Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent (droog) Dweilen: Hype, noodzaak of zelfs schadelijk ?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent (droog) Dweilen: Hype, noodzaak of zelfs schadelijk ??

Hallo Allemaal,

ik maak mijn tent zeil (binnen tent) schoon als ik de tent weer op gezet is, een voordeel is een schone binnen tent omdat die toch altijd wat nat is, omdat ik alles in een zak doen en geen moeite doe om hem droog in te pakken.

Martin
Aangezien ik zelf niet veel ervaring heb ben ik afgegaan op het advies van mijn vader: beetje droog inpakken omdat het anders week wordt en kans op lekkage wordt dan groter.

Maar als ik dit hier zo lees dan denk ik dat ik niet moeilijk ga doen als ik hem nat inpak, 's avonds zet ik hem toch weer op. Natuurlijk ga ik hem wel goed droog laten worden en schoonmaken als ik terug ben van vakantie.

Oh, en ik ben het eens met marianne, het is een gebruiksvoorwerp.

gr paul
Wij zijn vroege vertrekkers en de (meestal) natte buitentent gaat nat in een klein rugzakje achterop. De droge binnentent wordt apart opgeborgen op een andere plaats.
Hier wordt niet gedweild. Ben allang blij dat we van die katoenen tenten af zijn die droog moesten worden ingepakt. (Hetgeen ik overigens ook niet deed..idd tent onder de schimmel)
En de tent gaat niet in de Vaude/Ortlieb maar op het rekje zonder tas ofzo. Ik snap idd ook niet waarom mensen hun tent in zo'n waterdichte 'worst' achterop doen.. gaat dat niet broeien ofzo?

Leuke topic!

groet Marieke
Ben ik de enige die de tent (nat of niet) gewoon in de tas doet in plaats er-/achterop? :lol:
nee, doen wij ook
Iris-in-Zwolle schreef:Ben ik de enige die de tent (nat of niet) gewoon in de tas doet in plaats er-/achterop? :lol:
Ook bij mij is de tas rechtsachter voor (potentieel) natte dingen. De binnenkant van de binnentent blijft desondanks altijd droog, ik vouw die immers naar binnen dicht. Onder in de tas gaat de buitentent. Verder gaan in die tas de haringen, grondzeiltje, vrij natten sandalen, evt. de benzinefles en dergelijke. De andere tassen blijven daardoor altijd 100% droog.
Leon
Leon schreef:Ook bij mij is de tas rechtsachter voor (potentieel) natte dingen. De binnenkant van de binnentent blijft desondanks altijd droog, ik vouw die immers naar binnen dicht.
Hier idem dito, en linksachter de kookspullen en droge schoenen e.d. rommel :wink:
Mijn reden tot dweilen is tweeledig, ik heb een hekel aan twee liter onbruikbaar water op de bodem van mijn tas, en een hekel om in de middag een zeiknatte tent op te zetten.
Voordeel is dat ik mijn binnentent kan laten zitten, dit compenseert de dweiltijd aardig.

John.
Iris-in-Zwolle schreef:Ben ik de enige die de tent (nat of niet) gewoon in de tas doet in plaats er-/achterop? :lol:
Nee, ik doe dat ook. s'Ochtends een beetje uitschuddelen, in mijn waterdichte tentzak en in de waterdichte achtertas. Mijn vaude tent is van siliconen of zo, en ik heb nog nooit een schimmel gezien behalve met sinterklaas.

Mocht de binnentent van binnen nat worden, een beetje met wc papier deppen (niet wrijven) doet wonderen.

Laatst had ik 2 regenachtige ochtenden bij het inpakken. Dan pak ik de tent op, zet hem onder een luifeltje en breek/vouw daar de tent op.
Wij dweilen altijd, de buitentent aan de binnen en buitenkant als ze nat zijn. En we gebruiken hier een kunstzeem voor. Het alternatief is lang wachten na het opzetten totdat de binnentent droog is en de spullen erin kunnen.
Ik denk dat dit minder werk is dan de binnentent er uit halen en er weer inhangen.
Het dweilen van de binnenkant van de buitentent gaat vrij makkelijk bij onze tent, omdat deze twee ingangen heeft. Door het loshalen van de bovenste ophangpunten van de binnentent kunnen we vanuit de bagagepunten overal bij.
Het dweilen lijkt mij niet schadelijk, ik heb nog geen tent handleiding gezien die het tent dweilen verbied. In 'The tent handbook' van Hilleberg staat zelfs bij de tips 'use a rag'.
Ik laat de tent niet drogen in de morgen. De tent gaan met grondzeil en binnentent compleet in en prop de zak in. Voor mij tent proppen, ontbijtje en dan fietsen! Als er later op de dag een droog moment is zet ik hem op om hem te laten drogen en neem een pauze. Ik een broodje naar binnen en de tent de frisse wind naar binnen.
De tent in de avond nat opzetten heeft het nadeel dat ie dan slechter droogt of het regent dan weer :wink:
Afbeelding
Ik veeg wel mijn buitenkant een beetje schoon, vind ik wel zo fris. Ik heb er ook een hekel aan om een natte tent af te breken en op te zetten. Als het erg is, schoon wapperen en dan maar vochtig de zak in.
En mijn doek is dan wel van kunststof, maar het garen wat gebruikt wordt voor de stiksels is toch van het zwellende type voor de waterdichtheid. Ik meen dat daar een flink aandeel katoen in zit, en dat gaat wèl veel sneller rotten.
Hier nog een dweiler. Ik heb gewoon een vaatdoekje waarmee ik alles droog / "schoon" maak. Ik sta er nog verbaasd van hoeveel mij tent aan condens kan hebben. Ook is het een prettige manier om meteen vlekken van poep of vruchten te verwijderen.
Ik wil die extra water niet mee en vind het een prettig idee om een tent enigsinds droog mee te hebben. Ik kan de binnentent er appart uit halen en met de buitentent oprollen zodat het doek van de binnentent droog blijft. Tent gaat dan bovenop de bagagedrager in de zon... Kan die nog een beetje nadrogen ;-) Het helpt ook nog 8)
Ik kreeg ooit wel mee in het verleden dat je doek lekt als je er aan zit,maar dat is een techniesch verhaal wardoor in me geen zorgen maak...
Reboli schreef:Ik kreeg ooit wel mee in het verleden dat je doek lekt als je er aan zit, maar dat is een technisch verhaal waarover ik me geen zorgen maak...
Hoeft ook niet :wink: , dat gold vroeger voor katoenen tentdoek. Dan moest je ook oppassen dat je er aan de binnenkant niets tegenaan zette, i.v.m. doorlekken. Da's nu echt niet meer aan de orde, toevallig recent nog nagevraagd.
:lol:
Bij katoen kan op de raakplek het garen niet krimpen bij nattigheid, het blijft dus open. Vandaar.

Nu met polyamide en polyester hoeft het niet meer te krimpen om waterdicht te zijn. Daarvoor worden nu polyurethaan en siliconen-elastomeer coatings voor gebruikt i.p.v. krimpend garen.