Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uiterlijk upgrade - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Uiterlijk upgrade

Marco de Wit schreef:
mvrekum schreef: De opmerking "gewoon even wennen" zie ik als niet naar je leden/forumgebruikers luisteren en simpel "door de strot duwen". :cry:

Overigens ben ik het met de rest van de leden hier eens dat de huidige layout geen vooruitgang is. Het heeft wat mij betreft een trieste en treurige uitstraling.

Martin
Het nieuwe ontwerp is het resultaat van een jaar lang vergelijken, ontwerpers kiezen, en discussieren op vergaderingen.

Zowel het bestuur als de leden die aanwezig waren op de Algemene Ledenvergadering hebben met dit ontwerp ingestemd.

Lijkt er dus op dat we ons best hebben gedaan, maar er zijn altijd mensen die vinden dat ze het beter kunnen.

De technische kant is nog niet af, dus daar moeten we nog even op wachten.

Groeten,

Marco de Wit
Zoals ik in de eerste regel van mijn bericht al melde: "Ik weet dat het maken van een goede layout een moeilijke aangelegenheid is."

En jullie zullen ook best je best hebben gedaan, daar twijfel ik niet aan, maar dat betekent nog niet dat het resultaat ook goed is. De huidige kleuren liggen gewoon niet lekker in het zicht.

Verder heb ik meer dan 10 jaar bestuurservaring en ik weet ook wel dat je het nooit iedereen naar zijn/haar zin kunt maken. Daarom hoef je ook niet meteen op je teentjes getrapt te zijn, maar neem de kritiek a.u.b. serieus en als opbouwend bedoeld. Beter hoef je het niet te maken, maar wel anders.

Martin

Wanneer kritiek opbouwend is, ben ik er blij mee. :D Maar in deze thread zit helaas weinig opbouwende kritiek. :(

Bekijk ook alvast hoe de nieuwe site eruit komt te zien. Dan kunnen jullie in ieder geval (opbouwende) kritiek leveren over het geheel.

http://www.creatingclouds.nl/wereldfietser/

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Wanneer kritiek opbouwend is, ben ik er blij mee. :D Maar in deze thread zit helaas weinig opbouwende kritiek. :(
http://www.creatingclouds.nl/wereldfietser/
Dus we mogen geen tips geven voor indeling, kleuren en uitlijningen want dat beschouw jij niet als opbouwend?
Dan vind ik de nieuwe site heel mooi :cry:
Leon

Vrolijk, maar m.i. ook wat onrustig. Aan de zwarte balken ben ik ook nog niet gewend. Het rozig van dit forum komt in die nieuwe lay-out overigens ook niet terug. Dan zou ik toch eerder denken aan geel, oranje, groen, zoals ook de bovenkant van de forumpagina's (groen vlakje met faq etc. en geel vlakje met uitloggen etc.).

Jammer dat hier zoveel tijd en energie in is gaan zitten, de oude layout, ook voor het forum, kan m.i. nog best een tijdje mee. Overigens vind ik de inhoud veel belangrijker dan de vorm. En die is nog steeds prima.

Lisette

Leon schreef:
Marco de Wit schreef:Wanneer kritiek opbouwend is, ben ik er blij mee. :D Maar in deze thread zit helaas weinig opbouwende kritiek. :(
http://www.creatingclouds.nl/wereldfietser/
Dus we mogen geen tips geven voor indeling, kleuren en uitlijningen want dat beschouw jij niet als opbouwend?
Dan vind ik de nieuwe site heel mooi :cry:
Leon
Sorry dat ik door alle uitlatingen over de nieuwe site, de bruikbare tips over het hoofd heb gezien. En als ik kort samenvat wat er hier gepost wordt, kan ik toch niet alles meer serieus nemen.
uiterlijk vreselijk
diaree kleurtjes
Misschien wordt het eens tijd dat een echte vormgever de hele site onder handen neemt.
door de strot duwen
verschrikkelijk qua kleur-setting en vormgeving
Graag zou ik wel horen welke kleur het meest geschikt is voor het forum, op basis van de nieuwe website.

Marco

Marco,

Ik vind het jammer dat je hier selectief aan het quoten bent geslagen, waardoor mijn opmerking van "door de strot duwen" uit zijn verband wordt gerukt. Vandaar even de volledige quote:
De opmerking "gewoon even wennen" zie ik als niet naar je leden/forumgebruikers luisteren en simpel "door de strot duwen".
Deze opmerking van je, "gewoon even wennen", sloot bij mij meteen de mogelijkheid van discussie uit. Maar gelukkig is daar in je laatste bericht verandering in gekomen.

Voor wat betrefd de vormgeving van de site hoeft er niet veel verandert te worden. Voor 99% zullen de meesten daar best wel tevrden mee zijn. Wat echter een groter probleem zal zijn zijn de kleuren.

De huidige kleuren contrasteren simpelweg teveel met elkaar. Zwarte balken zijn sowieso uit den boze. Verder stel ik voor om er eens een kleurenwaaier bij te pakken en daar de bij elkaar horende kleuren te gebruiken. Ik hoop dat je een beeldbewerkingsprogramma als photoshop hebt. Selecteer in zo'n programma eens de Trumatch kleurentabel als voorbeeld.

Wanneer je die kleuren aangepast hebt denk ik dat je al aan 95% van de kritiek in dit forum tegemoetgekomen bent.

En zoals ik al eerder voorstelde, maak een aantal kleurstellingen selecteerbaar in het profiel en laat de gebruikers via een poll een keuze maken.

Martin

Martin,

Omdat we het "grijze" imago van de vereniging kwijt willen, heeft de ontwerper de opdracht gekregen om een kleurrijke website te maken die de uitstraling heeft van wereldfietsen. (verschillende kleuren, culturen, etc..)

De zwarte balken zitten erin zodat de "huisstijl" van de vereniging zoals deze in het blad naar voren komt, ook herkenbaar is voor de website.

Het ontwerp van de website is eindelijk af, en omdat ik geen webdesigner ben, wil ik daar geen wijzigingen aan maken. Het enige punt dat nog open staat is de achtergrondkleur van de berichten in het forum.
Wanneer hiervoor een paar suggesties gedaan worden, kunnen we deze kleurstellingen wellicht proberen.

Groeten,

Marco

Marco,

Dat is nu echt tegenstrijdig. Je wilt van het "grijze" imago af, maar je wilt het "zwart", overigens uit een prachtig grijs blad, behouden. Dat kan echt niet.

Voorstel: houd de zwarte balk alleen in de header foto, vanwege de huisstijl, maar haal hem uit de rest van de site weg.

En wat betrefd die bruine kleurtjes, vervang die eens door een zeer lichte versie van het geel en groen (ik zou wel eens willen weten hoe dat er uit ziet). Een lichte schakering rood zou denk ik ook kunnen. Dat zal ook wel passen in deze herfst combinatie.

Martin

Deze discussie doet me terugverlangen naar verleden week... toen er een trojaans paard door deze site banjerde. Wat een gezeur. Het doet pijn aan m'n ogen.
Waarom heeft die van Rekum zijn vingertje dit jaar niet opgestoken toen er op deze zelfde plek gevraagd werd aan vormgevers om zich te melden voor een nieuw, fris en avontuurlijk uiterlijk?

Dick

"Die van Rekum" heeft misschien zijn vingertje niet opgestoken omdat hij niet de pretentie heeft een professionele web-designer te zijn. Hoewel..., zijn nieuwe site is stukken mooier dan de onderhavige.

Of kritiek opbouwend is of niet, hangt uitsluitend af van de ontvanger. Voor mensen die bereid zijn van kritiek te leren, is elke kritiek opbouwend. Voor mensen die niet bereid zijn van kritiek te leren, is elke kritiek negatief.

Gerd

Marco de Wit schreef:... Het ontwerp van de website is eindelijk af, en omdat ik geen webdesigner ben, wil ik daar geen wijzigingen aan maken...
Dat "omdat "kan ik dus niet volgen. Ik vind dat als je iets koopt en het bevalt de gebruikers bij nader inzien niet dat je dan terug moet gaan. Een webdesigner vind ik niet iemand die op een onaantastbare hoogte op zijn voetstuk hoort te staan.
Maar oké, er hebben hier nog maar een paar mensen hun mening gegeven.
Misschien kun je een poll houden als de site live is? Ik vind dan wel dat uit een eventueel resultaat van die poll consequenties moeten worden getrokken. Het hele doel van de site is immers dat de site gebruikt wordt door de gebruikers. Dus als die vinden dat het nieuwe design geen vooruitgang is dan mag het design overgedaan worden.
En ik beloof plechtig maar één keer mee te doen aan de poll :D
Leon

Leon schreef:
Marco de Wit schreef:... Het ontwerp van de website is eindelijk af, en omdat ik geen webdesigner ben, wil ik daar geen wijzigingen aan maken...
Dat "omdat "kan ik dus niet volgen. Ik vind dat als je iets koopt en het bevalt de gebruikers bij nader inzien niet dat je dan terug moet gaan. Een webdesigner vind ik niet iemand die op een onaantastbare hoogte op zijn voetstuk hoort te staan.
Maar oké, er hebben hier nog maar een paar mensen hun mening gegeven.
Misschien kun je een poll houden als de site live is? Ik vind dan wel dat uit een eventueel resultaat van die poll consequenties moeten worden getrokken. Het hele doel van de site is immers dat de site gebruikt wordt door de gebruikers. Dus als die vinden dat het nieuwe design geen vooruitgang is dan mag het design overgedaan worden.
En ik beloof plechtig maar één keer mee te doen aan de poll :D
Leon
Het ontwerp van de webdesigner is door het bestuur en een aantal leden (iedereen die ik wist met een beetje kijk op websites) bekeken. De opmerkingen die er waren zijn door de webdesigner uitgewerkt. Hierdoor is een ontwerp ontstaan waar iedereen (die hem gezien heeft) mee kon leven.

Het punt dat iedereen zijn mening kan geven en dat dit wordt verwerkt zijn we dus in feite gepasseerd. Wanneer we nu weer overnieuw beginnen wordt het een eindeloos verhaal.
En ook al geven we allemaal onze mening, op het moment dat dan de website af is, zullen er weer nieuwe forumbezoekers zijn met weer andere ideeën.


Marco

GerdC schreef:"Die van Rekum" heeft misschien zijn vingertje niet opgestoken omdat hij niet de pretentie heeft een professionele web-designer te zijn. Hoewel..., zijn nieuwe site is stukken mooier dan de onderhavige.
Gerd
Hij heeft niets designed aan onderstaande website.
Alleen een template geïnstalleerd.

Hebben wij ook geprobeerd, alleen dit komt zo goedkoop over. Daarom hebben wij de template laten aanpassen aan onze eigen wensen.

Marco

Dick en Els schreef:Deze discussie doet me terugverlangen naar verleden week... toen er een trojaans paard door deze site banjerde. Wat een gezeur. Het doet pijn aan m'n ogen.
Waarom heeft die van Rekum zijn vingertje dit jaar niet opgestoken toen er op deze zelfde plek gevraagd werd aan vormgevers om zich te melden voor een nieuw, fris en avontuurlijk uiterlijk?

Dick
Simpelweg omdat "die van Rekum" nog wel wat meer te doen heeft en ook zijn eigen websites moet onderhouden.

Marco de Wit schreef:
GerdC schreef:"Die van Rekum" heeft misschien zijn vingertje niet opgestoken omdat hij niet de pretentie heeft een professionele web-designer te zijn. Hoewel..., zijn nieuwe site is stukken mooier dan de onderhavige.
Gerd
Hij heeft niets designed aan onderstaande website.
Alleen een template geïnstalleerd.

Hebben wij ook geprobeerd, alleen dit komt zo goedkoop over. Daarom hebben wij de template laten aanpassen aan onze eigen wensen.

Marco
Natuurlijk heb ik niets gedesigned aan mijn site. 'Tis van de zotte om voor een hobby site een professionele webdesigner in te huren en om zelf avonden lang aan een nieuwe template te gaan zitten sleutelen, nee dank U. Daarbij kan ik nog wel een template uitzoeken die aangenaam overkomt voor de ogen. Maar we hebben het dacht ik niet over mijn site.

Dat ik kritiek lever op de site van een vereniging waar ik lid van ben doe ik niet om die site de grond in te trappen. Ik ben en blijf van mening dat de huidige kleurcombinatie niet geschikt is. Tevens heb ik al genoeg ideeen aangeleverd om het anders te doen en de mening van de gebruikers van de site te vragen, en dat zijn er veel meer dan er op een ledenvergadering komen opdagen.

Martin

mvrekum schreef:Tevens heb ik al genoeg ideeen aangeleverd om het anders te doen en de mening van de gebruikers van de site te vragen, en dat zijn er veel meer dan er op een ledenvergadering komen opdagen.
Martin
De overeenkomst tussen ledenvergaderingen en dit forumonderwerp tot nu toe is inderdaad dat de meerderheid "verstandig" is en zwijgt :wink:
Leon
... of een poging daartoe.

Als ik naar de vormgeving van de oude site kijk dan vallen me een paar dingen op:

1. Saai blauw en grijs.
2. Het forum en de hoofdsite hebben een volledig verschillende vormgeving.
3. De homepage is erg druk, bevat
a. teveel beeldelementen
b. teveel tekst op een kleine ruimte

Als ik dit nu vergelijk met de nieuwe vormgeving:

1. Hele vooruitgang. Hulde! (Hebben jullie het random plaatje bovenin al ontdekt?)
2. Moedige poging, maar nog niet erg geslaagd. Hier wreken zich mogelijk de beperkingen van phpBB. Zie onder.
3. De homepage is een stuk vooruitgegaan. Alles is een stuk beter op elkaar afgestemd. Maar nog steeds vind ik de site te druk. Het is weliswaar nog een site in ontwikkeling, maar toch een paar opmerkingen.
a. overbodige (?) onderdelen:
- statistieken (wat voegt dat voor mij als bezoeker toe?)
- online gebruikers (idem)
- secties (is dit wat anders dan wat onder menu staat? zo ja, weghalen, zo nee, past het dan onder menu?)
- laatste nieuws (is dit wat anders dan wat in het midden staat?)
b. ruimtegebruik:
- in de gekleurde balken staan kleine priegellettertjes
- je moet (daardoor) goed mikken om op belangrijke links als "lees verder" te klikken
- de titels in de zwarte balken hebben te weinig ruimte om te "ademen", en zijn daardoor moeilijk leesbaar
- de items/blokken in het midden staan dicht op elkaar. waar houdt het ene blok op en begint het andere? (test: kun je dat meteen zeggen, zonder erover na te denken)

Kortom, ik vind het een hele vooruitgang, maar het kan zeker beter.

Wat het forum betreft:

- De zwarte balken op de hoofdsite zijn dun en bescheiden. De zwarte balken in het forum zijn massief en veel te overheersend. Daardoor vinden veel mensen het denk ik lelijk. Dus: of de dikte van de balken aanpassen, of een bescheidener kleur kiezen.
- Dat laatste geldt ook voor de ander balken.
- De twee gekleurde vlakken bovenin (onder menu en geregistreerde gebruikers) zou ik een lichtere kleur geven, en beide een gelijke kleur. Ze zijn nu uit balans. (Op de hoofdsite werkt dit wel, omdat er meerdere kleuren onder elkaar staan, waardoor ze als het ware "vermengen".)
- Uitlijnen: zorg ervoor dat de kolommen beter worden uitgelijnd, dat maakt het beeld ook weer rustiger. Hier gooit phpBB roet in het eten: elk type pagina heeft een andere indeling. Oplossing: de kolommen bovenin dan maar weglaten?
- En als je het helemaal af wil maken zou je ook nog de buttons op het geheel kunnen afstemmen, maar gaat op dit moment misschien wat te ver ;-)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gaele

ook van mij nog maar even een duit in t zakje dan..

als ik de nieuw layout bekijk (altijd positieve eerst ;)) zeg ik: bovenkant: heel goed! mooi plaatje, duidelijk, goed. zelfde geldt voor layout, dat komt ook wel goed denk ik.
echter ik vind persoonlijk de pagina erg onoverzichtelijk; te veel verschillende kleuren waardoor het geheel onrustig aandoet en moeilijk leest. ook zijn de gebruikte kleuren behoorlijk schreeuwerig. mijn advies: iets minder kleur, consistenter gebruiken en minder fel.

voor de rest (maar dan heb ik het meer over de techniek onder de site, daar ben je tenslotte part time webprogrammeur voor, maar sorry Dick, ook ik heb momenteel geen tijd om me serieus met de WF site bezig te houden :/) zou ik natuurlijk graag zien dat er van het huidige ontwerp met tabellen afgestapt wordt, en er naar een opzet met correcte, semantische html, layers en stylesheers gegaan wordt. reden hiervoor heb ik al eens aan arjen uitgelegd, maar wil ik met liefde nog een keertje doen, roep maar ;)

Het heeft even geduurd, maar nu komen er toch de tips naar boven waar we echt wat mee kunnen.

Mbt Gaele,

2. Het ontwerp kan inderdaad niet volledig overgenomen worden in phpBB, dus moeten we dingen schrappen en proberen.
3.a. De ontwerper heeft alleen kleur aan de vakken gegeven. Wat wij in de vakken gaan zetten staat nog niet vast. Maar statistieken op de voorpagina is voor niemand interessant.
3.b. Wat betreft de blokken, we kunnen per blok kiezen of dat het een dubbele middenkolom of een enkele middenkolom wordt. Dit zal afhankelijk zijn van het onderwerp en de tekst.

Mochten er nog Mambo of php kenners rondlopen met tijd, je kan je altijd melden. Kijk op de nieuwe site of dat je een klusje ziet:

http://www.wereldfietser.nl/mos

Groeten,

Marco

Dank voor de feedback!!!

Eelco heeft een punt voor css, layers, w3s html. Nu is dat niet altijd helemaal top. Maar we gaan over op Mambo zie http;//wwe.wereldfietser.nl/mos en dan hebben we in ieder geval css en nette html. De tabellen blijven in Mambo.

Tenzij we een contributie aan de open source gaan brengen door Mambo om te kitten naar div-jes.

[dit was een beetje techie talk, laten we ons verder concentreren op de functionele wensen/kleurjtes]