Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels - Forum Wereldfietser

Brooks zadels

Even een algemeen onderwerp over dit veel gebruikte zadel. Sinds mijn zadel op mijn laatste vakantie kapot is gegaan (het frame was gebroken en het leer was te veel opgerekt), wil ik mijn fouten niet meer herhalen bij het nieuwe zadel wat ik ga kopen.

Mijn ervaring:

- Vering

Een Brooks is geen gel zadel, wil je dus comfortabel zitten gebruik vering. Dit kan of in je zadel of in je zadelpen. Persoonlijk vind ik een Brooks met vering heel comfortabel, dus heeft dit mijn voorkeur.
Als iemand goede ervaringen met een verende zadelpen en een Brooks zonder veren, laat het me weten!

- Model

Naar gelang de fiets die je hebt, en hoe je op de fiets zit zijn er verschillende modellen Brooks zadels. Voor vrouwen zijn er ook speciale modellen 'small'.
Voor trekking sportief is er de B17 zonder veren, en de Flyer is een B17 met veren. Je stuur moet dan gelijk of net iets hoger zijn dan je zadel.
Zit je wat rechter op, dan staat je stuur ook waarschijnlijk wat hoger, dan is een B67 de betere keuze, of een B68 zonder veren.
Is je zit helemaal sportief, dus is je stuur lager dan je zadel dan kan je een B17 of Professional overwegen. Die je ook voor een racefiets kan gebruiken als je dat wilt.

- Zadelpen

Neem een goede zadelpen! Doordat het frame van een Brooks wat veert, mag dit niet insnijden op je zadelpen. Zorg dat de uiteinden van de klem wat uitlopen en niet recht op het frame van je zadel staat zodat het in kan snijden. Hierdoor kan uiteindelijk het frame van je zadel breken. Kijk dus goed naar de uiteinden van je zadelklem.

- Dikte

Dikker is beter, omdat dikker leer langer mee gaat en het raakt minder snel uitgerekt. Dikker leer heeft als nadeel dat het langer duurt voordat het zadel inbreekt. Stel je daar niet te veel van voor, na een paar honderd kilometer moet het zadel al lekker rijden. Vele vinden zelfs nieuwe zadels ook al lekker rijden. Dus trek je niet te veel aan van dat inbreken. Een pre aged zadel, die dunner is raad ik je dan ook af.

- Proofide en inbreken

Voor onderhoud en om je zadel soepel te maken heeft Brooks 'proofide'. Dit is een wax. Mijn advies is om dit zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Bij overdadig gebruik breekt je zadel welliswaar sneller in, maar het kan als nadeel hebben dat het leer te soepel gaat worden waardoor uiteindelijk je zadel niet verder opgerekt kan worden en je een uitgezakte zadel hebt. Daarom bij het inbreken, langer is beter, gebruik proofide alleen voor onderhoud en heel spaarzaam voor het inbreken. Smeer er zeker geen klodders op!

- Regen

Mocht je zadel nat (lees doorweekt) worden, dan wordt het leer ook soepeler. Vermijd daarom dat je op een natte zadel gaat rijden, want het leer gaat hierdoor extra oprekken.
Zorg dat je zadel niet doorweekt wordt. Doe in de nacht een plastic zak over je zadel heen. Mocht je zadel nat/doorweekt worden, laat het eerst drogen voor je er op gaat rijden.
Als je zadel onderweg een beetje nat wordt is dat geen ramp. Ga er gewoon op rijden en je zadel is in een paar minuten droog.

