Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bestaat mijn Ultieme Softshell nog ??? - Forum Wereldfietser

Bestaat mijn Ultieme Softshell nog ???

Vorige week ben ik in Tsjechie mijn Mammut Clime softshell jack kwijt geraakt. Het is even slikken en een nieuwe kopen dacht ik. Maar mijn ultieme jackie is uit productie :cry: en er is geen directe opvolger onder een andere naam. Vandaar mijn oproep:

Dus ben ik op zoek naar een softshell met de volgende eigenschappen:
- Winddicht (windstopper of vergelijkbaar)
- Waterafstotend
- Oksel ritsen
- Dun / Licht = weinig issolatie
- Max 200 euries
- Strakke pasvorm
- Sportieve uitstraling

Bovenstaande eigenschappen gaan helaas zelden samen.

En als iemand ergens nog een Mammut Clime maat M ziet hoor ik dat ook graag (meeste internetwinkels zijn te uitverkocht).

Wouter
De Ultimate Jacket van hun? Ik weet alleen niet precies wat die kost. Daarvoor ben ik er te lang uit inmiddels. De adviesprijs is i.i.g. € 220,-
Wouter,

Heb ik ook eens gehad met een windstopper anorak van Mammut. Heel vervelend.

Even een andere vraag: wat is een softshell precies? Ik kom die term de laatste tijd vaak tegen, maar weet eigenlijk niet precies waarvoor je zoiets gebruikt? Of wellicht vervangt het (ik noem maar wat): warm jack (fleece, windstopper), regenjack, zweethemd...????

Misschien heb ik er ook wat aan....

:lol:
Ja, het is ongeveer alles wat je noemt in één. :wink:

Een sofshell kan vele vormen aannemen, maar meestal is het winddicht, waterafstotend, goed ademend. Vaak stretch, licht en redelijk strak gesneden en afhankelijk van de uitvoering warm tot niet zo warm.

Het is, denk ik, het meest universele kledingstuk uit je collectie, dat je het vaakst zal dragen. Een licht regenbuitje kan het hebben, pas als het echt flink gaat regenen doe je je regenjack aan. Het is minder warm dan je fleece, maar daarentegen houdt het wel de wind tegen (zeker op de fiets veel handiger). Dus als je er een dunne isolatie-laag onder hebt, moet het raar lopen wil je het echt koud krijgen.

Ik vind het nog het meest lijken op het vroegere trainingsjack, maar dan wat strakker, winddicht en waterafstotend.
Softshell; trek er je onder zweethemd/ondershirt/thermoshirt aan, en je komt een eind:
* Wordt het te warm, trek je de softshell uit,
* wordt het te fris, trek je je softshell uit en je donsjackje aan, of je zet een muts op, of je trekt warmere handschoenen aan, of je trekt een extra ondershirt erbij aan, of een combi hiervan,
* regent het te hard, trek je je regenjack erbij aan.

En veel meer dan dat heeft een fietser niet nodig i.h.a. :wink:
Nu ik heb niet meer heb realiseer ik me pas hoe vaak ik hem aan had, snif.
Vorige week dacht ik nog dat het leuk zou zijn om een nieuwe softshell te kopen, maar daar denk ik nu anders over.

Slee heeft het filiaal in Hengelo gesloten en alleen de Bever is nog over. Gevolg in heel Oost Nederland bepalen 2 Bever winkels het aanbod :evil:
Beide winkels een schamel rekje softshells van North-face en Kaikialla met verdwaalde berghaus van 450 euro. 'Tsja' beklaagd de bever-verkoopster 'We verkopen vooral aan caravan kampeerders en die nemen vaak een fleeche' - Ik kan me goed voorstellen dat niet alle ANWB-ers in dezelfde Human Nature fleeche willen lopen, maar het gevolg is dat er wel 3 rekken fleeche bij de bever staan die het echte outdoor verdrukken.

Zucht, dan binnenkort toch maar naar de andere kant van de IJssel op jacht naar een goede softshell. Ter voorbereiding kan ik nog wel wat tips gebruiken, Welke Softshell hebt jij ?

Die Mammut Ultimate komt inderdaad een flink stuk in de richting van de Clime, tanx !! Heeft er iemand ervaring met de North Face Cipher ??



