Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ferry mogelijkheden Schotland? - Forum Wereldfietser

ferry mogelijkheden Schotland?

M'n vriendin & ik willen begin volgend jaar (ergens in de lente) nog eens naar Schotland (en zeker naar 't pittoresque Isle of Iona). Na drie keer met de rugzak willen we deze keer graag met de fiets gaan.
Het zou ook interessant zijn wanneer de reis ernaartoe een hoger 'low impact'-gehalte heeft (al zal die reis wel langer & duurder zijn).


Zijn er buiten de lijn Zeebrugge-Rosyth [Nordfolkline] nog mogelijke overtochten per ferry? Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de fiets op de ferry?


Alvast bedankt!
groeten,
Joris
Je kan vanaf IJmuiden de boot nemen naar Newcastle met DFDS.
Op de website kan je je fiets aanmelden en betalen. Ik ben al eens met ze over geweets en ben prima te spreken over ze. Boek vooral het seefooddiner. Krab, sushi en garnalen ed eten tot erbij neervalt :D
Kijk ook even onder Fiets en boot voor de ervaringen.
Blanche schreef:Boek vooral het seefooddiner. Krab, sushi en garnalen ed eten tot erbij neervalt :D
klinkt alvast erg goed :D

Het lijkt dat de verbindingen met Schotland (ook het noorden van het vaste land & de Shetlands & Orkneys) behoorlijk beperkt zijn.
Bedankt voor je antwoord, Blanche : )
Voor low-impact zul je inderdaad met de boot moeten en dan is naar Newcastle eigenlijk de enige mogelijkheid. Naar Hull kan ook, maar dat is weer wat verder van Schotland vandaan. Fiets op de boot: prima te doen. Even zelf vastsjorren dat wel. Je kunt natuurlijk fietsend naar Schotland, bijvoorbeeld langs Hadrian's Wall naar het westen en dan door Dumfries/Galloway naar het noorden; of langs de kust naar Edinburgh en dan naar het westen, maar dat gaat dan weer van je fietstijd in Schotland zelf af. Wij hebben goede ervaringen met de fiets op de trein. Wel van tevoren een fietsplek boeken. Hoe vroeger je boekt, hoe lager de prijs. Vanuit Nederland boeken (via internet) is geen enkel probleem. Je zou bijvoorbeeld naar Glasgow kunnen treinen en dan via Arran, Kintyre naar Mull en Iona. Alternatief: naar Oban met de trein en vandaar de boot naar Mull. Voor ferryverbindingen in het westen van Schotland zelf, tussen vasteland en eilandjes en tussen eilandjes onderling: Caledonian MacBrayne onderhoudt (zeer) regelmatige diensten. Gegevens ook op internet beschikbaar. Wij hebben het meerdere malen gedaan en het is goed te doen. EN Schotland is zeer de moeite waard.
JB schreef:Voor low-impact zul je inderdaad met de boot moeten en dan is naar Newcastle eigenlijk de enige mogelijkheid. Naar Hull kan ook, maar dat is weer wat verder van Schotland vandaan. Fiets op de boot: prima te doen. Even zelf vastsjorren dat wel. Je kunt natuurlijk fietsend naar Schotland, bijvoorbeeld langs Hadrian's Wall naar het westen en dan door Dumfries/Galloway naar het noorden; of langs de kust naar Edinburgh en dan naar het westen, maar dat gaat dan weer van je fietstijd in Schotland zelf af. Wij hebben goede ervaringen met de fiets op de trein. Wel van tevoren een fietsplek boeken. Hoe vroeger je boekt, hoe lager de prijs. Vanuit Nederland boeken (via internet) is geen enkel probleem. Je zou bijvoorbeeld naar Glasgow kunnen treinen en dan via Arran, Kintyre naar Mull en Iona. Alternatief: naar Oban met de trein en vandaar de boot naar Mull. Voor ferryverbindingen in het westen van Schotland zelf, tussen vasteland en eilandjes en tussen eilandjes onderling: Caledonian MacBrayne onderhoudt (zeer) regelmatige diensten. Gegevens ook op internet beschikbaar. Wij hebben het meerdere malen gedaan en het is goed te doen. EN Schotland is zeer de moeite waard.
bedankt voor de info, JB!
Idd de treinverbinding naar Oban (bv. vanaf Glasgow) is prima te doen. Maar 20uur op de boot tot Rosyth (t.h.v. Edinburgh)... mmnn.. toch nog eens goed over nadenken :) in ieder geval heeft het ook weer z'n voordelen (fietsen moeten niet gedemonteerd worden).
Ik heb het ooit eens uitgezocht, maar ik meen me te herinneren dat naar Edinburgh met de boot heel erg duur is... Zelfs de ouders van mijn Schotse collega (die in Edinburgh wonen) gaan vanwege de prijs via Newcastle. Die tijd op de boot valt overigens reuze mee, vind ik. Je vertrekt om half zes vanuit Ijmuiden, dan kun je eerst lekker eten en vervolgens ofwel 'genieten' van alle entertainment aan boord, ofwel lekker gaan lezen in je hut. Slapen en dan ben je er al. Maar ja, met het vliegtuig is natuurlijk sneller, goedkoper en makkelijker.
Overigens is de St. Columba-fietsroute (info op internet) misschien iets voor jou/jullie. Dan begin en eindig je namelijk in Newcastle en kom je ook nog op Iona. Wij hebben dat een aantal jaar geleden gedaan en het is zeer aan te bevelen. Hoewel niet zo mooi als het uiterste noorden...
inderdaad een geweldig plan! Nog eens bedankt voor de info ;)
Tot voor een paar jaar geleden kon je met Fastferry dagelijks van Zeebruggen naar Rosythe.
Jammer genoeg is Fastferry er mee gestopt. Maar in 2009 is de Norfolkline begonnen met een 2(?)daagse verbinding. Ik heb me nog niet echt in tarieven verdiept, dus ik weet niet goed wat het moet kosten.

