Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe blijf je droog en warm bij langdurige regen?

Hmm, dan zou ik eerder nog naar de Sikkim of de Gorak kijken. Met name de Gorak is dan interessant, omdat die minder ruimte in zou moeten nemen en het lichtste van de 3 is.
Hoi Robertjan en Jim,

Over welke event-jasjes hebben jullie het dan precies? Er bestaan er namelijk meerdere.
Op dit moment heb ik Jeantex met het ademende T3000. Eigenlijk bevalt ie prima, alleen dit weekend bleef het maar doorz..ken en toe was ik dus echt kletsnat. Ik zal eens wat minder kleding aantrekken onder mijn regenjas. De schoenen moet ik echt nieuw voor mijn regenvakantie in Schotland. En nu is de vraag dus of ik warme voeten hou met sandalen en sealskinz bij een temperatuur rond de 6 graden.
Hoi Blanche,

Ik heb zelf van VAUDE een Spray eVent Jacket, dat was de opvolger van de Casella eVent. Het lijkt erop dat deze alweer opgevolgd is door de Pace eVent. Maar de Prime eVent ziet er voor allround gebruik geschikter uit. Daar zit ook al een capuchon aan, terwijl je die bij de Pace eVent nog erbij moet kiezen... Dan zou je op hetzelfde gewicht komen ongeveer.

Ook heel mooi op de site van Rab is de Drillium jacket, evenals hun NEW Momentum Jacket. Beiden niet te ruim ontworpen en dus niet zo klapperig als bijv. het Infinity jack van VAUDE (afrader voor fietsen in de wind). Ze worden ook in de markt gezet als multi-sport en/of voor adventure racing. Zeer licht, wat verlengde achterkant en niet te ruim dus. Eigenlijk ideaal als het niet het lichtste van het lichtste hoeft te zijn, maar wel allround en licht.

Het Krypton jack van VAUDE en de Rab Latok Alpine Jacket zijn eventuele alternatieven, maar die zijn overkill.

Voor de schoenen moet je wel opletten. Ik heb B-schoenen die heerlijk fietsen op m'n tractor, maar met mijn Lowa Strato's (A-schoenen met dikke multisport zool) hoef ik niet urenlang te gaan fietsen! Die zool zorgt dan voor een branderig gevoel.
Het prettigste fiets ik op m'n (niet-waterdichte helaas) Salomon A-schoenen, waarvan de zool ook wat makkelijker naar beneden buigt. Geen balletschoenen natuurlijk, maar het scheelt wel weer.

Succes weer met de zoektocht!
Blanche schreef:.... En nu is de vraag dus of ik warme voeten hou met sandalen en sealskinz bij een temperatuur rond de 6 graden.
Juist met Sealskinz in sandalen houd je je voeten warm! zie icebiking. Je kunt onbelemmerd veel sokken aandoen en je bloedcirculatie wordt niet afgekneld. Op IJsland, vergelijkbaar met Schotland, heb ik ermee gefietst en geen koude voeten gehad. Ik had ook Neopreen sokken bij me om beken door te waden. Dat was ook lekker warm maar wel kreeg ik gerimpelde voeten na verloop van tijd.

Sjirk
Sjirk...bedankt voor je uitgebreide info. Ik ben overtuigd en ga voor de zeer modieuze fietssandalen met sealskinz-sokken. Bovendien gaan we unisex :? https://secure.ikgaopreis.nl/images/sp/ ... r_BKYE.gif
Wat regenjassen betreft zitten we wel goed. Minder warm aankleden en op tijd opdrogen dan maar.

En nu maar hopen op een hittegolf in Schotland!

Voor de inbrekers....kom gerust op bezoek. (Schoon)moeders zit klaar :lol:
Hallo Blanche,

Ik heb alle suggesties gelezen en ook bij mij word je nat onder je jack en/of regenbroek. Bovendien is mijn probleem dan ook dat ik dooie en koude tenen krijg.
Ik fiets altijd op teva's en als het regent doe ik m'n waterdichte sokken aan.
Temperatuur probleem opgelost en ik houd echt droge voeten.
Waar te koop? gewoon bij Eric ! Kost wel even Euro 50,- per paar maar ik heb er veel plezier van.

vriendelijke groet

hans stalpers
Hee Hans,

Bedankt voor je tip voor de winkel.
Maar ik haal mijn spullen altijd bij Marco en Chantal van Bike4travel. Helaas hebben ze de Keens's nog niet in het assortiment.
Hoi Blanche,

Zou jij je bevindingen over de Keens hier willen plaatsen als je uit Schotland terug bent?

Groeten, Toon
Toon schreef:Hoi Blanche,

Zou jij je bevindingen over de Keens hier willen plaatsen als je uit Schotland terug bent?

Groeten, Toon
Doe ik!
Blanche schreef:Kent iemand een merk regenjas van ademend materiaal en waar je de oksels van open kan zetten voor de ventilatie?
Vaude event jassen besproken op hiking-site.nl:
- Robuust, lichtgewicht event fietsjack voor VAUDE
- VAUDE Infinity jacket nu met stretchende zones
- In de kijker: Vaude Infinity Jacket
- Nieuw technisch eVent jack Cervin van VAUDE
- Vaude Infinity III testwinnaar in Duits Alpin
Ik heb nog nooit een betere jas gehad dan mijn Arct`teryx alpha LT; ook okselfris mogelijk. En voor wat betreft schoenen: winterperiode: bergschoenen; zomerperiode: Teva (zonder sokken, ik heb nooit koude voeten, maar die Sealskinz waterdichte dingen doen het erg goed bij mijn geKeende partner).
Een algemene vraag nog: hoe vaak maken jullie eigenlijk mee dat het de gehele dag regent? Ik kan er me in mijn fietscarrière maar weinig herinneren, terwijl we toch voornamelijk in potentieel regenrijke gebieden rondrijden.
Ik had er na >1 uur vorige week dinsdag wel genoeg van. Had die ochtend ca. 80km gepland. Na zo'n 45km hield ik ermee op. De rest van de dag is het niet meer opgehouden met regenen.

