Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camperen in Bosnia Herzegovina - Forum Wereldfietser

Camperen in Bosnia Herzegovina

We gaan n paar weekjes in BiH fietsen en nemen natuurlijk een tentje mee. Maar waar zet ik die op? Ik vind erg weinig campings op mijn kaart en ook via internet vind ik er geen. Weet iemand er nog één?
Grofweg gaan we van Plitvice(croatie) naar Sarajevo en dan verder richting Sofia, zo´n beetje via Srebrenica (kun je je daar als Nederlander eigenlijk wel vertonen?).
Is wildkamperen dan geen optie?
ik vond op t forum enkele vragen en antwoorden die aansluiten op de mijne.
Er blijken weinig campings te zijn dus die enkele die we kunnen aandoen wil ik niet overslaan!
Vragen naar een plekkie bij een boer of wildcamperen zijn voor de hand liggende alternatieven. Natuurlijk waardeer ik gastvrijheid, wat dat deel van europa nog echt bestaat, maar in Roemenie (is vergelijkbaar?) voelden we ons na enkele uitnodigingen toch een beetje ongemakkelijk. We kregen er worstjes en twickla (spiritus) meer dan ons lief is. Uitnodigingen afslaan vonden we ook onbeleefd ... daarom is een camping soms best fijn.
Plitvice (Kroatie) lijkt me geen enkel probleem om daar te kamperen. Er is daar een mooie camping vlakbij. Je hebt het hier over meerdere landen (dus Servie, Kroatie, Bosnie en Bulgarije) en ik weet niet of er veel campings zijn onderweg, maar wel dat de gastvrijheid hier hoog in het vaandel staat. En dat is ook wel weer leuk. Ja er wordt veel aangeboden daar en waardeer dat hoe arm de bevolking ook is. Als je moeite hebt met worstjes kunnen je altijd zeggen dat je vegetarisch bent uit principe. Anders neem soms een pension. Het is daar goedkoop.

Rutger
Robertjan schreef:Is wildkamperen dan geen optie?
Info MinBuZa, zie de laatste alinea over landmijnen :cry:
Leon
Eensch met Leon, Min BuZa is soms wel erg voorzichtig, maar landmijnen zijn in Bosnie echt een probleem.
Campings zijn inderdaad een dun gezaaid en als je wil kamperen zou ik het bij boerderijen vragen of een kamer huren.
Mijn opmerking/vraag was ook meer "even vissen" of de topicstarter daar zelf ook al aan had gedacht en/of daarover iets had uitgezocht. Dat blijkt dus niet het geval. :wink:
Min BuZa zou inderdaad de eerste bron zijn bij vragen over veiligheid, uiteraard i.h.a. met een dikke korrel zout te nemen. Echter lijken landmijnen mij niet met een korreltje genomen te moeten worden.

Ik zou zoeken of er zoiets is als een Warm Showers List/Vrienden op de Fiets. Of anders goedkope pensions, wellicht bij boerderijen/politiestations vragen.
Dus kunnen we ons tentje t beste opzetten op een mooi plekje in de slaapkamer van een door de politie aangewezen goedkoop pension na goedkeuring door plaatselijke boeren? Voor uitzicht op n waterval plaats ik mn stoeltje s morgens bij het ontbijt t beste tegenover de stortbak?

Moet zonde zijn in zo´n fraai landschap tussen vier muren wakker te worden. Hopelijk vinden we regelmatig een welwillende boer.

Als ik nog campings tegenkom dan zal ik t melden.
Het gaat wel goedkomen, merk je vanzelf. Mensen zijn daar erg, erg vriendelijk. Landmijnen liggen er inderdaad nog heel erg veel dus vraag gewoon aan mensen of je ergens kan staan. Een paar dagen terug fietste ik er nog, werd toen ik om een plekje vroeg thuis uitgenodigd bij mensen.. super.

Enfin, goeie keus denk ik (ben alleen in het grensgebied met Servie geweest maar dat was te gek), geniet ervan!
kurk schreef:Het gaat wel goedkomen, merk je vanzelf. Mensen zijn daar erg, erg vriendelijk. Landmijnen liggen er inderdaad nog heel erg veel dus vraag gewoon aan mensen of je ergens kan staan. Een paar dagen terug fietste ik er nog, werd toen ik om een plekje vroeg thuis uitgenodigd bij mensen.. super.

Enfin, goeie keus denk ik (ben alleen in het grensgebied met Servie geweest maar dat was te gek), geniet ervan!
Ga vooral ook naar Servie zelf! Echt een aanrader.
Uiteindelijk werd het een tocht van Villach(aus), via Plitviska(cro) naar Nis (Srb) met Sarajewo en Guca (groots trompetfestival) als hoogtepunten. Bosnië blijkt één grote camping, door weinig omheiningen kun je overal op t 'platte' land bivakeren. Bossen waar mijnen liggen zijn goed aangegeven. Schoonheid van riviertjes, watervallen en bronnen maken het gemis aan (schoon) sanitair meer dan goed.
Wij fietsten deze zomer ook in Bosnië en hebben er bewust voor gekozen om niet wild te kamperen. Op zich jammer, want grote delen van het land lenen zich er buitengewoon goed voor!

De reden dat wij niet wild hebben gekampeerd is inderdaad de aanwezigheid van mijnen. Mede daardoor zijn we regelmatig bij mensen thuis geweest. Zij gaven telkens aan dat er inderdaad niet veel mijnen meer liggen, maar dat van de weinige die er nog zijn vaak niet precies bekend is waar ze liggen. Hierdoor gebeuren nog ieder jaar ongelukken.

Wij hebben bijvoorbeeld veel over onverharde bergweggetjes gefietst, waarover de plaatselijke politie en bevolking ons waarschuwde goed op het pad te blijven omdat het pad zeker mijnvrij was, maar de berm en omgeving (mogelijk) (nog) niet.

Zie ook de BiH fietswiki voor campinginformatie.
Beetje laat misschien, maar voor de mensen die ook overwegen dit prachtige land te bezoeken toch wel handig.
Op de site van het bosnische verkeersburo is een folder te downloaden met daarop alle campings in het land. Houdt er echter wel rekening mee dat een groot aantal vooral watersportcampings zijn en het sanitair niet is wat je hier in West-Europa gewend bent. Aanraders zijn Bihac, Mostar, Sarajevo (al is een pensionnetje in de binnenstad net zo duur) en Jajce wel de beste, (Nadeel is wel dat de ANWB en andere reisorganisaties hier ook langs komen met hun groepsreizen). Wildkamperen is wel mogelijk (let wel op de bordjes en vraag het de lokale bevolking), al zijn kamers en hotels voor ons erg betaalbaar en in bijna elk dorp aanwezig, zeker in voor en na-seizoen.
Voor overzicht van campings en andere fietsvakantie-info zie ook:

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... ovina.html


Harry