Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hydraulische remmen op racestuur - Forum Wereldfietser

Hydraulische remmen op racestuur

Vandaag een bezoekje gebracht aan Vittorio in Heerhugowaard, veel prima voorlichting gehad en een rondleiding gekregen door de werkplaats en het mooie pand. En me natuurlijk laten verlekkeren door al dat moois...
Hun fietsen vind ik super, ik blijf alleen met een dilemma zitten. Misschien dat iemand op dit forum een mening hierover heeft. Mijn voorkeur gaat uit naar een klassieke randonneur, met een racestuur. Omdat het de bedoeling is dat mijn zoon (1,5 jaar) in z'n Burley-koetsje meegaat wil ik voldoende remvermogen hebben. Vanwege (o.a. mijn eigen) goede ervaringen dacht ik aan hydraulische Magura-remmen. Het probleem is dat ik nergens remgrepen (voor hydraulische remmen) kan vinden die geschikt zijn voor een racestuur. In het verleden leverde Magura HS66, tegenwoordig hebben ze ze niet meer in produktie. Het lijkt er nu op dat ik de combinatie hydraulische rem/racestuur moet vergeten en veroordeeld ben tot een ander type stuur of de standaar Deore rem. Heeft iemand nog een alternatief in gedachten? Hebben de standaard remmen voldoende remvermogen voor een beladen fiets en kinderkar?

Hallo Edwin,

Hoewel mijn volgende Vittorio er zeker een wordt met hydraulische remmen kan ik je uit ervaring melden dat normale cantilevers meer dan voldoende remvermogen hebben voor een Vittorio van 18 kg met daarop een fietser van 102 kg, 30 kg bagage in 6 tassen en daar achter een BOB (ook 6,5 kg) met daarop nog eens 25 kg.

Ik zou een ander stuur overwegen. In de praktijk zul je merken dat je op een reisfiets met bagage hoogst zelden een lage handpositie kiest.

Dick

Ja hoor, die zijn beschikbaar. Ze zitten ook op mijn stuur. Helaas moet je wel een oplossing vinden voor je versnelling. Ik heb zo'n dubbele duimhendel bediening voor mijn versnelling zoals je terugvindt op mtb en vlinderstuur. Maar het werkt wat mij betreft goed. En ik wil best wat inleveren als ik maar een racestuur op m'n fiets heb.

Hmz, ik lees je bericht nog eens beter en zie nu dat je zelf aangeeft dat ze niet meer in productie zijn. Ik ben bang dat het er dan op neerkomt dat ik niets heb gezegd. Sorry.

Complete HS 66 remsets zijn niet meer leverbaar, maar de laatste keer dat ik het probeerde waren de losse grepen nog wel als onderdeel te krijgen. Die kun je dan combineren met een HS33 set.

Schakelen doe je dan met crosscommandeurs (of desnoods buiscommandeurs)

Het stuur vervangen door een bezemsteel lijkt mij itt tot andere posters niet aan te raden
/Marten

Ook bij www.velotraum.de nog te krijgen voor 259 euro. Maar ook vroeger waren ze duur. Ook op mijn droomfiets hoort een racestuur met Magura velgremmen.
Wim

Hoi Edwin,

Hydraulisch remmen is een goeie keuze.
Het grootste voordeel is het onderhoud, of eigenlijk geen onderhoud.
Ook de wens van een racestuur en v-brakes of cantilevers is lastig, er zijn allerlei adapters nodig.
Dat komt een soepele bediening niet tegemoed.
Hydraulisch geeft deze ellende niet, ook blokjes wisselen gaat heel makkelijk. De bedrijfzekerheid is ook heel hoog, zoek maar eens iemand die problemen heeft gehad met dit soort remmen.

Succes, John.

Het grote voordeel voor mij van hydraulische remmen is het (ontbreken van) onderhoud en het kinderlijke gemak van blokje wisselen. Ook heb ik het idee dat ze directer en beter aangrijpen dan mechanische velgremmen.
Heeft een mechanische velgrem naar jullie mening voldoende remvermogen voor bepakking en kinderkar? De bedoeling is met m'n meisje en zoon door Europa te fietsen, dus er zullen ongetwijfeld flinke afdalingen volgen.
Er wordt hier gesproken over adapters die nodig zijn bij een racestuur en mechanische velgrem. Ehhhh...nog nooit gezien zoiets, hoe werkt dit?
Wat is jullie mening: is het beter te gaan voor hydraulische remmen en een traditioneel stuur (of het spaarvarken zwaar mishandelen voor een duur setje hydr.racegrepen...) of gaan voor een voor mij prettiger zithouding en velgremmen?
(Op dit moment verplaats ik mij per ligfiets met mechanische schijfremmen, dus allerlei vragen bij het zoeken naar een goeie, degelijke randonneur...)