Wouter
Pathfinder_II schreef:Zucht, dan binnenkort toch maar naar de andere kant van de IJssel op jacht (...)Wouter
Kom maar niet naar Zwolle, daar zit ook alleen nog maar Bever. Op zoek naar een nieuwe, zeer lichtgewicht tent ben ik laatst bij CarlDenig in Nieuwegein geweest. Dat is echt een geweldige zaak. Enorm vloeroppervlak en zeer ruime collectie, al heb ik alleen maar naar de tenten gekeken. Nadeel: in de winkel staat veel meer dan op de website, dus is het moeilijk van te voren oriënteren.
:lol:
Pathfinder_II schreef:Welke Softshell hebt jij ?
Een Mountain Hardwear die nu niet meer wordt gemaakt helaas. Aangezien ik het snel warm heb (of span ik me teveel in...?), heb ik er 1 gekozen van het Schöller Dryskin-materiaal. Als het heftiger gaat regenen of waaien heb ik altijd m'n eVent racefietsjackje van VAUDE. Die klappert ook niet zo in de wind, en ademt goed.
Ik heb al jaren een Lafuma Windstopperjack en ben er erg tevreden over, maar voor sommige omstandigheden vind ik die net wat te teveel ruimte innemen en warm. Daarom onlangs een Vaude Hurricane gekocht. Die is zeer stretchy, strak gesneden, erg licht (370 gram) zeer klein op te rollen en volledig winddicht. Ideaal om in je stuurtasje of rugzakje te proppen. Enig nadeel is dat ik het ademend vermogen niet bijzonder groot vind. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik het jack vooral aan heb in warme omstandigheden. Het is echt niet zweterig ofzo (tot nu toe). Voordeel: de prijs, die is slechts €100.

Beide hebben geen okselritsen, maar dat is bewust, ik voel die dingen namelijk altijd zitten, en daar heb ik een hekel aan.
Vanuit mijn wielren periode heb ik nog mijn thermo-jack.

Vol met reclame van inmiddels failliete bedrijven (Topaz die wv Ede sponsorde), maar het is licht, waterdicht tot op zekere hoogte, winddicht met strakke pasvorm, sportief uiterlijk en de naam zegt het al, best warm.

de okselritsen zitten er niet op, maar voor de rest voldoet het aardig aan je eisen. Kijk dus eens bij een wielren-speciaal zaak of het wat voor je is.
In Hengelo zit ook een Welkoop, dacht ik. Ga daar eens kijken. Je zou het niet verwachten maar die heeft soms leuke buitensport kledij.

Vorig jaar een leuke softshell daar gekocht voor 60eurie's. Van Lifeline. Was wel in de aanbieding. Verbazend veel plezier van die jas, een buitje deert 'm niet, winddicht, ademend, zit redelijk strak (ben een duntje), lekkere kraag etc.

Gebruik 'm veel voor woon/werk maar gaat ook mee op kille voor/najaars tochten. Word het toch te warm overdag prop ik de jas in de Ortlieb en komt er thuis weer kreukvrij uit.

Ik ben d'r errug blij mee. Het is nog een rooie ook, valt lekker op in het verkeer.
Wouter, ik heb vorige week bij Kompas in Heerhugowaard een heel mooi Haglöfs softshell-jasje gekocht: 220 EUR met 65 procent korting (dus uiteindelijk 165 EUR). Het is de Massif Jacket in kleur Mango/Papaya, maar het was wel de laatste.
Het jasje heeft okselritsen en mooie lange mouwen voor een diepere houding op de fiets. Het is eigenlijk een veel mooiere en betere softshell dan de Lowe Alpine die ik van de winter bij Bever in de aanbieding heb gekocht. Die (zwarte) Lowe Alpine jasjes hangen overigens nog steeds op de koopjes-zolder bij Bever in Alkmaar (en wellicht ook elders?), maar hebben geen okselritsen.
tjsa, heb begrepen in een ander topic dat het bever huismerk kaikialla is geworden.... heb een softshell van een vorig huismerk, black bear... is eigenlijk alles wat jij wilt, met ristjes, doorstaat sneeuwstormen en regenbuien, houdt wind buiten terwijl je niet zelf redelijk droog blijft...
alleen niet zo modieus en ik kan me voorstellen dat hoger geprijsde artikelen iets beter ademen.

Ik heb hem eigenlijk altijd aan als ik buiten ben... zou ook niet voor kunnen stellen dat ik zonder zou moeten.
Bedankt voor alle tips. Ik ben tegen de Mammut Ultimate Hoody in Berny Blue opgelopen en ik was meteen verkocht. Het jack is onder de oksels volledig open te ritsen tot een soort poncho, dus over ventilatie heb ik niks te klagen. Keurig afgewerkt, en helemaal mijn kleur. En de prijs die hoop ik snel weer te vergeten .... :wink:

Wouter