Ok, tot zo ver even mijn verhaal. Voor me zelf ga ik nu een betere zadelpen kopen en wat minder met proofide smeren. Ik had een Brooks Conquest en ga nu een Flyer Special kopen.
Als je nog wat hihi fouten ondek in mijn verhaal, twijfel niet om te reageren natuurlijk.
LeoFietser schreef:Naar gelang de fiets die je hebt, en hoe je op de fiets zit zijn er verschillende modellen Brooks zadels.
... en vooral ook naargelang je eigen anatomie.
Leon
Zet je ´m ook even in de Wiki?
LeoFietser schreef:Een Brooks is geen gel zadel, […]
Gelukkig niet, zeg! Gel zadels zijn van de duivel.
[…] wil je dus comfortabel zitten gebruik vering. Dit kan of in je zadel of in je zadelpen. Persoonlijk vind ik een Brooks met vering heel comfortabel, dus heeft dit mijn voorkeur.
Of in het leer. Op mijn stadsfiets zit een Brooks B190, da's zo'n soort vliegdekschip met een krul aan de voorkant en dubbeldeks veren aan de achterkant. Eigenlijk vooral omdat het er wel fraai uitziet, want alhoewel-ie flink inveert in de luie zithouding op zo'n ouderwets "Staalen Rosch", moet ik zeggen dat ik bij geen van de Brooks zadels op mijn wat sportievere fietsen ooit de vering heb gemist. en die hebben dan ook nog stijvere frames en hardere banden.
Naar gelang de fiets die je hebt, en hoe je op de fiets zit zijn er verschillende modellen Brooks zadels. Voor vrouwen zijn er ook speciale modellen 'small'.
Of juist "wide". :wink:
Voor trekking sportief is er de B17 zonder veren, en de Flyer is een B17 met veren.
Juist. De B17 is de standaard oer-Brooks. Daar begin je vanuit te redeneren, zit je meer rechtop of heb je een dikke kont, dan kies je wat breder, zit je meer sportief of ben je mager als een lat dan kies je wat smaller.
Is je zit helemaal sportief, dus is je stuur lager dan je zadel dan kan je een B17 of Professional overwegen. Die je ook voor een racefiets kan gebruiken als je dat wilt.
Deze zadels (Team Pro, Swift, Swallow) hebben allemaal ook dikker leer dan de B17.
Voor onderhoud en om je zadel soepel te maken heeft Brooks 'proofide'. Dit is een wax. Mijn advies is om dit zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Bij overdadig gebruik breekt je zadel welliswaar sneller in, maar het kan als nadeel hebben dat het leer te soepel gaat worden waardoor uiteindelijk je zadel niet verder opgerekt kan worden en je een uitgezakte zadel hebt. Daarom bij het inbreken, langer is beter, gebruik proofide alleen voor onderhoud en heel spaarzaam voor het inbreken. Smeer er zeker geen klodders op!
Goeie tip. Proofide is relatief duur, maar je doet jaaaren met zo'n potje. Ik smeer m'n zadels eens per jaar in, aan het begin van het fietsseizoen. Dat is ook de enige keer per jaar dat ik ze weer wat opspan, op de heel veel gebruikte fietsen na, die krijgen tweemaal per jaar een smeer- en spanbeurt. Gewoon een dun laagje Proofide erop, even een half uurtje lekker in 't zonnetje laten staan, en dan lekker afpoetsen met het bijgeleverde doekje. Eventueel een uurtje fietsen met een (zwarte!) spijkerbroek en fiks over je zadel schuiven, en die is weer voor een jaar goed. Bij opspannen: zuinig zijn. Een kwartslagje strakker is genoeg. Zolang je nog op het leer zit en niet op het frame, hoef je in principe niet te spannen, behalve als je het gevoel krijgt in een soort hangmatje te zitten. Maar ook hier geldt natuurlijk dat ieder persoon z'n eigen voorkeur heeft.

(Als ik zo door de stad heen loop en ik zie die verwaarloosde Leppers en Brooksen, groen van de algen, compleet verdroogd van de regen en de zon, afdruk van het frame in de zitting… dat doet gewoonweg zeer.)
Zorg dat je zadel niet doorweekt wordt. Doe in de nacht een plastic zak over je zadel heen. Mocht je zadel nat/doorweekt worden, laat het eerst drogen voor je er op gaat rijden.
Gewoon aanleren als je een Brooks op je fiets schroeft: zodra je afstapt, zak erover. Of het mooi weer is of niet. Helpt ook tegen diefstal. Niets lulliger dan na het werk bij het Station komen om te merken dat je zadel gejat is. er zijn heus dieven die dondersgoed weten dat zo'n stuk leer tweedehands nog goed geld waard is. En afgezien van de eurootjes die je daaran kwijt bent, kun je ook weer opnieuw beginnen met inrijden. Da's misschien nog wel het ergste!

Mijn vrienden lachen erom, maar op mijn (stads-)Brooks zit nu een slotje door het (zadel)frame en het (fiets)frame. Kostte me ook weer een tientje, maar da's niks vergeleken bij de kosten van het zadel en de tijd die ik erin heb gestoken om 'm perfect zittend te krijgen. En de potentiele dief komt niet meer weg met alleen een sleuteltje dertien in de kontzak. Laat ze maar lachen, zij hebben dikkere sloten liggen om fietsen die minder waard zijn dan mijn zadel!

.tsooJ
Nog enkele aanvullingen.
Over de breedte: het gaat er niet om of je dik bent of mager, maar of je zitbotjes ver uiteen staan. Ik heb een 170mm Flyer op mijn stadsfiets, een 160 mm Conquest op mijn vakantiefiets met racebocht, en een ongeveerde 155mm Professional van meer 33 jaar oud op mijn oude racefiets. Mijn zitbotjes staan relatief dicht bij elkaar.
Een tijd lang had ik ook op mijn racefiets een 160mm Conquest. Dat vond ik uiteindelijk wat breed voor mij, maar ik vond de vering ook afdoen aan het gevoel van direkte controle dat je hebt op zo'n soort fiets. Voor mijn vakantiefiets vind ik dat niet opwegen tegen het extra comfort op slechte wegen.
Wie erg rechtop wil zitten maar niet zo'n zware B66/67 wil kan ook kiezen voor de minder geveerde en lichtere B72.
Wim
Wim schreef:Over de breedte: het gaat er niet om of je dik bent of mager, maar of je zitbotjes ver uiteen staan.
Da's waar. Mijn opmerking geeft misschien wat verwarring over oorzaak en gevolg: met ver uiteenstaande zitbotten lijk je eerder een dikke kont te hebben. 't Is niet zo als je kont dikker wordt (van teveel Happy Meals) je zitbotten verder uiteen gaan staan.

