Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM en Fietsdoos - Forum Wereldfietser

KLM en Fietsdoos

Binnenkort neem ik mijn fiets mee met KLM. (Helaas) moet de fiets mee in een doos. Ik ben op zoek naar ervaringen. Ik wil het liefst een fietsdoos van de fietsenmaker om de hoek meenemen, zodat ik geen dure fietsdoos op Schiphol hoef te kopen.
- Hoe neem je die doos makkelijk mee naar Schiphol?
- Waar laat je die doos bij aankomst van bestemming, zodat je em weer kan gebruiken voor de terugreis? (Tot nu toe ervaren dat stallen in het bagage depot erg duur is en buiten het vliegveld verstoppen niet succesvol is)
- Wordt een fietshoes op de terugreis wel aanvaard bij KLM (Basel)? (Uit ervaringen met andere maatschappijen bleek dat dat wel mocht, maar dan op eigen risico.)
- Kun je in Basel (Zwitserland) ook fietsdozen op het vliegveld kopen?

Alvast bedankt voor goeie tips!
Op de site van de KLM staat niet dat de fiets in een doos moet. Wel in een "geschikte verpakking". De keren dat ik mijn fiets met KLM in een fietspyjama vervoerd heb, leverde dat geen probleem op, mits ik een limited releaseverklaring ondertekende.
Print de voorwaarden en neem het velletje papier mee naar Schiphol, want lang niet iedere dame in het blauw achter de incheck-balies van de KLM kent deze voorwaarden, of wil het weten. Het lijkt alsof de KLM er alles aan doet om maar die ondingen van dozen te kunnen verkopen, die extra geld opleveren, maar men kan die dozen ook zo handig plat neer leggen op een stapel koffers in de container als tussenlaag om er vervolgens loodzware Samsonites op te smijten. Dat is echt niet goed voor je fiets!
Hoi,

Zit nu in Korea, met de fiets, met KLM, vlieg vaak met KLM, altijd zonder problemen, met een gewone plastik fietshoes om de fiets.
Ook op de terugreizen geen probleem. natuurlijk altijd een goed idee om de voorwaarden in het Engels bij je te hebben.

groeten Wim
Dank jullie wel voor je reacties. Blijkt inderdaad dus al dat de dames in die mooie blauwe pakjes niet allemaal hetzelfde zeggen. De dame die ik eerder hierover heb gesproken aan de telefoon gaf aan dat als de fiets in een hoes meegaat, dit wel mag, maar dan op eigen risico... Tja, en wat als je dan aankomt met schade aan je fiets? Ik ben dus wel benieuwd wat er in de 'limited releaseverklaring' staat.
Ik neem inderdaad de geprinte voorwaarden maar mee in 2 talen, da's wel handig.
lekkerfietsen schreef:Ik ben dus wel benieuwd wat er in de 'limited releaseverklaring' staat.
Door je handtekening onder die verklaring te zetten geef je dus aan dat je de vliegmaatschapij niet aansprakelijk zal stellen bij schade aan je fiets. In feite betekent dit dus een vrijbrief voor de bagage afhandelaars om er mee te smijten. Dit is wel erg zwart wit gesteld. Meestal wordt er wel zachtzinnig met een fiets omgegaan als hij in een hoes zit, maar als hij van de trolly of lopende band valt en er is schade dan heb je pech. Overigens zijn er meer maatschappijen die met zo'n verklaring werking o.a. Transavia maar dat is natuurlijk de zuster van KLM
Ronald van der Perk schreef:
lekkerfietsen schreef:Ik ben dus wel benieuwd wat er in de 'limited releaseverklaring' staat.
Door je handtekening onder die verklaring te zetten geef je dus aan dat je de vliegmaatschapij niet aansprakelijk zal stellen bij schade aan je fiets. In feite betekent dit dus een vrijbrief voor de bagage afhandelaars om er mee te smijten. Dit is wel erg zwart wit gesteld. Meestal wordt er wel zachtzinnig met een fiets omgegaan als hij in een hoes zit, maar als hij van de trolly of lopende band valt en er is schade dan heb je pech. Overigens zijn er meer maatschappijen die met zo'n verklaring werking o.a. Transavia maar dat is natuurlijk de zuster van KLM
Die handtekening is zeker geen vrijbrief om zo maar met je fiets te gooien en te smijten. Er gelden diverse internationale regels in de luchtvaart, waarbij een luchtvaartmaatschappij aansprakelijk is te stellen voor schade die onder hun verantwoordelijkheid is veroorzaakt. Die regels overulen een dergelijke brief bij onverantwoord gedrag.
Het beste vangnet is een reisverzekering met extra fietsdekking. Bij schade dien je een claim in bij de verzekeringsmaatschappij. De maatschappij keert uit volgens de verzekeringsvoorwaarden en het is aan de verzekeringsmaatschappij om de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk te stellen en de schade daar te claimen.
Ik ben inmiddels naar Basel heen en terug gevlogen met AirFrance (onderdeel van KLM). Ik had de belangrijkste delen van mijn fiets ingepakt in bubbeltjesplastic en daarover een fietshoes (van de fietsvakantiewinkel). Bij het inchecken kreeg ik van de dame achter de balie en van de meneer van de afwijkende bagage wat commentaar over het ontbreken van een doos. Maar na stellig hun eigen regels te hebben uitgelegd (de printjes niet nodig gehad) mocht de fiets toch mee. Ik heb daarvoor niks moeten ondertekenen.
In Basel kwam hij op een aparte lopende band aan, maar op wat krasjes na geen schade ontdekt.
Wel is gedurende de fietstocht mijn voorrekje gebroken en ik heb toch het vermoeden dat de vliegreis hier de oorzaak van was.
Tja, wat is beter een doos of een hoes? Ik ben er nog niet uit... vind het eigenlijk allebei niks. Maar ja dan kan ik beter het hele stuk gewoon gaan fietsen. :-)
lekkerfietsen schreef: AirFrance (onderdeel van KLM).
Dit chauvinisme gaat wel erg ver :) De KLM wil je graag doen geloven dat ze gefuseerd zijn met Air France, maar KLM is gewoon overgenomen.

