Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in het vliegtuig flink duurder? - Forum Wereldfietser

Fiets in het vliegtuig flink duurder?

Ik heb vandaag geboekd voor een vlucht naar de VS. Het viel me op dat het meenemen van een fiets overal flink duurder is geworden.
Na een middag surfen en bellen zijn dit mijn bevindingen (nb. per enkele reis!):

NWA $ 175
Delta $ 300
United $ 200
BA GBP 165
KLM euro 150

Reken dus op minimaal 300 euro voor een retourvlucht. De concurrentieslag om de passagier doet de prijs van een ticket blijkbaar dalen, maar die van de aanvulende voorwaarden stijgen.
Ik ben net terug uit de USA en heb Eur 150 per enkele reis betaald bij United, tenminste dat was de afspraak, maar op de terugreis was men niet goed ophoogte van de regels en hoefde ik dus niets te betalen :D .
Ik had aanvankelijk bij Delta geboekt, maar na de tariefaanpassing moest ik USD 300 per stretch (!!) gaan betalen. Als je heen en terug een overstap hebt, komt dat dus op USD 1200 per trip!!

Ik denk dat de huidige economische situatie er steeds meer toe leidt dat men de reiziger gaat laten betalen voor dit soort extra inspanning vergende bagagehandelingen. Helaas leidt betaling voor fietsvervoer er niet toe dat je ze ook kunt aanspreken op de kwaliteit van de dienst! Dit is wat me het meest stoort aan betalen voor vervoer van je fiets.

PS niet iedereen vraagt zulke hoge bedragen. Bij Air Berlin/LTU neem je je fiets al mee voor EUR 25 per enkele reis.
Ook Condor rekent tot nu toe 25 euro per fiets per vlucht. Na 1 november wordt dat echter 40 euro op intercontinentale vluchten.
Iberia €75 enkele reis.

Ik vraag me af of er niet sprake is van een verkeerde interpretatie. De €150 bij KLM staat in de kolom stuksconcept. Geldt dat dan als je het aantal stuks (2) overschrijdt of ben je altijd dat bedrag kwijt?
Voor bestemmingen met gewichtsconcept lijken de bedragen niet wezenlijk anders te zijn geworden.

Hoe dan ook, als de bedragen zo fors zijn loont het de moeite om ter plekke een fiets te kopen en te verkopen. Of in elk geval een frame en alleen de onderdelen van huis mee te nemen.
Jan Eleveld schreef:Hoe dan ook, als de bedragen zo fors zijn loont het de moeite om ter plekke een fiets te kopen en te verkopen. Of in elk geval een frame en alleen de onderdelen van huis mee te nemen.
Nou das wel een hele xtreme oplossing Jan. Niets voor mij. Je hebt niet je eigen lekkere fietsje en je hebt een boel xtra tijd nodig.
Bij de KLM betaal je - los van het stuksconcept - hoe dan ook altijd apart voor de fiets. Mijn ervaring april 2009: vanuit Amsterdam 150 euro en vanuit San Fransisco 150 dollar.

jim
Tsja, misschien hebben we al die jaren mazzel gehad met de lage prijzen en het twee-stuks-bagage principe...

Jammer dat het duurder is geworden, maar ik blijf toch mijn eigen fiets meenemen.
fietsjunks schreef:Tsja, misschien hebben we al die jaren mazzel gehad met de lage prijzen en het twee-stuks-bagage principe...
Ja, zo zie ik het ook.
Het zal waarschijnlijk alleen maar duurder worden in de toekomst.
Ik had op de terugvlucht vanuit India ook flink moeten dokken voor mijn fiets bij Emirates. Naast me kwam een enorme dikzak zitten, toeslagen voor obesitas bestaan :evil: nergens, ik werd toen wel even heel erg chagrijnig :evil:
150Euro!!

op deze manier wordt het bijna interessant op je fiets toch op te sturen, zeker met de terug reis.