Edwin_van_Eden schreef: Heeft een mechanische velgrem naar jullie mening voldoende remvermogen voor bepakking en kinderkar?
Er wordt hier gesproken over adapters die nodig zijn bij een racestuur en mechanische velgrem. Ehhhh...nog nooit gezien zoiets, hoe werkt dit?
Wat is jullie mening: is het beter te gaan voor hydraulische remmen en een traditioneel stuur (of het spaarvarken zwaar mishandelen voor een duur setje hydr.racegrepen...) of gaan voor een voor mij prettiger zithouding en velgremmen?
Magura's remmen misschien niet harder, maar de doseerbaarheid maakt het wel makkelijker aan de goede kant van de grens te blijven.

Met een racestuur heb je een aantal opties:
- sti/ ergopowergrepen om te schakelen, dan zijtrekremmen, brede cantilevers of echt als laatste keuze V-brakes met adapters
- schakelen met cross of buiscommandeurs dan HS66, zijtrekremmen of brede cantilevers, V-brakes met Diacompe 287V grepen of weer als laatste keuze V-brakes met adapters

Als je voor HS 66 gaat kun je geen geld aan hele dure STI grepen uitgeven: crosscommandeurs zijn althans bij Sh#$%^& veel goedkoper, de meerprijs valt dus mee ;)

Als je met een ongeremde kinderkar ( wiessmann maakt een leuke (& dure)) rustig wil afdalen kun je ook aan een sleeprem denken, dan komt alleen de arai uit de tandemhoek in aanmerking

/marten

Ik lees je berichten nog eens door en zie dat je met twee kinderen op pad wilt. Hoe oud zijn ze? Denk eraan dat ze al snel de kinderkar weer uitgegroeid zijn, en dan nog niet zelfstandig op vakantie kunnen fietsen. Wij gebruiken daarvoor een tandem met lage achterkant: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Het probleem met fietsen met kinderen is dat de situatie elk jaar weer anders is, en je moeilijk elk jaar een compleet nieuwe fiets en uitrusting kunt gaan kopen. Ver vooruit denken is nodig, maar moeilijk. Kan je oudste al achterop zo'n tandem? In dat geval lijkt me dat voor een aantal jaren een betere oplossing dan nu een mooie randonneur kopen. Het andere kind kan dan inderdaad prachtig in een kar samen met een deel van de bagage.
Ook voor remmen met zo'n tandem geldt dat goede remmen van belang zijn. Wij hebben er lx v brakes op zonder sleeprem (geen racestuur), en dat gaat wel. De remkracht is ook met een bagagekar erachter voldoende. Wel worden de velgen soms erg warm. Uiteindelijk ben je met zoveel gewicht erbij vooral bezig heuvels zoveel mogelijk te ontlopen. Dat kan niet altijd, dat is waar. Als ik het nog een keer mocht kiezen zou ik overigens wel een sleeprem willen hebben. Helaas maakt het de boel wel flink wat duurder, want je hebt niet alleen die rem nodig, maar ook een dure tandemnaaf met schroefdraad aan de linkerkant (zo'n tandem voor een kind achterop kan voor de sterkte nog met een gewone XT naaf, ipv een tandemnaaf).
Wim

Laat er Hydraulische schijfremmen onder zetten! Weet jij zeker dat je mooi op tijd stil staat. Als je downhill remmen gebruikt moet je je kind goed vastbinden, zo goed remt dat.

John.

Santos bieden op hun nieuwe 2005-website de Travelmaster aan in een randonneursuitvoering met HS66-remmen.

