Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets vs Mountainbike voor trainen - Forum Wereldfietser

Racefiets vs Mountainbike voor trainen

Over twee jaar ga ik samen met iemand anders een fietstocht in Australië. Beter gezegd, wij willen in 100 dagen Australië gaan rond fietsen. Dit willen wij gaan doen op een Koga WORLDTRAVELLER. Deze fiets willen wij volgend jaar zomer gaan kopen. Echter voor het zover is willen we alvast beginnen met trainen, zodat we vanaf volgend jaar langere afstanden kunnen gaan doen. Nu is mijn vraag: is het beter om te trainen op een racefiets of een mountainbike. Dit ivm houding en manier van fietsen die verschilt.

Hoor graag wat jullie aanraden. Alvast bedankt!

Gr. Mark
Het beste werkt denk ik een combinatie van beiden. Een racefiets is goed voor duurtrainingen, een mountainbikeparcours werkt vaak als een soort intervaltraining. Maar het hangt ook af van je persoonlijke voorkeuren. Als je mtb-en niet leuk vindt, kun je beter op de racefiets stappen en vice versa. Je wilt ook geen aversie tegen fietsen oplopen voor je aan zo'n tocht begint...
N.a.v. het bericht kwam twee gedachten bij me op:
- (...) [gedachte verwijderd na het lezen van GerdC's reactie :wink: ]
- Is het een idee om al aankomende winter een zogenaamd 'overjarig' model Koga op de kop tikken? Dat scheelt in de kosten (terwijl de fiets waarschijnlijk gewoon goed is) en je kunt ruim op tijd op de juiste fiets trainen.
m.vrijmenam schreef:Over twee jaar ga ik samen met iemand anders een fietstocht in Australië. Beter gezegd, wij willen in 100 dagen Australië gaan rond fietsen. Dit willen wij gaan doen op een Koga WORLDTRAVELLER. Deze fiets willen wij volgend jaar zomer gaan kopen. Echter voor het zover is willen we alvast beginnen met trainen, zodat we vanaf volgend jaar langere afstanden kunnen gaan doen. Nu is mijn vraag: is het beter om te trainen op een racefiets of een mountainbike. Dit ivm houding en manier van fietsen die verschilt.
Hoor graag wat jullie aanraden. Alvast bedankt!
Gr. Mark
Als iets gaat doen wat veel vergt lijkt het me logisch om lang van tevoren te zorgen dat je er aan gewend bent.
Een lekker zittende maar zware en stroeve opoefiets is bij gelijke snelheid overigens beter voor de conditie dan een licht wielrenfietsje, en door het ontbreken van versnellingen krijg je vanzelf zowel kracht- als souplessetraining :D
Leon
m.vrijmenam schreef:wij willen in 100 dagen Australië gaan rond fietsen.
20.000 km in 100 dagen! Ik zou niet alleen de training op een racefiets doen!

Gerd
liz schreef:Een racefiets is goed voor duurtrainingen, een mountainbikeparcours werkt vaak als een soort intervaltraining.
Je kunt ook gewoon met de MTB op de weg fietsen hoor, als je dat probeert zo hard mogelijk te doen is het een geweldige training, zowel voor duur als voor kracht.
:lol:
Ik lees dat jullie voor een nieuw Guinnes World Record gaan?
200 km per dag ,100 dagen lang , met bagage!! :shock: :x
Moet je dit willen???!!! :oops: :roll:
Lijkt me een puik idee.... heb je in 100 dagen in ieder geval heel Australie (af)gezien! :shock:
Ik zal je mijn ervaring delen, misschien heb je er wat aan. Ben deze zomer naar Santiago de Compostela gefietst: 2.200 km in 14 dagen = 160 km/dag. Dit heb ik gedaan met de mountainbike ZONDER bagage. Ter voorbereiding hiervan heb ik enkel 2 dagen ervoor een rit van 100 km gereden en de dag ervoor goed gerust en stevig gegeten. Daarnaast fiets ik al jaren elke dag naar school (25 km - 30 km/dag, afhankelijk van de route) en gebruik ik de mountainbike af en toe waarvoor die gemaakt is.