Verder had ik in januari 2005 in Parque Nacional Pasto Ruri in Peru een hele week regen. Het was desondanks één van de mooiste trajecten van die totale reis.
Op die reis ook in de jungle van Bolivia welgeteld een half uur regen gehad. Maar dat was een tropische regenbui, wat toch van een andere orde is... :wink:
arnob schreef:Een algemene vraag nog: hoe vaak maken jullie eigenlijk mee dat het de gehele dag regent? Ik kan er me in mijn fietscarrière maar weinig herinneren, terwijl we toch voornamelijk in potentieel regenrijke gebieden rondrijden.
Ja eigenlijk regent het niet vaak de hele dag. Maar met Schotland in het vooruitzicht en de hele dag regen afgelopen weekend...begon ik een beetje te twijfelen aan mijn materiaal. Inmiddels zijn de Keen commuters gehaald. En met zwarte sokken erin zie je niet eens dat je sandalen aanhebt. We hadden geen andere keus dan dezelfde te pakken, dus wij zijn lekker unisex nu :|
Toon schreef:Hoi Blanche,

Zou jij je bevindingen over de Keens hier willen plaatsen als je uit Schotland terug bent?

Groeten, Toon
Hoi Toon,
Zonder het gras voor de voeten van Blanche te willen wegmaaien; ik heb nu al een paar jaar Keens sandalen. Ik heb de sandalen zonder SPD-plaatjes, maar die zijn ook met verkrijgbaar. Ze hebben niet het meest charmante uiterlijk maar verder ben ik er zeer over te spreken. Ze hebben een stevige zool wat natuurlijk prettig is op de fiets en ze drogen redelijk goed. Vorig jaar zijn we in Hongarije en Slovenië compleet weggeregend en heb ik veel plezier gehad van de Keens. Overigens heb ik ze niet gebruikt i.c.m. Sealskin sokken. Dat is dan weer een product waar ik wel nieuwsgierig naar ben..
Wanneer je nog specifieke dingen wil weten dan roept u maar.
Blanche schreef:
arnob schreef:Een algemene vraag nog: hoe vaak maken jullie eigenlijk mee dat het de gehele dag regent? Ik kan er me in mijn fietscarrière maar weinig herinneren, terwijl we toch voornamelijk in potentieel regenrijke gebieden rondrijden.
Ja eigenlijk regent het niet vaak de hele dag. Maar met Schotland in het vooruitzicht en de hele dag regen afgelopen weekend...begon ik een beetje te twijfelen aan mijn materiaal. Inmiddels zijn de Keen commuters gehaald. En met zwarte sokken erin zie je niet eens dat je sandalen aanhebt. We hadden geen andere keus dan dezelfde te pakken, dus wij zijn lekker unisex nu :|
Wij hadden maar weinig regen in Schotland. Regenbroek, regenjas (geen goretex) en overschoenen. Niets aan de hand. Maar dat was in mei, de meest stabiele maand. Ik zou me meer zorgen maken om de midgets.
willem.megens schreef:[k zou me meer zorgen maken om de midgets.
We hebben vandaag meer ingekocht. Daaronder ook twee midgetnetjes!
Blanche schreef:voor mijn regenvakantie in Schotland.
Hallo Blanche,
Waarom ga jij er zo veel vanuit dat het in Schotland iedere dag veel regent? Ik weet wel, je moet geluk hebben maar wij hebben ook de West-hybriden gefietst en in die 22 dagen hebben we niet meer dan 15 kilometer in de regen gefietst :D :D :D !!
Inderdaad zijn de midgetnetjes belangrijker!
Nou dat klinkt goed Mia!
Ikzelf was heel lang gelden ook 10 dagen in Schotland zonder regen.
Maar na dit weekend ben ik wel erg blij dat ik nieuwe schoenen heb. Een beetje voorbereiding op 'the worst' mag af en toe :>
Wanneer je nog specifieke dingen wil weten dan roept u maar.
OK, hier komttie dan:
Volgens sommigen zijn sandalen de uitkomst omdat je bij goed weer er met blote voeten in kan en met regen/kou Sealskinz en een extra laag sokken aan kan trekken.
Maar: Als je sandalen koopt op "blote voeten" of dunne sokken" maat, hoe krijg je dan je voeten inclusief Sealskinz en een paar extra sokken in diezelfde sandalen gepropt? Die 2 extra lagen is toch gauw al 1 tot 2 maten groter.

Ik heb zelf een keer bij min 5 met teva's met Sealskinz (met marino-laag) en nog 2 paar extra dikke wandelsokken aan gehad, maar toch wel fris en ik moest de teva's met knustelwerk aan elkaar binden omdat de klittebanden te kort bleken door de extra lagen.

Zijn dcie Keens zo uitrekbaar?

En geheel off-topic:
hoe krijg ik "iemand schreef:" ik de citaat kolom? :?: :oops:


Toon
Toon schreef:En geheel off-topic:
hoe krijg ik "iemand schreef:" ik de citaat kolom? :?: :oops:

Code: Selecteer alles

[quote="naam persoon, of andere tekst"]De quote-tekst[/quote]
:wink: