Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werk fiets: keuzeprobleem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Woon-werk fiets: keuzeprobleem

Ga even een heel andere kant op.
Gesteld dat ik dagelijks tussen Amsterdam en Haarlem (vlak traject, klinkertjes, ruw asfalt, glad asfalt, glas, modder, boerenbedrijf, tramrails, opbrekingen enz.) zou moeten pendelen dan werd mijn woonwerkfiets een singlespeed.
Bij Vittorio zou ik een ouderwets gelugd stalen frame met audaxgeometrie met spatbordoogjes maar zonder merkstickers laten maken dat geschikt zou zijn voor een snaaraandrijving. Dat doen ze daar nu ook. Het verzet zou ongeveer overeen moeten komen met het verzet dat ik nu gebruik: 46 x 18 met 175mm crancks. Liefst een pietsie kleiner.
Verder stevige 36 spaaks wielen met Marathon racers, racebocht, Brooks, accuverlichting, gewone velgremmen,
Voordelen:
Licht. Je fiets kan overal mee de trap op.
Geen onderhoud!
Zeer bedrijfszeker.
Beter voor de conditie dan een fiets met versnellingen.
Onopvallend.
Ondanks maatframe goedkoper.
Geen poenerige uitstraling
Nadeel:
Frameaanpassing voor de snaar.

niko
Als je er tevoren op let is het bovendien niet moeilijk zo'n singlespeed zo te maken dat je er achteraf probleemloos een Rohloff naaf in kunt schuiven.
Wim
KLaar!
Wim schreef:Als je er tevoren op let is het bovendien niet moeilijk zo'n singlespeed zo te maken dat je er achteraf probleemloos een Rohloff naaf in kunt schuiven.
Wim
nikopaul schreef:Ga even een heel andere kant op.
Gesteld dat ik dagelijks tussen Amsterdam en Haarlem (vlak traject, klinkertjes, ruw asfalt, glad asfalt, glas, modder, boerenbedrijf, tramrails, opbrekingen enz.) zou moeten pendelen dan werd mijn woonwerkfiets een singlespeed.
Bij Vittorio zou ik een ouderwets gelugd stalen frame met audaxgeometrie met spatbordoogjes maar zonder merkstickers laten maken dat geschikt zou zijn voor een snaaraandrijving. Dat doen ze daar nu ook. Het verzet zou ongeveer overeen moeten komen met het verzet dat ik nu gebruik: 46 x 18 met 175mm crancks. Liefst een pietsie kleiner.
Verder stevige 36 spaaks wielen met Marathon racers, racebocht, Brooks, accuverlichting, gewone velgremmen,
Voordelen:
Licht. Je fiets kan overal mee de trap op.
Geen onderhoud!
Zeer bedrijfszeker.
Beter voor de conditie dan een fiets met versnellingen.
Onopvallend.
Ondanks maatframe goedkoper.
Geen poenerige uitstraling
Nadeel:
Frameaanpassing voor de snaar.
Singlespeed trekken mijn knieën niet, en een racebocht vindt mijn rug niet leuk. En natuurlijk moet zo'n dure fiets een poenerige uitstraling hebben! Een H€rw€rd€n €uromast€r in goud met frameverlichting en rohloff én derailleur (3x9x14?) lijkt me prachtig.

Nah... maar even serieus: snaar heb ik nog wel wat vragen bij. Zo'n ding is behoorlijk stug, en je moet 'm volgens mij behoorlijk strak spannen om 'm goed te laten lopen. Dus of dat licht loopt? En singlespeed is leuk als je nooit wind tegen hebt, maar dat is denk ik alleen het geval tussen Haarlem en Amsterdam.

Ik wist overigens niet dat er zoveel (maat)fietsfabriekjes in Nederland zaten.
Overigens, het lekkere van een deraillieur versnelling is, dat als je op vakantie ga, je een lekkere grove cassette kan monteren oplopend tot 32 of 34 voor het klimwerk.

Maar als je de fiets voor de rest van het jaar gebruik voor het vlakke spul naar je werk toe, dan kan je lekker een 105 cassette er op gooien waar de vertandingen lekker dicht op mekaar zitten.

Iedere keer als ik van een 105 cassette naar een LX ga, vervloek ik altijd de grotere sprongen. Maar dat went ook wel weer.
Zo zal de rohloff ook grotere sprongen maken in vertandingen dan een race cassette.

Zo valt er altijd wel wat te klagen natuurlijk. :lol:

Alles optellend zou ik voor een rohlof kiezen. Maar aangezien ik milieubewust ben en mijn fiets nog zeker 10 jaar mee kan gaan koop ik toch voorlopig geen nieuwe fiets. :P

Wat natuurlijk niet voor lurf geldt. :wink:
Lurf schreef:Singlespeed trekken mijn knieën niet, en een racebocht vindt mijn rug niet leuk.
Singlespeed is wat anders dan een fixed gear (doortrapper) dus waarom zou dat slecht voor je knieën zijn?