Ik en nog iemand gingen met de mountainbike, 5 anderen hadden een koersfiets bij. Het viel mij op dat mijn conditie en die van de andere mountainbikerijder veel beter was dan die van de coureurs. Zowel uithouding op de lange afstand als bij het klimmen (heeft ook te maken met het groter aantal versnellingen). Ondanks het hogere gewicht van een mountainbike.

100 dagen aan een stuk monsterafstanden rijden hoeft geen probleem te zijn zolang je geen blessures krijgt, goed eet en goed slaapt. Je bouwt namelijk een enorme conditie op tijdens de reis, de eerste dagen zullen moeizaam gaan maar je zal de verbetering snel merken. vanaf dag 4 op mijn reis wou ik alleen nog maar kilometers maken en had ik het gevoel dat ik nooit moe zou worden, dat verbeterde nog elke dag tot ik me op het einde bijna superman voelde. Een beetje conditietraining ter voorbereiding kan geen kwaad, maar overdrijven is zeker niet goed.

Ik zou zeggen: train met een mountainbike, en gooi er af en toe wat bagage op.
Zodra je ook maar iets ouder bent dan schoolgangers is het heus verstandig en nodig echt te trainen. Ik zou het voorlopig vooral op de racefiets doen, maar zeker af en toe ook op de mtb. Een paar maanden voor het zover is zou ik verder op de echte vakantiefiets trainen (weer even voorzichtig beginnen), want je wilt je spieren etc niet verrassen.
Een tijdje doorgaan op de fietsen die je hebt spaart je voorlopig ook geld uit, en geeft je de kans nog eens verder na te denken over de keuze van de fiets voor je recordpoging.
Wim
Herstel is van belang bij conditieopbouw.
Plan dus hersteltijd in. Dat is rusttijd.
Als je jong bent herstel je veel sneller dan wanneer je pakweg 45 bent.
Als je geen rusttijd neemt eet je jezelf op en gaat je conditie juist achteruit.
niko
de training moet vooral gericht zijn op duur. Oftewel: kilometers maken. Pure kracht heb je niet nodig, dat bouw je vanzelf toch wel op. Duur, duur, en nog eens duur. Of dat nu een racefiets is of een mtb maakt niet zo verschrikkelijk veel uit.
Kies vooral de fiets waar je het meest comfortabel op fietst. Je moet vooral tijdens je training geen last krijgen van blessures want dat geneest bij duurtraining maar erg langzaam.
Zorg daarnaast vooral ook voor rust. Piek niet te snel. Duursporten heeft een grote mentale factor die je niet moet onderschatten. Puur op motivatie hebben we heel wat afstanden weten af te leggen die lichamelijk gezien helemaal niet zouden kunnen.

Ontzettend veel succes. Goed plan.
Marco Meijerink schreef:de training moet vooral gericht zijn op duur. Oftewel: kilometers maken. Pure kracht heb je niet nodig, dat bouw je vanzelf toch wel op. Duur, duur, en nog eens duur. Of dat nu een racefiets is of een mtb maakt niet zo verschrikkelijk veel uit.
Kies vooral de fiets waar je het meest comfortabel op fietst. Je moet vooral tijdens je training geen last krijgen van blessures want dat geneest bij duurtraining maar erg langzaam.
Zorg daarnaast vooral ook voor rust. Piek niet te snel. Duursporten heeft een grote mentale factor die je niet moet onderschatten. Puur op motivatie hebben we heel wat afstanden weten af te leggen die lichamelijk gezien helemaal niet zouden kunnen.