Maar ik werk bij een luchtvaart maatschappij dus ik gok voorlopig op mijn knipoog om deze kosten te omzeilen , tot nu toe heb ik 50% gelukt (was dat nou met rechts of links de knipoog....doh :wink: )

En een voordeel als we lekker veel moeten betalen.....misschien heb ik nog een baan na mijn onbetaald verlof .....
Toeslag bij BMI naar Jordanie (incl. overstap in Londen) was 25 euro. Als ik de bedragen hier boven lees, mag ik dus niet mopperen.
Terugreis was de toeslag 20 Britse pond.

Schandaliger vond ik het bedrag van 23 euro voor een fietsdoos op Schiphol.
23 euro voor stukje karton! Op de terugreis fiets niet ingepakt en toch netjes aangekomen. Uiteindelijk dus totaal rond de 75 euro extra voor de heen- en terugvlucht moeten betalen.

Overigens had ik niet vantevoren aangemeld dat ik een fiets zou meenemen en heb ik het telkens pas bij het inchecken geregeld. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?
Vorig jaar met BA naar de VS gevlogen, en dit voorjaar naar Nieuw-Zeeland en Australië. Beider keren geen cent betaald voor de fiets, en op de website staat nog steeds het volgende:
In addition to your free checked baggage allowance, you are allowed to take one of the stated pieces of sporting equipment with you free of charge, provided it meets the following restrictions:
Meer info: http://www.britishairways.com/travel/ba ... blic/en_gb
hondstrouw schreef:
Schandaliger vond ik het bedrag van 23 euro voor een fietsdoos op Schiphol.
23 euro voor stukje karton!
Tja, dat krijg je als je opgevoed bent met het idee dat die kartonnen doos die je bij je spullen krijgt gratis is. Terwijl de verpakking soms duurder dan het product is!

Karton is duur, ga maar eens goochelen op 'prijs' en 'karton'
Zelf vind ik het niet zo gek dat fietsvervoer duurder begint te worden. Fietsen zijn grote dingen die bij de afhandeling ook nog eens lastig zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat als de concurrentie scherper wordt zulke dingen eruit gaan. Vergeet niet dat de kaartjes zelf veel goedkoper geworden zijn. Ik heb ook geen zin voor grote en zware bagage van anderen te betalen. Voor sommige bestemmingen binnen Europa maakt deze prijsstijging de trein en de boot flink aantrekkelijker. Zelf word ik daar eigenlijk een beetje blij van.
Wim
Het schijnt dat vliegen slecht voor het milieu is. En 'slechte dingen' worden steeds duurder.

En ach, als je het geld voor een Rohloff-naaf, Santos, Schwalbe banden, ticket naar Amerika/Australië etc en/of een paar maanden vrij hebt, dan valt het toch best mee?

En de fiets meenemen naar een verre bestemming geeft ook nog eens een hoop lol!
Ik heb de afgelopen 20 jaar 52 keer ingecheckt met een fiets bij me. Twee keer heb ik een vast bedrag voor mijn fiets moeten betalen. Alle andere keren was het steeds maar weer de vraag of ik moest betalen voor overgewicht.

Drie keer heb ik slechts betaald voor overgewicht. Twee van die drie keer waren mijn twee laatste vluchten (beide in de afgelopen 2 maanden in Azie). Tevens wilde men op de vlucht daarvoor me laten betalen in Frankfurt bij het inchecken voor een vlucht naar Sri Lanka. Maar gelukkig kwam er iemand van Sri Lankan Airlines en die kwam vertellen dat ik best 10 kg handbagage mocht hebben en voor 10 kg teveel gewone bagage hoefde ik ook niet te betalen. (Ze wilde me voor 5 kg extra laten betalen: 240 euro.)

Al met al heb ik het gevoel dat men je de laatste maanden niet meer zo makkelijk te veel bagage mee laat nemen als vroeger. Dat is jammer, maar ik vind het geen probleem. Ik vind het prettig dat ik mijn eigen vervoermiddel mee mag nemen in het vliegtuig. (En natuurlijk probeer ik dat ik daarvoor niet hoef te betalen.)



