Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke brander mee naar Portugal - Forum Wereldfietser

Welke brander mee naar Portugal

Hallo, wij vertrekken volgende week naar Portugal voor een fietsvakantie van ruim drie weken. We dubben nog of we onze benzinebrander mee zullen nemen of onze spiritusbrander. Weet iemand of spiritus enigszins verkrijgbaar is in Portugal en zo ja, waar/welke winkels/apotheken o.i.d.? We hebben al aardig gezocht op internet, maar nog geen informatie hierover gevonden.

groet, Gerben Mensink
Hallo Gerben,

Brandspiritus, ofwel alcool de queimar, is redelijk makkelijk te vinden in Portugal. Op de plank met schoonmaakspullen in de supermarkt en in drogisterijen (drogarias).
Het is wel (net als in Spanje en de meeste andere landen buiten NL.) veel geconcentreerder dan hier dus je moet altijd een beetje water bijmengen om zwartroeten van je pannetjes te voorkomen :-)

Luc
Gewoon de klassieke brander van Campingaz met doorpriktankjes. Deze cartouches zijn te koop in iedere ijzerwinkel of doe het zelf zaak!
Let op! er mogen geen tankjes mee het vliegtuig in.
eerkijk gezegd kies ik altijd voor mij benzinebrander. het gemak waarmee je dat spul overal kunt kopen is buitengewoon heerlijk. Nu maar hopen dat de elektrische auto niet populair wordt 8)
Marco Meijerink schreef:eerkijk gezegd kies ik altijd voor mij benzinebrander. het gemak waarmee je dat spul overal kunt kopen is buitengewoon heerlijk. Nu maar hopen dat de elektrische auto niet populair wordt 8)
Een van de nadelen van een benzinebrander is dat er problemen kunnen ontstaan bij het vliegen. Maar een klein beetje benzinelucht en je brander wordt geweigerd.
bert sitters schreef:Gewoon de klassieke brander van Campingaz met doorpriktankjes. Deze cartouches zijn te koop in iedere ijzerwinkel of doe het zelf zaak!
Dat betekent dat je verplicht naar een stad moet, want in Oost-Portugal heb ik destijds een week geen camping gezien, laat staan een DHZ.
Ik ben voor de benzinebrander. Die haal je voor de vlucht helemaal uit elkaar zodat een hoopje oud ijzer resteert. Koop een nieuwe fles, schuur, spuit blauw (ford-fiësta metallic of zo), doe er wat water in en doe hem op de fiets in de bidonhouder.
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Gewoon de klassieke brander van Campingaz met doorpriktankjes. Deze cartouches zijn te koop in iedere ijzerwinkel of doe het zelf zaak!
Dat betekent dat je verplicht naar een stad moet, want in Oost-Portugal heb ik destijds een week geen camping gezien, laat staan een DHZ.
Ik ben voor de benzinebrander. Die haal je voor de vlucht helemaal uit elkaar zodat een hoopje oud ijzer resteert. Koop een nieuwe fles, schuur, spuit blauw (ford-fiësta metallic of zo), doe er wat water in en doe hem op de fiets in de bidonhouder.
Leon
IJzerwinkels vind je ook in kleinere plaatsen. Ik had laatst een te mooie bidon in mijn bidonhouder zitten toen ik mijn fiets afgaf op de luchthaven. Op de luchthaven van aankomst zat deze bidon niet meer in de houder.
Oke, spiritus is dus te krijgen in supermarkten. Dan denk ik dat wij daarvoor kiezen.
Overigens, als ik mijn benzinebrander meeneem in het vliegtuig maak ik de benzinefles een of twee dagen van te voren goed schoon met afwasmiddel of andere sterke zeep. Flink laten luchten en dan een paar druppels perpermuntolie er in. Dat spul ruikt hartstikke sterk dus dan ben je de benzinelucht vrijwel helemaal kwijt. Gaat (tot nu toe) goed.

groet, Gerben
De verkrijgbaarheid van benzine was tot voor kort inderdaad een ijzersterk argument. Helaas bij de laatste vakantie in Spanje toch wat moeite gehad.