Ontzettend veel succes. Goed plan.
Duurtraining:
Wat betekent dat: iedere dag een paar uur fietsen? Of 100 km per dag.
Hoge trapfrequentie? Lage hartslag? Hoe laag?
IvdP schreef:Duurtraining:
Wat betekent dat: iedere dag een paar uur fietsen? Of 100 km per dag.
Hoge trapfrequentie? Lage hartslag? Hoe laag?
De afstand waarmee je begint is voor iedereen anders.
Iemand die al jaren dagelijks 25 km naar het werk en 25 km terug fietst zal op zijn sloffen 100 km op één dag fietsen. Een vriend van mij die zelden fietst was na een tochtje van 35 km met 18 km/u al bekaf, dus dat was te veel voor hem!
Een hoge trapfrequentie is altijd goed om je knieën te sparen, af en toe een stukje op kracht - in NL een hoog viaduct met tegenwind zonder terug te schakelen - is goed voor de spieren. maar het is geen noodzakelijk onderdeel van de duurtraining.
Over hartslag kun je boeken volschrijven want die is ook per persoon verschillend. Een best redelijk hulpmiddel tijdens duurtraining is dat je te hard gaat als je niet meer kunt babbelen met je tochtgenoot. Blijf onder de babbelgrens.
Groet,
Leon
IvdP schreef: Duurtraining:
Wat betekent dat: iedere dag een paar uur fietsen? Of 100 km per dag.
Hoge trapfrequentie? Lage hartslag? Hoe laag?
paar uur en/of 100 km/dag is volgens mij hetzelfde.
hoge trapfrequentie moet je, zoals Leon schrift, altijd hebben.
Bij duursport lever je ongeveer 80% van je maximale vermogen.
Marco Meijerink schreef:
IvdP schreef: Duurtraining:
Wat betekent dat: iedere dag een paar uur fietsen? Of 100 km per dag.
Hoge trapfrequentie? Lage hartslag? Hoe laag?
paar uur en/of 100 km/dag is volgens mij hetzelfde.
hoge trapfrequentie moet je, zoals Leon schrift, altijd hebben.
Bij duursport lever je ongeveer 80% van je maximale vermogen.
paar uur = 100km
zo snel ben ik nog niet, zal het ook wel nooit worden . . . . eerder 4 uur = 100 km
Marco Meijerink schreef:Bij duursport lever je ongeveer 80% van je maximale vermogen.
Zo uit het hoofd: was dat niet 80% van de VO2max? Dat is iets anders dan het (anaerobe) piekvermogen.
Hoe bepaal je als leek je maximale vermogen wat jij bedoelt?
Een keer een goedkope hartslagmeter kopen heeft mij destijds gerustgesteld dat ik niet te hard trainde (... :? ), maar dat ik toch niet meteen zo hard weg moest sprinten de eerste paar minuten -kboengkboeng.
Leon
Een hele simpele (en in de praktijk uiterst doelmatige) methode is: zo hard fietsen dat je nog net een gesprek kunt voeren. Vind je dat te onnauwkeurig dan moet je inderdaad met hartslagmeters aan de slag.
Op een racefiets heb je een geheel andere zit. Als Douwe veel heeft getraind op zijn racefiets en vrijwel niet op zijn reisfiets heeft hij meer moeite om op gang te komen tijdens een vakantie. Je de racefiets gebruiken voor je conditieopbouw maar ik zou daarnaast ook nog de nodige km's maken op mijn reisfiets.

Kijk eens op de site van polar daar staat heel veel geschreven over conditieopbouw voor de specifieke sporten. Omdat ik zelf nog wel eens te hard ga en het gevaar van 'over-trainen' dan op de loer ligt, heb ik een hartslagmeter gekocht met een trainingsprogramma erin. Deze wordt telkens aangepast aan je nieuwe conditieniveau. Tijdens de opbouw van conditie zijn de herstelmomenten het belangrijkst, juist hierin bouw je je conditie op. Dus neem voldoende rust met name in het begin. Om de dag trainen is een mooi begin.

Succes met trainen!