Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat voor mountainbike? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wat voor mountainbike?

Hoi Marten,
Je vindt blijkbaar de informatie op een van beide (of zelfs beide) door mij genoemde websites onzin. Ik stel je mening zeer op prijs, dus ik ben eigenlijk erg benieuwd om welke het gaat, en waarom het onzin is. Gaat het om de problematische *verklaring* van de voordelen van een lage trapas?
hartelijke groeten,
Wim Jongman

De Australier vond dat ATB's zwaarder waren dan een tourfiets, er zijn een hoop ATB buizensets waar ik geen vakantiefiets van zou willen maken. Typisch geval van ooit zo'n loodzware bakfiets gehad hebbend, en die ervaring maar algemeen verbindend verklaard. En een wat hoger bracket in een ATB is ook voor de minder begaafden aan te bevelen. Juist met een laag bracket heb je een hoop acrobatiek nodig!

Als de zwaartepuntsverhoging bij de veldritfiets zo dramatisch was, had effe bukken onderin de beugel direkt verlichting moeten brengen. Maar het is ook te ingewikkeld om banden, balhoofdshoek, naloop en gewichtsverdeling in de verhandeling te betrekken. (en de oplossing voor een fiets die niet loopt is zo eenvoudig: het frame Ferrarirood spuiten ;) )
/Marten

Persoonlijk zie ik ook alleen maar voordelen bij een hoger geplaatste BB.
Bij de meesten zit het echter het probleem tussen de oren en niet in de as.


Voor de rest vind ik dat je voor 500 euro het wel kunt schudden in NL.

In Thailand kan je een Gary Fisher Wahoo kopen voor 12900 baht (zonder afdingen)(243 Euro). Er zitten dubbelwandige velgen op en een Judy TT.

Een nieuwe Derore set (2004) kost 9500 baht (179 Euro) het ombouwen is gratis bij de ene en kost 800 (15 Euro) baht bij de andere.

243 + 179 + 15 = 437 Euro voor een Deore uitvoering

Een nieuwe LX set kost 12500 (235 Euro) baht zonder de hubs (hubs met industriele lager vanaf 2500 (47 Euro) baht beschikbaar.

243 + 235 + 47 + 15 = 540 Euro.

Voor de andere onderdelen krijg je nog 50 Euro terug.
De hier aangeboden dragers zijn waardeloos.

Leon schreef:
johntelleman schreef:Hoi Nathalie,
In tegenstelling tot Willem ben ik van mening dat een ATB wél geschikt is als vakantiefiets.
Het nadeel van een MTB kan zijn dat het bracket tamelijk hoog zit (om niet aan boomstronken te blijven hangen met je kettingbladen of zo...).
Dat is voor mij juist een voordeel.
Ik hou van 'opschieten' en kan zo dus in 9 van de 10 bochten doorblijven trappen zonder de grond te raken en de vaart erin te houden, tis al zo zwaar 20 kilo extra weer op gang te brengen :wink:
Een grondspeling van zo'n 31,5 cm, meestal is dat normaal al zo'n 4 cm minder wat net het verschil maakt tussen schrapen en doortrappen.

hoi allemaal,

de discussie die halverwege begonnen is over wel of geen atb en de adviezen die jullie daarbij geven vindt ik geweldig. maarrre, ik wil het iegenlijk ook nog een beetje kunnen volgen. bijvoorbeeld heb ik niks aan een thaise fiets....ik moet dan namelijkeerst naat thailand zien te komen,(veel te duur voor mij) en dan moet ik nog eens die fiets zien te krijgen. dus dat wordt dan weer niks.
ik ga me even verdiepen in jullie verhandelingen over wel of geen atb, persoonlijk lijkt mij dat het meest stevige ver voermiddel. je hebt als je naar het zuiden gaat, richting afrika allemaal zandwegen ook en zo natuurlijk. een gewone vakantie fiets komt daar niet doorheen. en toen ik 14 was had ik ook een atb en dat beviel prima. mijn eerste fietsvakantie was ook met een atb...
en john, ik heb gekeken op de site van bike 2 build en dat vond ik wel gaaf. dus ik ga eens contact met ze opnemen wat ze voor mijn kunnen betekenen.
leon op jouw asvies heb ik een lijstje gemaakt met dingen die ik erop wil hebben. en daarmeee ga ik dus eens aan de slag.