De afstand van je zitbotten is eenvoudig te meten door je achterwerk in een stuk karton te drukken dat je op een harde stoel of bank legt. De twee kuiltjes die je daarna in het karton ziet, zijn de afdrukken van je zitbotten. Opmeten, en je weet je minimale zadelbreedte.

.tsooJ
Okee...Brooks-freaks 8)
Dan moeten jullie deze ook kennen...
http://www.wallbike.com/content/butchering.html
En je hebt toch ook van die Brooks zadels met een sleuf in het midden? :)
De Sjelle schreef:En je hebt toch ook van die Brooks zadels met een sleuf in het midden? :)
Bedoel je niet de Lepper Hygia?
Er is sinds kort een Brooks Imperial, dat wil zeggen een B17 met een gleuf. Verder zijn er ook de dure zadels van Selle Anatomica, oorspronkelijk omgebouwde Brooks zadels, maar meer en meer hun eigen ding, met gelamineerd leer en zo. Ze zijn sneller ingereden, maar ook sneller uiitgelubberd.
Wim
Robertjan schreef:Zet je ´m ook even in de Wiki?
Goed plan. :)
Alien schreef:
LeoFietser schreef:Naar gelang de fiets die je hebt, en hoe je op de fiets zit zijn er verschillende modellen Brooks zadels. Voor vrouwen zijn er ook speciale modellen 'small'.
Of juist "wide". :wink:
De 'S' die wordt aangegeven voor vrouwenzadels staat voor 'short' en dus niet voor small. Meestal zijn deze idd ook breder.

Er zijn ook unisex zadels :roll: maar laten we het niet te ingewikkeld maken. :lol:
Het vrouwenzadel is behalve korter voor veel versies wel degelijk breder. Daarom heb ik liever een herenzadel (vrouwen mogen dan bredere bekkens hebben, maar niet altijd veel verder uit elkaar staande zitbotjes).

Enneh niet om dit Brooks feestje te versjteren, maar voor de prijsbewuste onder ons is er nu dit Taiwannese alternatief:
http://www.cardiffltd.com/saddles2.html

Behalve het prijsvoordeel heeft deze nagemaakte Brooks een langere rails.
Je kunt de positie dus beter aanpassen. Zie ook het commentaar van http://www.rivbike.com/ (Rivendell bicycles).

Enneh om hier ook maar in te gaan op ander draadje, een alternatief overwegen is mi altijd een goed idee. Voor ik deze zag had ik me net een nieuw brooks zadel aangeschaft :D
Ik heb met mijn aardige gewicht op een Brooks Flyer (met vering dus) last van een krakend zadel....

mijn intuitie zegt me dat ik ergens vet moet smeren, maar waar?

(Andere mensen die hier ook last van hebben, van krakende vering dus)
Ik heb ook het idee dat mijn Flyer meer kraakt (de vering) dan mijn oude Conquest.
Ik vind het wel jammer dat dit alleen een Brooksfeestje is. Het is een mooi zadeltopic in zijn algemeenheid. Ik snap wel dat het kiezen van een zadel een hele persoonlijke keuze is. Daarom is het wel jammer, dat naast Brooks niet ook nog andere goede alternatieven besproken worden.

Ikzelf fiets sinds kort met een Terry Butterflyzadel. Dat is een dames (race)zadel. Naast dit zadel hebben ze ook nog andere zadels. Mijn vrouw bijvoorbeeld, fietst op een Terry Climavent en is daar weer heel erg tevreden over.

Ik heb helemaal niets tegen Brooks en ook heb ik geen aandelen Terry, maar ik wil alleen laten zien dat er ook nog alternatieven zijn.
Tegen het kraken: spuitbus met siliconenspray zetten op de bevestigingen van de veren. Dan blijft het al gauw weer twee jaar kraakvrij.
Wim
Hoi Guus,

Ik heb enige tijd geleden een Santos TM gekocht met een Terry Climavent. Ik wilde dat eens als alternatief op een leren zadel uitproberen. Ik vond dit zadel weinig comfortabel en vooral broeierig. Misschien is 2 dagen wel te weinig geweest en had ik het zadel iets langer moeten uitproberen maar ik ben blij weer op een Brooks (geen reclame) te zitten.
Toon schreef:Ik vond dit zadel weinig comfortabel en vooral broeierig.
Terry Climavent broeierig ???? :shock:
Terry Climavent broeierig ????
euh... ja, ondanks die gleuf in het midden waar de wind doorheen zou moeten blazen.