Additionally, paste this code immediately after the opening tag: noordkaap - Forum Wereldfietser

noordkaap

Name: Xander

Hallo fietsers,
ik wil zou deze zomer graag naar de Noordkaap fietsen, maar heb nog weinig info. Wie kan mij helpen...
oa. Noorwegen of Zweden?, Hoe lang doe je er over?, Welke route?, echt zo duur??
Je ziet het alle info is welkom!
alvast bedankt, xander

Name: Jeroen Stobbe

Email: jeroen.stobbe@zonnet.nl


Hallo Xander,
Het is voor mij lang geleden dat ik de weg naar de Noordkaap heb genomen, maar als ik jouw was zou ik via Noorwegen op weg gaan naar de Kaap. Vanaf Oslo is het ongeveer 7 weken fietsen, maar dan op een heerlijk rustig tempo.

De te volgen route door Noorwegen. Er zijn een groot aantal niet te missen hoogtepunten in Noorwegen, te weten Rallarvegen (Geilo-Flam), Jotunheimen, Dovrefjell, Lofoten, Rost, Vaeroy en natuurlijk de kustroute R17). Neem alsjeblieft niet de E6, je mist hierdoor veel natuurschoon.

Duur, wat is duur. De natuur betaalt zich terug. Overigens kun je vrij camperen.

De aankomst op de Noordkaap vond ik zelf een grote terleurstelling. Te veel toerisme, je moet zelfs toegang betalen.

Voor de terugweg heb ik gebruik gemaakt van de bus Hammerfest-Stockholm-Oslo. In 24 uur ben je weer in Oslo met deze bus/vrachtwagen.

Veel fietsplezier in het Noorden.

MvG; Jeroen Stobbe
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Roberto

Ik heb eens een keer gelezen dat de Noordkaap waar iedereen naar toe gaat niet echt de noordkaap/of het noordelijkse puntje is. Deze zou zich iets verderop bevinden. Hang mij er niet aan op maar misschien is het het uitzoeken waard.. Volgens mij zou een goede topografische kaart hier al uitsluitsel over kunnen bieden.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Bert Sitters

Email: b.sitters@pz.nl

Lees eerst NOOIT MEER SLAPEN van W.F. Hermans. Er is ook een boek van Helmuth Riemenschneider. Zie: www.vakantiefietser.be
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: huib

Email: h.vlemmix1@chello.nl

hoi Xander...
Ik weet niet wat de anderen je verteld hebben, maar dit is mijn verhaal.
Ik ben 2 jaar geleden in Juni vertrokken om via Finland en noorwegen naar de kaap te fietsen...Ik was verbazingwekkend snel op de noordkaap..dit was voornamenlijk te danken aan het feit dat finland zo gemakkelijk was om te fietsen...redelijk vlak en aardig wat boompjes...vanaf Rovaniemi merk je dat het aantal muggen snel toeneemt...kon af en toe wel eens lastig zijn.
Wat ook een belangrijke rol speelde was dat het licht blijft, waardoor je lang door kunt fietsen. Je hebt dus veel mogelijkheden om lange dagen te maken. Qua geld had ik niet zoveel problemen, maar dat kwam omdat ik (bijna) nooit betaalde voor een overnachting. In deze gebieden kun je overal je tentje neerzetten natuurlijk. Hierna fietste ik door Noorwegen terug. Hier deed in zo'n 3.5 weken over.. Ik raad je om via de lofoten en langs de noorse kust naar het zuiden te fietsen. Dit was een adembenemende tocht en ook hier heb ik overal vrij gekampeerd!!
Ben el bereid tot veel klimwerk hier! mocht je meer willen weten stuur me gerust een email! succes Huib
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Beste Xander,

Mijn zweedse vriendin en ik gaan aankomende zomer "fjällvandra" (bergwandelen) in het noorden van Zweden. De tip die wij van Nordbo (mensen uit het noorden) hebben gekregen is om later in het seizoen, d.w.z. eind augustus te gaan. Dat heeft namelijk twee voordelen: 1 de natuur is mooi gekleurd door de herfst, 2 het aantal muggen is dan al aan het dalen.

Wat landen/routes betreft:
- Noorwegen heeft een veel ruigere natuur, maar is vrij regenachtig en duurder.
- Zweden heeft een wat meer eenzijdige natuur, maar is vlakker, heeft beter weer en is goedkoper (ongeveer gelijk aan Nederland).
- Behalve dat Finland het vlakst is, weet ik er niet zoveel over.

