Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen? - Forum Wereldfietser

Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen?

Dit weekend heb ik heerlijk gefietst in Friesland met een vriendin. Jammergenoeg werden de dagen wel gekenmerkt door stevige en langdurige buien. Vroeg of laat ben je dan ook nat onder je regenkleding vanwege het zweet. Want tussendoor opdrogen gaat niet als het de hele dag zeikt. Gelukkig was het toch zo'n 17 graden. Dus echt afkoelen deed ik niet. Maar binnenkort en in de toekomst ga ik naar xtremere gebieden waar ook vaak regen voor kan komen. Daarom mijn vragen.

Hoe blijven jullie droog en warm bij langdurige regen?
Ook als even binnenzitten er niet inzit en kamperen de standaard is.
Is goretex regenkleding de oplossing?

En hoe hou je je voeten droog en warm? Mijn overschoenen helpen niet. Zijn sandalen met sealskinz echt de enige oplossing? En wat voor merk en type fietssandalen (stevige zool/verstrekte punt) neem je dan voor het fietsen? :?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche
Blanche, wij fietsen met waterdichte bergschoenen, je voeten blijven dan in ieder geval droog. De zool is stevig, dus ook geen last van slapende voeten.

Tsja, misschien toch wat dichter tegen Douwe aan kruipen, of toch maar die fles champagne in je bidons legen! ;)
Bij een goede dealer hebben ze wel waterdichte schoenen (neopreen meen ik ). Wat het confort is ? Mijn collega zweert erbij.
Zelf heb ik een Goretex sportieve jas voor woonwerk (2x 1 uur), ik ben nog niet op pad geweest voor een Goretex broek oid (zijn die er?). Die jas zit heerlijk... Ik fiets wel iets rustiger met regen, de broek die ik nu heb gaat dan nog net.
@ Ellen, Yep die champagne is natuurlijk een optie maar wel een prijzige :wink:
Welke bergschoenen hebben jullie dan?
@ Andre, dus jij blijft kurkdroog onder goretex? Ik heb ook van dat ademend spul van een ander merk maar ben toch echt wel klam op een gegeven moment.
Ik fiets nog op mijn oude bergschoenen: Meindl Island ofzoiets, iets met GoreTex in ieder geval.

Mijn nieuwe wandelschoenen Hanwag nogwat met GoreTex hou ik nog even voor het wandelen! ;)

Onder GoreTex blijf ik ook niet altijd droog hoor, het zal wel langer duren, het ademt beter, maar het houdt wel een keertje op.

Te lang, te nat, te koud... ik zou zeggen, zoek af en toe een Pub op, neemt een Pintje en droog wat bij...
Blanche schreef: Welke bergschoenen hebben jullie dan?
Had me dat donderdagavond nou gevraagd Blanche :lol:

Ik heb Shimano fiets/bergschoenen Goretex en tot heden bevallen me die prima.

Fijn dat jullie weer goed thuis zijn gekomen.

Ook al heb je de beste en duurste ademende kleding, na een dag fietsen in de regen ben je onder de kleding toch nat/klam/ zeiknat, al naar gelang je persoonlijke zweetproductie.

Ik kan na een dag het water uit mijn mouwen laten druppelen :!:

Groet

Jans
Ja Blanche, helaas kom ik ook niet met dé oplossing.

Er is voor zover mij bekend geen remedie om droog te blijven als het echt de hele dag onafgebroken regent. Natuurlijk zijn gore-tex, eVent en vergelijkbare materialen een zegen voor ons buitensporters, want die houden je bij buien van pakweg een uur/twee uur nog wel droog, perfect dus voor woon-werkverkeer. Maar ook tijdens vakanties, want veel regendagen zien er zo uit.
Echter, als het de hele dag echt nonstop regent dan geven die materialen het ook op. En niet alleen door transpiratie maar zeker ook door condensvorming.