groetjes nathalie
Wat daarbij nog opgeteld moet worden is dat sommige kleinere frames klein "gemaakt" worden door het bracket nog iets hoger te maken.
Gevolg is, dat iets kleinere mensen, zoals veel dames, daar last van hebben doordat ze dan slecht met de voeten aan de grond komen.
Wat is dat toch voor raar uitgangspunt, dat je met je voeten aan de grond moet kunnen? Je stelt je fiets toch af om te fietsen, en niet om stil te staan??? Ik heb het het wel eens an ze gevraagd, aan die Britse dames die en masse op een te klein fietsje rondrijden. Ze geven dezelfde reden op. Ik ben benieuwd wat je hier voor motivatie voor kan hebben bij een vakantiefiets. Ik kan het nog begrijpen voor een stadsfietsje waar je op rondrijd met twee kindjes in zitjes... zo sta je snel en stabiel stil. Maar om lange afstanden af te leggen???

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:
Wat daarbij nog opgeteld moet worden is dat sommige kleinere frames klein "gemaakt" worden door het bracket nog iets hoger te maken.
Gevolg is, dat iets kleinere mensen, zoals veel dames, daar last van hebben doordat ze dan slecht met de voeten aan de grond komen.
Wat is dat toch voor raar uitgangspunt, dat je met je voeten aan de grond moet kunnen? Je stelt je fiets toch af om te fietsen, en niet om stil te staan??? Ik heb het het wel eens an ze gevraagd, aan die Britse dames die en masse op een te klein fietsje rondrijden. Ze geven dezelfde reden op. Ik ben benieuwd wat je hier voor motivatie voor kan hebben bij een vakantiefiets. Ik kan het nog begrijpen voor een stadsfietsje waar je op rondrijd met twee kindjes in zitjes... zo sta je snel en stabiel stil. Maar om lange afstanden af te leggen???

Groetjes,

Astrid
Heeft met de oren te maken, allez, ertussen bedoel ik.
Bij "met de voeten aan de grond" bedoel ik niet dat je de voet plat op de grond kunt zetten maar dat je met de tenen een beetje aan de grond kunt komen om te steunen bij het stilstaan. Ik vind het - heel persoonlijk - handig als ik bij de vele korte stops die ik tijdens een vakantie maak niet per se hoef af te stappen.
Groetjes,
Leon
Leon schreef:Bij "met de voeten aan de grond" bedoel ik niet dat je de voet plat op de grond kunt zetten maar dat je met de tenen een beetje aan de grond kunt komen om te steunen bij het stilstaan. Ik vind het - heel persoonlijk - handig als ik bij de vele korte stops die ik tijdens een vakantie maak niet per se hoef af te stappen.
Groetjes,
Leon
Ter info: :roll:

Stop; Houdt de linker voet op het pedaal en plaats de rechtervoet plat op de grond. Waarom moet je op het zadel blijven zitten?
Vertrek; Zet de linkervoet op het pedaal, duw je af met de rechtervoet, ga op het zadel zitten en fiets.

Mijn klein mannen van 7 en 9 weten niet beter en kunnen zonder problemen zelfs door deze techniek op grotere fietsen rijden.

Maar, volgens mij hebben de meesten een veel te groot frame en hebben ze niet genoeg kruishoogte en bijgevolg moeite om nadien de vragenlijst over sex tijdens fietstochten in te vullen. :wink:

Of zwieren jullie allemaal jullie rechterbeen over het zadel bij het al rijdend opstappen? Volgens mij is dit een grotere belasting voor de BB.