Een racebocht betekent niet dat je per sé heel diep moet zitten. Je hebt wel veel verschillende (natuurlijke) posities voor je handen. Op mijn woon-werkfiets heb ik op mijn racestuur ook nog een Cinelli Spinaci opzetstuurtje, voor die keren dat de wind er echt stevig op los buldert.

Op de koersfiets vind ik dat overbodig en zoek ik wel iemands wiel op als ik het niet meer trek :) Naar mijn werk rij ik nooit in een groep.

Sjors
Ik heb met een recht stuur meer last van mijn rug dan met een wat hoger racestuur. Als je erg recht zit krijg je alle klappen recht van onderen tegen je ruggegraat aan. Als je iets meer voorover zit kunnen je heupen scharnieren. Ik heb een tijd terug stevig spit gehad. De enige fiets waar ik nog op kon rijden was mijn vakantiefiets met racebocht. Wel moet dat gezegd worden dat het stuur daarvan iets boven het zadel staat, en dus lang niet zo laag als bij een koersfiets. Ook rijd ik voornamelijk met mijn handen op de remgrepen. Maar ieders rug is weer anders.
Voor een stadsfiets zou ik nooit een racestuur willen hebben, omdat je wat moeilijker om je heen kunt kijken. Op een mtb zou ik het ook niet willen, omdat je toch wat minder grip hebt dan met zo'n 15 cm breder recht stuur, en om dezelfde reden ook niet op de tandem. Op alle andere fietsen wil ik wel een racebocht.
Wim
Het probleem van een snelle fiets in de stad is dat jij je gaat ergeren aan langzame verkeersdeelnemers (toeristen, winkelpubliek), en anderen zich ergeren aan jou (vaak terecht).

Bij mij speelt dit vooral als ik naar huis fiets: eerst een kilometer of tien lekker doorgehaald en vervolgens moet ik nog de stad door.

Ik schakel tegenwoordig maar twee tandjes kleiner als ik de stad weer in rij, dan heeft mijn bel ook weer enigszins nut.

Het zou ook schelen als ik wat minder een hekel aan remmen zou hebben :?

Sjors
Sjors schreef: Singlespeed is wat anders dan een fixed gear (doortrapper) dus waarom zou dat slecht voor je knieën zijn?
Omdat ik dan bij lage snelheden in een te hoog verzet moet rijden. Qua sturen heeft een licht gekromd mountainbikestuur (trekkingstuur?) mijn voorkeur, en het stuur op één lijn met de bovenkant van het zadel is de zitpositie die ik het langste volhoud.
Zo, ik ben nog een keer wat uitgebreider bij Van Herwerden gaan kijken. Ze hebben toch wel een goede en evenwichtige sortering van fietsen in de winkel staan, maar er mag wel wat meer personeel rondlopen; je moet een engelengeduld hebben voor je een keer aan de beurt bent om geholpen te worden.

Maar ik ben er nu wel uit. Meer dan twee keer per week woon-werk fietsen zit er vanwege school-, reis- en werktijden toch niet in. En dan wordt het budget toch weer wat meer leidend. Dus het wordt geen rohloff-fiets, maar een Stevens Courier SL met een nexus premium 8 naaf. Dat blijkt al een hele verbetering ten opzichte van mijn stadsfiets (zowel qua gewicht als fietscomfort) en hij is schappelijk geprijsd. Als het over een jaartje nog steeds bevalt kan ik dan, met de ervaringen van de Stevens erbij, altijd nog eens voor een rohloff-fiets gaan shoppen.
Een klein jaar geleden ben ik me gaan orienteren op een nieuwe fiets voor woon-werk en eventueel ook nog een mooie lange tocht. In eerste instantie had ik een budget van ongeveer 1200,- in gedachten, maar dat heb ik al een paar keer naar boven bijgesteld (Rohloff, Son, Magura, Gates...). Ik ben dus nog steeds aan het sparen (komt bij dat een beetje pech in de thuissituatie mijn spaarpotje nu al twee keer min of meer leeggetrokken heeft :cry: )

Die lange periode heeft me nu ook eens naar de ligfietsen laten kijken. En daar zijn ook hele interessante modellen te vinden. Ik heb al wat proefgereden op verschillende modellen en ik moet zeggen dat me dat goed bevallen is: veel minder druk op mijn zitbeentjes, minder belasting op mijn polsen en onderrug en op het zelfde moment een heel wat hogere kruissnelheid. Als je veel in de stad rijdt is een ligfiets misschien niet optimaal, maar daarbuiten vind ik het heel prettig.

Ik kijk nu naar de wat hogere modellen, zodat ik wat meer zicht heb in het verkeer. De zogenaamde verminderde zichtbaarheid van ligfietsen is onzin. Als fiets - bukkend of liggend - moet je er gewoon van uit gaan dat je niet gezien wordt. Zolang er nog automobilisten zijn die een stadsbus over het hoofd zien, moet je als fietser gewoon nergens op rekenen.
Ik heb iets soortgelijks. Als ik naar mijn werk fiets dan moet (mag) ik 28 kilometer enkele reis fietsen. Dat is op zich prachtig, maar er is één groot nadeel: het kost me toch om en nabij de anderhalf uur om die afstand af te leggen.