Houdt er rekening mee dat er in de ruige natuur beren huizen. De kans dat je die tegenkomt is niet zo groot, maar laat geen etenswaren rondslingeren, want daar zou een hongerige beer eventueel op af kunnen komen.

Veel plezier toegewenst in het hoge noorden!

Med vänliga hälsningar från Sverige (Zweden),

Sebastian
Beste Xander,

Mocht je route zodadelijk over Karlstad lopen, dan wil ik je hierbij graag onderdak aanbieden voor één of meerdere nachten. Just let me know when!

Gegroet,
Sebastian
beheerder schreef:Name: Roberto

Ik heb eens een keer gelezen dat de Noordkaap waar iedereen naar toe gaat niet echt de noordkaap/of het noordelijkse puntje is. Deze zou zich iets verderop bevinden. Hang mij er niet aan op maar misschien is het het uitzoeken waard.. Volgens mij zou een goede topografische kaart hier al uitsluitsel over kunnen bieden.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Tjenare Robert! (Zweedse groet)

Het klopt inderdaad dat de Noordkaap niet het noordelijkste puntje is. Hiervoor moet je inderdaad net voor de Noordkaap naar links afslaan naar Knivkjellodden. Er bestaat een wandelpad. Veel succes en plezier!

/Sebastian
beheerder Jeroen schreef: Vanaf Oslo is het ongeveer 7 weken fietsen, maar dan op een heerlijk rustig tempo.
De aankomst op de Noordkaap vond ik zelf een grote terleurstelling. Te veel toerisme, je moet zelfs toegang betalen.
Ik deed er 3,5 weken over van Oslo via Trondheim langs de kust en de Lofoten naar de kaap te fietsen, terug naar Oslo in 2,5 weken via Finland en Zweden (redelijk vlak en de wind in de rug) De tunnel zo'n 40km voor de kaap is gratis voor fietsers, maar kost wel veel moeite. 212 meter onder zeenivea, 3km aan 9à10% afdalen, 1km vlak en weer 3km klimmen aan 9à10%, afzien dus. Bij de afdaling doe je zowat alles aan wat je bij hebt, en naargelang je weer naar boven rijd trek je alles weer uit, zwetend in t-shirt kom je weer uit de tunnel die nog niet zo oud is en dus een goed wegdek heeft, en goed verlicht is (iets wat je van de andere tunnels in Noorwegen niet kan zeggen)
Sebastian van den Bergen schreef:Houdt er rekening mee dat er in de ruige natuur beren huizen. De kans dat je die tegenkomt is niet zo groot, maar laat geen etenswaren rondslingeren, want daar zou een hongerige beer eventueel op af kunnen komen.
Ik heb bij de plaatselijke bevolking even geinformeerd aangezien ik wildkampeer en merkte dat er beren zaten (merkte ik jammergenoeg alleen in de soevenierswinkels) ze zijn bang van de mensen en ongevaarlijk, ze leven ver van de bewoonde wereld en enkel als ze jongen hebben en zich ingesloten voelen dan kunnen ze gevaarlijk zijn.
Sebastian van den Bergen schreef:
beheerder Roberto schreef: Ik heb eens een keer gelezen dat de Noordkaap waar iedereen naar toe gaat niet echt de noordkaap/of het noordelijkse puntje is. Deze zou zich iets verderop bevinden. Hang mij er niet aan op maar misschien is het het uitzoeken waard.. Volgens mij zou een goede topografische kaart hier al uitsluitsel over kunnen bieden.
Het klopt inderdaad dat de Noordkaap niet het noordelijkste puntje is. Hiervoor moet je inderdaad net voor de Noordkaap naar links afslaan naar Knivkjellodden. Er bestaat een wandelpad. Veel succes en plezier!

Sebastian
Knivskjellodden. Het wandelpad is op somige plaatsen niet meer dan wat voetstappen en is gemarkeerd met opgestappelde stenen. Vanaf de weg moet je rekenen 2,5u heen en 3,5u terug omdat de terugweg weer omhoog is, en je word al een beetje moe misschien. Op het eindpunt ligt in een kastje een soort gastenboek dat je kan tekenen.