Het is me bijvoorbeeld nog niet duidelijk of het mogelijk is om 1 bed in een 4-persoonshut te boeken, iets wat bij Fastferry wel kon.

Ook is op de site nog geen vaarschema voor 2010 te vinden.

Nadeel is dat je in Zeebrugge moet zien te komen. Voordeel is dat je lekker noordelijk aankomt.

Overigens is er bij de terminal in Zeebrugge een goede parkeermogelijkheid.

Norfolkline

Peter
Wij zijn diverse keren met de auto per boot naar Newcastle gevaren om vrienden te bezoeken in de buurt van Glasgow. Dit jaar voor het eerst met de fiets. Langs de Westkust naar Edinghburg toen naar Glasgow in 5 dagen. Ging prima. Ook met de trein gaat het prima en relatief goedkoop. Van Edingburgh naar Newcastle inclusief fiets 8 pond p.p. Dus een lachertje en betere accomodatie voor de fiets. Dan is Nederland per trein en fiets gewoonweg een lachertje. Zoals al gezegd, wel reserveren.
Voor de heenweg boeken is natuurlijk makkelijk. Maar wat als je de terugweg niet van te voren wilt boeken?

Het lijkt me geen probleem om een of twee dagen (begin juni) in Newcastle te wachten tot er plek is.
Ik heb op mijn linksite naast allerlei fietsvakantieinfo ook info over overtochten staan, zie:

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... annie.html
Harry schreef:Ik heb op mijn linksite naast allerlei fietsvakantieinfo ook info over overtochten staan, zie:

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... annie.html
da's heel mooi, bedankt!
hallo!

Ik heb deze zomer (september), een fietstocht gemaakt door Schotland. Om er te geraken heb ik de Norfolkline-ferry genomen van Zeebrugge naar Rosyth (zie ook mijn topic "Norfolkline" bij "Fiets & Boot" :)).
Kostprijs was ongeveer 210 euro heen en terug in een reclining seat. Tel daar maar een mooie 400 à 500 euro bij als je een cabine wil...Overtocht duurt 20 uur.

mvg,
Sander

edit: Oops, ik zie net dat je andere verbindingen zocht dan deze...Ik moet in het vervolg het volledig bericht beter lezen :D.
Oja, als je met Norfolkline gaat en een reclining seat neemt, zijn ze heel flexibel in de terugreisdatum. Zo zou het geen enkel probleem zijn om enkele dagen vroeger of later dan de geboekte datum terug te keren...Ze zijn heel erg vriendelijk bij de Passenger Services in Zeebrugge!
Fotootje 'reclining seat' svp .....

Ik wil overigens gaan met met dfds. Heb effe gekeken:

€ 228 retour
€ 312 retour+4*buffet

(Retour, Amsterdam/Newcastle, binnenhut)
Leo van Lierop schreef:Fotootje 'reclining seat' svp .....
Afbeelding

Heel erg comfortabel slaap je daar niet in. (om te lezen is het ideaal)
Wij hebben gewoon ons thermarest matje opgeblazen en op de grond geslapen tussen 2 rijen. Op nog 2 mensen na waren we de enigen die hier sliepen.

Mvg!
Dat soort stoeltjes ken ik nog van de catamaran (Hoek van Holland-Harwich (4 uurtjes overtocht)). Ik zou daar niet in willen slapen. Dus ik denk dat ik een hut neem. :wink:

ps

Heb je ook nog gekookt tussen die stoeltjes in, of mocht dat niet? :twisted: