Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-Frankrijk in September: Pyreneeen of Corsica ? - Forum Wereldfietser

Zuid-Frankrijk in September: Pyreneeen of Corsica ?

Van 9 tot 26 september ga ik fietsen.
Men plan is om de Pyreneeën van oost naar west te fietsen.
Nu begin ik toch een beetje over het weer te twijfelen.
Wie heeft er ervaring met de Pyreneeen in september ?
Zijn de risico's op lange periodes met slecht weer groot ?

Ik plan van oost naar west te fietsen gewoon omdat de péage goedkoper is die richting, dan naar de voet van de Pyreneeën aan de Atlantische kust.
Of is dit volledig tegenstrijdig met de heersende winden ? (voor zover ik daar geloof aan hecht; 't is altijd anders als je daar zelf bent :) )

Of laten we de Pyreneeën liggen en is Corsica the place to be in September ?

Buiten goed weer is een andere belangrijk criterium de mogelijkheid om regelmatig wild te kamperen.
Ik gok erop dat dat makkelijker zal zijn in de Pyreneeën, of heeft iemand andere ervaringen ?
koenie schreef:Van 9 tot 26 september ga ik fietsen.
Men plan is om de Pyreneeën van oost naar west te fietsen.
Nu begin ik toch een beetje over het weer te twijfelen.
Wie heeft er ervaring met de Pyreneeen in september ?
In september aan de Spaanse kant bijna altijd mooi weer, aan de Franse kant kan het mooi weer zijn maar ook dagen met regen!! Wil je zonzeker zijn, neem dan de Spaanse kant. Van wind mee of tegen heb ik zelf niet veel gemerkt, aan beide kanten niet; wel van wind die van de bergen af kwam waaien ;-)
vrij kamperen kan zowel in corsica als in de pyreneen prima, al is het in de pyreneen iets makkelijker een goede plek te vinden.
franck schreef:vrij kamperen kan zowel in corsica als in de pyreneen prima, al is het in de pyreneen iets makkelijker een goede plek te vinden.
Dat leek mij ook, dat het in de Pyreneeën makkelijker zou zijn.
Is het nu zo dat je wel mag "bivakeren" (wild kamperen tss. 19u00 en 08u00 of zoiets), maar niet echt mag "wild kamperen", of geldt die regel enkel op x kilometer van de openbare weg ?

Het zullen in ieder geval de Pyreneeën worden.
koenie schreef:
franck schreef:vrij kamperen kan zowel in corsica als in de pyreneen prima, al is het in de pyreneen iets makkelijker een goede plek te vinden.
Dat leek mij ook, dat het in de Pyreneeën makkelijker zou zijn.
Is het nu zo dat je wel mag "bivakeren" (wild kamperen tss. 19u00 en 08u00 of zoiets), maar niet echt mag "wild kamperen", of geldt die regel enkel op x kilometer van de openbare weg ?

Het zullen in ieder geval de Pyreneeën worden.
Een mooie zware tocht.
Ik weet niet welke doorsteek je neemt.
Ik deed dit jaar voornamelijk de Franse kant aan met een flair aan Spanje welke mij wel beviel.
Zie voor mijn route op http://www.routeyou.com/route/view/1534 ... o-coast.nl
Wildkamperen kan maar de meeste campings zijn voor rond de 10 euro soms uitschieters <20 euro of zelfs 5 euro.
Over de Peage, via Milau of via route solei scheelt iets van 7 euro maar de brandstof kosten zijn hoger, wel is Milau vele malen mooier om te rijden.
koenie schreef:Of laten we de Pyreneeën liggen en is Corsica the place to be in September ?
Googelen op *klimaat lourdes* en *klimaat corsica* kom je aan de volgende plaatjes, let op de verschillende schaalverdelingen:
Voor Corsica (ergens aan de kust neem ik aan):
Afbeelding
In september 4 regendagen en 9 uur zon per dag

Voor Lourdes (dat is nog niet in de bergen)
Afbeelding
In september 8 regendagen en 7 uur zon per dag

In ieder geval: als er een noorwestelijke stroming is kun je beter naar corsica gaan. Als het in NL mooi weer is, wil het rond de Middellandse zee nog wel eens spoken...

Leon
Twee jaar geleden van oost naar west in de Spaanse Pyreneeën gefietst, in september. Prima fietsweer, geen last van tegenwind (was met de ligfiets :wink: ). Eén dagje regen, dat was in de Franse Pyreneeën. Zie verder mijn website voor meer info.
Hoi,

Waarom ga je met de auto? Vliegen met bijvoorbeeld Transavia kan goedkoper uitvallen. Zeker als je daarna nog terug moet naar de plaats waar je auto staat.