Benzinepomphouder mogen geen kleine hoeveelheden benzine meer verstrekken aan iemand die met een (overigens prima) brandstoffles komt aanzetten. Wettelijke eisen (ik denk vanuit de EG) over verpakking van brandstoffen. De benzinepomphouder kan een boete krijgen als hij/zij het toch doet. Het is hier en daar niet gelukt om benzine aan de pomp te krijgen. Wat goed werkt is vragen aan campinghouders. Die hebben vaak wel een voorraadje en doen niet moeilijk.
liz schreef:Benzinepomphouder mogen geen kleine hoeveelheden benzine meer verstrekken
Daarom tank ik eerst en ga dan vragen.
Al met al lijkt ondertussen de enige aanrader een multifuelbrander te worden, want de beweringen "heel makkelijk verkrijgbaar" zijn me maar al vaak tegengevallen.
Leon
Gerben Mensink schreef: Overigens, als ik mijn benzinebrander meeneem in het vliegtuig maak ik de benzinefles een of twee dagen van te voren goed schoon met afwasmiddel of andere sterke zeep. Flink laten luchten en dan een paar druppels perpermuntolie er in. Dat spul ruikt hartstikke sterk dus dan ben je de benzinelucht vrijwel helemaal kwijt. Gaat (tot nu toe) goed.

