Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merinowol kriebelt - Forum Wereldfietser

Merinowol kriebelt

Na veel gehoord en gelezen te hebben over de voordelen van merinowol, heb ik vorig jaar een merionowollen ondershirt (merk Icebreaker) aangeschaft. Maar ik vind het shirt heel erg kriebelen. Ik heb het daarom nog maar weinig gedragen. Of als het echt moest, met een gewone (polyester) singlet termoshirt eronder. Zijn er meer mensen met deze ervaring?

(Excuses: verkeerde rubriek)
Nee....maar in de vriezer schijn te helpen
Of gewoon een keer wassen ...
Ja, die ervaring heb ik ook. Gewassen vriezer... het helpt allemaal niets. Als je echt gevoelig bent voor wol, zoals ik ook, ben je dat ook voor een merino shirtje van 80 euro helaas.
Verkopen of weggeven aan iemand die er wel tegen kan.
Ik kan niet tegen gewone wol maar merinowol heb ik helemaal geen last van. Ik heb een t-shirt van Icebreaker (draag hem nu) en die zit heerlijk.
Maar misschien ben je er extra gevoelig voor.
Ik kan niet tegen wol. In februari heb ik na lang aarzelen een Contour Crewe 200 gekocht. ik heb hem tot nu toe met erg veel plezier en zonder klachten gedragen. Op de site van Globetrotter zag ik bij de recensies dat enkele mensen moeite hadden met merinowol in de dichtheid van 260. Misschien ligt het daar aan?
Ik heb ook twee merino shirt een geen last van kriebels daarvan.

(Alleen van lentekriebels, jongens wat een heerlijk weertje 8) )
Wat ik ook gehoord heb, is dat Merinowol die is behandeld met een chloorbad meer zou kriebelen en irritaties geven dan Merino zonder chloorbad. Volgens mij chloreert Icebreaker, i.t.t. to bijv. Patagonia of Chocolate Fish. Niet dat jij daar nu wat aan hebt, maar mogelijk voor anderen in het vervolg.
Peter, welke kwaliteit Icebreaker had jij? Ik ben ook zo'n "gevoeligerd" :oops: . De 260 kriebelt vrij onbedaarlijk bij mij, de 190 nauwelijks, en de 140 hélemáál niet. Die laatste is ook van het allerzachtste stukje merinowol gemaakt (de ondervacht?) en is mijn favoriet. Ik vind het werkelijk heerlijk spul, het ziet er mooi uit en het functioneert, ook in de hitte, uitstekend.

Er zit overigens één groot nadeel aan dat wol: motten! Die beesten vreten voordat je het weet een gat in je dure shirtjes :twisted: .
Herkenbaar. Het is vast mooi spul, maar ik hoef het niet meer. Ik ben blijkbaar ook te gevoelig voor wol.
Soms draag ik nog een shirt over een ander niet-wol shirt, maar zelfs dan heb ik er last van.

Zeker als je actief bezig bent en een beetje gaat transpireren... wordt het nog erger! ;)
Bedankt voor de reacties.
Het ging om een Icebreaker 200. Ik kan 'm in ieder geval wel een paar keer in de wasmachine gooien.
Als je toch nog eens iets met wol zou willen proberen raad ik je aan om dat 140 gr/m te proberen. Mensen zien vaak niet eens dat het wol is, zo fijn en zacht is het. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je daarbij nog last zou hebben van enige kriebel. Zoals gezegd ben ikzelf ook hypergevoelig voor kriebeltjes...
Ik ben zo 'allergisch' voor wol dat ik een nieuw merinoshirt (4 jaar geleden) twee maanden in een de hoek heb laten liggen. Iedere keer als ik er langsliep, kreeg ik al kippenvel. Zo sterk was mijn associatie met wol. Maar ja, sommige dingen moet je toch proberen :lol:

Met kippenvel trok ik hem aan en even later was de jeuk weg. Sindsdien draag ik het met veel enthousiasme. En het is erg praktisch want het gaat dus niet stinken. De grens ligt bij mij bij drie weken (dag en nacht)

Maar ik kan mij voorstellen dat het jeukt als je een dikke (260 gram) aan hebt of als het echt warm is; dan kriebelt het bij mij ook.
Maar ik kan mij voorstellen dat het jeukt als je een dikke (260 gram) aan hebt of als het echt warm is; dan kriebelt het bij mij ook.
Dat is bij mij ook zo! De 260 gr/m kriebelt bij mij überhaupt, en als ik zweet kriebelt mijn 190 gr/m shirt enigszins. Maar ik heb ik Venetië (100% luchtvochtigheid) bij +30 rondgelopen in mijn 140gr/m shirt, en ik had nergens last van.

Was 't al duidelijk dat ik die 140gr/m shirtjes echt geweldig vind? :wink:
Ik heb een 260 gr/m met lange mouwen en totaal geen last. Ik heb ook een wollen trui en daar moet ik een t-shirt onder drager omdat het anders te veel jeukt op de schouders.
Ik denk dat het ook wat te maken heeft met de gedachte dat het wol is, dat MOET wel kriebelen. Ik heb 200 en 140 van icebreaker en het kriebelt niet. De 260 zou wel iets kunnen kriebelen, maar de lichtere is zo dun dat het eigenlijk niet kan kriebelen.
Ik vind het superkleding maar er vallen wel veel te snel gaten in zeg! Echt jammer :(
Weet je wel zeker dat die gaten "er in vallen", of zijn het de motten? Bij mij is nog geen spoor van slijtage te zien, maar helaas al wel enkele gaten van de motten. Die beestjes zijn dol op je mooie hemdje!

De motten-gevoeligheid is allicht een nadeel, maar in elk geval ligt het niet aan de kwaliteit van de stof.
Heerlijke shirts maar als je de Icebreaker-140 een paar maanden in de brandende zon draagt, desintegreert de stof op je rug...

Ik heb ook een Mamut merino shirt en die kriebelt toch duidelijker dan de Icebreaker, is dit gekriebel misschien door verwerkingstechnieken per fabrikant verschillend?
Die Icebreaker 140 is extreem fijn gewoven met alleen het zachtste gedeelte van de vezel (zeg maar de ondervacht). Ik weet niet hoe dat bij die Mammut zit?
Ik denk dat mijn Mammut met de Icebreaker 190/200 te vergelijken is, maar ook met die types heb ik geen gekriebel.