Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar heen voor 2 weken in oktober - Forum Wereldfietser

Waar heen voor 2 weken in oktober

Hoi Wereldfietsers!

Ik heb de laatste 2 weken van oktober vrij en wil graag op fietsvakantie - liefst ergens warm (of in iedergeval droog) zodat er gekampeerd kan worden. En liefst een bestemming met en met bergen en/of bossen. On- of off-road, maakt niet uit.

Waar kan ik best heen?

Froggy
Oostelijk Middellandse Zee gebied? In Zuid Frankrijk of Italie is statistisch dan al de natte tijd aangebroken.
Wim
Zou Marokko een tip kunnen zijn waar je wat aan hebt. Dan is Blanche je verdere tipgeefster :-)

Gr Hans
aandegracht schreef:Zou Marokko een tip kunnen zijn waar je wat aan hebt. Dan is Blanche je verdere tipgeefster :-)

Gr Hans
Nou James je hoort het!
Kom maar langs aanstaande weekend! :wink:
Maar Spanje of een ander land aan de middelandse zee is ook een mooi alternatief hoor.
Ben vorig jaar eind oktober in Andalusië geweest. Perfect voor die tijd van het jaar.
Ik was eens in Portugal in november en dat was qua weer helemaal perfect, hele dagen zonnetje en 20 graden overdag. Verder is het wel aardig daar in het zuiden (de Algarve en de Alentejo), leuk om eens doorheen te fietsen, maar verwacht geen spectaculaire landschappen o.i.d.

jim
Middellandse Zee-gebied, Zuid-Amerika (kust), Afrika, Zuid-Oost Azië, US of A.
Heb zelf in die periode in de Peleponessos (Griekenland) en Andalusie (Spanje) gefietst. Beide met zon, bergen, groen en kamperen.
Hou er wel rekening mee dat die tijd van het jaar veel campings dan al dicht zijn...
Ben vorig jaar in oktober van Zürich naar Dubrovnik gefietst.
Op die tocht heb ik 2 aanraders. En uit de anekdotes begrijp ik dat je beide routes beter in oktober dan in de zomer kunt doen.

In de 2e week ben ik door de Dolomieten gefietst. Van Zurich naar het noordwesten van Slovenië kan in een week. De route die ik heb gevolgd valt grotendeels samen met dag 3 t/m 10 van Minko. Alleen heb ik wèl de Vinschgau radweg gevolgd. En ik heb er geen spijt van dat ik om Tre Croci ben gefietst. Bij Cortina d'Ampezzo "rechtsaf" ligt namelijk het mooiste fietspad van Europa. Dan neem je dat baggerhotel in Calalzo op de koop toe.
Het grote voordeel is dat het allemaal relatief dichtbij is. Alle steden waar ik doorheen ben gefietst hebben een station die door CityNightLine wordt aangedaan.
De Dolomieten zijn berucht om de motorclubs en pseudo-prof-renners. Maar ik heb ze nauwelijks gezien. Zelfs niet op de Sella of de Gardena.
In deze week begonnen de bomen te kleuren en ik had overal redelijk tot goed weer. Overal knalblauwe lucht, maar niet overal even warm.

Nog mooier, denk ik, is de kust van Kroatië.
Ik was er in de tweede helft van oktober.
De Magistrala is de (snel)weg langs de adriatische kust. Bloedmooi.
En bloedlink had ik gehoord, maar dat valt in oktober heel erg mee. De mooiste stukken van de magistrala zijn in oktober nagenoeg verkeersvrij.
Steden en stadjes zoals Dubrovnik, Trogdir, Pula en Split (!) zijn erg aangenaam rond die tijd.
Oktober is de beste tijd om te genieten van het weer daar, zonder de drukte van het hoogseizoen. Pas op het eind begon het een beetje te miezeren, maar verder overal prachtweer.
Wel een nadeel is de beperkte beschikbaarheid van accomodatie en vervoer.
Campings zijn dicht. Hotels draaien op halve kracht. Veren en ponten zijn op winterdienstregeling overgeschakeld. Bereid je goed voor en kies je route goed uit. Veel eilanden zullen afvallen omdat er geen boot vaart.

Gelukkig zijn er in de Dolomieten genoeg pensions en heeft Kroatie een ruime keus aan "sobe's" (particuliere kamerverhuur).
Senegal, Gambia. Lekker warm en lekker veel off road!

Malawi: Lekker warm, lekker veel off road en lekker veel bergen.

Mocht je meer info willen hebben: we zijn er aanstaande weekend.
Als je een onverhard liefhebber bent, dan is fietsend vanuit de Alpujarras naar de toppen van de Sierra Nevada een ervaring die je moet meegemaakt hebben. Begin oktober kan er al wat sneeuw liggen, maar dat moet voor jouw de kick juist een extra dimensie geven. Daarna afdalen naar de Middellandse Zee door het maanlandschap van Las Negras. Ook nog even de Sierra de Segura meenemen. Twee weken is niet lang, dus gebruik je tijd zo veel mogelijk om te fietsen. Ik zou dus kiezen voor Andalusie dus. Verrassend en veelzijdig, maar dichtbij en een ruime keuze uit vluchten
bert sitters schreef:Als je een onverhard liefhebber bent, dan is fietsend vanuit de Alpujarras naar de toppen van de Sierra Nevada een ervaring die je moet meegemaakt hebben. .... Las Negras..... de Sierra de Segura meenemen.
Ook mooi. Wij waren er in april/mei en vlogen Almeria aan. En hebben een gps track voor je. Wil je weten hoe het eruit ziet? Bekijk dan de video van deze trip >>

Afbeelding
Nou Bert, groot gebied voor 2 weekjes. In najaar 2006 een paar weekjes wezen fietsen in het gebied tussen El Choro (west), Capileira (oost), Lucena (noord) en Torremolinos (zuid), maar dat vond ik al groot zat, met al die lekkere zand- en kiezelpaadjes nét in de bergen daar.
Wel heel mooi op zich. En veeeeeeeel olijven :wink: (daar houd ik alleen niet van...)!
Wij zijn van plan om in deze periode (oktober) voor het eerst naar Marokko te gaan.
Via Marakesh via de zuidelijke passen naar Tizi-n-test ,Ouarzate, Telouet weer terug naar Marakesh. Hoewel we behoorlijk ervaren zijn twijfelen we over de zwaarte van deze tocht.
Met name de lengte van de klimmen en de stijgings percentages.!!??
Wie kan hier iets over zeggen?
Syrië, Jordanië, Israël. Goed te doen in die periode.