In mijn ogen is het meest geschikte vervoermiddel hiervoor de ligfiets, omdat die in een korte tijd een lange afstand af kan leggen. Hoe sneller ik kan fietsen, hoe groter de kans dat ik de drie dagen dat ik werk ook daadwerkelijk ga fietsen.

Ik vind het alleen jammer dat mijn Koga WT dan vrijwel ongebruikt in de schuur plek in staat te nemen. Die wordt dan alleen nog maar gebruikt voor fietsvakanties en dagtochtjes met vrouw en kinderen. Dat vind ik dan weer zonde van de Koga.

Ik heb ook wel eens gedacht aan een randonneur als compromis. Ik ga er dan van uit dat die sneller is dan mijn Koga, maar langzamer is dan een ligfiets. Correct me if I'm wrong.

Mij werd overigens ooit geadviseerd om als beginner te starten met ligfietsen waar je wat rechter op zit, dus ik kan me goed voorstellen dat je daar je oog op hebt laten vallen, Ligandi.
Een fiets met Rohloff naaf (en SON) van VSF is ongeveer 2200 euro. Ik vind het een hele goede fiets. Zeker voor die prijs. Je hebt dan ook Magura remmen en een achterlicht dat ECHT aangsloten is en niet via een vaag stripje metaal in je spatbord dat oxideert, of erger... met batterijen ;-)
Kortom Lurf, neem eens goed de tijd om een goede keuze te maken. En wees niet bang om eens wat uit te proberen en te testen.

Succes met je keuze! En voor later: veel plezier met je nieuwe fiets :D
Hehe, ik was al een tijdje aan het testen en de keuze voor de Stevens is weloverwogen gemaakt. Een rohloff-fiets was leuk geweest, maar die is me op dit moment gewoon te duur.

Wat de keuze voor de Courier SL betreft:
- Hij fietst een stuk lichter dan mijn batavus stadsfiets
- De zitpositie was voor mij precies goed: niet te ver voorover en niet te rechtop,
- Hij heeft vrij brede 28-inch banden (42mm), wat ik een prettige en comfortabele combinatie vond,
- Géén hydraulische remmen, die vond ik niet fijn (te bijterig). V-brakes bevallen me beter,
- Versnellingsnaaf met draaischakelaar vind ik toch het handigste,
- Hij is verder netjes uitgerust, met prima onderdelen (naafdynamo, b+m verlichting) en zonder overbodige frutsels,
- De prijs/kwaliteit verhouding is prima, en ik kreeg geen buikpijn bij het prijskaartje.

Het enige dat ik heb laten veranderen zijn de handgrepen (Ergon) en het plaatsen van een slot (dat zit er niet standaard op).
Lurf schreef:Hehe, ik was al een tijdje aan het testen en de keuze voor de Stevens is weloverwogen gemaakt. Een rohloff-fiets was leuk geweest, maar die is me op dit moment gewoon te duur.

Wat de keuze voor de Courier SL betreft:
- Hij fietst een stuk lichter dan mijn batavus stadsfiets
Zeker waar komt voornamelijk door het ontbreken van al dat nodeloos geveer en die complete zak nutteloze plastic fruttsels
- De zitpositie was voor mij precies goed: niet te ver voorover en niet te rechtop,
Uiteraard erg belangrijk
- Hij heeft vrij brede 28-inch banden (42mm), wat ik een prettige en comfortabele combinatie vond,
Och banden zijn vrij snel te vervangen ik heb gekozen voor de stevens souvereign (met rohloff) maar die banden zijn echt waardeloos dus daar liggen nu mooie schwalbe marathon supreme onder.
- Géén hydraulische remmen, die vond ik niet fijn (te bijterig). V-brakes bevallen me beter,
Persoonlijk had ik wel voor hs33 gekozen, maar ja dat is persoonlijk
- Versnellingsnaaf met draaischakelaar vind ik toch het handigste,
Geen legandarische rohloff maar gewoon een goede naaf waar je wel wat jaren mee vooruit kan.
- Hij is verder netjes uitgerust, met prima onderdelen (naafdynamo, b+m verlichting) en zonder overbodige frutsels,
Inderdaad weinig op aan te merken al had een kettingscherm/kast wel gemogen. Heb mijn souvereign met chainglider uitgerust
- De prijs/kwaliteit verhouding is prima, en ik kreeg geen buikpijn bij het prijskaartje.
Inderdaad erg leuk prijskaartje. En gewoon een eerlijke fiets zonder al dat design geneuzel waar de nederlandse merken toch wel een handje van hebben. Trouwens nog gefeliciteerd met je aankoop moet niet moeilijk zijn daar veel lol aan te beleven.
Het enige dat ik heb laten veranderen zijn de handgrepen (Ergon) en het plaatsen van een slot (dat zit er niet standaard op).[/quote]