Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotse Highlands: route? - Forum Wereldfietser

Schotse Highlands: route?

hallo!

We zijn begonnen met het plannen van een fietstocht in de Schotse Highlands komende september. We zouden ten hoogste 10 fietsdagen hebben voor deze tocht (7-19 sept maar er moet ook een bootreis gemaakt worden). Nu heb ik me al een keertje beziggehouden met google maps en tot een route gekomen. (zie foto) Wat denken jullie hiervan? Zijn er stukken die we beter overslaan, of andere stukken die we net wel moeten gezien hebben? We willen het rustig aan doen (80-90km/ dag) en hier en daar wat bezoeken of een terrasje doen. De omweg naar punt B op de kaart doen we om een nog desolater stuk Schotland te hebben en ook om Eilean Donan Castle en omgeving te zien :-). Oja, Loch Lomond moet er zeker in zitten voor m'n fietskompaan!

Afbeelding

We zouden gebruik maken van een tent en af en toe een B&B/jeugdherberg of andere logies. Welke uitrusting moeten we ook zeker meehebben om schotland te overleven? Vooral tegen midges dan?

alvast bedankt!

Sander
Ik heb gisteren een hele stuk hier geschreven mij hij is verdwenen...doh.

Dit is een mooi route vooral de eerste helft. Ik heb de great glen een paar jaren geleden gelopen en een aantal bergen in het gebied beklommen. http://www.freewebs.com/gewoon-doen/sco ... alking.htm

De route naar en van Eilean Donan Castle is erg mooi en het kasteel ok (maar wel klein) maar ik ga toch iedere keer weer kijken als ik in de buurt ben. Voor fotos http://www.freewebs.com/gewoon-doen/app ... id=3686949

En ja, de midges oorlog zijn er maar twee manieren om te winnen 1) Middel in de winter gaan, 2) thuis blijven.

Veel plezier in dit erg mooi stukje van onze wereld (en duim voor droog weer :wink: )

shane
Hallo Sander,

ik heb een aantal fietsvakantielinks waaronder fietsroutes Schotland verzameld, misschien heb je er wat aan:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... annie.html
Beste Sander,
Wij hebben twee vakanties gefietst in Schotland, 1x meer de westkust, eenmaal de noordzeeroute. Het is er overal prachtig, dus het maakt niet zoveel uit hoe je fietst. Alleen het gebied tussen Edinburough en Glasgow is wat minder. De campings hebben we niet geprobeerd, o.a. vanwege de midges die we aleens hadden uitgeprobeerd in Ierland. Wel B&B, altijd wel te vinden, prijzig, maar erg leuk. En neem vooral een netje mee tegen de midgets en een regenpak en warme kleren. Mocht het weer meevallen, dan kan je ze altijd uitdoen. Veel plezier, wij hebben er erg van genoten.
Fer en Gemma
Bedankt voor de reacties tot nu toe! :) Ik kan al niet meer wachten om te vertrekken, weer of geen weer!
Waar kan je die netjes tegen midges krijgen?

bedankt!
SanderVdM schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe! :) Ik kan al niet meer wachten om te vertrekken, weer of geen weer!
Waar kan je die netjes tegen midges krijgen?

bedankt!

De meeste buitensportzaken verkopen dergelijke netjes. Voor een mooie route door Schotland kan je ook op mijn site terecht. Het eiland Mull is ook de moeite waard voor een omweg.
Afbeelding
Wij zijn net terug van een tocht door Schotland en deels noord Engeland. In twee weken tijd hebben wij een aantal Sustrans routes gevolgd (overigens met een roeifiets, erg zwaar op de soms erg steile hellingen). 1300 km, 11.000 hoogtemeters, soms behoorlijk zware dagetappes (voor een roeifiets).