Als je de fietsdoos op het vliegveld te duur vindt dan moet je eens bij een fietsenwinkel na vragen of ze er geen gratis hebben. In Nederland weet ik het niet, maar in het buitenland heb ik al vaak een doos gratis gekregen. In Nederland vind ik die dure fietsdozen op schiphol wel handig. Dan kan ik gewoon met de fiets en de trein naar schiphol en dat is vaak een stuk makkelijker (en misschien ook minder duur) als met de auto.
Wim schreef:Zelf vind ik het niet zo gek dat fietsvervoer duurder begint te worden. Fietsen zijn grote dingen die bij de afhandeling ook nog eens lastig zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat als de concurrentie scherper wordt zulke dingen eruit gaan. Vergeet niet dat de kaartjes zelf veel goedkoper geworden zijn. Ik heb ook geen zin voor grote en zware bagage van anderen te betalen. Voor sommige bestemmingen binnen Europa maakt deze prijsstijging de trein en de boot flink aantrekkelijker. Zelf word ik daar eigenlijk een beetje blij van.
Wim
De afhandeling van een fiets valt best mee voor de bagageafhandelaars. Erger zijn de zware koffers die het personeel moet tillen. Volgens de Nederlandse arbo-regeling is daar echt een limiet voor.
In de meeste brede vliegtuigen is ruimte zat voor fietsen. Belangrijk criterium is het gewicht. Bij het twee stuks concept, zoals dat geldt voor veel vluchten over de Atlantische Oceaan geldt een maximum voor 32 kilo aan in te checken bagage, daar valt een fiets dus gemakkellijk binnen, maar toch rekenen maatschappijen rustig 150 - 200 voor een fiets per enkele reis. Het zelfde geldt voor golfsets en surfplanken.
Opmerkelijk is dat bij Martinair, van de KLM, de fiets wel in het twee stuks concept zit.
Dat extra geld lijkt men inderdaad te gebruiken voor speciale aanbiedingen.
Ik vlieg (te) vaak, maar mijn fiets gaat dus nooooooit in een doos!
Hmm, net een vlucht met China airlines naar Bangkok geboekt.

Fiets moet volgens hun websight in een fietsdoos,
fiets is 17,5 + 5,5 (fietsdoos van Giant) wordt al 23 kg.

Prijs boven de 20 kg is 30 euro per kg bij een enkele vlucht
of "speciaal tarief" van 200 euro bij een retour om 15 kilo extra mee te nemen.

Liep zelf te denken om paar kg aan gewicht van mijn fiets in mijn handbagage te doen aangezien ik hiervan vrijwel niets bij me heb
maar weet niet hoe men reageert als je een zadel en stuur in je handbagage hebt zitten :?:
poijkl09 schreef:Hmm, net een vlucht met China airlines naar Bangkok geboekt.

Fiets moet volgens hun websight in een fietsdoos,
fiets is 17,5 + 5,5 (fietsdoos van Giant) wordt al 23 kg.

Prijs boven de 20 kg is 30 euro per kg bij een enkele vlucht
of "speciaal tarief" van 200 euro bij een retour om 15 kilo extra mee te nemen.

Liep zelf te denken om paar kg aan gewicht van mijn fiets in mijn handbagage te doen aangezien ik hiervan vrijwel niets bij me heb
maar weet niet hoe men reageert als je een zadel en stuur in je handbagage hebt zitten :?:
Stuur en zadel zullen waarschijnlijk door de veiligheidscontroleurs uit je handbagage worden gehaald als "gevaarlijke voorwerpen". Mijn trappers vondt men ook "gevaarlijk"
Het wordt voor wereldfietsers zo wel interessant na te denken over deelfietsen met S&S koppelingen, of fancy vouwfietsen als de Airnimal. Goedkoper heeft Dahon ook nog opvouwbare mtb's. Wel zit je dan weer met het gewicht. Soms dat van belang, en soms dus niet.
Wim