groet, Gerben

Wij maken hem schoon en doen hem dan zonder dop in de bidonhouder. Men denkt dat het een waterfles is en er zit niets in want er zit geen dop op.
Fiets in de doos en geen kip die er naar kraait...
bert sitters schreef:IJzerwinkels vind je ook in kleinere plaatsen.
Geheel mee eens. Vroeger was ik ook een benzineadept, maar gas is zoveel makkelijker...
Als je eenmaal weet in wat voor soort winkel je moet zijn, kun je prikblikjes echt overal krijgen. In Spanje en Frankrijk bijvoorbeeld bij de ijzerwarenhandel, die je ook in kleinere plaatsen vindt. Deze blikjes worden namelijk ook gebruikt door schilders (verf afbranden), dakdekkers etc. Op campings zijn ze vreemd genoeg vaak niet eens te koop, zo ondervonden we dit voorjaar, maar elk provincieplaatsje in Spanje heeft wel een ferreteria.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:IJzerwinkels vind je ook in kleinere plaatsen.
Geheel mee eens. Vroeger was ik ook een benzineadept, maar gas is zoveel makkelijker...
Als je eenmaal weet in wat voor soort winkel je moet zijn, kun je prikblikjes echt overal krijgen. In Spanje en Frankrijk bijvoorbeeld bij de ijzerwarenhandel, die je ook in kleinere plaatsen vindt. Deze blikjes worden namelijk ook gebruikt door schilders (verf afbranden), dakdekkers etc. Op campings zijn ze vreemd genoeg vaak niet eens te koop, zo ondervonden we dit voorjaar, maar elk provincieplaatsje in Spanje heeft wel een ferreteria.
Mijn ervaring met het gemakkelijk verkrijgen van de prikplikjes bij de plaatselijke ijzerwinkel is niet alleen in landen als Spanje en Portugal, maar ook bijvoorbeeld Slovenie, Polen en Chili.
Ik begrijp het gedoe met benzine/spiritus/andere niet-gasbranders binnen Europa echt niet. Prikblikjes zijn werkelijk overal in Europa te koop en bijna in ieder iets grotere plaats te vinden. Ik heb altijd één reserveblikje bij me voor onvoorziene omstandigheden en heb nog nooit niet kunnen koken.
Van mij hoeft dat gestink, geroet en lawaai van niet-gasbranders niet binnen Europa!
Wij zweren toch bij onze spiritusbrander. Stinkt niet, maakt geen herrie, geen giftige afvalstoffen, simpele brander, werkt altijd, en van zwarte pannetjes liggen we niet wakker. Alleen wordt het dus duur stoken als je alleen stroh rum kunt vinden :wink:
Dick Schuurman schreef:Ik begrijp het gedoe met benzine/spiritus/andere niet-gasbranders binnen Europa echt niet. Prikblikjes zijn werkelijk overal in Europa te koop en bijna in ieder iets grotere plaats te vinden.
Misschien omdat ik een hekel heb aan iets grotere plaatsen. Zo'n plaats ziet er altijd 6x zo groot uit als wat je aan het inwoneraantal zou aflezen. Je komt binnen over één invalsweg/industrieterrein en de gasblikjeswinkel ligt aan de andere invalsweg/supermarkten/meubel/DHZ-weg, daarna wil je naar de camping of gewoon verder met je route en daarvoor moet je weg via de derde invalsweg en dat is natuurlijk de 4baansautoweg waarvan je na 4 km een zijweg moet hebben. Al met al ben je dan nog maar net 3 km verder dan een uur eerder.
Leon
Leon schreef:
Dick Schuurman schreef:Ik begrijp het gedoe met benzine/spiritus/andere niet-gasbranders binnen Europa echt niet. Prikblikjes zijn werkelijk overal in Europa te koop en bijna in ieder iets grotere plaats te vinden.
Misschien omdat ik een hekel heb aan iets grotere plaatsen. Zo'n plaats ziet er altijd 6x zo groot uit als wat je aan het inwoneraantal zou aflezen. Je komt binnen over één invalsweg/industrieterrein en de gasblikjeswinkel ligt aan de andere invalsweg/supermarkten/meubel/DHZ-weg, daarna wil je naar de camping of gewoon verder met je route en daarvoor moet je weg via de derde invalsweg en dat is natuurlijk de 4baansautoweg waarvan je na 4 km een zijweg moet hebben. Al met al ben je dan nog maar net 3 km verder dan een uur eerder.
Leon
Foei toch Leon, jij zou toch de situatie in bijvoorbeeld in Spanje of Portugal beter moeten kennen! Tal van oude kernen liggen ver van doorgaande autowegen, industrieterreinen en meubelboulevards. De ijzerwinkel is vaak een klein winkeltje: gewoon op of vlakbij de sfeervolle Plaza Mayor in het midden van het plaatsje, waar je toch moet zijn om je overige boodschappen te doen.
Moet je nu juist voor bezine niet speciaal naar de "gasolinera", die je uiteindelijk vindt via voor fietsers onaantrekkelijke wegen op de autopista A-16. Helaas, maar op een autopista mag je niet fietsen!
Zelf ben ik inmiddels een grote fan van spiritusbranders, en heb ik tot nu toe nooit problemen gehad het spul te pakken te krijgen. Maar dat zal wel van land tot land verschillen.
Autobenzine in de multifuelbrander vind ik geen goed plan, behalve als noodoplossing: er zitten teveel kankerverwekkende stoffen in. Colemanfuel is natuurlijk moeilijk te pakken te krijgen, maar bij meer professionele tuinmachinewinkels verkopen ze ook speciale schone benzine voor machines als maaiers en heggenscharen (die mogen voor professioneel gebruik officieel niet meer op gewone autobenzine). Of die EU regels inmiddels ook in Portugal worden nageleefd weet ik niet.
Petroleum is overigens een veel veiliger brandstof voor de multifuel brander dan benzine, en in veel minder ontwikkelde landen juist weer wel goed te krijgen.
Zelf vind ik gasbranders niet prettig, en met prikblikjes ook wat eng. Ik heb van de zomer in Frankrijk nog eens rondgekeken, en ik heb daar althans nooit iets anders gezien dan prikblikjes of Camping Gas ventiel blikkken. Kortom, ik zou zeggen: de Trangia.
Wim