Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting vs riemaandrijving - Forum Wereldfietser

Ketting vs riemaandrijving

OP de site van Idworx is een interessant artikel terug te vinden ivm ketting vs riemaandrijving.

http://www.idworx-bikes.de/nl/riemaandrijving.php
Met minimaal de helft van de tekst hadden ze tot dezelfde conclusie kunnen komen.....
Ah? Er was hier toch iemand op het forum die zo 'n riemaandrijving aan het testen was? En die leek er toch tevreden over te zijn?
En die wordt nu juist gesponsord door Santos... :wink:
Bijzonder dat, hoe verder je in de nadelen komt, des te kleiner wordt het lettertype. De conclusie van de nadelen is nauwelijks meer te lezen.
Of ligt dit aan mijn explorere instellingen?

(en ja, ik weet dat ik het lettertype op het scherm groter kan maken).
Robertjan schreef:En die wordt nu juist gesponsord door Santos... :wink:
Ja, en die krijgt het nog gratis ook :lol: . Net zoals ik "gratis" (lees: vele uren testen, fietstochten die de mist in gaan door klote onderdelen, er achter komen dat vakkenvullen meer oplevert) de andere aandrijfsystemen krijg die ik eveneens test.
Oh ja, er zit wel een clausule aan vast. Geen shit verkopen! Oftewel: als het shit is krijgt Santos, Rohloff, Gates het te horen zoals ze al met heel veel spullen te horen hebben gekregen. En als het shit is schrijf ik het ook op dit forum. Zo simpel is het.
Ik heb geen zin om ergens op een wijd verbreid internet iets te schrijven waar ik niet achter sta. Dat komt onherroepelijk een keer terug.
Mocht je nog interesse hebben in praktijkervaringen dan hoor ik het wel. Anders hou ik het voor me. Ook goed, wat jij wilt.

PS: lees mijn linkenin maar eens. dan kom je er vanzelf achter waar mijn echte geld vandaan komt...
Beste Marco,

Als het is toegestaan dan ben ik echt benieuwd naar de uiteindelijke conclusie van je test met de beltdrive. Als ik je reactie hier lees dan vrees ik voor het ergste.
Awel ja, ik ben ook wel benieuwd naar je uiteindelijke conclusies. :)
Ik zal binnenkort mijn topic over de riem nog even updaten. Maar eerlijk gezegd heb ik een veel beter voorstel voor je: kom naar het aankomende weekend van de wereldfietser en fiets er gewoon een stukje op. Dan kun je je eigen conclusies trekken.
Ik zal er zijn, ik ben alleen niet zo groot... :wink:
Ik ben ook niet zo groot en zal er niet zijn wegens te druk met behendigheidswedstrijden. :D
Maar ik wacht met spanning je update af. :)
Vergeef mij mijn cynisme maar een stukje fietsen zal ongetwijfeld een positieve indruk achterlaten bij de 'testers'. Een rondje rond het grasveld kan toch moeilijk representatief zijn om een conclusie aan op te hangen.

Ik wil met zo'n 25kg bagage over een onverhard paadje met een >12% klim met een lengte van minimaal 5km rijden en dan kijken wat er heel blijft.
Helemaal mee eens, liever een verslag van de kilometervreter dan van een rondje rond de kerk . . .
En Marco zal met "een stukje" een rondje over het grasveld bedoelen? Dat lijkt me niet. Na 10 km krijgt hij pas in de gaten dat 'ie vertrokken is... :wink:

Als ik zo Marco's ervaringen in zijn topic bekijk, en ik bekijk de marketing-praat van ID Worx en van Santos, dan denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. De techniek an sich heeft zich wel bewezen denk ik, gezien het ook in zwaardere toepassingen gebruikt wordt.

Het kost gewoon € 400 euri meer bij een nieuwe fiets om niet de aandrijving te hoeven oliën en schoon te hoeven maken, en geen smeer aan de broekspijp te krijgen. Daar bij komt nog de extra meerkosten van nieuwe sets aandrijving van de riem- t.o.v. de kettingtechniek.
(Marketing)Technisch gezien voldoet deze riemaandrijving wel. Koga heeft dit goed gezien door deze riem te gebruiken in een..vouwfiets.
Een fietsje voor mensen met te veel geld om van hun boot naar de super te peddelen....
Voor expeditie/wereldfiets gebruik zal dit concept niet voldoen. Dit concludeer ik niet door in koffiedik of een glazen bol te koekeloeren; dit is gewoon een nuchtere constatering.
Op basis van..?

.tsooJ
Time will tell..
Ik wordt ook benieuwd pedalman?
Als een riem echt zo kwetsbaar is als beweerd wordt dan lijkt mij een riem inderdaad geen optie voor een reisfiets. Dan wil je een simpel en duurzaam systeem. Maar misschien is het wel een kwestie van tijd, in de auto- en motor techniek wordt al decennia gebruik gemaakt van aandrijfriemen. Wordt er een weg ingeslagen met riemaandrijving dan zal de techniek zich wel verder ontwikkelen.
De tijd zal het leren of een de voordelen van een riem opwegen tegen de nadelen van een ketting. Maar ik snap wel dat Koga een vouwfiets uitvoert met een riem en Santos het gewoon nog niet aandurft met een reisfiets. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel :wink: en als Santos (of een andere fabrikant) het idee heeft dat de rest van de fiets 'duurzamer' is dan een aandrijfriem dan heb je nog al wat argumenten nodig om de meerprijs te rechtvaardigen.
De eerste commentaren op de Rohloff naaf was ook dat zo'n bak met tandwielen nooit lang zo kunnen draaien en te kwetsbaar zou zijn om in een reisfiets gebruikt te worden. 'Men' denkt daar nu toch wel anders over....

Ik ben benieuwd....
pedalman schreef:Voor expeditie/wereldfiets gebruik zal dit concept niet voldoen. Dit concludeer ik niet door in koffiedik of een glazen bol te koekeloeren; dit is gewoon een nuchtere constatering.
Een nuchtere constatering is als de brandweer tevergeefs een onbrandbaar geacht huis aan het blussen is. Hier ligt het toch wel genuanceerder denk ik. :)
Het concept an sich is natuurlijk prachtig, en ik kan ook niet ontkennen dat een versie op de RAI heerlijk fietste. Ondertussen blijkt het ding op zijn minst aardig betrouwbaar, dus wie kan de toekomst voorspellen dat dit type aandrijving na optimalisatie niet voor een wereldreis geschikt is - tegen een marketingtechnisch aanvaardbare prijs natuurlijk?
Dachten we dat allemaal niet toen er een of andere Duitser kwam met een veertienversnellingsnaaf?
Niet dat ik beide innovaties direct op mijn fiets wil hebben, ik hoef niet direct een dure fiets (meer).
Leon