Onze tocht ging als volgt:
NN1 "Coast & Castles South" Newcastle-Edinburgh
NN75 "Clyde to Forth" Edinburgh-Glasgow
NN7 "Lochs & Glens North" Glasgow-Inverness
hier moesten we helaas wegens een gebroken voorvelg terug naar Glasgow met de trein, om vervolgens de tocht weer als volgt op te pakken:
NN75 "Clyde to Forth" Glasgow-Gourock
ferry Gourock-Dunoon
NN75 Dunoon-Portavadie
ferry Portavadie-Tarbert
NN78 Tarbert-Crinan(prawns om 14:00 uur gevangen en om 20:00 op ons bord)-Claonaig
ferry Claonaig-Lochranza (isle of Arran)
NN73 Lochranza-Brodick
ferry Brodick-Ardrossan
NN73 Ardrossan-Kilwinning
NN7 "Lochs & Glens South" Kilwinning-Carlisle
NN72 "Hadrian's Wall" Carlisle-Newcastle/Tynemouth(ferry)

De Sustrans routes zijn uitstekend bewegwijzerd. Ze leiden je langs de mooiste plekjes, zoveel mogelijk via verkeersluwe wegen en speciaal aangelegde fietspaden (over disabled railways, langs kanalen etc). Voor de navigatie vertrouwden we zoveel mogelijk op de bewegwijzering. Een enkele keer moesten we de kaart (uitstekend verzorgd met veel extra info) erbij pakken. De routes had ik ook in GPS, die hielpen om op het juiste spoor te blijven.

Verder valt op dat de highlands natuurlijk erg mooi zijn, maar de lowlands zijn zeker niet minder fraai en de heuvels niet minder steil! Ook erg afwisselend, soms ruig, soms lieflijk.

De wegen waren veelal verhard, maar modderpaden en een "fietspad" langs de oostkust over grasland kwamen ook voor. Houd rekening met veel slechte wegen met kuilen en gaten, rotsblokken, veel losse steentjes, ruw asfalt. Zorg voor goede banden voor vertrek! Wij hadden 10 lekke banden in 2 weken (voor 2 fietsen tezamen), 3 remkabels en 5 sets remblokjes vervangen, en dan dat kapotte wiel.

Veel aardige en vaak erg behulpzame Schotten (en Engelsen). Ze zijn niet zo gehaast als bij ons in de randstad. De b&b's vinden het geen probleem als je nat en modderig arriveert aan het einde van de dag (ondanks dat overal tot in de badkamers vloerbedekking ligt). Eten in restaurants / pubs / b&b's vonden wij vaak erg goedkoop.

2 regendagen, verder vaak wel dreigend, soms met geluk om wat regenbuien heen gefietst of toevallig net aan het lunchen, een viertal dagen meer dan 25 graden. Overigens is het misschien wel een voordeel als de temperatuur overdag zo rond de 12-15 graden ligt ;-) want 's avonds was je je shirt en broek (van dat sneldrogende spul) snel, hangt het op de verwarming die altijd aan is en de volgende dag is het weer droog en fris.

Mocht iemand meer info willen hebben (bijvoorbeeld de gps-tracks), laat het me weten.

@ SanderVdM:
Ik raad aan zoveel mogelijk verkeersluwe wegen te volgen. Schotten rijden op de ook smalle wegen vaak veel te hard. Ik zou zeggen, pak vanaf Edinburg zo snel mogelijk een van de Sustrans routes naar het noorden, die vermijden zo veel mogelijk de drukkere wegen en leiden je vaak ook over de soms erg prachtige fietspaden die speciaal met Europese subsidie zijn aangelegd (zie je tenminste nog een klein beetje terug van ook onze belastingcenten :wink: ). En onderschat de steilte van de hellingen niet: dan is 80-90 km per dag lang niet altijd "rustig aan doen". Misschien een nadeel van de secundaire en nog mindere wegen: die zijn vaak wel steiler dan de meer doorgaande wegen (vrachtwagens moeten ook nog omhoog kunnen komen).
Erg bedankt voor alle info! Hoeveel kilometer fietsten jullie ongeveer per dag?
Zijn die onverharde weggetjes ook te doen met een gewone 28" stadsfiets? Anders kon het wel eens een probleem worden voor m'n kompaan :D.

Bedankt!
Sander