Maar troost je, ik heb al een aardige buitensport-carrière opgebouwd, en de dagen dat het echt nonstop heeft geregend in al die jaren zijn te tellen op één, hooguit twee handen.
Oplossingen liggen voor de hand (ik weet het, dit wist je zelf natuurlijk allemaal al en daar vroeg je niet om, ik zal je voor zijn): aan het einde van zo'n dag maar eens niet kamperen. Of sowieso een dag niet fietsen.
Een mooie excuus om eens een hele dag te chillen.

jim
Alle duren spullen getest en eigenlijk maar een conclusie: je wordt gewoon nat. En of het nu zweet of regenwater is: nat word je. Bergschoenen zoals Ellen noemde? Werkt alleen maar met een regenbroek en cammaschen en dan ga je weer zweten......dus weer nat......
Een paar uurtjes droog blijven lukt nog wel maar 10 uur lang? No way....
Marco Meijerink schreef:Alle duren spullen getest en eigenlijk maar een conclusie: je wordt gewoon nat. En of het nu zweet of regenwater is: nat wordt je. Bergschoenen zoals Ellen noemde? Werkt alleen maar met een regenbroek en cammaschen en dan ga je weer zweten......dus weer nat......
Een paar uurtjes droog blijven lukt nog wel maar 10 uur lang? No way....
Dit is ook mijn conclusie. Ik focus me dan ook niet meer op nat/droog, maar wel op te warm/te koud. Uiteindelijk is water geen probleem. Er zijn zelfs mensen die gaan er in zwemmen. Het temperatuurverlies door vocht kan wel een probleem zijn en goretex of allerlei ander technisch spul kan daarin een oplossing vormen.
Op reis zorg ik er ook voor dat ik altijd een set droge kleren heb en dat mijn slaapzak droog blijft, zodat ik altijd warm kan worden als ik stop. Ik trek 's ochtends liever mijn natte kleren weer aan dan dat ik mijn droge kleren nat laat worden. Tijdens het fietsen warm ik wel weer op.

Sjirk
Natuurkundige wetten... als je meer zweet produceert dan je kunt verdampen... dan gaat het ergens eens keer mis met alle materialen, eens.

Tips genoeg om tot een compromis te komen...?

PS: mijn Goretex ervaring was inderdaad zoals boven beschreven ook w-w-verkeer..., das geen 10 uur.. (zie boven..)
Heeft iemand ervaring met een fiets-poncho? Het lijkt mij dat je daar minder in zweet.
Mmmmm ok bedankt allen voor de antwoorden. Ik ga maar es kijken naar andere schoenen misschien de Keen fietssandalen of goretex bergschoenen. Mijn Panama Jacks lopen en fietsen heerlijk maar met regen zijn ze net als sponzen. En dan maar hopen dat we de Hebriden overleven.

Schuilen is vaak een optie maar hoe doe je dat als je onderweg bent in Landen waar je geen B&B's of Pub's hebt?

@ Jim, Tja inderdaad Jim ik zeg ook altijd het regent nooit zo lang. Maar afgelopen weekend in Friesland wel. Gelukkig maakte de sauna op zaterdag een hoop goed.

@ Janzzzz, Jaja we hebben Friesland overleefd. Marianne en ik zijn uitgewaaid en schoongespoeld. Nog bedankt voor de gastvrijheid op donderdag!
als het 17 graden is dan fiets ik met korte broek en met stevige teva sandalen. Mijn benen en voeten worden nat. Geef ik niet om. Als het hard regent en het is nog warm weer, dan trek ik geen regen jas aan, maar fiets gewoon in mijn hempje. als het dan weet stop met regenen dan fiets ik mezelf wel weer droog. :lol: .

mario
Mleek schreef:Heeft iemand ervaring met een fiets-poncho? Het lijkt mij dat je daar minder in zweet.
Klopt.....ook heerlijk als windvanger :? Ben er ooit bijna een berg mee af gewaaid. Maar voor windvrije landen is het ideaal.
Mleek schreef:Heeft iemand ervaring met een fiets-poncho? Het lijkt mij dat je daar minder in zweet.
Ik gebruik inderdaad een poncho.

Heeft enkele grote voordelen:
- Kost slechts een fractie van de verschrikkelijk dure Goretex (etc.)-kleding.
- Je hebt minder last van zweten.
- Is slechts een heel klein pakje indien niet in gebruik.

Heeft ook enkele grote nadelen:
- Je schoenen en onderbenen worden toch kletsnat door opspattend water.
- (Zoals Marco zegt) Het is een windvanger.
- Helpt niet om ook wat warmer te worden, als het niet alleen regent maar ook koud is.