Gerd

johntelleman schreef:Laat er Hydraulische schijfremmen onder zetten!
Valt een beetje tegen met een racebocht, want dan moet je eerst twee kabelbediende hoofdremcyclinders zien op te duiken.
/Marten

Dick en Els schreef:Hallo Edwin,

Hoewel mijn volgende Vittorio er zeker een wordt met hydraulische remmen ...
Levert Vittorio tegenwoordig weer wel hydraulische remmen? Daar heb ik jaren geleden een fiks verschil van mening met ze over gehad. Kern van het verhaal: die Magura's zouden zo sterk zijn, dat ze het wiel tegen de onderbuis lieten komen bij hard remmen. Om dezelfde reden gebruikten ze destijds ook die remkrachtverkleiners bij V-brakes.

Dit onderwerp dateert inmiddels van ruim 4 jaar geleden.
Zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen m.b.t. Magura hydrolische remmen op een race-stuur ?
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van Magura remmen (met blokjes) voor op mijn Cannondale T800.
Ik zou dan mij huidige Cannondale remmen (met vork-nokken) willen vervangen door Magura. Kan dit ?

franck schreef:Dit onderwerp dateert inmiddels van ruim 4 jaar geleden.
Zijn er inmiddels nieuwe ontwikkelingen m.b.t. Magura hydrolische remmen op een race-stuur ?
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van Magura remmen (met blokjes) voor op mijn Cannondale T800.
Ik zou dan mij huidige Cannondale remmen (met vork-nokken) willen vervangen door Magura. Kan dit ?
Van Magura hoef je niks te verwachten

De Magura velgremmen passen op standaard canti/v-brake nokken

Op duitse fora kom je wel mensen tegen die HS33 grepen als crossgrepen boven op het stuur fabrieken, en die ze ook met kabels en racegrepen kunnen bedienen

Mijn setje hs66's krijg je niet

johntelleman schreef:Laat er Hydraulische schijfremmen onder zetten! Weet jij zeker dat je mooi op tijd stil staat. Als je downhill remmen gebruikt moet je je kind goed vastbinden, zo goed remt dat.

John.
Ik heb er geen verstand van ,(wel enige ervaring)dus beoordeel mij niet te hard.
wel weet ik dat geen remmen hebben vaak beter is dan blokkeren .Hard remmen is dus echt niet perse beter.Hoge temperaturen bij afdalen heb ik geen ervaring mee.
Hydraulische remmen heb ik ooit overwogen maar werd mij sterk AFGERADEN.

En kinderen bind ik wel in de kelder vast (nee geintje).
Xedni


EDIT Mijn nederig advies is laat je jezelf verzekeren dat het goed zit en ga niet zelf 'prutsen 'met heftige remmen .
Ga naar de fietsspeciaalzaak ,niet naar een forum.
Remmen is niet iets om licht over te zijn .

EDIT 2 @frank (moderator )ik vind dit belangrijk en misschien mag er daarom hierbij wat mij betreft een slotje op .
Zo niet..my bad..er zijn natuurlijk mensen die het allemaal uitstekend weten .Ik probeer niet betweterig te zijn
:wink:

Magura velgremmen zijn niet gevaarlijk heftig of zo. Hoe kom je erbij? En prutsen? Magura velgremmen zijn de mooiste velgremmen die er te koop zijn, punt uit. Of zoveel moois ook nodig is, is weer wat anders. Bij een recht stuur voldoen voor minder geld goede v brakes (met goede grepen) ook prima. Minder dan Deore zou ik niet doen, maar Deore is al heel mooi.
De HS6 voor een racestuur worden helaas niet meer gemaakt, maar verschijnen nog wel op ebay (soms goedkoop, maar soms ook echt duur).
Mijn vrouw heeft een recht stuur, en hs33. Zelf heb ik een racebocht met HS 66, en wil nooit meer anders. De kinderen hebben LX/XT (de jongste) en Deore/Deore (de oudste).
Wim

Wim schreef:Magura velgremmen zijn niet gevaarlijk heftig of zo.
Ik probeer tijdens groepsritten in een afdaling niet in de buurt van een Magura-piloot te zitten. Die moeten heel anders een bocht insturen, heftig remmen voor de bocht en dan langzaam de bocht insturen. Met oudere velgremmen kun je veel gelijkmatiger remmen en de remmen laten slepen in de bocht. Dat laatste moet je met een Magura niet proberen, die reageren te snel. Ik blijf er iig met mijn vingers vanaf.