Met Air France (naar Bangkok) heb ik de fietsen ook in plastic verpakt en ze zijn zonder opmerkingen en zonder schade meegenomen en weer teruggekomen.
Jan Eleveld schreef:
lekkerfietsen schreef: AirFrance (onderdeel van KLM).
Dit chauvinisme gaat wel erg ver :) De KLM wil je graag doen geloven dat ze gefuseerd zijn met Air France, maar KLM is gewoon overgenomen.
Ow pardon, ik heb me er niet in verdiept en vind het ook niet zo interessant. Gewoon geboekt bij KLM, maar bleek te vliegen met AirFrance. Bleek in elk geval een prima reis. :-)
lekkerfietsen schreef:Maar ja dan kan ik beter het hele stuk gewoon gaan fietsen. :-)
Als je zeker wilt zijn dat er niks kapot gaat, dan is dit één van de weinige goed werkende methodes inderdaad... :roll:
De beste manier is thuisblijven...
Overigens heb ik regelmatig schade aan mijn fietsen, niet door transport per vliegtuig maar juist tijdens de tochten. Erg voorzichtig doe ik dan ook niet,
Eergisteren met Ryanair gevlogen, fiets in doos.
Kleine doos, gratis bij fietsenboer.
om de fiets te beschermen tegen stapels koffers heb ik dwarsschotjes van karton gemaakt die de krachten langs de fiets geleiden.
Het toeval wil dat we op de heenweg een enorme stapel koffers op de fietsen lagen, toch geen centje pijn.

Voor meer info over je fiets in een doos doen: http://vimeo.com/2943790

Groeten, John.
Wij haalden onze dozen vroeger op schiphol. De eerste keer naar Portugal waren de dozen weggegooid die het luchthavenpersoneel in Porto had beloofd te bewaren. Toen de (nieuwe!) fietsen onbeschermd terug in het vliegtuig. Op een tocht in Zuid-Spanje hebben we de dozen onder het afdak van de overdekte parkeerplaatsen geschoven. Die hingen daar na twee weken nog steeds. Ook wel eens een verhaal gehoord van fietsreizigers die hun dozen met succes achter een verkeersbord hadden geplakt.
Over 5 dagen vliegen we naar Marokko vanaf Brussel-Zuid (Ryan-air). Fietsdozen van de lokale fietsenmaker. Voor de terugweg zoek ik wel weer een 'geheime' berging voor de fietsdozen.