Gerd
Zoals aangegeven kan je van alle materialen op een gegeven moment klam worden. Gore-Tex en eVent werken wel het beste. Let wel op de pasvorm. Als het hard waait en je hebt een ruime jas, dan waai je alle kanten op. Denk maar aan de poncho.
Onder die jas dan natuurlijk wel een goed vocht transporterend kunststof shirt! Liefst ook 1 die snel droogt, zoals bijv. VAUDE of Patagonia. Odlo en Craft drogen een stuk trager.

Hoge (berg)wandelschoenen kunnen een oplossing zijn voor je voeten, maar na een stevige bui in Ecuador (automobilisten vluchtten 5m door kniediep water om droog te staan onder een overhangend dak), ben ik toch erg blij met mijn waterdichte SealSkinz sokken. Die heb ik bij dat soort tochten nog extra. Die zijn ook handig als je op je kampeerplek bent aangekomen en met je sandalen wilt rondlopen zonder natte voeten.

Een pet kan de koude nattigheid uit je gezicht houden, althans zoveel mogelijk. Moet je wel je capuchon erover doen en die netjes afstellen.
Voor je handen zijn er ook Gore-Tex overwanten (bijv. Extremities Tuff Bags, van Terra Nova), of van VAUDE bijv. Ceplex overwanten (Overmitt II, 124 gram). Waterdichte overwanten zijn erg handig als het met bakken uit de hemel komt en je nog verder "moet", of als het nat én koud is.

Tenslotte kun je natuurlijk altijd nog de Zonnedans doen. :wink:
mario schreef:als het 17 graden is dan fiets ik met korte broek en met stevige teva sandalen. mario
@ Mario Ik ook. Maar mijn vraag gaat dan ook over een situatie waarin het kouder is.(!)

Nu twijfel ik nog tussen Keen sandalen met sealskinz of gewone/hoge schoenen met goretex. De sealskinz handschoenen en sokken heb ik al. Iedem de ademende regenkleding en onderkleding maar niet van goretex.

Kent iemand een merk regenjas van ademend materiaal en waar je de oksels van open kan zetten voor de ventilatie?
Blanche, ik weet niet van welk materiaal jouw jas is, maar ik heb zelf ervaring met Goretex Paclite en gebruik nu een Vaude eVent (die heeft Chantal ook, meen ik). Beide voldoen prima, met de beperkingen zoals hierboven al aangegeven.
Ik heb overigens geen jas waarvan de oksels opengeritst kunnen worden, dat zou wellicht ook nog een beetje kunnen helpen maar nogmaals, tegen een hele dag regen kan niets op, behalve binnen zitten.

jim
Hoi Blanche

Ik ben een echte zweter. Toch heb ik bij mijn eVent-jasje geen behoefte aan extra ventilatie. Dit i.t.t. Gore-Tex in welke vorm ook. PacLite derde generatie heeft het nadeel van de carbon binnenkant, met verminderde diffusie als gevolg.

Een Rab Latok Jacket is een eVent jack met okselritsen, maar met 670 gram niet de lichtste. Bovendien ken ik de pasvorm niet, maar als die als ideaal wordt gezien voor het Schotse winterklimmen kan ik me voorstellen dat er flink wat ruimte onder zit.
Ik zou dan eerder kijken naar een Latok Alpine van hun, of van VAUDE één van hun race eVent-jacks. Ik geloof dat deze Pace heet tegenwoordig. Deze modellen zijn zonder okselritsen.

Robertjan
Blanche schreef:Kent iemand een merk regenjas van ademend materiaal en waar je de oksels van open kan zetten voor de ventilatie?
Ik heb een Vaude Escape jacket (Ceplexmembraan). Daarvan kun je de okselritsen losritsen. Ik heb er nooit langer dan hooguit een uur mee in de regen gefietst en heeft mij altijd droog gehouden. Hij ziet er "casual" uit: geen klassiek fietsregenjack dus. Ik gebruik hem daarom ook gewoon als ik bijvoorbeeld de kinderen naar school breng op de fiets.

Hoe zwaar die is weet ik niet. Het pakket blijft wel vrij groot. Hij zit wel erg lekker vind ik.