Rutger
Robin76 schreef: Een mooie zware tocht.
Ik weet niet welke doorsteek je neemt.
Ik deed dit jaar voornamelijk de Franse kant aan met een flair aan Spanje welke mij wel beviel.
Zie voor mijn route op http://www.routeyou.com/route/view/1534 ... o-coast.nl
Wildkamperen kan maar de meeste campings zijn voor rond de 10 euro soms uitschieters <20 euro of zelfs 5 euro.
Hoi Robin,
Ik ben er nog niet echt uit welke route.
Ik laat het gewoon aan de benen over, of ik al dan niet de hoge toppen neem. Ik probeer van wel natuurlijk :D
Hoe lang heb jij over jou route gedaan ?
Leon schreef:Googelen op *klimaat lourdes* en *klimaat corsica* kom je aan de volgende plaatjes
Leon, thnx voor de info.
Pyreneen blijken statistisch meer regendagen maar ook meer zonuren te hebben dan Corsica.
Uitersten, daar hou ik wel van, dus ik hou vast aan men keuze 8)
De tovenaar schreef:Twee jaar geleden van oost naar west in de Spaanse Pyreneeën gefietst .... Zie verder mijn website voor meer info.
Minko, ik heb jou website al vaker geraadpleegd, steeds nuttige informatie !
Rutger schreef:Waarom ga je met de auto? Vliegen met bijvoorbeeld Transavia kan goedkoper uitvallen. Zeker als je daarna nog terug moet naar de plaats waar je auto staat.
Hoi Rutger, ik vertrek uit Antwerpen, dus ik zit al 'vrij zuidelijk' :wink:
Nee, serieus, ik weet dat er veel te zeggen valt voor alternatieven voor de auto.
Vliegen vind ik voor "korte afstanden" teveel een gedoe. Mag de fiets mee ? moet ik extra betalen voor overgewicht ? eventuele schade aan de fiets, etc ...
De trein of fietsbus zou ik zeker wel overwegen, maar feit is dat ik de wagen nog vol kan tanken voor ik de grens oversteek op kosten van de firma, en dan op de péage na de heenreis al gratis heb.
En de fiets en alle bagage gewoon achterin de auto leggen is wel zo makkelijk.
Ik rij zuinig, leef voor het overige milieubewust, dus hoop dat de klimaatgoden me deze uitspatting zullen vergeven :?
Moet ik wel een plaatsje vinden waar ik die auto 2 weken achter kan laten daar aan de Pyreneeën :?:
koenie schreef:
Robin76 schreef: Een mooie zware tocht.
Ik weet niet welke doorsteek je neemt.
Ik deed dit jaar voornamelijk de Franse kant aan met een flair aan Spanje welke mij wel beviel.
Zie voor mijn route op http://www.routeyou.com/route/view/1534 ... o-coast.nl
Wildkamperen kan maar de meeste campings zijn voor rond de 10 euro soms uitschieters <20 euro of zelfs 5 euro.
Hoi Robin,
Ik ben er nog niet echt uit welke route.
Ik laat het gewoon aan de benen over, of ik al dan niet de hoge toppen neem. Ik probeer van wel natuurlijk :D
Hoe lang heb jij over jou route gedaan ?
van kust naar kust exact 12 dagen toen nog twee dagen richting trein dus totaal 14 dagen.
koenie schreef:Leon, thnx voor de info.
Pyreneen blijken statistisch meer regendagen maar ook meer zonuren te hebben dan Corsica.
Dat bedoel ik dus met:
Leon schreef:let op de verschillende schaalverdelingen
[quote="LeonDat bedoel ik dus met:
Leon schreef:let op de verschillende schaalverdelingen
Got it now :wink:
Wij hebben regelmatig in september in de Spaanse Pyreneeen gefietst en daar prima fietsweer gehad. Het enige nadeel is dat de dagen al wat korter zijn maar op bijna alle campings is wel een bar waar je 's avonds wat kan lezen of natuurlijk verplicht TV kijken. Je moet er wel rekening mee houden dat je heel vaak moet klimmen omdat de dalen van noord naar zuid lopen. Ook zullen er misschien al campings gesloten zijn en wordt het 's nachts behoorlijk koud. Als je tijdens deze tocht ook nog langs de Nationale parken gaat (Park Cadi, Aigues Tortes, en Ordesa) kan je verzekerd zijn van een schitterende tocht. Wij hebben deze tocht in 2004 gedaan en het was één van onze mooiste tochten in Spanje. Als je wil, kan ik je een reisverslag met de route toesturen, digitale foto's heb ik helaas niet van deze tocht).

Ronald van der Perk