als je (ook) een kort bovenlijf hebt. Met de stuurpen kan je trouwens ook nog varieren in lengte, maar dat weet je natuurlijk wel. :wink:
:lol:
Hallo allemaal,

Ik ben geloof ik wel overtuigd van het heren- danwel mixed frame. Nee, die elegante rokjes op die fiets zijn niet mijn argument. Het is meer het idee dat ik snel af wil kunnen springen als er iets gebeurt. Mijn dochter volgt nog wel eens letterlijk haar blik over straat, als beginnende fietser, en soms belandt ze daarmee in een berm of midden op straat. Ik heb het idee dat ik met een stang tussen mijn benen minder snel af kan stappen. Zoiets. Maar dat is vast overkomelijk. (Hebben jullie ook verstand van goede kindertourfietsen?) Overigens vind ik het argument dat je aan zo'n stang ook fietstasjes en dergelijke kunt hangen ook wel overtuigend.

Ik ben 1.70 lang en als ik testjes op internet doe dan moet ik een framemaat van ongeveer 53 centimeter hebben. Passen daar beter 26 inch wielen bij?

Ik had ooit een fiets waarop ik voorover zat, maar daarvan kreeg ik bij langere tochten behoorlijk pijn in mijn onderrug. Als ik jullie berichten goed lees, is dat een kwestie van de juiste afstelling vinden? Het is de reden dat ik nu in eerste instantie een voorkeur had voor meer rechtop zittende fietsen.

Ga eens even speuren wat er allemaal in de tweehands herenhoek te vinden is. Voor alle reacties tot dusver mijn hartelijke dank!

Groetjes,

Erni
Bij 170 cm lengte zijn er nog geen dwingende redenen om 26 inch te kiezen. 28 inch is dan wat geschikter voor asfalt en snel rijden, en 26 inch is wat beter voor onverharde paadjes en slecht wegdek. Dat doe je vaker dan je zou denken, en dus kies ik voor 26 inch. Veel hangt echter ook af van je bandenkeus: zet een brede band met 42 mm of als het past zelfs 47 mm breedte en wat profiel op een 28 inch fiets en je komt een heel eind. Zet een snelle band als een Schwalbe Big Apple op een 26 inch fiets en je gaat nog steeds erg snel.
Een goede nieuwe vakantiefiets waar je veel jaren plezier van hebt kost toch minstens ongeveer 1000 euro. Een nette tweedehands Koga heb je voor veel minder. 28 inch is dan wel makkelijker te krijgen. Helaas passen op oudere Koga's meestal geen erg brede banden.
Wim
Mooie fietsen kom ik nu tegen in het herenassortiment :-). Nog een nieuwe vraag rijst daarbij: wil ik voorvorkvering? Of geeft dat ook energieverlies?

Alvast dank..

Erni
Je wilt geen verende voorvork: 1 kg extra, meer onderhoud, en energie verlies. De uitzondering is touren over heel slecht terrein.
Wim
Erni schreef: (Hebben jullie ook verstand van goede kindertourfietsen?)
Ja, die mensen zitten hier ook. Je kunt ook je licht opsteken bij het forum van http://www.fietsenmetkinderen.info/. Daar zul je voor een deel dezelfde mensen tegen komen als hier overigens. Op de site zelf staan ook enkele artikelen.
Het is in Nederland erg moeilijk geworden met bruikbare kinder vakantiefietsen. Zie http://www.islabikes.co.uk/ voor het beste wat er is, maar helaas moet dat uit Engeland komen. In de leeftijd van ongeveer 9+ kun je kiezen voor een kleine mtb (kijk ook eens naar de damesmodellen van Cube en Stevens). Grootste probleem is de te lange cranks. Maar zie http://www.m-gineering voor mooie Sugino XD triple cranks vanaf 152 mm.
Wim
Ik (eigenlijk mijn dochter en mijn zoon) heb inmiddels ervaring met twee Islabikes: één van 20 inch en een van 16 inch. De eerste hebben we hier in Nederland tweedehands op de kop kunnen tikken. De tweede hebben we via de post laten komen. Dat gaat allemaal prima.

Mijn dochter fietst op de 20 inch fiets en is er erg tevreden over. Ze fietst er erg graag op. Dat komt mooi uit nu ze het eerste jaar zelfstandig fietst :D. Qua onderhoud lijkt me deze prettiger dan haar stadsfiets met derailleur die ook mee gaat naar school.
Wim schreef:Het is in Nederland erg moeilijk geworden met bruikbare kinder vakantiefietsen.
Santos komt nu ook met kinderfietsen, die ongetwijfeld veel trekjes van de Velotraum fietsen zullen hebben (want die monteerden ze al)
Ja die Velotraum kinderfietsjes van Santos heb ik ook gezien. Behalve de prijs is er niets mis mee. Kortom, wat mij betreft gewoon Islabikes. Met het lage pond zijn ze nu heel veel goedkoper geworden. Bovendien kunnen ze nu naar ik begrijp goedkoop opgestuurd worden.
Wim
Hoi,

Ik ben aan het bieden op fietsen op Internet, maar probeer uit te vissen wat een reele waarde voor een fiets is. Bijvoorbeeld een fiets van 8 jaar oud, hoeveel minder betaal je daarvoor dan voor een nieuw exemplaar (mits goed onderhouden etc. etc.)

Groet,

Erni
herstel.
Erni schreef:Hoi,

Ik ben aan het bieden op fietsen op Internet, maar probeer uit te vissen wat een reele waarde voor een fiets is. Bijvoorbeeld een fiets van 8 jaar oud, hoeveel minder betaal je daarvoor dan voor een nieuw exemplaar (mits goed onderhouden etc. etc.)

Groet,

Erni
Ik vind dat erg moeilijk, zeker bij kinderfietsen. Daar speelt ook nog het aspect mee dat die fietsen naar verhouding maar kort meegaan, omdat de kinderen er snel uitgroeien.

Ik ga maar een stuk onder de vraagprijs zitten en dan zien we wel wat er gebeurt. Wel even ter plekke kijken of alles er een beetje netjes bij hangt.
Ik heb totaal geen verstand van fietsen, geometrie etc. Ik ben 168 cm lang en heb vorig jaar gekozen voor een Avaghon serie met 26 inch banden, heren model. Geen moment spijt van gehad. Ermee naar Lourdes gefietst en naar Berlijn. Wilde eigenlijk een maatframe hier in noord-Nederland laten bouwen maar vanwege de krappe tijd die ik had is het de Avaghon geworden.
Mijn zus is meegefietst naar Lourdes op een Gazelle Medeo damesmodel van MP ook zonder problemen. Dus wat is wijsheid/goed. Juist omdat ik geen verstand van fietsen heb en dacht wel vaker te gaan fietsen voor een nieuwe gekozen i.p.v. een 2e handsje.
Succes met je keus.
Erni schreef:Ik ben aan het bieden op fietsen op Internet, maar probeer uit te vissen wat een reele waarde voor een fiets is. Bijvoorbeeld een fiets van 8 jaar oud, hoeveel minder betaal je daarvoor dan voor een nieuw exemplaar (mits goed onderhouden etc. etc.)
Als je met een nieuwe fiets de winkel uit gaat is de waarde al tietallen procenten minder. Als je de fiets zwaar en fors gebruikt kan hij al na een jaar waardeloos zijn geworden, ook al is hij blinkend gepoetst. Als je alleen op zonnige zondagmiddaggen met ca. 18 km/u over asfalt fietst en de fiets wordt droog en warm gestald dan is de fiets na 10 jaar ook nog zo goed als nieuw.
En het laatste gebeurt veel vaker dan het eerste.
Leon